Wie kan mij helpen aan de mooiste/spectaculairste reisrout door West-Canada van Calgary via Vancouver Island naar Vancouver in 22 dagen tijd met auto (4-wheel) en zullen gebruik maken van hotels en 1x ranch (daar komen we wel uit, maar tips zijn van harte welkom). Ongeveer de volgende route bedacht: Calgary, Drumheller, Seebee (Rafter Six Ranch Resort), Banff, Jasper, Wells Gray NP, Gold Bridge, Whistler, Parksville (Vancouver Island), Tofino, Victoria, Vancouver.
Wij zijn een gezin met 2 kinderen (9 en 12 jaar). Planning: juli 2010
Je hebt grofweg al een mooie route uitgezocht. Iets specifiekers zou ik het volgende doen:
Na Calgary:
Canmore (3 overnachtingen voor Banff), Field (3 overnachtingen voor Banff en Yoho), Jasper (3 overnachtingen), Clearwater (Wells Grey 2 overnachtingen), Gold Bridge en Whistler (3 overnachtingen), Campbell River (3 overnachtingen, ook een dag heen en weer naar Telegraph Cove voor orka-tour), Tofino (2 overnachtingen), Victoria (2 overnachtingen).
Reis dus vooral in een rustig tempo, bekijk op het gemakje de hoogtepunten. Bovenstaand heb je een mooi reisschema. Je kan ook nog varieren met bijv Sunshine Coast (Powell River), dat is ook mooi om te doen, dus na Whistler de kustlijn te volgen en pas bij Comox naar VI te varen.
Het mooiste vinden wij de Rockies, daarna komt Vancouver Island. We zijn dus iets bevooroordeeld…
Ja, Vancouver is een geweldige stad, veel leuker dan Calgary. In Vancouver kan je je goed vermaken. Ook dus hier weer: keuzes maken.
Jullie gaan in het hoogseizoen, dus is reserveren in Vancouver, Calgary, Victoria en de Rocky Mountains aan te bevelen, anders blijven alleen de duurste kamers over. Ik boek altijd online in dec/jan.
Op onze site staat op de pagina ‘Voorbereiding’ de lijst met hotels en lodges waar wij de afgelopen 5 jaar verbleven; aangegeven met een sterretje als we hier graag zouden terug komen.
Canmore ligt 15 km voor Banff, leuke plaats en goedkoper dan het dure Banff. Hier is veel keus qua hotel of lodge (wij zijn hier 3x geweest, met telkens een andere lodge). Field ligt geweldig centraal voor Yoho National Park en ook Banff National park, maar je zit ook direct aan het begin van de Icefields Parkway); neem hier een B&B, die wij hadden was echt top (geschikt voor een gezin met 2 slaapkamers). Jasper is duur, een B&B of een cabin is een uitkomst. In Clearwater is de Helmcken Falls Lodge erg leuk, in Whistler verbleven wij in het Delta Whistler Village Suites, lekker met zwembad. In Campbell River, Tofino en Victoria zijn veel mogelijkheden.
Voor kinderen is een zwembad bij een hotel natuurlijk geweldig. Daar kun je op selecteren.
Mag ik je nog wat vragen? Wat is er leuker/mooier aan Campell River ten opzichte van Tofino en Parksville (waar we ook heen gaan)? Ik wil nl. graag weten wat de toegevoegde waarde is voordat we beslissen om daarheen te gaan. Een orca-tour kan nl. ook in andere plaatsen op Vancouver Island worden geboekt!
Tofino (of Ucluelet) en Victoria zijn altijd wel opgenomen in een reisschema van Vancouver Island. Aan de oostkust van VI heb je een aantal opties: Telegraph Cove en Campbell River zijn de beste plaatsen om orka’s te kijken.
Victoria kan ook, maar dan ga je met een zodiac naar de kust van de USA. De afstand is groot, dus je vaart met een snelle boot, dat is ongemakkelijker dan orka’s bekijken in de Johnstone Strait met een grotere boot (met o.a. een toilet en een rustig vaartempo). Vanuit Tofino ga je op zoek naar walvissen, niet naar orka’s.
Campbell River ligt wat centraler dan Parksville o.a. voor orka’s, Strathcona Provincial Park, Quadra Island, etc. Verder niet zoveel verschil.
Dank je wel voor je reactie! Maar kan ik niet gewoon het beste de ferry nemen bij Vancouver (Horseshoe Bay) naar Nanaimo. Anders moet ik 2x een overtocht doen als ik de kustlijn afrij om bij Powell River te komen voor de ferry naar Campbell River (VI). Is dat geen omslachtige route?
