Nee hoor, de kosten van levensonderhoud vonden we ook tegenvallen - ondanks alle pasjes en discounts die we kregen bij de grotere supermarkten. Daar is niet alleen de wat hogere dollar debet aan… gewone zaken als brood (vers brood rond de $4), melk ($ 1,89 voor een liter was heel gewoon), ontbijtgranen (5 dollar of meer voor een doos cereals - of als je het B merk kocht 2 dozen voor $8), halve liter olijfolie rond de $6, 12 eieren $3 etc. Dat is echt duurder dan in Nederland!
als je prijzen vergelijkt met campings ben je goedkoper uit, maar hebt dus ook geen faciliteiten. Accomodatie was dus o.i. niet het probleem, uit eten is inderdaad niet heel erg prijzig (als je er tenminste geen biertje of glas wijn bij wilt) en de porties zijn waanzinnig supersize (dat mag wel wat minder ;-)) -
Erg duur waren ook de extraatjes zoals een keer een kano huren of een fiets of zo. Dat valt voor ons dan onder ‘toeristisch’ want blijkbaar wordt daar fors winst op gemaakt!
Wauw, volgens mij hebben jullie echt de jackpot (incl bonus) getroffen qua regio.
Ben wel nieuwsgierig waar jullie precies zijn geweest (zodat ik het kan vermijden). In al onze vakantieweken in NW-Canada (+Alaska) waren we gemiddeld zo’n CAD 150 a 200 per week kwijt aan eten/drinken + - veel- extra’s (supermarkt); uit eten (incl. 2 biertjes en 2 wijntjes) varieerde van CAD 45 tot CAD 60. Dit alles op basis van 3 personen. Kano huren in Boya Lake PP Campground was CAD 15 per dag (net zoveel als de overnachting); geen fire-permit (echt nog nooit van gehoord) en een ‘arm load’ hout was CAD 5 (ruim voldoende voor 2 avonden fikke stoken).
Het enige dat ik ben tegengekomen wat opvallend duurder was tov Nederland waren drank (alleen te koop in speciale liquor-stores; flesje matige wijn voor ca CAD 10) en sigaretten (CAD 8 voor een pakje van 20 stuks ofzo). Al het andere was of iets goedkoper of aanzienlijk goedkoper (mn kleding). Het hangt denk ik ook af in welke province je bent gelet op de PST, maar zelfs in BC waren we gemiddeld toch echt goedkoper uit in vergelijking tot Nederland (en zonder klantenpasjes, coupons ed).
Zelfs in de duurste supermarkt die we hebben bezocht (een Safeway vlakbij Vancouver) waren we nog goedkoper uit in vergelijking tot AH hier in Nederland. Overigens was Alaska nog weer een stuk goedkoper dan Canada.
Jullie verhaal doet me denken aan de Franse, Spaanse Nederlanse en Italiaanse kampwinkels.
Kennelijk hebben jullie dus inderdaad geen gelukkige keuze gemaakt qua regio, zowel gelet op de drukte als ook mbt de lokale prijzen.
Kennissen van me zijn vandaag toevallig begonnen aan een rondje Vancouver - Fairbanks - Calgary (en mijden dus voor een groot gedeelte de bekende touristische regio’s), Hij heeft, net als ik, de aparte gewoonte om elke supermarket te willen bezoeken (we zijn allebei erg gecharmeerd van Safeway). Ik zal ze via hun weblog eens vragen wat zij nu eigenlijk kwijt zijn voor hun dagelijkse behoeften. Wellicht dat dan het verschil tussen bekende en onbekende regio’s qua prijs dan duidelijker (en actueel) wordt.
De Safeway was verreweg de duurste - we hebben ook de gewoonte om alle supermarkten te proberen EN om mensen (locals) te vragen waar zij hun boodschappen doen - dus ook Safe on Foods e.d. gezien. Dit zijn prijzen die we overal tegenkwamen (en we hebben nergens langer dan een dag gestaan) zowel in grotere plaatsen (Kamloops, Calgary) als in kleinere (Golden, Fort MacLeod) - overigens werd onze indruk dat Canada duur is qua levensonderhoud ook gedeeld door onze vrienden die er inmiddels 4 jaar in BC wonen… Kampwinkels doen we niet aan - we kopen voor een dag of 3 in en dan gaan we op pad. Per keer in de supermarkt waren we rond de $50-100 kwijt en dan hadden we niets vreemds gekocht (geen drank, geen luxe artikelen) -dus weekboodschappen voor 5 personen lagen rond de 300 dollar en dat is echt fors meer dan ik hier uitgeef! Het wordt wel goedkoper als je de grote hoeveelheden kan kopen, maar ja als je op reis bent koop je geen 2 kilo bak margarine of 6 flessen limonade zo… dus wellicht ligt daar ook een punt…
Een ijsje op de hand kopen (schepijs) kostte tussen de 3 dollar en 5 dollar voor 1 bolletje…dat is DUUR! Kanohuur kwam neer op $45 voor twee uur (en met 5 personen heb je 2 kano’s nodig) - dat was ergens in de Rockies (ben even kwijt waar) - dat is echt buitensporig. Overigens hebben we die prijzen vaker gezien, ook in gidsjes. Wild water raften voor een halve dag bv. is ook een heel kostbare zaak - rond de 80 dollar pp. - en dat was ergens in een NP onderweg… dus niet echt een toeristentrekpleister…
Enfin: Canada prima, maar schrik niet van de prijs!
Die ervaring hadden wij ook (al was dat met de toenmalige koers ongeveer 2-3 euro, in eigen land is dat toch niet zoveel minder), maar dan kreeg je wel asociaal grote “bolletjes”, aan één bol had ik (toch geen kleine eter) toch echt meer dan genoeg. Ter vergelijking, in eigen land neem ik gerust twee of drie bolletjes…
Bij supermarkten hebben wij niet zo op de normale dingen gelet (meestal toch geen geen kookgelegenheid, wij aten altijd in restaurants), maar drinken kochten we wel altijd in grootverpakking. Water per 24 flesjes, frisdrank per 12. Dat was inderdaad het goedkoopst. Op zich wel typisch, want in Nederland betaal je je juist scheel voor die kleine flesjes, en zijn losse grote flessen altijd veel goedkoper.
En nog steeds ben ik het niet met je eens :-). Ik ben vorig jaar nog drie weken in Canada geweest, hebben een auto (fullsize) gehuurd, hotels en campings gebruikt voor de overnachtigen en regelmatig zelf gekookt en uiteten geweest. En al met al heeft deze reis incl. vlucht, auto, kadootjes voor de oppas kortom echt alles 3500,- voor 2 personen gekost. 3475 om precies te zijn. Dat kun je duur vinden.
Klinkt goed! Je hebt duidelijk geprofiteerd van de pre- olympische spelen prijzen en lagere dollar.
Good for you!
