Accomodaties in West Canada

Wij gaan in mei 2011 naar west Canada en maken daar de route vanaf Vancouver -Banff- Jasper- Quesnel- Prince George- Prince Rupert -Port Hardy- dan naar benden over Vancouver eiland naar Victoria. Wij willen graag weten of we hotels/motels e.d. moeten bespreken en/of er budget hotelletjes zijn op deze route.

Je kan ook voor hostels kiezen.
In mei zal er overal plaats genoeg zijn.

Wij hebben in Canada nooit motels onderweg besproken, ook niet in het hoogseizoen (juli-aug.) en nooit problemen gehad. Altijd plaats genoeg. We boeken we doorgaans het eerste en het laaste motel in de buurt van de luchthaven zodat je niet ver hoeft te rijden na een toch vermoeiende vliegreis en bij vertrek niet ver hoeft te rijden naar de luchthaven. Maar verder niet.

Ik zou hooguit het hotel in Price Rupert de nacht voor de “Inside Passage” bespreken zodat je ook dan zeker bent van een accommodatie dichtbij de ferry (want die wil je niet missen). Maar na aankomst in Port Hardy vind je ook wel weer iets…

Voor een eenvoudige *** (motel)kamer betaalden we vorig jaar gemiddeld rond de CA$ 110,- per nacht (voor 2 personen).

We hadden een laptopje mee dan kun je op internet (overal aanwezig) controlenren wat de prijzen zijn van een motel war je naat toe wilt. En je kunt eventueel ook boeken via Internet (alhoewel ik meestal even belde).

1 like

Wij gaan samen in juli en augustus naar Vancouver Island en -in grote stappen- het rondje langs Banff en Jasper maken. We gaan er ongeveer een maand over doen en vragen ons af of het nodig is vooraf de overnachtingen te reserveren, De reactie van Gejo01 stelt ons al een heel eind gerust, maar geldt dat ook voor onze -toch wel erg- toeristische route in het hoogseizoen?

Op de drukste plekken zou ik zeker wel reserveren. Zeker rondom de nationale feestdagen, zal het erg druk zijn in en rondom de toeristische plekken. Neem desnoods contact op met de beoogde hotels en motels om te vragen wat hun ervaringen zijn met de drukte.

Ik kan je misschien nog wel een andere tip geven. Als je vanuit Vancouver eiland naar het vaste land wil (of vv) dan kun je overvaren vanuit en naar Vancouver, maar ook een heel leuke optie is om in het rondje de “mini Inside Passage” mee te nemen. Die ferry vaart tussen Port Hardy in het noorden van het eiland naar Bella Coola op het vaste land; een prachtige tocht van één dag door de fjorden van BC.Dolfijnen zwommen mee met de boot! Vanuit Bella Coola loopt dan een weg (de 20) van 500 km naar Williams Lake aan de 67. Overnacht eens een nachtje bij Eagels Nest in Anahim Lake (http://www.eaglesnest-resort.com/) in het bos maar aan de rand van een prachtig meer. Vandaar uit kun je door met de noordelijke route naar Jasper en naar Banf en weer terug naar Vancouver via de zuidelijke route.

De ferry naar en van Bella Coola gaat maar één keer per week, dus wel plannen en bespreken (www.bcferries.com) zodat je zeker weet dat je plek hebt. En eventueel een hotelletje in de buurt van de vertrekplaats om er zeker van de zijn dat je op tijd kunt zijn.

1 like

Ik ga ook pas in augustus, maar heb al 'n hoop leuke B&B’s, ranches en hotels gevonden én inmiddels ook al geboekt. Zou het jammer vinden als leuke dingen geen plek meer hebben, of alleen nog maar de duurste kamers.
Bij het hotel wat ik in Vancouver wil boeken grijp ik op dit moment al naast de goedkoopste kamers, die zijn voor de dagen dat ik er kom namelijk al uitverkocht.

Mijn ervaring is juist dat als je onderweg een motel zoekt, je die kamer vaak juist goedkoper krijgt omdat die anders toch vrij blijft en niets oplevert. Gewoon een beetje tactisch “onderhandelen”. Altijd even vragen of je de kamer even mag zien (heel normaal in Canada; je krijgt gewoon de sleutel mee) en als het je niet bevalt, dan vraag je een betere kamer. En vraag om “jouw” prijs. Boek je vooraf, dan zit je eraan vast en weet je ook nooit hoe en waar de kamer nu precies is (naast de lift of boven de bar, hoog of laag, etc.) en moet je geheel afgaan op de commerciële beschrijving.