Dat klopt, is omslachtiger, maar wel mooier en meer te zien. Als je terug rijdt van Tofino naar Victoria rijd je sowieso weer deze weg van Parksville naar Victoria.
Een optie is dan om vanaf Horseshoe Bay een andere route te doen. En een oversteek met de boot is leuk hoor, is natuurlijk wel afhankelijk van het weer. En ook of jullie en de kids varen leuk vinden.
Marquart, je schijnt goed op de hoogte te zijn… wil je mij ook adviseren?
Wij gaan volgend jaar van 14 mei tot 13 juni, de 1e week maken we een Cruise naar Alaska en de rest van de vakantie doen we met de camper.
Het liefst willen we niet over de 2000 km rijden.
In de 1e instantie dacht ik om Banff, Jasper & Vancouver Island aan te doen. Maar dat wordt een beetje gortig.
Nu heb ik Banff & Jasper laten schieten… de huidige planning is Abbotsford via Hope, EC Manning Provincial Park, Penticton, Kelowna, Vernon en dan terugkeren via Kamloops, Lillooet, Squamish, Courtenay, Victoria en dan terug naar Vancouver…
Is dit een mooie route (nu is het volgens mij overal mooi) of raadt je mij aan om toch te kiezen voor Banff & Jasper?
…een ieder ander die ook wijze raad heeft…gráág! :hihi:
Goed idee om niet teveel km’s te maken, rust in je planning komt het plezier in je vakantie ten goede. Je kan beter keuzes maken, dan alles te willen zien.
De Interior en Vancouver / Victoria is zeker mooi. Je bent er in de lente, dat is heerlijk. Je moet een beetje geluk hebben met het weer. Ga je naar de Rocky Mountains, dan is het daar in mei nog winters. De doorgaande wegen (o.a. Icefields Parkway) zijn al wel open, maar veel zijwegen niet. Meren beginnen te ontdooien, veel wandelpaden zijn nog onbegaanbaar. In de Interior en aan de kust heb je dan meer mogelijkheden met de lenterse omstandigheden. Je route is prima.
Op internet is een aantal leuke websites te lezen van camperreizen in het voorjaar. Google maar 's op ‘Marc en Lies’, zie hun verslagen van 2006 en 2007. Veel voorpret toegewenst.
Dank Ferry voor je antwoord, ik ‘zit’ helemaal in jullie vakanties :slywink:
Wat ik mij nu blijf afvragen als ik jouw verhalen lees… what about the bears? Jullie lopen vrolijk door de wilderness en hebben geen angst om een beer tegen te komen? Ik zie nu al hele taferelen voor me dat ik mn raampje van de camper snachts moet dichthouden omdat anders een beer zn neus weleens naar binnen zou kunnen steken… Voor de rest ben ik best wel een stoer wijf :lol:
Hebben jullie dan zo’n spray mee? En is het écht waar dat je gewoon luid moet praten en dat ze dan wegblijven?
Maar het klopt, als je je kenbaar maakt in berengebied heb je nauwelijks wat te vrezen. Voor de zekerheid nemen we dan berenspray (dat is dus pepperspray) mee, dat alle nationale parken raden dat ook aan.
We hebben nu ruim 800 km gelopen dwars door berengebied (zwarte beren en grizzlies) en maar twee keer een beer tegen gekomen. Juist door veel geluid te maken, hardop praten - klappen - af en toe roepen. Alle andere berenontmoetingen waren onderweg met de auto.
Wij zijn nog maar net weer terug van Canada en ik zou Sylvanameijer nog een iets andere route ter overweging geven. Ik neem aan dat Julie vanuit Vancouver naar huis vliegen, dus dat kan dan de stad Vancouver jullie laatste bestemming worden. Zeker nu jullie met een 4WD gaan, is de route vanuit de Rokeys naar Vancouver Island een optie. Het is een avontuurlijke route (mooie natuur) die ik samen met mijn zoon (toen 15) 4 jaar geleden heb gedaan. Neem dan vanuit Wells Gray NP de iets noordelijker route naar Bella Coola. Vanuit Williams Lake is het een doodlopende weg van 500 km, maar je kunt dan vanuit Bella Coola met de BC Ferries naar Vancouver Island. Let op: wel bespreken; deze ferry gaat maar 1 x per week en anders moet je terugrijden! Je vaart dan tussen de fjorden een stukje van de “Inside Passage”. Je komt aan in het noorden op Vancouver Island bij Port Hardy en kunt dan afzakken naar Campbell River etc. Ook kun je een overtocht maken naar Powell River, maar eerlijk gezegd is daar niet zo veel te beleven.
