West-Canada (Rocky Mountains & Vancouver Island)

Hoi!

We zijn bijna overtuigd om nu eindelijk eens een rondreis in West-Canada (Rocky Mountains & Vancouver Island) te maken, één dezer dagen willen we boeken, vandaar gaarne opmerkingen, tips (bijv. ontbrekende Must See’s en accommodatie) en suggesties:

*kilometerfreten géén probleem, daarnaast houden we van natuur, dagelijks leven, koloniale plaatsen, lekker eten en lichte wandelingen (ca.10km, max.3u), géén interesse in grote steden en musea *

Reisbeschrijving
duur: 3 weken (ca.21 dagen)
periode: eerste 3 weken van juni (aldus voor hoogseizoen)
route: onderaan mijn bijdrage opsomming van de plaatsen (Calgary valt af als we op Vancouver vliegen), totaal bedraagt de route zo’n ca.4.000Km, klik hier om de route op Google Maps weer te geven
Overnachtingen: aangezien we lastig kunnen inschatten hoe e.e.a. verloopt gaan we gewoon op de bonnefooi en maken gebruik van o.a booking.com (voorkeur voor B&B en type familie hotel)
Vlucht: bij voorkeur rechtstreekse en directe vlucht. We wonen nabij Eindhoven dus bijv. met Airberlin van Düsseldorf naar Vancouver komt ons wel gelegen, kosten €850-€900pp.
Auto: voor ca.€550 kunnen we een auto huren (kleinste klasse) en hopen op een evt. lokale upgrade aanbieding (SUV). Neem mijn Tomtom navigatie mee en download voor €40 de kaart van Canada.

We zijn vooralsnog uit gegaan van een losse vlucht en losse autohuur of is een fly&drive pakket voordeliger? Prijs zou dan minder dan €1.175pp moeten zijn - formule (ticket €900*2p+ autohuur €550)/2p -

Wij willen dus o.a. de BC ferry nemen van Bella coola naar Port Hardy (vaste land naar Vancouver Island) zouden we deze dienen te reserveren? Indienja, paar dagen voorafgaand of echt geruime tijd van te voren?

Groeten,
Bart

Calgary
Banff town
Banff NP (Bow falls, Hoodoo Lookout, Minnewanka lake, Surprise Corner, Banff Gondola |wandeling: sunshine Meadows of Parker Ridge 5km/1½u/250m
Lake Louise village (via Bow valley parkway | Lake Louise, Moraine Lake)
Icefields Parkway
Peyote lake
Columbia Icefields
Athabasca glacier (Ice Explorer bustoer)
Jasper NP (Sunwapta falls, Athabasca falls, Pyramid lake, Patricia lake, Maligne lake Maligne Canyon, Beauty Creek | wandeling: cavell meadows 8½ km/3½u/450m, the Whistlers 2km/1u, Valley of Five Lakes trail 8km/2u
Wells Gray PK (Dawson falls | wandeling: Helmcken falls/Wells Gray 8km/2½u
Clearwater Lake
Williams Lake
Bella coola
Port Hardy
Port McNeill
Alert Bay
Quadra Island
Strathcona PK
MacMillan PK (Cathedral Grove)
Ucluelet
Long beach (Pacific rim NP)
Tofino
Victoria
Vancouver
Manning PK
Kamloops (via transcanada hwy/Fraser River Canyon)
Kelowna (Okanagan Vally)
Vernon
Revelstoke
Mount Revelstoke NP (Meadows in the sky parkway)
Glacier NP (wandeling: The Hidden Lake/start op de Logan Pass 9.6km/3u/225m, The Hidden Lake Overlook 5km/2/vlak)
Yoho NP (Takakkaw falls, Wapta falls, Spiral Tunnels, Natural Bridge, Emerald Lake | wandeling: Emerald Lake 5km/1u/vlak, sherbrooke lake 6km/165m)
Kootenay NP (Marble Canyon)
Calgary

Beste Bart,

Als dit jullie eerste reis naar West Canada is en dat allemaal wil doen in 21 dagen, dan ben je wel aan het racen vrees ik. Ik bedoel dit helemaal niet verkeerd, maar ik denk dat het echt veel te veel is voor 3 weken. Ik zie veel rijden en veel kilometers maken en weinig zien…dus niet veel stoppen onderweg.