Wij boeken alleen het eerste en laatste hotel in de buurt van het vliegveld en de rest onderweg en hebben nooit enig probleem gehad. Zelden vol en dan is er altijd nog wel een ander motel in de buurt. Geeft ook de meeste vrijheid om je toer aan te passen. En er zijn zoveel motels in Canada…

Maar 'n motel onderweg of 'n bijzondere accommodatie op 'n unieke locatie, verschilt nogal wat. Een paar nachten dat ik onderweg ben van A naar B zal ik wel gewoon 'n motel pakken, maar op de locaties waar ik 2-3 nachten verblijf wil ik graag ook leuk zitten. En daar betaal ik ongetwijfeld meer voor, maar dat heb ik voor 'n vakantie wel over.

Ik moest soms geeen tax betalen (int zwart)…dat scheelt vrij veel

Dat is 'n erg goeie tip! Moet je dan gewoon vragen of je cash kunt betalen om dat voor elkaar te kunnen krijgen?

In bepaalde hotels krijg je ook korting met je ANWB-pasje trouwens (AAA)

Yup, cash is tha way!
Ik betaalde dan bijvoorbeeld 60 ipv 75…

Niet iedereen wilt dat natuurlijk.

Nog een tip:
In sommige visitorcenters (zoals in Whistler) kan je een hotelkamer last-minute booken.
Vanaf 22 u (of later) hebben de meeste mensen al een kamer en verlagen hotels hun prijzen.
In Whistler heb ik zo een kamer geboekt in de Westin, voor 120 dollar.
Het enige nadeel is dat je bij dergelijke booking pas weet welk hotel het is, nadat je betaald hebt.

Toen vond ik dat heel duur (normaal slaap ik in een tent), maar achteraf gezien is dat heel goedkoop voor de Westin.

Poehee, om 22 uur nog 'n kamer moeten zoeken? Om die tijd slaap ik meestal al wel als ik reis. Ben 'n ochtendmens en zeker op reis ben ik vroeg uit de veren en 'n hele dag bezig of onderweg, dus dan ben ik na 't diner bekaf (er zijn zelfs wel 'ns dagen bij dat ik na het douchen geen fut meer heb om uberhaupt nog uit eten te gaan en dat ik gewoon iets van roomservice laat komen) :biggrin:

Klinkt logisch en als je echt iets heel speciaals hebt of een heel goede tip, dan zeker vooraf boeken. Echter al te vaak blijkt het hotel toch niet zo mooi als op de foto’s (gephotoshopt wordt er al jaren) en worden wel de voor-, maar niet de nadelen genoemd. Maar je bent wel zeker dat je een slaapplaats hebt.

Echter we zijn onderweg in Canada maar al te vaak “in 't wild” ook heel leuke zo niet geweldige locaties tegengekomen (Eagles Nest heb ik al genoemd). Is het avontuur dat je trekt of heb je pelgrimsbloed? Vind je het niet erg om, als je toch niets vindt, gewoon een keertje in de auto te slapen?

Maar gek genoeg is ons dat nog nooit overkomen…

Wij vonden het fijn om een B&B besproken te hebben in Port Hardy, toen we met de ferry vanuit Bella Coola kwamen. We waren er rond 20.00 uur, dat was vroeg, maar regelrecht naar B&B First Choice, een aanrader!

Als 'n hotel mij aanspreekt bekijk ik uiteraard hoe ie op tripadvisor wordt beschreven. Dat geeft volgens mij wel 'n aardig objectief beeld.

Want op eigen sites van hotels worden natuurlijk alleen de positieve punten belicht.

Wij hebben in 2009 een rondreis door west Canada gemaakt (Seattle, Vancouver, Kamloops, Jasper, Banff, Revelstoke, Seattle).

Vooraf niets besproken (alleen hotel in Seattle en Vancouver op de heenweg) i.v.m. een orka-excursie die we al geboekt hadden. In Whistler en Banff waren er een aantal hotels al vol, maar 2 hotels later hadden ze toch nog plek.

Ons advies is dan ook om ergens heen te rijden, daar te zoeken naar een hotelletje (rond 18:00 uur), en vervolgens de omgeving te verkennen. Dit ging erg goed en eenvoudig.