Victoria is wat mij betreft de mooiste stad van de wereld, zeker in de zomer. Heel gezellig met veel straatmuzikanten en Indianen die spulletjes verkopen aan de haven. Ga eens lekker eten bij “Milestones”. Een restaurant met uitzicht op de haven. Probeer een tafeltje aan het raam te krijgen of, nog beter, buiten op het terrasje aan het water. Je geniet dan van de gezellige sfeer en de muziek en je hebt prachtig uitzicht op het Empress hotel en het parlementsgebouw dat ’s avonds met duizenden lichtjes wordt opgesierd. Je kunt er overdag ook een (gratis) rondleiding doen; zeker de moeite waard. Ook kun je van daar uit walvistochten maken (met een Zodiak of met een gewone boot).
Vergeet in Victoria ook niet op een zaterdag naar Butchard Gardens te gaan. Om ongeveer half tien is er een prachtig vuurwerk (iedere zaterdag in de zomer) en dat is geweldig ook voor de kinderen. Neem een plaid mee en leg dat uiterlijk om een uur of 5 op het gazon neer; dat is toegestaan en er staat zelfs een bak met zandzakjes voor je klaar om op de hoeken van je plaid te leggen zodat het niet wegwaait. Het is niet Nederland en het kleed laat iedereen gewoon liggen! De Canadezen doen dat zelf ook. Je hebt dan je plaatsje gereserveerd. Anders kun je er later echt niet meer bij (vol)!
Hartelijk dank voor de tips!!
Over Bella Coola hebben we al meer gehoord. Het enige wat we dan jammer zouden vinden is om Whistler te moeten missen. Het is het een of het ander. We hebben nu bedacht om Whistler - Powell River te doen en dan over te varen naar Campbell River. Is Bella Coola - Port Hardy zoveel mooier en de moeite waard om Whistler over te slaan? We zouden hier graag een reactie op krijgen!
Sorry, hier is iets essentieel weggevallen. Het moet zijn: Zeker nu jullie met een 4WD gaan, is de route vanuit de Rokeys via Bella Coola en vandaar overvaren naar Vancouver Island een optie
Dat is geen gemakelijke. Maar persoonlijk vind ik Whistles niet zo bijzonder. Het is niet veel meer dan een toeristisch wintersportplaatsje waar je met de kinderen wel leuke dingen kunt doen (mountainbiken etc.), maar verder? Je kunt met de kinderen ook bijna nergens op een terrasje gaan zitten. Op bijna alle terrasjes wordt nl. alcohol geschonken en in Canada is dat veel strenger dan wij gewend zijn. In Canada geldt dat je dan niet eens met minderjarige kinderen (onder 18 jaar) op het terras mag gaan zitten. Het maakt niet uit dat je de volwassenen geen alcohol gebruiken. Als er ergens op het terras geschonken wordt, dan wordt je door de ober verzocht om weg te gaan; het hele terras is dan al verboden terrein voor minderjarigen (geldt ook voor restaurants waar geschonken wordt).
De route naar Bella Coola is ruiger en ik vindt het zelf mooier dan de route over Sunsine coast naar Powell River. Ik heb een vriend wonen in Powell River en bezoek hem nogal eens. Dan neem ik ook vaak de Sunsine Coast route maar dat is dan om sneller te zijn.
De overtocht met de ferry vanuit Bella Coola naar het eiland is zeker veel mooier dan de route vanuit Comox. Het is ook een dag varen! Dolfijnen zwommen mee met de boot en de fjorden zijn prachtig. Zo maak je tussendoor ook nog een mini cruise terwijl de andere overtochten niet meer dan overtochten met het pont is.
Met betrekking tot de motels (ik neem aan dat jullie die afgaan), wij hebben afgelopen zomer (juli/augustus) alleen de eerste nacht na aankomst vooraf geboekt. Nooit problemen gehad dat er geen plaats was (kredietcrises?). We vinden het heerlijk om de volle vrijheid te hebben en m.i. is vooraf reserveren dan ook niet echt nodig. Zelfs in Victoria en Vancouver geen enkel probleem gehad. In elk motel heb je Internet en we hadden ons netbook mee. We keken onderweg op Internet of op Google Earth naar een motel (je weet dan meteen de locatie) en boekten dan online of (meestal) even bellen. Wel vragen naar de goedkoopste kamer (vaak voor minder dan op Internet staat) want als je eenmaal voor de deur staat, dan zullen ze je liever de duurste kamer willen verkopen. Adres in de TomTom (ook mee) en we kwamen altijd zonder zoeken bij het motel aan.
