Vertrek 9/9 richting West-Cananda, maar nog niets gepland: Help! :-)

Hoi iedereen,

wij hebben last minute goedkope (400€) vliegtuigtickets richting Vancouver geboekt. Maar nu moet ik nog alles uitzoeken.
We komen 9/9 om 20u aan in Vancouver. We zouden graag Banff, Jasper, Vancouver en Vancouver Island bezoeken. Ik wil graag orka’s, bruine beren, grizzly beren, elanden en mooie, uitgestrekte uitzichten zien. We houden van vrijheid en boeken niet graag alles op voorhand. We willen een goedkope reis vol hoogtepunten. We twijfelen nog tussen het huren van een camper of auto. We vertrekken 27/9 terug vanuit Vancouver om 13u30.

We hebben nog wel enkele vraagjes:

• Moet je ergens op voorhand een slaapplaats voorzien. bv Jasper NP?
  • Zijn er overal motels beschikbaar? Wat is de gemiddelde prijs voor een overnachting? Klopt het dat ze een keukentje hebben?
  • Hebben jullie nog andere tips ivm goedkope slaapplaatsen? Het mag gerust primitief zijn, maar ik zie het niet zitten om elke dag een tent op te zetten.
  • Is het de moeite om een omweg te maken naar Stewart / Hyder?
  • Waar kan je halverwege september best (grizzly)beren zien?
  • Kennen jullie prijs/kwaliteit goede touroperators voor orka/beer tours of gletsjerwandelingen?
  • Wat moeten we zekers doen en mogen we zeker niet missen?
  • Is het aangeraden om de oversteekboten naar VI op voorhand te boeken?

Dit zijn zo de eerste vragen. Alvast bedankt om te helpen.

Grtz!

Ik zou eerst eens beginnen met het uitschrijven van een reisschema. Je wilt best veel doen, maar je hebt maar 18 dagen. Hyder gaat daar sowieso niet in passen. Dat kost je toch gauw zo’n 5 dagen in totaal vanwege de afstand, dus dan hou je wel heel weinig dagen over. Schrijf eens een schema uit met ook op welke dag je moet rijden etc. Ook al wil je vooraf niks vastleggen, het is wel goed om te zien wat je ongeveer allemaal kunt doen. Het lijkt mij namelijk niet heel realistisch om naast rondje vancouver - rockies ook nog vancouver island te doen.

Daarnaast kun je er niet zomaar vanuit gaan dat je al die dieren ziet. Het is wild en altijd afwachten of je iets ziet. Uiteraard zijn er wel plekken met meer of juist minder kans.

Via Wereldwijzer app

Waar heb je die tickets zo goedkoop gevonden? :slight_smile:

Merci voor de reacties. Ik heb een eerste route in elkaar gestoken.
Wat denken jullie van dit?

1 Amsterdam- Vancouver
2 Vancouver
3 Vancouver - Penticton
4 Penticton - Revelstoke
5 Revelstoke - Banff NP
6 Banff NP
7 Banff NP - Jasper NP
8 Jasper NP
9 Jasper NP - Clearwater
10 Clearwater
11 Clearwater - Whistler
12 Whistler
13 Whistler - Cambell River
14 Cambell River
15 Cambell River - Ucletet
16 Ucletet
17 Ucletet - Vancouver
18 Vancouver
19 Vancouver - Londen
20 Londen - Amsterdam/Brussel

Het is nog wel een redelijk hoog tempo. We zullen daar ter plaatste beslissen denk ik. Zou ik iets op voorhand moeten boeken?

Mijn vliegtuigtickets heb ik gevonden via www.flynous.com. Site met promoties. Maar je moet wel flexibel zijn. Wij komen terug naar Londen en moeten vandaar nog naar het vastenland zien te geraken.

Ik vind het wel een heel druk schema hoor. Je hebt 20 dagen, waarvan je er 12 moet reizen.

De rockies zijn supermooi en eigenlijk heb je daar maar 3 dagen, dat vind ik best zonde.

Ik zou proberen een paar plaatsen te schrappen, zodat je iets meer tijd op de rest van de plekken hebt.

Westkust van VI is best mooi, maar wel een lange weg rijden, helemaal met een camper. Als je daar dan maar 1 dagje bent, vind ik dat best zonde. Dan rij je 2 dagen (1heen en 1 terug) om ergens 1 dag te zijn. Schrap je dat, dan heb je al weer een paar dagen te verdelen.

Ik ben van mening dat je zeker 1 nacht extra in banff en in Jasper moet blijven. Maar dat mag je uiteindelijk natuurlijk ook helemaal zelf beslissen! Als je deze reis gaat doen, dan ga je er ook zeker van genieten. Ik probeer alleen aan te geven wat ik erg mooi vond!

Via Wereldwijzer app

Wij zijn net terug uit Canada (1e keer), we waren er van 23 juli tot 14 augustus (hoogseizoen dus). Met een tent en dat is ons fantastisch goed bevallen, maar dat is voor jullie geen optie, dus daar ga ik verder niet op in. Bovendien is het in september vast ook al een stuk kouder. Maar ik kreeg de indruk dat er zelfs in het hoogseizoen voldoende motelkamers/B&B vrij waren, dus zelf zou ik in september niet van te voren gaan reserveren. Het is juist fijn om ter plekke te kunnen beslissen, hoewel mijn ervaring ook is dat je als je een beetje een route in gedachten hebt, die toch wel aanhoudt, omdat je toch op een bepaalde datum op je eindbestemming moet zijn. Onze route was Calgary, Canmore/Banf, Yoho, Jasper, Wells Gray, Manning, Sunshine coast, Campbell river, Ucluelet, Vancouver. Wij zijn telkens 2 á 3 nachten op één plek verbleven. Ik vond met name Jasper de moeite waard om wat langer te verblijven. We hebben daar al onze beren gezien (4 met jonkies) en vele Elks (Wapiti herten), reeen, bighorn schapen, geiten enz. Als je daar bent moet je zeker de weg naar Maligne lake rijden (terugweg grote kans op beren). We hebben een orcatour gedaan met Aboriginals in Campbell River en twee groepen orca’s gezien (en zeeleeuwen). Prijzen van motels kun je een beetje bekijken op expedia/booking.com e.d. Wat je ook doet, het is er overweldigend mooi en heel prettig vakantie vieren!

P.S De ferry’s naar VI hoef je ook niet van tevoren te reserveren. Wij hebben dat één keer wel gedaan omdat het in een long-weekend viel, maar ook dat bleek achteraf niet nodig. Ook daar leg je je anders mee vast. Wel zeker een half uur voor vertrek aanwezig zijn.

Stuur even een berichtje, ik ben daar vanaf 13 september

Even ter aanvulling op de ferries. Wij hebben ook niet gereserveerd en zou het volgende keer ook niet doen. Echter ligt dat wel aan je activiteiten de rest van de dag, moet je bijv nog je auto inleveren of heb je een andere afspraak dan is het misschien wel handig.

Wij waren ruim een uur van tevoren bij de ferry en bleek die al vol te zitten. Wij moesten toen 3,5uur wachten. Toen wij kwamen was die ferry overigens ook bijna vol, dus een kwartiertje later en we hadden zo’n 5uur moeten wachten. Dit was trouwens wel op laatste dag van lange weekend. Andere dagen geen drukte gehad

Via Wereldwijzer app

Ik zou zelf aanraden van Penticton meteen door te rijden naar Banff. Banff en Jasper zijn prachtig en daar ga je meer tijd willen. Revelstoke zelf vond ik ook wel aardig, maar doet naar mijn mening zeker onder voor Banff en Jasper. Maar wellicht denken mensen hier anders over. Je zou er ook voor kunnen kiezen om Penticton te schrappen, maar deze heeft een hele andere natuur/omgeving dan de Rockies en is op zichzelf ook erg mooi. Of je kunt ze er beide inlaten, maar dan heb je zoals ik al aangaf een dag minder in de Rockies. Keuzes keuzes keuzes.
En inderdaad, de westkust van VI is mooi, maar om voor een dag Ucluelet op en neer te rijden is een beetje zonde van de tijd die je toch optimaal wilt benutten. Hoe dan ook een prachtige trip!