Hallo Allemaal,
Wij hebben het voornemen om een Camperreis te maken door Britisch Columbia. wij zoeken gaarne ideen en aanraders voor dit gebied. Het is onze eerste Camperreis die we maken , dus elke informatie is welkom.
Alvast bedankt allemaal,
Groetjes,
Houtdraaier wim
Hallo Wim,
Je vraag is behoorlijk algemeen zodat hij wat lastig is precies te beantwoorden. Alhoewel het gemakkelijker zou zijn als ik weet waarvandaan je start en hoelang je gaat kan ik je wel wat algemene informatie geven .
Van west naar oost BC: Kamloops; Revelstoke (+ NP); Glacier NP; Yoho NP en Banff NP. Daarna van zuid naar noord BC over Highway 93 (Icefields Parkway) naar Jasper NP en daarna Mnt. Robson PP en vervolgens weer terug naar Kamloops. Mocht je meer tijd hebben dan bijv. 3 weken dan zou je in Jasper NP “rechtsaf” kunnen gaan richting Edmonton om na ca 75 km (vlak voor Hinton) weer noordwaarts te gaan naar Grande Prairie en vervolgens naar Dawson Creek. Vanaf Dawson Creek kun je de Alska Highway volgen tot ongeveer Watson Lake. Vlak na Watson Lake weer zuidwaarts over de Cassier Highway naar Smithers en vervolgens Prince George. Daarna recht naar het zuiden naar Hope. Deze tweede suggestie betekent echter wel veel kilometers en is dus afhankelijk van hoelang je gaat en of je van rondtrekken houdt. Wij hebben ongeveer deze trip gemaakt (zijn nog iets verder oostelijk en verder noordelijk geweest) in ca 4 weken.
Met betrekking tot het rijden met een RV kan ik je nog vertellen dat de verhuurbedrijven rekening houden met een gemiddelde van 250 km per dag en dat bleek in onze beide vakantie behoorlijk nauwkeurig te kloppen al moet ik zeggen dat ik voor m’n gevoel dan wel veel heb gereden.
Zoals je hebt gemerkt tour je in beide gevallen door en/of in de buurt van de Nationale en Provincial Parks van BC. Ze zijn stuk voor stuk zonder meer absoluut de moeite meer dan waard alhoewel het ene park wat drukker is dan het andere. Voor de NP’s ben je een entree-fee verschuldigd. Deze kun je per dag betalen maar als je meer dan 2 dagen ofzo door zo’n park rijd of er overnacht op een van de campgrounds kun je beter een jaarpas aanschaffen (zie National parks). Buiten de parken om vonden wij Barkerville de moeite waard (zie http://www.barkerville.ca/default.htm). Je moet dan vlak boven Quesnel ca 80 km naar het oosten). Tenslotte zou je een bezoek aan Hell’s Gate kunnen overwegen (zie Hells Gate (British Columbia) - Wikipedia) zo’n 40 km ten noorden van Hope.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog Vancouver Island maar daar ben ik niet geweest.
Wat ik hierboven heb genoemd als de moeite waard is natuurlijk persoonlijk van aard en ook slechts een heel klein gedeelte van wat er allemaal in BC valt te zien. Of het voor jullie wat is hangt oa af van of je je alleen wilt vergapen aan de natuur of ook steden wilt bezoeken; wil je veel rijden of juist weinig. Kortom het hangt er zeker ook vanaf waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat.
Mocht je over het eea nog meer willen weten dan hoor ik het wel.
Groet, Rob
Beste Wim,
Als dit je eerste Canada reis is zou ik zeggen om een algemeen rondje te doen wat de meeste mensen volgen als ze West Canada bezoeken. Ik stel voor om minstens een 3 weken hiervoor uit te strekken, eventueel langer indien mogelijk. Ik zou een route plannen vertrekkende uit Vancouver, naar Vancouver Island, naar de Canadese Rockies en zo terug naar Vancouver. Je kan eventueel ook een dergelijk rondje maken vanuit Calgary richting Vancouver en dan weer terug naar Calgary. Of je kan zo mogelijk vanuit Vancouver vertrekken en in Calgary eindigen, of andersom…dat is ook altijd een mogelijkheid. Dit hangt een beetje af van de tijd die je hebt voor zo’n reis.
