Kamperen Canada

Hoi,
Over 2 weekjes zitten we in Canada waar we in het Westen en Noorden 2 maanden zullen verblijven. We reizen per auto en willen zoveel mogelijk in ons tentje slapen.
Natuurlijk zijn we ons bewust van het zeer voorzichtig zijn met eten en afval laten slingeren i.v.m. beren en ander wildlife, maar ik ben er niet helemaal zeker van hoe we dit aan moeten pakken in onze situatie, dus ik hoop dat iemand ons kan adviseren…Misschien is het antwoord heel simpel, maar ik weet het even niet :slight_smile:

Als we op een camping overnachten, waar laten we dan onze (koelbox met) etenswaren en drinken? Dat zal toch in de auto moeten blijven staan lijkt me, maar je doet er verstandig aan om geen eten in de auto te bewaren…dus ja, wat te doen?
Hetzelfde geldt in gevallen van hikes waarbij je je auto op een parkeerplaats (?) neerzet, en eigenlijk geldt het voor alle denkbare situaties. Aangezien we kamperen moet je toch altijd een voorraadje bij je hebben maar het klinkt allemaal heel ‘gevaarlijk’…

Hoe pakken we dat aan?
Alvast bedankt voor de tips/adviezen!

Mandy

Ik zou het ter plekke vragen. Als er geen faciliteiten zijn om etenswaren te bewaren dan lijkt de auto mij de beste optie.
Je spullen achterlaten op een parkeerplaats als je gaat wandelen is niet echt een probleem, althans in west canada werd het nergens als probleem gebracht en de auto was nog heel aan het eind van de trip.

Als ik me niet vergis ben ik in de VS bij sequoia en yosemite wel ‘anti beer kluizen’ tegen gekomen. Met voorlichtingsfilms waarbij een grizzly een auto kompleet sloopt werd duidelijk gemaakt dat je niks van eten in de auto mocht laten liggen. Toen we gingen hiken in sequoia hebben we dus ook niks in de auto achtergelaten, ofwel meenemen en anders weggooien. Tijdens het hiken zag ik vervolgens voor het eerst een zwarte beer :slight_smile:
Later in Yellowstone park toen we daadwerkelijk gingen overnachten op een camping vroegen we hiernaar, daar kregen we als reactie dat beren die mensen lastig vallen of auto’s slopen worden neergeknald en je je nergens druk om hoefde te maken met eten in je auto. “That’s how we handle that over here”, aldus de hoogbejaarde vrouw met zwaar amerikaans accent.

Ben wel benieuwd hoe het camperen in tent uitpakt daar in Canada! :slight_smile:

Op vele campings waar een aanzienlijk berenrisico bestaat zijn vaak wel speciale “berenkluizen” aanwezig om je eten op te slaan. De locals die op de camping werken of de park rangers zullen je hier wel over informeren.

Als er geen berenkluizen zijn: hang een touw over een hoge dikke tak en hijs je koelbox omhoog. Wel een stevig model koelkast nemen, anders knagen de eekhoorntjes hier zo doorheen.

Op dagtocht kun je het gewoon in de auto laten op het parkeerterrein. Beren zullen zich minder snel op drukke parkeerterreinen wagen.

Het is overigens niet enkel het eten & drinken waar je mee op moet passen. Gebruik ook geen parfum of geurende shampoo en deo. Geurloze deo bestaat gewoon!!! In Canada zijn dit soort zaken heel normaal, iedere apotheek/drogist kan je hieraan helpen!

Mocht het muggenseizoen aanbreken: extra vitaminen B slikken en citronella shampoo!!

Bedankt beide! Duidelijk, zijn we een beetje gerust gesteld :slight_smile:
Is vooral ook een zaak van gezond verstand gebruiken, denk ik.

Als je je aan de regeltjes houdt heb je van beren weinig te vrezen.
Kook en bewaar voedsel altijd op afstand van de tent.
Een beer gaat normaal gesproken een confrontatie met een mens uit de weg. Zorg ervoor dat de menselijke geur in de tent overheerst en niet die van een deo, shampoo ed.
Voedsel wat niet luchtdicht verpakt is of aangebroken pakken kun je in hersluitbare plastic zakken doen deze zijn luchtdicht.
Een 15-20m (klim)touw meenemen, zeker voor meerdaagse trekkings, is handig. Je kan er je voedsel mee ophangen maar ook voor een drooglijn. Knoop een steen aan het touw en gooi het over een tak en voedsel eraan vast maken. Het optrekken valt soms er tegen door de wrijving, makkelijk is dat de één het voedsel op beurt met een stok en de ander aan het touw trekt. Heb meerdere keren een plastic zak opgehangen en geen last van eekhoorns gehad!!
Beren zijn gevaarlijk wanneer ze jongen hebben en wanneer je ze dicht benaderd zonder dat de beer dat door heeft (laat schrikken).
Heb je met wandelen de wind in de rug, de beer zal je ruiken en met tegenwind ruikt hij je niet en dus meer voorzichtigheid. Verder benader rivieren en watervallen voorzichtig, de beer hoort je niet.
Een beer gebruikt vaak een schijnaanval. Hij loopt hard op je af en net op het laatste moment buigt deze van je af.
Hard weg rennen is het domste wat je kan doen. In paniek raken is ook niet goed, hoe moelijk dat ook is vooral de eerste keer dat je er één ziet.
Ik vind dat een pot bearspray wel een iets veiliger gevoel geeft!!

1 like

Dank je Schoentje! Bearspray kun je in de National Parks krijgen, correct?

Ik weet niet zeker of je bearspray bij een nationaal park kan kopen. Het kan in ieder geval bij de MEC: Mountain Equipment co-op (mec.ca). Hier kan je ook veel andere spullen kopen die handig zijn op je tocht. Deze is in ieder geval in Calagary en Vancouver te vinden, zie voor de rest de site.
Toen wij op reis waren in West-Canada en Alaska hebben we geen problemen gehad met eten in de auto bewaren, zolang je maar op redelijk bezochte plekken de auto parkeert moet dat dus wel goed komen.
Tijdens tochten/hikes hadden wij een waterdichte zak die we konden ophangen met een lang touw aan een boom. En vaak kon het in speciale anti-beer kasten gezet worden. Zorg er ook voor dat je je kampvuurtje benedenwinds en op een afstand van de tent maakt (100 meter ofzo). Behoefden ruiken ook, dus ook benedenwinds je behoefde doen. Ook belangrijk, neem nooit voedsel mee in de tent, die geur blijft hangen, dus slapen en eten altijd goed gescheiden houden!

Ik ben er ook niet zeker van dat je bearspray bij een visitor kunt kopen.
Beter is om bij aankomst in de stad een pot te kopen bij een outdoor of vis winkel.
Heb nooit gehoord dat je kampvuur van de tent gescheiden moet houden tenzij je op het kampvuur gaat koken. Dieren zijn immers bang voor vuur.

Ging er inderdaad beetje van uit dat waar het kampvuur is er ook gegeten wordt… Is wel het meest praktisch. Daar kan je ook mooi je etensresten in verbranden, die ga je immers niet mee terug zeulen. En etensresten en beren… :slight_smile: