Het is weer zover! Vlucht geboekt richting USA/canada!
De route die we willen doen ligt in grote lijnen vast maar ik zou nog wel enkele tips en inzichten kunnen gebruiken qua tijdsgebruik & haalbaarheid, wat te bezoeken of wat eventueel over te slaan!
zo willen we graag ook Vancouver island bezoeken maar ik heb al gelezen dat dit best op voorhand goed gepland is daar het eiland toch een groot eiland is…
Wat zijn de dingen die absoluut moeten gedaan worden & welke dingen over slaan (dingen zoals excursies die overprijsd zijn e.d.)
We zullen dan ook een huurwagen hebben en nemen deze dan ook uiteraard mee naar VI. vanaf waar kan je het best de overzetboot nemen of maakt dit totaal niets uit (best gewoon kijken naar de route die je volgt)?
Veel Europese Canada-gangers doen Vancouver Island er “effe” bij tijdens hun reis, dat is jammer, want V.I. heeft ontzettend veel te bieden. Het hangt er dus heel erg vanaf hoeveel dagen je de tijd wilt/kunt nemen.
De overtocht kun je nemen vanuit de V.S. in Port Angeles (naar Victoria) of Anacortes(naar Sidney) of vanuit Canada in Tsawassen(naar Swartz Bay)
Dit heb ik inderdaad nog al gelezen.
Wij zouden vooral graag een tocht doen waar we beren kunnen zien en orca’s maar ik vind het persoonlijk nog al moeilijk om tussen alle mogelijke maatschappijen er een goede uit te halen.
Zo heb ik bijvoorbeeld gevonden dat voor orca’s te bekijken Prince of Whales wel een goede maatschappij is.
heeft iemand hier al ervaring mee?
Daarnaast staat Maquinna Provincial Park ons ook wel aan! Iemand die hier al geweest is?
Ik zou eerst graag willen weten wat jullie reisplan is in grote lijnen, dan is het gemakkelijker om tips en ideeen te geven. Willen jullie vanaf Vancouver naar Vancouver Island gaan, of komen jullie vanuit de USA en zo naar Vancouver Island?
Ja, Vancouver Island is groot…minstens zo groot als Belgie. Als jullie voldoende tijd hebben om Vancouver Island te zien dan zou ik toch richting Campbell River gaan om daar een orca/walvis tour te doen! Er zitten vele tour operators, alsook een Nederlands koppel die daar zo’n bedrijfje hebben over genomen…zij doen zowel beer tours als orka/whale tours. Ik zie telkens hun foto’s via Facebook en wow, wat zien die veel orka’s/walvissen en andere dieren tijdens hun tours. Je kan eens kijken op hun website als je wil: http://www.eagleeyeadventures.com/
Niets tegen “Ollanders” in Canada, maar wil je vanuit Campbell River een orca en/of beren-excursie doen, dan zou ik kiezen voor de ervaren lokale aanbieders. Aboriginal Journeys kan ik van harte aanbevelen.
Maquinna Provincial Park! Dat is nou eens niet een echt voor de hand liggende keus. Hoe ben je daar op gekomen?
Vijftien jaar geleden zijn we er eens heen gevaren. Het is niet per auto bereikbaar. Er zijn ook maar enkele aanbieders met een licentie, die je er heen kunnen brengen(vanuit Tofino) met boot of vliegtuig. Ik weet niet of je op één dag heen en terug kunt, anders zul je moeten kamperen.
Zoals Ann ook al aangaf is het handig om te weten hoeveel tijd jullie hebben vooraleer nuttige tips te kunnen geven.
Een orca-excursie vanuit Victoria zou ik zeker niet aanraden. Komen jullie vanuit de VS met de ferry, dan zou je wel via San Juan Island kunnen varen en naar Lime Kiln Park rijden, vanwaar je de orca’s heel dichtbij vanaf de wal kunt zien.
onze route ligt nog niet vast. Ik wil eerst weten hoeveel tijd we bij elke locatie zullen nodig hebben.
Voorlopig ziet hij er zo uit:
Seattle – Olympic
Olympic - Vancouver
Vancouver – vancouver island
Vancouver island – jasper
Jasper – banff
Banff – calgary
Calgary – glacier NP
Glacier NP – yellowstone
yellowstone- grand teton
grand teton-…
… - mount rainier
Mount rainier – seattle
Seattle
maar het kan dus ook gemakkelijk omgekeerd omdat niets vast ligt.
is het gemakkelijker om de ferry vanuit amerika te nemen of vanuit canada vooral rekening houdend met de orca/beren tocht dan.
