Reis 2012: Whitehorse - Hyder - Bella Coola - Discovery Passage - Vancouver

Hallo,

na enkele amerika reizen zouden wij graag nog eens naar Canada gaan.
(Vancouver + rondje rockies deden we enkele jaren geleden).
Deze reis zou pas voor 2012 zijn (in maart 2011 nog naar de US geweest), maar om een en ander goed voor te bereiden start ik daar graag vroeg mee.

Eerst wilde ik graag de hele inside passage varen maar las goede dingen over de kortere discovery passage.
Dus via Bella coola.
Aangezien ik zeker en vancouver, en victoria, en hyder en dus die toch wil doen, ligt een one way whitehorse-vancouver het meest voor de hand…

Zelf zat ik nu te denken aan volgend schema. Maar ik moet nog veel nakijken natuurlijk, bvb. of één en ander combineerbaar is en betaalbaar. (vliegen op whitehorse, auto huur 4x4 vanaf daar?)

zo ziet mijn schema (heel voorlopig dus!) er nu uit, dag per dag

• aankomst whitehorse de moeite waard voor 2 overnachtingen???
  • whitehorse - watson lake via alaska highway
  • watson lake - iskut via cassiar highway
  • iskut - stewart (hyder, beren kijken)
    geen idee of deze dagen via alaska highway en cassiar highway zo goed ingedeeld zijn en in hoeverre het echt de moeite is. vind hier niet zo makkelijk info over…
  • stewart - smithers
  • smithers - prince george
  • prince george - williams lake overnachting op working ranch?
  • williams lake - tweedsmuir park
  • tweedsmuir - bella coola
  • disovery passage (bella coola - port hardy) Enkel op maandag???
  • Port Hardy - campell river met orka tocht in telegraph cove
  • Campbel river - Tofino
  • Tofino (pacific rim park)
  • Tofino - Victoria
  • Victoria - Vancouver
  • volle dag vancouver
  • naar huis
    (vancouver zijn we al eens geweest en vonden we heel mooi)

Maar het is dus vooral het eerste stuk van deze reis waar ik mee worstel. Eerst was het plan:
Edmonton -> Jasper (ook al geweest trouwens ) -> Smithers -> Stewart / Hyder -> Prince Rupert -> en dan de volledige inside passage enzovoort…

Ben dus benieuwd wat hier nog geadviseerd kan worden, vooral over de alaska highway - cassiar highway - hyder - belle coola.

Verder ben ik ook een beetje ongerust want als ik zo zoek op internet vind ik geen auto huur tussen whitehorse en vancouver? dan zou ik mijn plannen wel helemaal moeten veranderen natuurlijk…

Verder vraag ik mij af wat het beste seizoen is: ik denk juli - augustus owv de beren (zalmen) in hyder…

Alvast bedankt!

groetjes,
leen

Hallo Leen,

Geweldige trip. Ik kan je voornamelijk wat inlichtingen geven over het gedeelte wat je tot aan Stewart/Hyder wilt gaan rijden. De Inside/Discovery Passage heb ik (nog) niet gedaan.

Ik loop jouw lijst even puntsgewijs door:

Whitehorse: vind ik zeker de moeite waard voor 2 overnachtingen (maar ik ben nauwelijks objectief te noemen :slight_smile: ). Zeker als je aankomt in ieder geval prettig om te acclimatiseren; lokaal bier (Grizzly Beer) proeven en/of uit eten. In de buurt is er voldoende te zien (Sternwheeler; Hot Springs en eventueel een uitje met de White Pass & Yukon Railroad naar Skagway). Vlak buiten Whitehorse zit je gelijk in de wildernis (en grote kans op beren en ander wildlife). Ik kan je ook een bezoek aanbevelen aan de Sky High Wilderness Ranch voor een ritje op een paard (va 1 uur tot dagen).

De Alaska Highway tot aan Watson Lake:
het eerste stukje (30 km) is niet echt spectaculair, maar daarna wordt eea meer dan goed gemaakt. Marsh lake, Jake’s Corner, Johnson’s Crossing en Teslin Lake is meer dan fraai en leuk om langs te rijden. Nog steeds veel kans op wildlife. Daarna wordt het wat bergachtig en op ca 100 km voor Watson Lake ligt Rancheria. Mooie plek om even te stoppen en de waterval te bekijken. Niet spectaculair maar heel mooi gelegen. Toegang via een boardwalk.
Na Rancheria op ca 15 km voor de afslag naar hwy 37 (de Cassiar Hwy) kun je bij Nugget City RV Park heerlijk eten in een truckers restaurant (Wolve it Down). Try the bumbleberry pie als toetje…!
Voorbij de afslag van hwy 37 ligt Watson Lake. Vond ik niet speciaal behalve Signpost Forest en dat is wel de moeite van een kleine omweg waard.

De Cassiar Hwy (no 37) vanaf de Alaska Highway tot aan Stewart/Hyder: Vind ik een van de mooiste highways die ik heb gereden in NW-Canada. Van bovenaf: Na ca 80 km Boya Lake PP Campground. Boya Lake is azuurblauw en kraakhelder. Helaas is er vorig jaar een (hele) grote bosbrand in die regio geweest dus de bossen zullen een treurig aanblik zijn.
Daarna krijg je Jade City. Leuke plek om te stoppen en een bak koffie te drinken in de -enige- winkel waar ze -natuurlijk- jade verkopen.
Na Jade City (ca 25 inwoners) een wat langere rit naar Dease Lake waar je kunt tanken. Daar is verder niet heel veel te doen.
Na Dease Lake zou ik persoonlijk doorrijden naar Bell II voor een overnachting ipv Iskut. Iskut vonden wij een heel toepasselijke naam. Bell II ligt op een heel fraai gedeelte van de Cassiar hwy tegen de coastal mountians aan. Hotel + RV park (-je). Na Bell II is een stop bij Meziadin Lake de moeite waard. Het laatste gedeelte van hwy 37 (tot aan de Yellowhead hwy bij Kitwanga) verlaat je geleidelijk aan het gebergte. Bij Kitwanga richting westen naar Stewart/Hyder. Onderweg kom je Bear Glacier tegen en daarna het dorpje Stewart. Typische havenplaats en je kunt er heerlijk seafood eten (kreeft, krab etcetc). Bezoek daar ook het wereldberoemde toastermuseum…!
Van Stewart naar Hyder (spookstadje) is leuk. Vissende beren kijken bij Fish Creek (een aantal van mijn foto’s zijn daar gemaakt). Rijd je verder door dan kun je naar Salmon Glacier. Ook spectaculair.
Overigens geldt voor heel hwy 37: veel kans op wildlife!

Na de Cassiar Hwy valt de Yellowhead hwy erg tegen. Wij hebben hem gereden omdat het de snelste verbinding was om van west naar oost BC te rijden. Na Smithers wordt de Yellowhead hwy ook wel Trans Canada hwy genoemd overigens. Tot aan Prince George (the logging capital of BC) vonden wij het niet echt bijster interessant; zeker niet na de ritten ervoor.
Een alternatief kan zijn om, als je toch hwy 97 naar het zuiden volgt, naar Barkerville te gaan. Dit is een openluchtmuseum waarin alles nog staat (en functioneert) zoals tijdens een van de goldrushes. Bij Quesnel dan naar het oosten.

Over de regio Tweedsmuir/Bella Coola zal Sandoro je wel het eea kunnen vertellen. Hij is er afgelopen zomer geweest. En zoals ik al zei, voor de inside passage moet je ook bij een ander zijn.

Klopt inderdaad dat er weinig info is over de Alaska Highway en de Cassiar Highway. De meesten houden het bij een rondje Vancouver-Banff-Jasper.
Zoals ik al eerder aangaf ben ik verre van objectief, maar mijn voorkeur gaat zeker uit naar de Alaska Highway/Cassiar Highway. Niet touristisch, veel kans op wildlife en zeker niet druk.

De kans om wildlife te zien (beren, moose, cariboo, vossen, coyotes etcetc) is in die regio’s groter dan in het wat drukker bevolkte gebied. Wil je ze (de beren) zien vissen op zalm, dan is vanaf half juli de beste tijd (zalmen hebben geen agenda dus kan het soms eerder of later worden). Een alternatief om beren te bekijken is om vanuit Whitehorse naar Haines (Alaska) te gaan (Chilkoot Lake). Vonden wij mooier (en meer beren). Ook heb je daar een groot Bald Eagle reservaat en dus miechelt het van die geweldige vogels (die overigens ook graag zalm lusten).

Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel. Ik ben nog ca 4 weken hier in Nederland voordat ik (we) vertrek(-ken) naar Whitehorse. Definitief :slight_smile:

Succes,
Rob

Wauw! zo snel zoveel tips :cheer:
super.

Wat heerlijk dat je naar Canada verhuist, succes er mee!

Als ik het zo lees moet ik er zeker niet over twijfelen of het stuk boven bella coola de moeite is, en zeker niet het stuk ten N van Hyder. We houden heel erg van wildernes, en eenzaamheid!

Zit wel nog beetje gewrongen met het al dan niet mogelijk zijn van autohuur vanuit white horse want dat kan ik dus niet vinden. Zal eens mailen naar usa-reisen en eautohuur.

Een reis Alaska/Yukon staat sowieso ooit nog op het programma, we zijn nog jong dus nog vele mooie reizen te gaan (hopelijk)

Ik weet dat er -in ieder geval- een autohuur mogelijk is in de buurt van het vliegveld van Whitehorse (Eric Nielsen Airport; juist, de broer van Leslie).
Kijk eens bij http://www.budget.com/budgetWeb/home/home.ex. Volgens mij kun je dan in Whitehorse ophalen en in Vancouver inleveren. Of het qua prijs te doen is durf ik niet te zeggen.

Misschien is deze trip een optie:

Start in Whitehorse, Haines & Skagway per auto en ferry (duurt een uurtje om van Haines naar Skagway te varen), Whitehorse (dit rondje heet ook wel “the Golden Triangle”). Daarna Watson Lake, Cassiar hwy, Stewart/Hyder, Prince Rupert, Inside Passage, Vancouver Island en tenslotte Vancouver.

Er blijft dan nog -meer- dan genoeg over om in Yukon en Alaska te ontdekken (you only scratch the surface with this trip) op een volgende trip.