Dit jaar was het beduidend duurder: alleen de vluchten waren al stukken prijziger (vergeleken met Canadese vriend die in NL woont en dus jaarlijks op en neer gaat) - zelfs via de charters - wij kochten dus wel alleen maar de gewone dingen, kookten zelf hadden nl. de benzinebrander mee - of kookten op houtvuur. Benzine is goedkoop (moet ook wel want die grote auto’s drinken ook veel),huurden een MPV voor 4 weken - benzine voor de brander (Colemann) is duur, zelfs als je dit bij de Canadian Tire koopt. Geeft allemaal niet, maar het is alleen maar een kanttekening dat Canada voor de gewone zaken duur kan zijn - BC en Alberta waren aan de prijs - gewoon een feit. We wisten dat het een dure vakantie zou zijn, is sowieso duur met 5 personen, dus hadden hier ook wel een beetje op gerekend. De gewone boodschappen vielen tegen (overigens was dat ook de reactie van Duitsers en Zwitsers waarmee we onderweg contact hadden) -
Over die benzineprijzen valt inderdaad niet te klagen, als is Canada daarin niet eens zozeer goedkoop, maar daarin is Europa (met Nederland voorop) gewoon crimineel duur. Verbruik viel ons trouwens erg mee, gemiddeld ruim 1:10 over 5500 km in een Grand Marquis met V8, en dik 500kg aan inzittenden en bagage. De relaxte rijstijl, lange afstanden en vrijwel onafgebroken gebruik van cruise control doen wonderen…
Alles bij elkaar zijn wij (met 4 man) ongeveer €2700 p.p. kwijt geweest, dus inclusief vlucht/overvaart (vlucht vanaf Londen op Seattle), autohuur (in de VS), hotels, 2x veerboten, eten, entreegelden en een shitload aan souvenirs. Alleen was dit dus wel met een CA$ rond de €0.60, dat is nu minder gunstig. Zeker niet spotgoedkoop, maar in andere landen ben ik over drie weken meestal meer kwijt geweest.Al blijft dat natuurlijk lastig vergelijken, aangezien dat dan ook hele andere vakanties zijn geweest.
Overigens verbaasd het me dan wel weer dat ook Zwitsers het als duur ervaren, ben eerder dit jaar in Genève geweest (autosalon), maar daar doen ze ook niet aan goedkoop…
Het is niet zo dat ik je niet geloof of dat ik er niet aan wil dat (jullie) Canada als duur hebt ervaren, maar het is zo heel erg in contrast met mijn ervaringen.
Onze ‘goedkoopste’ vakantie was in 2008 maar toen was de wisselkoers voor ons wel heel erg gunstig (al had dat tot gevolg dat de benzineprijzen toen erg hoog waren in Canada). Inmiddels is de koers ongeveer op het niveau van 2007 en valt eea beter te vergelijken. De inflatie zowel voor Canada als voor Nederland is in die periode ongeveer hetzelfde geweest dus zijn de huidige prijzen ook redelijk te vergelijken naar mijn idee.
Toevallig heb ik nog een bonnetje van een supermarket uit Whitehorse waar we een aantal keer zijn geweest (een mens bewaard soms de raarste zaken ).
Een korte bloemlezing:
Een pondsblik Nabob coffee: 3,79; 2 liter 2% melk: 2,19; tray van 24 blikjes Ice tea: 6,47; Sapporo Ichiban Noodles: 1,09 per cup; brood: 2,19; kilo garnalen: 12,99; steaks totaal 1.200 gram: 9,98; Haagen Dasz Belgian Chocolate ruim 900 ml: 8,49; blikje gecondenseerde melk 250 ml: 1,49; grote zak corn chips: 2,47, tray van 48 flesjes water a 500 ml: 9.99 (aanbieding). Alle prijzen in CAD.
Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet duur noemen; zeker niet tov Nederland.
Een en ander hebben we gehaald bij The Real Canadien Superstore. Laat er de inflatie van ca 2% per jaar op los en een wisselkoers van (in 2007 CAD 1 = € 0,70 en op dit moment in 2010 CAD 1 = € 0,738) en bij het omrekenen blijf ik het goedkoop vinden, ook naar huidige Nederlandse maatstaven.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de regio waar jullie waren, net als de Fransen/Italianen, in hun touristische gebieden inmiddels ook hoogseizoenprijzen hebben.
Overigens hebben wij in 2007 ook oa Hope, Kamloops, Revelstoke en Calgary aangedaan. Hope leek daarbij het meeste op wat jullie hebben ervaren: waanzinnig druk, dure overvolle private campground. Wel goedkoop met uit eten, dat dan weer wel. Met name in Calgary vonden we het openbaar vervoer (de C-train; een soort van sneltram) erg goedkoop; kaartje kostte toen CAD 2 voor zover je wilde.
Nogmaals, ik geloof je wel maar ik begrijp er niets van.
