Onze reis West- Canada haalbaar?

Hoi Allemaal,

Ik zal mij even snel voorstellen. Ik ben Jorien(22 jaar) en samen met mijn vriend Oscar(24 jaar) gaan wij van 9 september tot 26 september naar Canada.
Ik ben hierbij bezig met het uitstippelen van de reis. Ik ben op zoek naar informatie over alle plaatsen waar wij onze vakantie zijn te vinden. Wij reizen met een auto en gaan nog even op zoek naar een goede. Tot nu toe heb ik dit uitgestippelt:

Dag 1:
09 september
Vertrek schiphol 11:10 ->(reisduur: 01:10 uur) aankomst Frankfurt 12:20 -> vertrek Frankfurt 13:30 -> (reisduur: 09:35 uur) aankomst Calgary 15:05.
Calgary richting Enderby (reisduur: 6 ½ uur) verblijf 2 dagen

Dag 4:
Calgary -> Banff national park (reisduur: 5 uur) verblijf 2 dagen
Banff national park:
• Lake louise
• Gondol
• Warmwaterbronnen
http://www.tripadvisor.nl/Attractions-g154910-Activities-Banff_National_Park_Alberta.html
(Wandelingen: Johnston Canyon of Peyto Lake)

Dag 6:
Banff national park -> Jasper national park (reisduur: 5 uur) verblijf 2 dagen
Route via Icefield parkway (rocky mountains)
Jasper national park:
• Collombia icefield gletsjer
• Athabasca waterfall
• Maligne lake
http://www.tripadvisor.nl/Attractions-g154917-Activities-Jasper_National_Park_Alberta.html
(Wandelingen: Athabasca falls of collumbia icefield)

Dag 8:
Jasper national park -> wells gray provincial park (reisduur: 5 ½ uur)
Wells gray provencial park:
• Park van watervallen
• Clearwater lake
• Raften

Dag 9:
Wells gray provencial park ->(via kramloops)-> Vancouver (reisduur: 6 ½ uur) verblijf 3 dagen
Vancouver:
• Brug over de bomen: http://www.capbridge.com/

Dag 12:
Vancouver -> Vancouver Island (Reisduur: 4 ½ uur via Tsawwassen ) verblijf 3 dag
Vancouver Island:
(informatie over boten: Vancouver Island )
• Orca’s, walvissen spotten
• Zalmentrek voor wilde dieren
• Strathcona provencial park
• pacific rim national park

Dag 15:
Vancouver island -> Enderby (reisduur 9 ½ uur)
• dag in de auto

Dag 18:
Enderby -> Calgary (reisduur: 6 ½ uur)
Terug vlucht.

Wij gaan de eerste 2 dagen en de laatste 2 dagen naar Enderby aangezien mijn vriend hier familie heeft zitten. Nu heb ik een aantal vragen:

• Is dit een reële planning? Hebben jullie tips over de parken, wat moeten wij echt gezien hebben, wat kunnen we beter laten?
  • Ik heb (nog) niks opgezocht over hotels maar hebben jullie tips waar wij erg leuk kunnen kamperen/hostel/hotel wat raden jullie aan?
  • Is Vancouver Island bereikbaar met openbaar vervoer of is het hiervoor handig ook een auto te huren?

Tips, en informatie is altijd welkom. Ik ga nu nog even verder op zoek.
Bedankt alvast voor de reacties!

Groetjes Jorien en Oscar

Daarnaast wil ik nog even reactie plaatsen.
Heeft iemand hier ervaring met holiday campers?
http://www.holidaycampers.com/nl/camper-details
aangezien ik een camper zie voor een goedkope prijs… wil dit wel even weten.

Hoi Jorien & Oscar,

Wij hebben 2 jaar geleden 3 weken door West- Canada gereden & hebben hier zo ontzettend van genoten dat we het roer volledig om hebben gegooid. Over 4 weken gaan we een half jaar lang reizen door West- Canada. Onze voorbereiding is nu al te lezen op ons blog: blog.importbrink.nl. Misschien dat jullie er goede tips vandaag kunnen halen!