Succes,
Rob

Een one-way autohuur Whitehorse - Vancouver kon wel eens heel moeilijk(en heel kostbaar), zo niet onmogelijk blijken te zijn. Budget en National zijn de enige twee verhuurders met landelijke dekking, so to speak, en dus de enige twee waarbij je het zou kunnen proberen.
Je zou kunnen overwegen een camper te huren. dat geeft wel meer mogelijkheden voor een one-way, b.v. bij Fraserway of Canadream.
Is dat voor jullie geen optie, dan zou je misschien je route moeten aanpassen. Ik zou dan voor het laatste kiezen en me concentreren op Noord B.C. en Yukon. Er is een prachtige “loop” te maken vanaf Whitehorse.
Vertrek Whitehorse via Alaska Highway richting Teslin Lake, Watson Lake, Liard River(en hot springs) via MUncho Lake naar Fort Nelson. Zuidwaarts naar Fort St. John, via Highway 29 naar Chetwynd en vandaar highway 97 naar Pr. George.
Ik ben het niet met Rob eens, dat highway 16(Yellowhead highway) niet de moeite waard zou zijn. Integendeel, ik vond het een prachtige route, je moet er alleen wel met andere ogen naar kijken dan b.v. highway 37 en 37A.
Vanaf Pr. George weer richting westen via Vanderhoof, Burns Lake en Smithers naar de afslag voor highway 37 bij Kitwanga. Een fabelachtig mooi uitstapje onderweg ligt ten zuiden van Burns Lake: Ootsa Lake.
Vanaf Kitwanga weer noordwaarts tot Mezidin Junction voor de Glacier Highway naar Hyder/Stewart. Zorg dat je zo vroeg mogelijk(zonsopgang) bij de beren look-out bent.
Via de al genoemde meren verder naar het noorden terug naar de Alaska Highway en weer richting Whitehorse.
Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben, maar er zijn nog twee plaatsen, die je m.i. absoluut niet mag missen. De eerste is Atlin Lake(veel grizzlies hier), vanaf Jakes Corner highway 7 naar het zuiden en terug vanaf Jakes Corner highway 8(niet vergeten om een woestijnwandeling te maken door de Carcross Desert) naar Skagway en daar met de ferry naar Haines(bald eagles!) en door het adembenemend mooie Tatshenshini Alsek Park via highways 7 en 3(langs het prachtige Dezadeash Lake) naar Haines Junction terug naar Whitehorse.
Wat ik van al die jaren Canada heb geleerd is dat het altijd een kwestie blijft van keuzes maken, omdat het onmogelijk is alles te kunnen zien en doen in een trip. Misschien dus de Inside-of Discovery Passage tegoed houden en inpassen in een volgende reis.
Overigens heb je voor deze trip een 4x4 niet nodig en kun je prima uit de voeten met een “gewone” personenauto.(scheelt toch 2-2½ maal de brandstof)

ja ik begin ook te denken (na wat verder opzoek werk - ik had de budget link ook al gevonden maar deze geeft “sold out” aan…) dat whitehorse-vancouver niet mogelijk zal zijn. Ik zoek het alleszins verder uit… Jammer

Probleem is dat we max 2 - 2,5 week weg willen (owv onze honden, eigen zaak). Langer gaat niet. (we zijn ook gewoon om maar die tijd weg te gaan). Nu vind ik het op zich niet erg om flink wat kilometers te malen, maar als het traject Whitehorse-Vancouver niet kan dan zal het kiezen worden.

Ik geloof graag de noord BC-Yukon prachtig is maar mijn man is helemaal weg van Vancouver en wil daar echt dolgraag naar terug. En ook Vancouver island is eigenlijk iets wat ik niet wil skippen… (tofino, orka tocht,…) Daar droom ik eigenlijk ook al lang van… MMMM .

Vancouver - Edmonton als route is misschien ook een optie…
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik wel verbaasd ben dat Whitehorse-Vancouver een probleem is. Het is toch hetzelfde land? maar ja…

't Is en blijft het probleem met Canada. Te groot en er is te veel te zien(en doen) Dus blijft het keuzes maken. Én vaak terugkomen. Ik deel de liefde met je man voor Vancouver en heb ook altijd de Canada-reizen besloten met een weekje Vancouver.
Waarom niet gekozen voor Vancouver als startplaats(en eindplaats) en een mooie route maken langs de Sunshine Coast en over Vancouver Island?
Je hoeft echt geen kilometers te maken om veel te zien. Integendeel zelfs.

klopt!
ik heb nog niets geboekt hoor, en het is pas voor zomer 2012 dus nog lekker veel tijd om te plannen!

Stewart-Hyder was ook één van de uitgangspunten die ik in mijn hoofd had. eigenlijk zat ik initieel helemaal niet aan yukon/whitehorse te denken, maar toen ik gelezen had over de discovery coast en de wegen bekeek leek een “one way” noord-zuid eigenlijk perfect, ook qua timing.

(intieel idee was:
vancouver - vancouver island - inside passage - stewart hyder - en dan door steken naar edmonton)

Een rondje vancouver - vancouver island - inside passage - stewart hyder - en dan via williams lake (met twee dagen in tweedsmuir) - terug naar vancouver is misschien ook een optie.