De wegen in Canada zijn toch wel wat anders als in Europa waar je niet veel grote snelwegen hebt, vele van de snelwegen (highways) hebben maar 1 baan in elke richting en de snelheden zijn een stuk trager. Het snelste dat je in West Canada mag rijden is 110km/u en dat is op de Coquihalla Highway. De rest van de snelwegen is meestal 80-90km/u. Hou daar vooral rekening mee. Je doet veel langer over 500km in West Canada dan 500km in Europa. Het is maar dat je dit weet, ieder doet natuurlijk wat hij/zij wil en kiest zelf hoe de vakantie doorgebracht wordt.

The Hidden Lake trail is gelegen in Glacier National Park in Montana (USA) en niet in Glacier National Park in British Columbia (Canada). De ferry van Bella Coola naar Port Hardy vaart enkel in de zomer, vanaf 14 juni en deze reserveer je best en dat kan je zelfs online doen. Hier is wat meer info over deze ferry route: Schedules | BC Ferries

Verder is het zeker een hele mooie route met vele prachtige plaatsen.

Groetjes,
Ann :slight_smile:

1 like

Ook dit is niet verkeerd bedoeld, maar ppffffffffff… Ik hoop, dat jullie onderweg veel foto’s zullen maken, dan kan je in ieder geval als je weer thuis bent nog zien waar je allemaal geweest bent. Daar zullen jullie op reis niet aan toe komen met zo’n race-route.
Gekkenwerk, man!
Toch wat practische tips: Neem als uitgangspunt een one-way tussen Calgary en Vancouver en vergeet Vancouver Island of vergeet de Rockies en maak een mooie route vanuit Vancouver inclusief de Coastal Mountains en Vancouver Island.
Begin juni is een mooie periode, maar hou er toch wel rekening mee, dat een aantal toegangswegen, zoals Moraine Lake, Edith Cavell, e.a., wellicht nog niet open zijn. Op de bonnefooi is prima te doen en voor je overnachtingen heb je ook booking.com eigenlijk niet nodig. Bij de lokale toeristenburo’s zijn vaak mooie aanbiedingen beschikbaar. Ook je TomTom is overbodig. Het wegennet is heel simpel en rechttoe rechtaan en de bewegwijzering tiptop in orde.
Via sites als orbitz of kayak kan een fly-drive wel eens voordelig zijn.
Via onderstaande sites kun je (gratis) info aanvragen:

www.travelalberta.com

1 like

Ik onderschrijf helemaal wat Ann en Luongo beweren. Om nog tijd te hebben om te wandelen zul je je route wat moeten inkorten denk ik. Wellicht een alternatief voor als je toch in Calgary wilt beginnen en eindigen: bekijk de Rockies, doe de Icefields Parkway en ga daarna naar het zuiden naar Waterton Lakes NP (of omgekeerd).

Kilometers vreten doe je uiteindelijk toch wel, echter het reistempo ligt over het algemeen een stuk lager dan in Europa. Is op zich niet erg want er valt echt meer dan genoeg te zien. Daarnaast kan ook in juni het weer jullie nog parten gaan spelen (zeker in de Rockies).

Die € 40 voor de kaart van Canada kun je daar beter besteden aan een lekkere hap eten overigens :wink: 't Is zonde van je geld aangezien je daar een navigatiesysteem echt niet nodig hebt.

Succes met jullie beslissing.
Rob

1 like

Hoi allen!

Perfect direct een paar reacties en tips! Bedankt, dit is super!

Ben gerust qua rijden heb ik veel ervaring (65.000Km +) in Zuid-Amerika en daar heb je vrijwel helemaal geen snelwegen, soms hele dagen op onverhard gereden en als er al wegen zijn zit het vaak vol met anti-mini-cooper gaten. Uit die ervaring is gebleken dat je toch een dag gemiddelde van 250-275km kunt halen. Ben benieuwd in hoeverre zuidelijk Chile en Canada op elkaar lijken, want dit vond ik al prachtig (klik hier voor foto’s van Chile).