Er zijn inderdaad veel operators maar ik kan me inbeelden dat bepaalde gebieden van vancouver island beter zijn om wildlife te spotten dan andere.
qua tijdsindeling ligt dus ook nog niets vast, sterk afhankelijk van wat we juist allemaal vinden wat er overal te doen is en wat ons het meeste aanstaat.
Je beseft dat je meer reisdagen dan verblijfdagen hebt? En dat een reisdag van Vancouver naar Jasper al 800 km is?
Wij zijn in 3weken van Calgary naar Vancouver plus VI gegaan en dat vond ik al genoeg rijden.
Ik zou je route iets aanpassen, vanuit Olympic NP eerst naar Vancouver Island gaan, vanuit Port Angeles vaart Black Ball Ferries naar Victoria. En dan daarna pas Vancouver. Ben het er ook wel met Niek eens dat vanuit Vancouver naar Jasper een erg lange rit is, terwijl er onderweg zoveel moois te zien is.
Wellicht voor het idee, onze route destijds, ook in zo’n 3 weken (tenzij anders aangegeven steeds overal 1 nacht verblijf): Seattle - Victoria - Campbell River - Port Hardy - Bella Coola - Williams Lake - Clearwater - Jasper (2n) - Calgary (2n) - Banff (2n) - Revelstoke - Penticton - Vancouver (2n) - Seattle (2n)
Sorry dat ik het zeg, maar met zo weinig dagen zou ik niet eens beginnen aan de helft van je reis. Dat is niet om je reis af te breken ofzo, maar je gaat zo weinig tijd hebben per plek en meer in de auto zitten dan dat je van het landschap gaat kunnen genieten. Zoals je route er nu uit ziet ga je voor een groot deel van plek tot plek rijden, overnachten en dan weer verder rijden. Ik zie echt niet waar je tijd gaat hebben om iets te zien en doen.
Om het even gedetailleerd uit te schrijven gaat je schema er meer zo uit zien:
**1. Seattle – Olympic –> **minstens 4 uren rijden zonder te stoppen om tot bijvoorbeeld Forks te geraken van waaruit je de mooiste plekjes kan bezoeken. Onderweg eventueel stoppen bij Hurricane Ridge, maar dan is er waarschijnlijk geen tijd voor andere dingen die dag. Na aankomst in Forks kan je bijvoorbeeld nog wel even naar Rialto Beach en La Push als het weer het toelaat, deze zijn op een goed half uurtje te bereiken. 2. Olympic NP veronderstel ik, want ik zie nergens dag 2 –> Deze dag kan je dan wel naar het Hoh Rain Forest en dan eventueel naar de stranden (Rialto Beach & La Push) als je er de dag ervoor geen tijd voor had!
**3. Olympic - Vancouver –> ** Een dikke 5 uren rijden, zonder de grensovergang wachttijden te tellen! Dus je kan eigenlijk de hele dag rekenen om van Forks weer tot in Vancouver te geraken. Ik zou via Whidbey Island gaan…dus de ferry via Port Townsend naar Coupeville, rijden door Whidbey Island met wat mooie plekjes om te stoppen en dan via Burlington de I5 terug op richting de grens met Canada. Dit is op 1 dag te doen, maar je bent wel bijna de hele dag onderweg.
**4. Vancouver **veronderstel ik. Je kan dan de highlights van Vancouver bezoeken (Stanley Park, downtown, etc)
**5. Vancouver – vancouver island –> **afhankelijk van waar je naartoe gaat, je bent hier minstens een halve dag kwijt om tot in Victoria of naar Campbell River te gaan. Je gaat niet veel tijd hebben om op 1 dag wat van Vancouver Island te zien. 6. Deze dag breng je door op Vancouver Island neem ik aan…enkel tijd voor misschien een whale watching trip of bear watching, verder geen tijd om andere plekken te zien. 7. Vancouver island – jasper –> Ik denk dat dit bijna onmogelijk is om op 1 dag te doen! Als je bijvoorbeeld in Campbell River verblijft dan is het bijna 13 rijden tot in Jasper en zo’n 1050km…en op de meeste wegen mag je maar 90km/u, de snelwegen zijn hier anders vergeleken met Europa en dikwijls maar 1 rijvak in elke richting. Stel dat je vanuit Nanaimo zou vertrekken dan is het ook 880km en bijna 11 uren rijden. Vergeet dat niet!
**8. Jasper –> **Een dag om Jasper en omgeving te verkennen.
**9. Jasper - Banff –> **Neem hier gerust de hele dag voor uit om op verschillende plekjes te stoppen langs de Icefield Parkway 10. Banff –> Bezoek aan Banff en omgeving (geen tijd voor Yoho NP waarschijnlijk) 11. Banff – calgary **–> **Ik zou eerlijk gezegd gewoon doorrijden naar Glacier NP en niet eerst nog een nacht in Calgary, tenzij daar een speciale reden voor is. 12. Glacier NP –> Dan heb je toch een volledige dag in Glacier NP 13. Glacier NP – yellowstone –> Minstens een dikke 6 uren rijden, dus een lang rijdag
**14. Yellowstone –> **Bezoek aan Yellowstone. Ik denk dat 1 dag in Yellowstone erg weinig is en je hier toch minstens een dag of 2-3 zou kunnen verblijven, maar er is niet genoeg tijd. 15. yellowstone- grand teton –> bezoek aan Grand Teton NP 16. grand teton-… Boise, Idaho –> een trip van een goede 6-7 uren zonder te stoppen 17. Boise, Idaho - Packwood, WA (Mt Rainier NP) –> ook weer een lange rit van een dikke 7 uren zonder te stoppen 18. Mount Rainier 19. Mount rainier – seattle
**20. Seattle **
Als ik je schema zo uitschrijf dan zou ik eerlijk gezegd het Vancouver Island deel eruit laten. Als je gaat om een whale watching trip te doen dan kan dat ook vanuit Port Townsend (Olympic NP) of Vancouver (vanaf Granville Island bij downtown Vancouver of Steveston bij Richmond een half uurtje verderop), daar moet je niet voor naar Vancouver Island. Je gaat veel te weinig tijd hebben om iets te zien van Vancouver Island. Ik zou die extra dagen dan gebruiken om tussen Vancouver en Jasper een stop te maken in Clearwater (Wells Gray Provincial Park), voeg ook nog wat extra tijd toe bij Yellowstone. Dan wordt de trip toch al wat meer doenbaar!
Man, man, wat een monstertocht!~Aan kale kilometers (dus rechtstreeks van A naar B) zit je al tegen de 5000.
Is echt van het goede te veel.Jullie zullen amper tijd hebben om rustig een hapje te eten onderweg.
Niet om je af te vallen hoor, maar ik heb je route eens op Europa geprojecteerd en het is alsof je in Parijs begint, voor 1 dag naar London gaat en vervolgens naar Amsterdam, Berlijn, Munchen en dan ook nog even voor een dag naar Kroatië rijdt om vervolgens weer te eindigen in Parijs.
Misschien is het een idee om vanaf Calgary naar Seattle te gaan? In de Rockies kun je gemakkelijk een week verblijven. Mijn route van 3 weken (wat ik eigenlijk nog 3 a 4 dagen te kort vond) doe jij in 7 dagen. We vallen je niet aan hoor, maar proberen je te helpen. Ik ben ook met zo’n soort schema begonnen.
oké er is hier blijkbaar 1 groot misverstand… Die getallen die ervoor staan kloppen totaal niet dus geen zorgen van ‘monsterroute’ e.d.
Daarbij, vorig jaar had ik ook een route ineengestoken waarvan de meeste mensen zeiden dat het niet te doen was = PERFECT verlopen.
ik besef ook wel heel goed wat te doen is op een dag en wat niet.
maar ik ga ervan uit dat jullie je allemaal op die getallen hebben gefocust… niet de bedoeling dus
Ik dacht eerst ook wow, wat krappe route…maar toen begon ik alles uit te schrijven en zag ik dat je van dag 1 op dag 3 sprong en dan verder met dag 5. Dus je hebt inderdaad wel dagen tussen in waar je ergens blijft. Zoals ik al aangaf, ik denk dat als je Vancouver Island eruit laat dat het toch wat ruimer wordt. En op 1 dag van Vancouver Island naar Jasper is echt niet te doen. Wij kwamen ooit eens terug van Jasper (naar Vancouver) en waren enkel gestopt voor onze benen te strekken en een uurtje lunch, dus nergens gestopt om wat te zien…we vertrokken om 9u 's morgens en waren pas rond 18-19u in Vancouver. Dus als je daar bovenop nog van Vancouver Island moet komen dan kan je er nog een paar uren bijtellen.