Of ja, me concentreren op yukon en dan gewoon een “stop over in vancouver”.

De “loop” die ik eerder beschreef deed ik in 2004. Vanuit Whitehorse een vlucht geboekt naar Vancouver om een weekje “bij te komen”.

'k heb alleszins al een hele excel sheet met allerlei ideeen en routes en hele map info. :zon02:

Hoi Tipsy,

Toevallig zijn wij ook op zoek naar een verhuur bedrijf voor een one way, maar dan juist andersom Vancouver - Whitehorse.

Waar wij heel veel tegenaan lopen is dat autobedrijven wel in Whitehorse zitten, maar dit vaak frenchsize locaties zijn en dus geen zaken doen met het hoofdkantoor… Wat ik vrij onzinnig vind, maar goed! Wie zijn wij :wink: haha

In ieder geval heb ik van Sunny cars wel een offerte binnen gekregen en de prijzen zijn inderdaad aan de hoge kant! Wij zijn dus ook zeer serieus aan het kijken of we onze plannen niet om moeten gooien, maar het liefst zouden we dat niet willen, aangezien we nu juist een prachtige planning hebben haha!

Dussss… Mochten jullie nou onverhoopt toch een maatschappij tegen komen dan hoor ik dat natuurlijk heel graag ;)…

frustrerend he! ik heb gemaild naar budget en die zeiden dat het niet kon. Ik kan ook de prijs eens navragen bij Sunnycars.

Trouwens, iedereen heel erg bedankt voor de tips! Super, echt!

Als we geen one way Whitehorse-Vancouver vinden dan gaan we allicht voor het meer cliche rondje om dat binnen een paar jaar nog eens naar whitehorse te trekken.

Dat zou dan zijn:
(een lijntje per dag)
vliegen op edmonton
edmonton - the crossing op de icefileds parkway (zijn we in 2004 ook geweest) :wub:
the crossing -jasper (maligne lake hebben we nog niet gezien)
jasper - prince george
prince george -whistler (met onderweg langs ootsa lake (tip van hierboven))
whistler-stewart
stewart-hyder-stewart
stewart - prince rupert
inside passage
port hardy - orka tocht - campbell river
campbel river - tofino
tofino (pacific rim)
tofino - victoria
victoria- vancouver
vancouver
terugvliegen vanaf vancouver.

Maar ik blijf zoeken naar een one way whitehorse-vancouver.

Tenzij je iets tegen een RV hebt, zou je een terugbrengrit van een camper kunnen overwegen. Meestal Vancouver - Calgary, maar wat weerhoudt je ervan om via Whitehorse te rijden? Doorgaans heb je onbeperkt aantal km’s. Rijdt wel wat duurder maar je spaart duurdere (hotel/motel/B&B-) overnachtingen uit (campgrounds zijn heul goedkoop).

Je zou dan via Vancouver/Vancouver Island de Inside Passage kunnen doen en via Prince Rupert, Cassiar/Alaska hwy richting Calgary/Edmonton kunnen rijden (of vv, hangt van de terugbrengactie af).
Voordeel: doorgaans goedkoop om te boeken en je hoeft niet terug naar waar je begonnen bent; nadeel: afwachten welke ritten er (wanneer) beschikbaar komen.

't Is maar een suggestie.

Ik heb natuurlijk maar twee weken, daarom dat ik denk dat er niet meer in te passen valt. Wat zou ik dan skippen om white horse er in te krijgen? (liever niets op vancouver island)

Een camper. tja… we hebben nog al kortere trips in europa met een camper gemaakt. ik vind het leuk maar heb toch een voorkeur voor het comfort van hotels en het gemak van een huurwagen. Maar het valt eventueel wel te overwegen.