Kijk eens op mijn route beschrijving, dit is een algemeen rondje waar je de kans krijgt om de bekendste plekken te zien alsook wat minder bekende plekken in BC tegen een aangenaam tempo. Dit is de website: My One True Love found on the internet!!
Heb je daarna nog vragen, stel ze dan gerust!
Vele groetjes uit Canada,
Ann
Hallo Allemaal,
Eerst al erg bedankt voor jullie reacties. Ons voornemen is in grote lijnen:
Vancouver ( enkele dagen ) Bannf - Calgary - Jasper - Whistler en enkele dagen op Vancouver Island. en dan weer terug. Totaal ca. 24 dagen hebben we in de planning.
Groetjes,
Houtdraaier Wim
Beste Wim,
Ik zou zeggen, ga dan eens neuzen op mijn rondje door BC en de Canadese Rockies. Dit neemt ook zo’n 24 dagen in beslag en je gaat van Vancouver naar Vancouver Island, Whistler, Clearwater, Banff, Jasper, Kelowna en zo weer terug naar Vancouver. Zo heb je voldoende dagen per plaats.
Weet je ook ongeveer welke periode van het jaar jullie willen gaan? Ik vraag dit in verband met het feit dat als je buiten het zomer seizoen gaat je gewoon op de bonnefooi kan gaan met de camper. Valt het weer ergens niet mee of valt de plaats jullie niet echt mee dan kan je gewoon verder. Met een camper heb je zowieso dit voordeel, maar in de zomer zou ik toch op de bekendste/drukkere plaatsen (Vancouver, Banff, Jasper) een camping op voorhand reserveren als het kan.
Veel plezier met de voorbereidingen!
Groetjes,
Ann
Hoi,
Wel, als je BC bezoekt, zou ik sowieso de Cassiar Highway bezoeken, met een uitstap naar Hyder en Telegraph Creek.
Verder zou’k Vanocuver Island (en Victoria) een bezoekje brengen en het gebied rond de Nemaiah valley.
De Nemaiah valley is vind ik de Canadese versie van Yellowstone. Het bevindt zich op pakweg 200km van Vancouver (vogelvlucht), aan de andere kant van de coast mountains.
Bannf - Calgary - Jasper
Dat zou ik niet doen, Calgary is gewoon een grote stad en Banff en Jasper zijn elkaars broertjes…er is weinig verschil tussen.
Je kan in de plaats gewoon langer in Banff blijven , de icefields parkway afrijden, en Jasper dan overslaan.
Wells Grey NP is ook dik de moeite.
Hallo Ann,
Ik heb je route al bestudeerd en ga zeker enkele punten hiervan opnemen in onze route. De details moet ik nog doen. We willen gaan ca. 13 juni 2010.
groeten,
Die tijd van het jaar is prima en zal je waarschijnlijk niets op voorhand moeten vastleggen wat campings betreft. Denk misschien wel aan de periode rond 1 juli, dan is het in Canada de nationale feestdag en kan het hier en daar wel drukker zijn, de zomer vakantie begint dan ook.
Veel plezier met het puzzelen en vergeet niet dat die route maar een voorbeeld is en dat je die specifieke route zeker niet MOET volgen! En je kan delen van de route ook omkeren en dergenlijke.
Groetjes,
Ann
Mee eens, wij hebben dat afgelopen jaar wel gedaan en op zich heb ik daar ook zeker geen spijt van (al was het maar om na anderhalve week Aerosmith aan te hebben moeten horen eindelijk eens een goed gesorteerde cd-winkel te kunnen plunderen), maar zeker met een camper is dat toch een ander verhaal. Op zich zeker geen vervelende stad, maar veel bijzonders is er niet te zien. De voornaamste reden voor ons om het toch te bezoeken was om van daaruit naar Drumheller door te kunnen rijden, en dezelfde dag nog door naar Banff.