We zijn geen uitslapers en die wandelingen zijn echt korte stukjes (zeker geen dagtochten), de lunch genieten we onderweg als pick-nick (vaak is de kofferklep van een sedan ideaal als tafel).

Ik heb al enig speurwerk gedaan en volgens mij kun je in de 1e drie weken van juni enkel op maandag 20 juni rechtstreeks van Bella Coola naar Port Hardy (als ik het onjuist heb hoor ik het graag) en dat is lastig dus heb ik dit gedeelte sowieso geschrapt.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik een trip gemaakt zonder Vancouver Island en mocht het halverwege de route toch haalbaar blijken kunnen we dit alsnog inpassen (via Horseshoebay):
Klik hier om Rocky mountains route ca.2.000km op google maps weer te geven
Klik hier om Rocky mountains & Vancouver Island route ca.3.500km op google maps weer te geven

Ach, ik vind het zo ontspannend met navigatie te rijden, want dan hoef je helemaal niet meer op de plaatsnamen en richting te letten. Gebruik het in NL ook vaak op bekende wegen. En daarbij zo voorkom je discussies met bijrijder over de route. :wink:

Groeten,
Bart

Ja, daar heb je wel een punt :slight_smile: hoewel de enige discussie die ik me kan voorstellen dan zou gaan over noord/zuid of oost/west.

Maybe better safe than sorry.

Rob

vrijwel iedereen die naar Canada gaat wilt rondrijden. Ik zou willen adviseren enkel op 1-3 plekken te zijn en daar dan alles te zien en beleven. Dus niet rondrijden. Ik denk dat dit heel vaak een rustiger en diepere indruk zal geven van het land (denk aan als je op vakantie gaat in de zomer, dan ga je ook niet blijven rondrijden).

Ik denk dat een aantal mensen juist heel ontspannen worden van rondtouren (waaronder ikzelf) mits het geen race wordt. De hoeveelheid wat je ziet blijft hetzelfde , 't ligt alleen verder van elkaar. Daarnaast vind ik Canada bij uitstek geschikt om te touren (brede wegen en weinig verkeer). 't Is maar net wat je voorkeur is. De meningen die eerder zijn gegeven waren er m.i. juist op gericht om te voorkomen dat het een race werd.

Rob

Hoi!

Elk individu heeft andere vakantie wensen: Buiten een ski-vakantie gaan wij in principe nooit 1 week of zelfs langer naar dezelfde plek. Op zon- en strandvakanties zul je ons nooit aantreffen. Eilanden, cruises, vissen, cayaken en boten vinden we ook niks. Tsja, die 13u op een ferry van Bella Coola is een noodzakelijk kwaad, maar sorry ik weet zeker dat ik sta te trappelen om er weer af te mogen. Rondtrekken per auto en veel zien, prachtig. Zo zie je maar weer ieder z’n meug.

Natuurlijk des te meer tijd je iets of iemand gunt des te beter je deze leert kennen! Als ik daadwerkelijk de indruk heb gekregen dat ik een bepaalde plek tekort heb gedaan dan ga ik een andere keer terug.

Ik heb toch reeds meerdere reisorganisaties gezien die vrijwel dezelfde trip als rondreis aanbieden in dezelfde tijd. Aldus ben toch weer aan het bestuderen om de volledige trip (4.000km) te doen via Bella Coola. Bella Coola e.o. schijnt ook prachtig te zijn dus was zonde om dit over te slaan. Echter schat het voorloop traject (1.400km) vanuit Calgary op 10 dagen dus denk dat we er 24 dagen van maken i.p.v. 21. Mocht e.e.a. teveel blijken kan ik bijv. besluiten om Pacific Rim (-330km) te laten vervallen en van Kamloops direct naar Revelstoke te gaan (-475km). Of zelfs nog drastischer: de auto in Vancouver droppen (-1.500km) en daar een vlucht naar Calgary te nemen…

Achteraf horen jullie zeker mijn bevindingen!