Iedereen reist op een ander tempo, de ene kan heel wat meer aan per dag en iemand anders doet het liever niet. Ik heb de route voor je uitgeschreven om je iets of wat een beter idee te geven en ik geef enkel maar aan wat naar mijn eigen gevoel het best lijkt te zijn. Je doet ermee wat je wil natuurlijk, he want het is en blijft jullie reis. Ik persoonlijk zou toch niet al teveel in 1 reis proberen te steken want het kan soms wel wat veel worden. In Canada zijn de snelheden wat minder dan in de USA en dikwijls zit je met 1 rijvak per richting en als je dan achter een grote vrachwagen of camper hangt dan ga je niet snel vooruit. Hou daar ook rekening mee, google geeft wel vrij goede tijden aan, maar tel er toch gerust een half uur tot uur bij om zeker te zijn.
Wat is dan het misverstand? Afgezien van de getallen(wat bedoel je daar precies mee?) schets je een route Seattle-Seattle, die minimaal 4800km lang is. Je vraagt in je eerste post om tips wat betreft tijd en haalbaarheid, maar wijst dan vervolgens alles af.
Of ik begrijp het helemaal verkeerd, of we hebben, behalve het land van bestemming helemaal niets gemeen als het gaat om de manier van reizen en dan heb je niets aan eventuele tips van mijn kant.
Ter illustratie; vorig jaar was ik drie weken op Vancouver Island, heb ongeveer 1200km gereden en heb niet alles gezien en kunnen doen wat ik van plan was.
Ik vraag inderdaad tips over wat te doen is en wat niet maar men neem hier al zomaar dingen vanzelfsprekend.
voorbeeld: ik heb nergens vermeld hoe lang wij zullen gaan …
Het klopt wat je zegt dat het veel kilometers zijn die afgelegd moeten worden maar ik heb dan ook gezegd dat dit nog maar een ruwe schets is en dat er nog niets vast ligt.
ter info: vorig jaar 7000km gereden
ik ben inderdaad op zoek naar tips zoals WizardOfOss aangeeft en natuurlijk mag je zeggen dat sommige connecties die hier staan moeilijk(onmogelijk) te doen zijn zoals Vancouver-Jasper.
Wij hebben ook nog een aantal dagen overgelaten om connecties zoals deze in te vullen
Omdat je een ruwe schets gaf stonden daar 20 dagen bij, dus ik denk dat we allen daarvan uit gingen. Hoeveel dagen/tijd heb je in totaal om deze reis te doen? Dan wordt het toch wel gemakkelijker om beter tips te geven!
Je kan ook in mijn handtekening eens gaan klikken op de link Reis Route West Canada, daar staat een deel van jullie voorgenomen reis in. Misschien dat je daar ook al wat tips en ideeen kan uithalen.
Nog veel plezier met het samenstellen van een reis!
Een heel andere manier van reizen dus.
Toch nog een tip: In het archief van dit Reiscafé is veel terug te vinden over V.I. en andere delen van West-Canada.
Hoe dan ook, een mooie reis:vak01:
Ik zou kiezen voor:
Seattle - Olympic NP - Port Angeles (alleen voor de overtocht, geen overnachting)) - Victoria - Vancouver (dan: Kamloops - Jasper - Banff - Calgary of Revelstoke - Banff - Jasper - Calgary) - Glacier NP (wanneer ga je? Going-to-the-sun-road kan dicht zijn, dan moet je om het hele park heen rijden) - Yellowstone (geweldig! 2 x geweest, aanrader…) - Grand Teton NP - Boise - ? - Mount Rainier - Seattle.
Wil je per se weer eindigen in Seattle? Mount Rainier ligt nogal uit de richting vanaf Grand Teton en in het tussenstuk zijn geen echt bijzondere overnachtingsplekken. Verder zijn in een zo direct mogelijke lijn op die route ook niet echt spectaculaire dingen te vinden. Je zou vanaf Grand Teton nog langs Craters of the Moon kunnen gaan, maar daarna vind ik het lastig. Het laatste stuk van de reis die je nu bedacht hebt, lijkt me het lastigst/ onhandigst…
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om na Yellowstone richting Mount Rainier te gaan via Ketchum-McCall-Joseph-Hood River (die route hebben wij de andere kant op gereden richting Yellowstone).