In veel motelkamers kunnen 4 personen slapen. Veelal heb je dan een kamer met twee dubbele (king- of queensize) bedden en je betaalt gewoon de kamerprijs. Ontbijt is er vrijwel nooit bij, maar dat kun je altijd wel ergens in de buurt voor een paar dollar.
Super bedankt voor deze nieuwe tips! We hebben er wel over nagedacht om ter plekke hotels/lodges/B&B te boeken. Inderdaad ben je dan veel vrijer! Ik vind het wel een goed idee van Clearwater naar Bella Coola. Wat is dan een leuke tussenstop om in te lassen, aangezien het 12 uur rijden is om er te komen. Weet je dan op die tussenstop ook een leuk overnachtingsadres en in Bella Coola (BC)? Is het daar nog de moeite te waard om langer dan 1 nacht te blijven? Waar kunnen we op voorhand de ferry boeken die van BC naar VI gaat? Alvast bedankt voor je moeite!
Ik ben nog niet in Whistler geweest en kan daar dus niks zinnigs over zeggen, maar die route via Bella Coola is inderdaad wel heel erg mooi! Wij hebben hem in omgekeerde richting gedaan (en gewoon met een normale 2WD sedan, geen enkel probleem), vooral die boottocht was toch wel een van de hoogtepunten van de vakantie (heb er zelfs nog een nieuw woord geleerd: de Chilliwack Barbecue Manoeuvre! ). Victoria vond ik dan wel wat tegenvallen, weliswaar zeker mooi maar ook wel erg nadrukkelijk toeristisch. De rest van Vancouver Island was dan wel weer prachtig, al hadden we daarvoor helaas slechts twee dagen de tijd. De boot in Port Hardy wacht nu eenmaal niet…
Overigens gaat ie wel drie keer per week, maar die andere twee keer met een stel tussenstops, waardoor je meteen dubbel zo lang op die boot zit. Niet echt een optie dus.
Een logische tussenstop tussen Bella Coola en Clearwater is Williams Lake. Geen bijzondere stad, maar wel de laatste plaats van betekenis voor je aan de 500km lange rit naar de kust begint. Wij hebben daar in een Super 8 overnacht. In Bella Coola zaten we in Coast Mountain Lodge, dat is zeker een aanrader. Ook daar hadden we slechts één overnachting en dus alleen de ochtend voordat we weer in de auto stapten, maar als je de tijd ervoor hebt is er gelegenheid genoeg voor prachtige hikes of een bear watching tour, en dat alles voor de verandering eens zonder hordes toeristen.
Eén nacht in Bella Coola is meer dan genoeg. De (rechtstreekse) ferry naar Port Hardy vertrekt redelijk vroeg in de ochtend uit Bella Coola om 8:00 uur op maandagen (inchecken een uur tevoren). Wel verstandig dus om één overnachting in Bella coola de nacht ervoor te boeken evenals de bootreis met BCFerries zelf. Je komt dan om 9:00 uur ‘s avonds in Port Hardy aan. De andere vaarten vind ik niet zo comfortabel omdat je dan moet overnachten op de boot, maar er zijn geen hutten. Wakker blijven of dutten in een stoel dus. Wel kom je dan bij een paar mooie tussenstops waar je even van de ferry af kunt. Ook hier een keuze maken dus.
Maar je kunt ook eerst bij “my BCFerries” een eigen accout aanmaken dat je steeds kunt gebruiken en dan voor de Discovery Coast Passage reserveren.
Helemaal geweldig (zeker ook voor de kinderen) op de weg naar Bella Coola is “Eagles nest resort” (http://www.eaglesnest-resort.com/). Verblijf daar een nacht en neem een cabin aan het meer met een (Canadeese) kano erbij (zwemvesten aan). Je kunt genieten van een prachtig uitzicht en de mooiste zonsondergang over het meer en wilt nooit meer weg! Je hebt geen elektriciteit, maar wel een gaslamp (met lucifer aansteken) en een stove. Douchen (met warm water) in een afzonderlijk douchehok in het bos. Met de kano kun je het meer op (mijn zoon ging zomaar om 6:00 uur ’s ochtends zijn bed uit om dat te doen). Bij moeder in het huis kun je heerlijk eten en “James” (haar man dus) serveert de lekkerste zalm in de kamer met uitzicht over het meer….