Beren.. ?

Nu de vertrekdatum nadert, begin ik me ondanks dat ik echt superzin heb om Canada te gaan ontdekken, toch lichtelijk zorgen te maken over eventuele beren die we gaan tegenkomen. Het schijnt allemaal wel mee te vallen als je je gewoon goed aan de regels houdt, maar ik vraag me toch wat dingen af:

  • we reizen met camper. Kan je dan wel op je gemak buiten bbq’en op een campground of koken in de camper zonder dat beren op de geuren afkomen?
  • kun je ‘relaxt’ wandelen of moet je toch wel steeds op je hoede zijn?
  • kun je je lunch in je rugzak meenemen als je gaat wandelen, in luchtdichte zakjes? Of kun je beter sowieso niet gaan lunchen in de buitenlucht als je gaat wandelen ivm de etensgeuren…?
  • nog 1 andere vraag: er zijn al wat campgrounds gesloten als wij daar zijn, mochten we geen plek vinden, mag je dan overal gaan staan om te overnachten of niet? Of mag je sowieso overal gaan staan? Ik hoor veel tegenstrijdige verhalen.
  • ik maak me vast te druk, maar als er handige tips zijn wat beren betreft die ik nog niet gelezen heb, ik hoor ze graag!

Bedankt vast! :hihi:

Laat je vooral niet leiden door allerlei “beren-verhalen”. Beren moeten niets van mensen hebben en blijven dan ook liefst zo ver
mogelijk uit hun buurt. Natuurlijk is een toevallige “ontmoeting” in de natuur nooit uit te sluiten, maar meestal hebben zij zich al uit de voeten
gemaakt voordat jij in de gaten hebt, dat ze vlakbij waren.
Lake Louise Trailer Park is eigenlijk de enige campground in Banff en Jasper National Parks waar ooit wel eens problemen zijn geweest en daar is dan ook een groot hek met schrikdraad omheen gezet.
Wil je een bepaalde trail gaan lopen kun je altijd vooraf even informeren bij de Park Rangers of er beren zijn gespot op of langs de trail. Is dat het geval, dan kan het zijn dat trails worden gesloten of alleen in groepen van minimaal vier personen
gelopen mogen worden.
Verder kun je gewoon barbequen, lunchen, koken, wandelen en, natuurlijk, fotograferen.
Binnen de grenzen van de National Parks is “wild-kamperen” verboden. Buiten de parken is het vaak wel toegestaan, mits je je houdt aan de local by-laws.
In Banff en Jasper zijn nog een beperkt aantal campgrounds open:
Banff:
Tunnel Mountain 1: 1e weekend october
Tunnel Mountain 2: gehele jaar
Tunnel Mountain Trailer: 1e weekend october
Lake Louise Trailer: gehele jaar
Mosquito Creek: gehele jaar
Jasper:
Whistlers: 2e weekend october
Pocahontas: 2e weekend october
Wapiti Winter camping: vanaf 2e weekend october
Wilcox Creek: 2e weekend october
Icefield Centre RV: eind october

Inderdaad, laat je niet bang maken door anderen! Een beer gaat je niet zomaar benaderen want ze hebben meer bang van jou dan jij van hen. Als je gaat wandelen koop een beer belletje (of een klein belletje) wat je aan je rugzak/lunchzak kan hangen en dat maakt dan wel voldoende lawaai om beren op afstand te houden zouden die in de buurt van de trails komen. Als men beren heeft gezien bij bepaalde wandelpaden dan staan er meestal waarschuwingen bij de trails dat er beren gezien zijn en dat je voorzichtig moet zijn. Dit geldt ook voor de campgrounds, als er beren gezien zijn laten ze je dat zeker weten met waarschuwingen. Dus geen paniek en gebruik je gezonde verstand. :slight_smile:

Loop even langs bij het info/visitor centrum daar krijg je folders over wat te doen in verband met beren. Of praat met een park ranger zoals luongo al aangeeft, die kunnen je ook goede en betrouwbare info geven!

Ik kan je het boekje “backcountry bear basics” van Dave Smith aanraden om te lezen. Ik heb het destijds in Alaska gekocht samen met bearspray toen ik daar ging fietsen. Je leest het boekje in een keer uit en het zal je meer geruststellen en je een beter idee geven wat je wel en niet moet doen. Ik weet eerlijk gezegd niet of je in Canada ook bearspray kunt kopen in de winkel, maar in Alaska wel.
Bearspray is een soort pepperspray om beren die wel heel dichtbij zouden kunnen komen weg te jagen. Meestal is dit het laatste middel om toe te passen, de beer moet immers binnen een paar meter afstand van je staan om het te gebruiken. Het lag altijd naast me in de tent en zat binnen handbereik tijdens het fietsen.
Weet je, je zult bij het begin een gezonde, kriebelende spanning ervaren als je door een bos aan het wandelen bent of een route door de bergen loopt. Het is even wat anders dan een wandeling op de Veluwe, maar dat maakt het juist zo mooi. Je zult merken dat je er na een paar dagen aan gewend raakt en dat wanneer je dan een keer beer ziet, dit een ervaring zal zijn die je nooit meer zult vergeten.

Veel plezier!
Groet,

Stefan

Bear bells zijn meer irritant(voor de drager) dan effectief(tegen beren) en eigenlijk een toeristen-product.
Het geluid van de belletjes draagt lang niet ver genoeg en de beer hoort het dus pas als je al dichtbij bent en kan dan juist een averecht
effect hebben op de beer. Luid praten(niet schreeuwen) en zingen zijn betere methodes. Om de 3-5 minuten even blazen op een
(scheidsrechters-)fluitje helpt ook.
Zeer van belang is, waar je gaat wandelen. Zijn het veel en druk gebruikte trails, dan zul je van beren nauwelijks last hebben, ze zijn wel gewend aan wandelaars en zijn niet geïnteresseerd in je. Ga je echter lange één-of meerdaagse trails lopen buiten de begaande paden, dan kan je beren ontmoeten, die geen mensen gewend zijn en dus anders (agressiever) kunnen reageren.

Voor info over beren en veiligheid:

http://safety.eas.ualberta.ca/node/13

Oké, bedankt voor de reacties! Het is al geruststellend om te lezen dat ze je niet zomaar benaderen en dat het dus waarschijnlijk wel aangegeven wordt op trails of campgrounds wanneer er onlangs beren gespot zijn. En waarschijnlijk blijven we veelal op bekende trails. Ik was vooral benieuwd of ze vaak op etensgeuren afkomen als je je sandwich meeneemt tijdens een wandeling of als je aan het koken/bbq’en bent op de campground. Ik hoop natuurlijk wel dat we beren zullen zien, maar dan graag op erg veilige afstand! :wink: Vooral achteraf zal ik het dan zeker een onvergetelijk avontuur vinden!