Had in Vancouver ook 'n site van 'n hostel gevonden, maar voor 'n single of double (dus geen dorm) betaal je dan nog iets van 85 dollar.
Mja, als je het goedkoop wil houden, moet je in een dorm slapen.
gelukkig hoef ik 't niet goedkoop te houden
doe geen oog dicht als ik 'n kamer moet delen :slapen:
Wij gaan in mei 2011 en juni, hoop dat het dan wat rustiger is. Niet te rustig is ook niet leuk!!
Wij - gezin met 3 kinderen (16,13 en 9) hebben vier weken rondgetrokken met auto en tent in juli en augustus. We zijn (wild) kamperen in Noord Europa gewend: zelf een plek zoeken, vuurtje maken en genieten.
We vonden Canada op punten tegenvallen: super toeristisch, gereguleerd (voor alles moet je registreren, maximale aantallen lopers per trail) duur (prijspeil ligt echt boven dat van de ‘dure’ Europese landen zoals Denemarken en Noorwegen) en druk - ontzettend druk. Vooral de drukte hadden we (misschien naïef van ons…) niet verwacht.
Veel RV’s - wij waren heel blij niet met RV te zijn en gewoon elke dag snel ons tentje voor ons gezin ( 5 personen) neer te kunnen zetten op plekken waar de RV niet kan komen (walk in tent sites) of op campings die al (over)vol waren . Toch nog enige rust (of illusie van rust) op de overvolle campings in nationale en provinciale parken. Ik heb de stilte gemist - die was er alleen als je de hordes ‘uitloopt’ en een wat langere dagwandeling maakt maar ook daar ben je nooit alleen. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht. Populariteit van een vakantieland heeft zijn keerzijde.
De natuur is mooi en moet beschermd worden, daar zijn veel regels voor nodig, die worden ook allemaal ten uitvoer gebracht. Netzoals de instelling dat anderen (overheid, parken e.d.) verantwoordelijk zijn voor jouw veiligheid en meteen zoekacties gaan doen als je een dag of wat te laat terugkeert, dat vind ik persoonlijk nogal beklemmend en eigenlijk overdreven.
En dan de campings, sommige campings in Canada kan je niet vergelijken met Europese campings, maar de commerciele wel… daar sta je hutje mutje voor een veel te hoge prijs. Overigens zijn de niet commerciele campings zo basic - vaak zelfs zonder water - dat het lijkt op ‘betaald’ wild kamperen en dat laatste vonden we wel wat zuur: als je tussen de 25-30 dollar moet laten voor een weliswaar mooie plek maar je hebt geen water en alleen een droog toilet (zo’n gat in de grond met een pot erop) vind ik de boel wel wat doorgeschoten in prijs. Dat gat kan ik dan ook zelf wel graven… Niet commerciele campings met douche zijn amper te vinden in Rockies of Provincial Parks…
Ook jammer is dat niet vermeld wordt dat je moet betalen om vuur te mogen maken: een fire permit in de National Parks kost 8 dollar 80 per dag…dat is een duur grapje!! Dat maakt kamperen daar voor 21,50+ 8,80 op een ruime plek maar zonder verder faciliteiten wel prijzig.
En dan komt er nog de fire ban… want er zijn s’ zomers vaak bosbranden dus het is heel gewoon dat vanaf half juli geen vuur meer gemaakt kan of mag worden op plekken. Dat niet mogen stoken haalt wel een deel van de charme van het kamperen weg.
We hebben prachtige dingen gezien en gedaan maar de rust en ruimte hebben we niet ervaren: over drukte, hoog prijspeil, toerisme en ontzettend commercieel zijn wordt amper gerept. Voor ons wel een punt dat we aan willen stippen!
Zijn er mensen die dit herkennen??
AVE
Zoals hierboven al wordt gezegd zijn er gebieden in Canada die echt wel te toertistisch zijn en in al de nationale en provinciale parks, is kamperen een vrij dure aangelegenheid.
Daar staat wel tegenover dat de natuur in Canada van veel grootere waarde is dan die van in Europa. (met koploper Noorwegen)
Natuurbehoud heeft zo z’n prijs.
Och, als je Istrië in de zomer gewend bent zal Canada wel meevallen qua drukte, vermoed ik.