Groeten,
Bart

Zo via couchsurfing een tip van Canadese zijde:

  1. overslaan: Okanagan Valley (Kelowna, Vernon) en zodoende ook Mt. revelstoke NP, Glacier NP, Yoho NP. Het overslaan van de wijnregio is voor mij geen probleem (drink geen wijn), maar de laatste drie parken zou ik indien er nog ruimte blijkt te zijn net voor vertrek (punt T) naar Calgary kunnen inlassen (plus 500Km)
  2. doen: The Kootenays (Nelson, Creston, Kootenay NP)

Okanagan Valley zou drukker en toeristischer zijn en The Kootenays rustiger, authentieker en mooier?

Lastige beslissing. Maar Kamloops wou ik eigenlijk al overslaan, dus zo zou ik recht van Lilloet via Fraser canyon Hwy en Hope naar Manning NP gaan. Totale route 4.100Km.

AUB, wat raden jullie aan:
bij oude route blijven (met Okanagan Valley)
ofovergaan naar de nieuwe route (met The Kootenays)

Groeten,
Bart

hrrrr, soms hierbij de link naar de nieuwe route

P.S.: kon het niet meer wijzigen, waren reeds 10min verstreken

Pfff, da’s wel heel persoonlijk. Zelf zou ik zeker Okanagan Valley gaan bekijken maar ik ben dan ook wel een wijnliefhebber. Heb wel Revelstoke, Glacier en Yoho NP gezien en vond het zeker de moeite waard.

Misschien een suggestie (aangezien je erg van rondtrekken houdt): Ga vanuit Galgary via de Icefields parkway naar Jasper (heb je die NP’s ook gelijk gehad). Vanuit Jasper naar Dawson Creek (start van de Alaska Hwy) en volg deze tot aan Watson Lake (Yukon). Ga vlak na Watson Lake de Cassiar Hwy op (hwy 37) weer naar het zuiden. Aan het eind kun je Stewart/Hyder bekijken (100 % kans op vissende beren + Salmon Glacier). Daarna weer richting Calgary (en kom je Revelstoke, Glacier en Yoho NP tegen).

Naarmate je noordelijker komt op de Alaska Hwy wordt het indrukwekkender, helemaal vanaf Fort Nelson. De Cassiar Hwy vond ikzelf een van de fraaiste hwy’s die ik in NW-Canada heb gereden (deels asfalt, deels gravel en errug rustig). Veel kans ook op wildlife.

Wetende wat ik nu weet zou ik gelijk voor dit rondje kiezen. Het is een mix van touristisch en niet touristisch, de rustige wegen in het noorden en de drukte rond Banff en Jasper.

Rob

Ik heb afgelopen jaar een vergelijkbare tocht gedaan, alleen grofweg in de volgorde: vancouver, vancouver island, jasper NP, banff NP, vancouver.

Ik kan uren blijven praten over de reis, maar als ik een paar puntjes zou moeten noemen:
Vancouver island: port hardy en port mc neill is niet zo veel te doen. Het is een lange rit met een opzich mooi maar vrij eentonige weg met veel bos er om heen. Tenzij je specifiek voor een walvis excursie die kant op gaat kan je beter je tijd aan de west kust besteden.
In het pacific rim NP zijn alle hikes stuk voor stuk de moeite waard en ieder stukje bos is daar toch weer anders.

Plaatsen als kamloops en kelowna bieden veel gelegenheid voor overnachting e.d., maar voor de rest is er weinig aan (voor zover ik heb kunnen zien). Je kan er het beste door heen scheuren en de tijd die je daarmee wint in Jasper besteden.

Wells Gray NP is super mooi, de meest imposante watervallen zijn via een verharde weg te bereiken. Je hebt dan max 10 watervallen van de 150 gezien. De rest van het park is minder toegankelijk met een normale auto en daarnaast ben je ook nooit verzekerd op onverharde wegen. Trouwens, een prima plaats om betaalbaar te overnachten bij wells gray was het volgende hostel:
http://www.halfmoonhostel.com/
Een grote schuur in iemands achtertuin die om is gebouwd tot huisje met 4 slaapkamers, supermooi!