Het schema dat je hebt gemaakt ziet er goed uit. Verstandig om eerst te beginnen met 2 dagen Calgary. Op die manier kan je even aclimatiseren en misschien wat inkopen doen voor de weken die komen gaan. In Banff en Jasper kan je uiteraard ook inkopen doen, maar dan betaal je een stuk meer dan in Calgary of Vancouver. Banff en Jasper zijn echt ontzettend mooie natuurparken waar je ogen tekort komt. Probeer ook de kleine weggetjes in te rijden of een keer een hikingtrail te pakken. Deze leiden vaak naar verborgen watervallen! De warmwaterbronnen zijn erg toeristisch, dus persoonlijk zou ik daar (gezien de beperkte tijd) alleen heen gaan als je echt tijd over hebt. De Icefield parkway is echt een supermooie route om te pakken en ook de Colombia icefield gletsjer kan je inderdaad niet overslaan! Hou er wel rekening mee dat je best ‘slecht’ weer kunt hebben in september op de gletsjer (met name sneeuw). Het weer kan heel snel omslaan. Tijdens onze trip in september gingen we met +9 graden in Jasper weg en was het -10 graden op de gletsjer. Het raften wat jullie willen gaan doen staat ook op ons lijstje! Afgelopen weekend hebben we via www.groupon.ca een raftingtrip gekocht met 50% korting.

Het openbaar vervoer in Canada en dus ook op Vancouver Island is zeer beperkt. Mijn tip is dan ook om daar zeker een auto te huren. Als je de auto op Vancouver Island zelf huurt en weer inleverd scheelt dat aanzienlijk in de oversteekkosten met de veerboot.

Hotels boeken wij eigenlijk altijd via expedia op via priceline, daar staan vaak mooie aanbiedingen op!

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben & wens jullie heel veel plezier! (ook met de voorbereiding!)

Groetjes Stéphanie, blog.importbrink.nl

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga je tips zeker meenemen! Ik ga jullie blog volgen, altijd handig inderdaad om wat tips, tricks en mooie routes op te doen! Super bedankt.
Groetjes Jorien

Voor orca’s zou ik gaan voor Campbell River (Vancouver Island). Aangezien je 3 dagen hebt ingepland, lijkt een uitstapje naar Telegraph Cove dan niet zo handig. Wij hebben voor dit jaar ook een excursie geboekt in Campbell River. Ik zou alleen nog even zoeken op de periode dat je er bent (op aanwezigheid van orca’s).
Vanuit Tofino kun je bijv. een bear watch boottocht doen, weet niet of je daar interesse in hebt.

Op zich hebben jullie een mooie route uitgekozen denk ik. Je hebt ook al veel highlights opgezocht die je wilt zien, dus dat is top.
Ik snap dat jullie graag familie willen bezoeken, maar ik zou toch echt aanraden om dit anders in te delen.

Terugweg kom je er in principe bijna langs, dus dat past mooi in de route. De eerste dagen rij je echter 6,5u heen en 5 u terug (11,5u) terwijl Calgary Banff maar 1 a 1,5 u rijden is. Daarnaast weet ik niet of het wel zo verstandig is om direct na je vlucht al zo’n eind te rijden. Voor het perspectief zet ik alles even in Nederlandse tijd. Je komt om 11 uur savonds aan, vervolgens koffers moet pakken en auto huren, dus dan rij je Nederlandse tijd om 1u snachts weg en kom je de volgende ochtend om 7u aan bij de familie. Ik zou dus aanraden om na je vlucht een auto te huren, naar een hotel in Calgary te rijden en daar je 1e nacht door te brengen. Vanuit daar begin je dan je rondreis naar Banff en dan kun je eventueel je bezoek aan het eind een of twee dagen langer maken. Daarnaast zou ik het ook even per dag uitschrijven. Nu zeg je vaak, 2 dagen in Jasper, terwijl je over de Icefields Parkway bijna een volle dag kunt doen en dus maar 1 volle dag in Jasper over houdt.

Voorbeeld van wat ik bedoel en route iets aangepast:
Dag 1: Vlucht - Calgary
Dag 2: Calgary - Banff (1,5u rijden) + Dorrien Smith trail rijden
Dag 3: Banff: Johnston Canyon + Lake Louise e.o.
Dag 4: Banff - Jasper (Icefields parkway)
Dag 5: Jasper: Maligne road + maligne lake en medicine lake
Dag 6: Jasper - Clearwater (5 uur) + bezoekje Wells Grey
Dag 7: Clearwater - Whistler (5 uur)
Dag 8: Whistler
Dag 9: Whistler - Campbell River (5 uur)
Dag 10: Campbell River: orkatoch
Dag 11: Campbell River - Vancouver (4uur)
Dag 12: Vancouver
Dag 13: Vancouver
Dag 14: Vancouver - Enderby (6 uur)
Dag 15: Enderby
Dag 16: Enderby
Dag 17: Enderby
Dag 18: Enderby - Calgary - terugvlucht

Als ik het zo uitschrijf is het wel haalbaar, maar persoonlijk zou ik zeggen dat 2 dagen in de Rockies er bij toch wel lekker zou zijn. Je hebt nu niet heel veel tijd voor Jasper en ook niet voor Lake Louise / Yoho NP. Mogelijk kun je ook campbell river (ligt op vancouver island) weglaten en vanuit Vancouver gaan whale watchen. Ik weet echter niet of dat ook net zo mooi is vanaf daar, dat zou je even moeten opzoeken. Dat zou je zo 2 of 3 dagen kunnen opleveren.

Je hebt bij dag 4 Lake Louise staan. Wij zijn 2 keer naar Moraine Lake en Lake Louise geweest, verschillende maanden dit 't zag er ook anders uit (1 keer nog met ijs in het meer). Bij Moraine Lake kun je best wel wat tijd doorbrengen, het is er schitterend en je kunt naar ‘boven’ wandelen en er ook van bovenaf op kijken. Bij Lake Louise hebben we beide keren misschien een kwartier, 20 minuten doorgebracht, vonden mijn man en ik nogal overschat. Moraine Lake ligt vlakbij Lake Louise en is echt de moeite waard.

Persoonlijk vond ik Moraine lake ook vele malen mooier dan Lake Louise. Toch zijn ze allebei een bezoekje waard in mijn ogen. Ook de takakkaw falls in Yoho vond ik erg indrukwekkend, die heb ik hierboven nog niet eens genoemd.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

@Niekr, De route die je uitgestippeld heb is inderdaad vele malen beter. Een beetje eigenwijs maar aangezien we heel wat spullen kunnen ophalen voor onze reis, en toch even onze familie willen begroeten, Moeten wij echter eerst naar Enderby. Vanuit Galgary worden wij opgehaald om vervolgens richting Enderby te gaan. Misschien hebben wij een beetje speling om dan korter in Vancouver te blijven, en een dag langer in Enderby wanneer wij erg last hebben van een jet lag. Aangezien ik niet veel over Vancouver kan vinden en dit een paar dagen relaxen en rustig aan doen wordt. Ik moet hierin mijn keuze stellen. Moraine Lake en Takakkaw Falls ga ik zeker even onthouden! Is het een optie om Moraine Lake en Lake Louise in 1 dag te doen??

Dat maakt al een hoop duidelijk. Als je gehaald wordt is dan op de dag ook goed te doen en wel net zo veilig.

Wij hebben op 1 dag het volgende gedaan:
-Vertrek uit Canmore (ligt dichtbij banff)
-bow valley parkway (route tussen banff en LL)

• Yoho NP (natural bridge, emerald lake en takakkaw falls)
  • moraine lake (inclusief wandeling van 2,5uur)
  • Lake Louise

We waren rond 8u vertrokken en rond 7u klaar met dit rondje, dus dat is goed te doen op een dag. We hebben ook nog rustig gepicknicked.

Aan het eind van de dag bleven we wel overnachten in lake Louise. Voordeel daarvan is dat je niet weer terug naar banff moet om de volgende dag hetzelfde stuk heen te rijden. Plus als je slecht weer hebt, kun je de volgende ochtend nog even langs lake Louise rijden bijvoorbeeld.

Super goede informatie, ik denk dat ik het precies zo ga doen dan!! Zien we inderdaad nog eventjes meer op 1 dag @NiekR!

Ik heb nog 1 vraag… http://www.holidaycampers.com/nl/camper-kiezen is een erg goedkope site… is dit betrouwbaar denken jullie?

Zo goedkoop lijken me deze aanbiedingen nou ook,weer niet. Als je de kilometers en de uitrusting etc meeneemt is deze aanbieder precies 2 keer zo duur als de camper die wij geboekt hebben voor juni a.s. Maar wij hebben al in oktober geboekt en konden dus profiteren van alle vroegboek voordelen. Succes!

Vreemd, ik kom uit op 465 eu. voor de tijd dat ik heen wil, dit lijkt mij toch een redelijk goedkoop bedrag? Ik ben benieuwd of er iemand wel ervaringen heeft met deze site.
Zo niet; hebben jullie opties? Andere suggesties voor een camper huren? en waar bijvoorbeeld?