Halifax naar New-Foundland. Bijna altijd rustig.
Soms zo rustig dat we doorreden naar de volgende camping.
vliegen via IJsland (stopover van 1 of 2 weken).
Hoeveel rust wil je hebben.
(“achter elke horizon is weer een nieuwe horizon”)
Klinkt goed en wie weet komen we ooit nog het Noorden van Canada, maar voorlopig gaan wij weer voor rust, ongerepte natuur, overal vuur maken, 24 uur licht, stilte en rendieren in Scandinavië. Ieder zijn eigen ding.
Nee, de grens niet over geweest, wel gestaan op een veldje bij Grense Jacobselv, met zicht op een spiegelgladde Barentszee… Wil eigenlijk nog een keer wandelen in Ovre Pasvik.
ben in totaal 3x in canada geweest en elke keer in juni,net na de winter en voor het (canadees) hoogseisoen nergens overdreven druk, de enige camper plaats waar je vroeg moet zijn is Jasper 14.00 of zo.verder heb ik geen problemen gehad met wild kamperen of overdreven drukte.
groetjes ruud
Help! Net de vlucht (29 april) geboekt om 6 weken in Canada te zijn. Op mijn lijstje staat ook Banff. Jasper etc. Ook wij zoeken het niet graag erg toeristisch, al zijn we niet mensenschuw, maar moet ik de route nu omgooien??
Ben nu aan het zoeken naar een B&B/Hotel 3 dagen voor 4 pers in Vancouver. Ik zie prijzen van plmn. 500/550 voor die drie dagen. We moeten/mogen er dan nog 40 en tegen die prijs afgezet… maar ik zal wel helemaal verkeerd zoeken :frown: (beetje blond)
Dan nog een auto voor 40 dagen, ik denk een VAN met voldoende ruimte voor ons 4tjes plus de nodige bagage en een 2e chauffeur. Iemand een suggestie waar ik zoiets prijsgunstig maar wel goed verzekerd kan reserveren? Bij Sunny Cars zag ik iets voor om en nabij de 1500 euro. (denk alleen niet dat daar al de verzekering bij in zit)
Ik denk dat je qua tijd wel goed zit. De vakantie is hier juli en helemaal augustus. Dus ik denk dat het niet te druk wordt.
Overnachtingen zijn nou eenmaal duur, helemaal met 4 personen, zijn ze in Nederland ook. Voor goedkopere B&B’s kan je eens kijken op www.airbnb.com
Hier staan ‘wij’ ook geregistreerd maar ik weet niet of we het aankomend seizoen nog doen.
Bij airbnb zijn het vaak gewone mensen die extra kamers hebben en het leuk vinden gasten te ontvangen en ontbijt te maken. Zo hebben wij op de begane grond twee kamers en badkamer vrij die wij afgelopen seizoen als B&B verhuurden. Maar nu is er een in kantoor omgetoverd. Misschien dat het bed er weer terug in komt, misschien ook niet. Maar dan heb je een idee van wat Airbnb is
Hotel Sylvia aan English Bay in Vancouver heeft goedkope kamers vanaf 129 euro voor de kleinste kamer. Vind dat zelf wel meevallen (al zijn in de periode dat ik er ben -augustus- die goedkoopste kamers al uitverkocht)
Ik had ook wel lagere prijzen gezien van maar 80 dollar bij motels, maar die zitten dan niet in down town. Maar goed dan is dat voor 2 kamers voor 3 dagen nog steeds 480 dollar.
Duurste accommodatie heb ik in Banff voor ca. 200 dollar per nacht.
Goedkoopste in 100 Mile House op 'n ranch voor 75 dollar.
Op Vancouver Island heb ik B&B’s voor ca. 100 dollar gevonden.
Maar ik zoek ook op leuke accommodaties, terwijl er ongetwijfeld van die simpele motels zijn die goedkoper zijn. Ik reis overigens alleen dus kan de kamerkosten niet door 2 delen.