De zg. camper-wegbreng specials, die worden aangeboden zijn altijd of in voor of in het najaar, dus ben je gebonden aan de zomerperiode dan is dat eigenlijk geen optie.
Maarre,… als je je originele planning in twee weken wilt gaan afhaspelen, dan ga je op heel veel plaatsen geweest zijn, maar heb je helemaal niets gezien. Is echt compleet gekkenwerk. Twee weken is al niet genoeg voor Vancouver Island.

Dat hangt er vanaf wat je het liefst doet natuurlijk. Wil je een goede indruk van de regio of wil je álles zien.

De inside passage duurt ca 1½ dag; het rondje Prince Rupert, Watson Lake, Calgary is ca 2.800 km dus goed te doen in ca 2 weken zonder dat het een race wordt. Als je vnl wilt touren is dit mi zeker een optie.

Rob

Ik begrijp, dat je als toekomstig inwoner van Whitehorse toeristen naar je regio wilt lokken, maar twee weken(met aftrek van de vluchtdagen nog minder) voor zo’n route is gewoon veel te weinig. Dat is rijden, rijden, rijden en af en toe tussendoor een plaatje schieten en thuis de foto’s bekijken. Op zijn Japans, zeg maar.

Er is een genuanceerd verschil tussen enthousiasme en ‘mensen willen lokken’. Bovendien komt in mijn laatste suggestie Whitehorse niet voor in de route. Dit terzijde. Overigens vind ik 2.800 km in ca 14 dagen nou niet echt heel veel maar da’s mijn persoonlijke mening. Iemand die van rondtouren houdt en niet persé elke kiezelsteen in een regio hoeft te bekijken zal hier weinig problemen mee hebben. Ieder z’n keus.

Hé joh, als iemand met sneltreinvaart door Canada wil jakkeren,…mijn zegen hebben ze hoor.
Ik wijs mensen er slechts op, dat als ze er de tijd voor nemen, ze veel meer zien en veel meer genieten van datgene wat ze zien.
Maar ja, who am I? Ik kan slechts putten uit 32 jaar reis-ervaring in Canada.
Jammer dat je zo lichtgeraakt reageert op een licht ironische, maar onschuldig bedoelde opmerking.
Let’s agree to disagree and leave it at that.

1 like

oei ik kan niet meer goed volgen;

laat ons zeggen dat als ik geen huurwagen kan bemachtigen (die niet overdreven veel duurder is dan gewoon traject) whitehorse-vancouver het allicht een schema wordt als dit:

(een lijntje per dag)
vliegen op edmonton
dagje in edmonton
edmonton - the crossing op de icefileds parkway (zijn we in 2004 ook geweest)
the crossing -jasper (maligne lake hebben we nog niet gezien)
jasper - prince george
prince george -whistler (met onderweg langs ootsa lake (tip van hierboven))
whistler-stewart
stewart-hyder-stewart
stewart - prince rupert
inside passage
port hardy - orka tocht - campbell river
campbel river - tofino
tofino (pacific rim)
tofino - victoria
victoria- vancouver
vancouver
terugvliegen vanaf vancouver

dit lijkt mij geen overdreven druk schema.??? of wel?
Zelf hebben wij overigens wel de gewoonte flink wat kilometers te doen. Ik zie liever een paar heel verschilende regio’s oppervlakkiger dan één soort streek heel grondig. wij zien onze rondreizen echt als roadtrips. Gemiddeld doen wij op twee weken toch bijna 5.000km maar ja dat hangt erg van streek tot streek af natuurlijk :wink: En de discussie over welk tempo je op amerika reizen moet aanhouden heb ik trouwens al op verschillende fora tegengekomen. Gelukkig is iedereen verschillend. en ik kan me voorstellen als je jaren aan een stuk naar dezelfde landen trekt je automatisch een lager ritme aanhoudt.

Nogmaal iedereen bedankt om mee te denken!
(en Yukon2010: ik apprecieer je enthoesiasme enorm! )