Hallo Jorien,

Ik heb mijn reisverslag laatst ook online geplaatst hier kan je deze bekijken http://www.canada-vakantie.com/reisverslag/Mark-Laura-op-rondreis-door-canada

een paar tips als je walvissen wil spotten ga dan naar Ucluelet Jamie’s gezellige mensen en een heel leuk stadje.

Omdat je 2 keer 2 dagen in Enderby gaat blijven is het wat moeilijker om een route te plannen. Moet je de laatste 2 dagen naar Enderby of is het aan het begin van de reis voldoende? Als dat het geval is zou ik na je aankomt in Enderby eerst verder richting de westkust vanuit Enderby? Dat lijkt me toch logischer. Ik zou zeker niet proberen om van Vancouver Island naar Enderby te gaan in 1 dag…dat lijkt me veel te veel en mogelijk niet haalbaar moest je een ferry missen.

Hier een voorstel route van mij:

Dag 1: Vlucht - Calgary - Enderby
Dag 2: Enderby
Dag 3: Enderby
Dag 4: Enderby - Vancouver (een goede 5 en een half tot 6 uren rijden en goed te doen op een dag). Wij reizen elk jaar naar Mara Lake (een 25km van Enderby) en doen die rit gemakkelijk op 1 dag, zeker als je vroeg vertrekt. Wij vertrekken meestal rond 7u30-8u en komen terug aan in Vancouver rond 14u-15u, we stoppen in Westbank voor koffie en dan in Merrit voor lunch.
Dag 5: Vancouver
Dag 6: Vancouver
Dag 7: Vancouver - Campbell River
Dag 8: Campbell River -Whistler (6 uren reizen
Dag 9: Whistler
Dag 10: Whistler - Clearwater (6 uren reizen zonder te stoppen)
Dag 11: Clearwater
Dag 12: Clearwater - Jasper (vertrek vroeg zodat je nog wat hebt in Jasper in de namiddag/avond)
Dag 13: Jasper
Dag 14: Jasper - Banff
Dag 16: Banff
Dag 17: Banff
Dag 18: Banff - Calgary - terugvlucht

Ik denk over het algemeen dat je weinig tijd gaat hebben en ik zou zelfs voorstellen om Vancouver Island volledig weg te laten. Je kan ook orca tours doen vanuit Vancouver

Nog succes met het puzzelen en je kan eens klikken op mijn link voor mijn reisroute door West Canada als je wil…veel info over Vancouver en omstreken: http://travelwestcanada.blogspot.ca/

Groetjes,
Ann :slight_smile:

Wij hadden 1 volle dag genoeg in vancouver en het het stanleypark. Je kunt goed fietsen in vancouver.

Via Wereldwijzer app

Wij zijn vorig jaar naar canada geweest. Super mooi land. Als je nog tips wilt, hoor ik t wel.

Via Wereldwijzer app

In canada moet je eerst overnachten voordat je een camper krijgt. Dus ik weet niet zeker of dat voor een auto ook geldt. Wij hebben de dag van aankomst last gehad van de jetlag.

Via Wereldwijzer app

Hoi allemaal onze reis komt er bijna aan. Dit is definitief het plan:
Aankomst Calgary -> Banff 3 nachten
Banff -> Jasper 3 nachten
Jasper -> Wells Gray 3 nachten
Wells gray -> Vancouver 1 nacht
Vancouver -> Vancouver Island 3 nachten
Vancouver Island -> Vancouver 1 nacht
Vancouver -> Enderby 3 nachten
Enderby -> Calgary vertrek

We hebben een auto gehuurd. En wij ontmoeten mijn vriend zijn vader in Canada zodat hij ons kampeerspullen brengt, zodat we toch nog kunnen kamperen.

Nu heb ik even wat vragen over de oversteek naar Vancouver Island. Klopt het dat dit ongeveer een vaartijd is van 5 uur? Hoe zit het met de auto op de boot? Moet ik hier van te voren een ticket voor regelen? Ik zit erg te twijfelen of we naar Campbell River of Victoria moeten gaan, iemand tips?

Dan heb ik nog een vraag, hoe zit het met het tijdsverschil in de gebieden waar ik heen ga? Is hier ook tijdsverschil? Ik kan dit erg onduidelijk vinden op internet…