Als je een beetje foto nerd bent zorg je dat je je foto camera met tele lens altijd voor het grijpen hebt in de auto, want je komt genoeg wildlife tegen als je maar een beetje oplet!

Veel plezier!!

Hoi!

Om nog noordelijker te gaan dan door mijzelf vooropgesteld trekt mij niet zo, wellicht dit voor een eventuele volgende keer.

De omgeving van Bella Coola (Tweedsmuir PK) schijnt zo mooi te zijn en veel wildlife vandaar dat ik dit opgenomen had en dan leek mij de oversteek naar Vancouver Island wel een goed optie om retour rit via dezelfde weg als de heenweg te vermijden. Tsja, Port Hardy en Port McNeill zijn dan een niet ter vermijden drive-tru. Hopelijk maakt Cormorant Island (Alert Bay, Cambell River) e.e.a. goed, wat is de mening hier over… bezichtigen of meteen doorgaan naar Quadra Island?

Aldus The Kootenays bieden meer quality dan Okanagan valley?

Groeten,
Bart

Hoi!

Tickets & auto zijn inmiddels geregeld!

Bears be aware I like meat :wink:

Groeten,
Bart

Hoi!

We hebben een Ford Escape 4x4 gehuurd en wil natuurlijk e.e.a. aan onverhard meesnoepen. Ben gerust weet dat verhuurbedrijven hier niet happy mee zijn maar voor louter verhard ga ik geen auto huren met 4x4 en verhoogde bodemvrijheid. Enne van een rivier oversteken met waterlijn tot aan de buitenspiegel daar kan zelfs een Subaru Legacy tegen :wink:

Wie heeft er tips in de rocky mountains & vancouver island voor niet te missen onverharde backroads, forestry roads…?

Zelf had ik Gray Creek Pass forestry road naar Kimberley gevonden (mits open maar dat vragen we lokaal).

Groeten,
Bart

Goed voor elkaar :slight_smile:

Onverharde wegen zijn er zat, die kom je vanzelf tegen en je hoeft dan minder te twijfelen of je dat nu wel zou doen. Check wel even of er een reserve wiel in de auto zit enzo…!
Bij veel parken en steden heb je een visitor centre. Het is meestal het makkelijkst om daar gewoon naar toe te rijden en wat folders mee te nemen. Vaak staan er mensen klaar om je dingen aan te bevelen, doorgaans afhankelijk van het weer, hoeveelheid zalmen, gespotte beren (niet ongewoon om opeens een weg of hiking trail af te sluiten) maar ook van je type auto.

Ik had deze reisgids mee trouwens:
http://www.dezwerver.nl/boeken/reisgidsen/noord-amerika/canada/british-columbia/18400/reisgids_wereldwijzer_west_canada__elmar/
De meeste bezienswaardigheden staan er wel in, als iets er niet in staat dan is het 9 van de 10 keer niet de moeite om er lang voor om te rijden.

Merkwaardig. Je tekent, naar ik aanneem, bewust en met volle verstand een contract met een autoverhuurder, maar bent op voorhand al van plan dit contract niet te respecteren. Bovendien kan je blijkbaar ook niet wachten om nog wat lokale flora en fauna te slopen en te verstoren. Me dunkt, dat je je als gast van Canada, conform de aldaar geldende regels wel wat terughoudender mag opstellen en gedragen.

Luongo,

Ik doel niet op off-road!!!

Misschien heb je een verkeerd beeld gekregen, maar ik doel wel op wegen die niet verhard zijn met asfalt/beton of klinkers. Dit zijn wegen waar iedereen mag rijden en rijd, ook vrachtwagens en gewone personenauto’s dus moet ik daar met een Ford Escape ook over kunnen rijden. Deze wegen zijn vaak voorzien van gravel of grind, zie hier

Groeten,
Bart

Wellicht heb je e.e.a. wat ongelukkig onder woorden gebracht. Ik denk echter toch, dat je niet voldoende op de hoogte bent van de bestaande regels m.b.t. het huren van een auto in Canada.
“Driving on an unpaved road, unless unavoidable in case of road works, will void CDW/LDW and all insurance”, is een standaard-clausule in vrijwel alle huurcontracten.