Zeker mee eens, het is overigens geen NP maar een Provincial Park, dus gratis toegang.
Nu we het toch over Calgary hebben. Ik sluit me aan bij Sandoro en de Wizard en hun visie op deze stad, echter een (1) bezienswaardigheid wil ik toch vermelden nl. de Calgary Stampede (het grootste rodeo spektakel ter wereld). Ik ben er in 2007 geweest en heb m’n ogen uitgekeken. Zie: http://calgarystampede.com/ voor meer info. Overigens zou je Jasper dan kunnen laten voor wat het is en verder richting het oosten naar Drumheller kunnen gaan (wat wij destijds ook hebben gedaan). Vergeet dan overigens niet om je zonnebrandolie mee te nemen want het was er toen ongenadig heet.
Groet, Rob
Naar de Stampede had ik ook graag gewild, helaas zaten twee van m’n reisgenoten vast aan een fabrieksvakantie. Maar indien mogelijk lijkt me dat inderdaad inderdaad een no-brainer.
Ik ben er zelf niet naartoe geweest.
Maar iemand die me een lift gaf naar Calgary, vorig jaar, vertelde me over een gebied ten Noorden van Calgary waar men regelmatig dino-skeletten vindt en dat de moeite is om te bezoeken.
Dat is Drumheller, inderdaad zeker de omweg waard. Je kan in het stadje zelf 's werelds grootste dinosaurus beklimmen (en daar een shirt van kopen uiteraard, LP noemt het niet geheel onterecht ‘tacky’…), buiten de stad ligt een geweldig dinosaurus-museum waar je gerust enkele uren door kan brengen.
Het stadje is gelegen in een prachtig gebied van ‘badlands’, in het vrij vlakke en saaie gebied ten noorden van Calgary ga je opeens een stuk omlaag en zit je midden in een ruig landschap. Ten noordwesten van de stad kan je een mooie lus door dat landschap rijden (al moet je wel een klein veerpontje over, ik weet niet zeker of dat met een grote camper ook kan), en ten zuidoosten heb je de “Hoodoos”, bizarre rotsformaties, die helaas wel echt opgeofferd zijn aan het toerisme. Ook zit daar vlakbij nog een mijnbouwmuseum, daarvoor hadden wij echter geen tijd meer (maar van buiten zag het er zeker interessant uit), en sowieso zal je dan ook een fors stuk over onverharde wegen van wisselende kwaliteit rijden. De eerder genoemde lus en de Hoodoos zijn overigens wel allemaal over prima verharde wegen te bereiken.
Het enige nadeel: de weg ernaartoe is wel extreem slaapverwekkend saai, heen heb ik meer dan 30km aan een stuk rechtuit gereden, en op de terugweg hadden we zelfs ruim 60 km kaarsrechte weg, met vrijwel geen ander verkeer. Ik had er echt moeite mee m’n ogen open te houden, het liefst zou je de auto al rijdend op het stuurslot gooien, cruise control doet de rest…
Mocht je meer tijd hebben dan bijv. 3 weken dan zou je in Jasper NP “rechtsaf” kunnen gaan richting Edmonton om na ca 75 km (vlak voor Hinton) weer noordwaarts te gaan naar Grande Prairie en vervolgens naar Dawson Creek. Vanaf Dawson Creek kun je de Alska Highway volgen tot ongeveer Watson Lake. Vlak na Watson Lake weer zuidwaarts over de Cassier Highway naar Smithers en vervolgens Prince George.
Ga deze zomer zelf voor de tweede maal naar West-Canada. Van Calgary richting Vancouver voor 30 dagen, waarbij we ongeveer een week voor Vancouver Island willen uittrekken.
Heb al ongeveer een route in mijn hoofd die leidt langs Japser, Banff, Revelstoke, Okanagan Valley, Whistler en nog wat plaatsen tussendoor. Bovenstaande alternatief hoor ik echter voor het eerst. Is de route langs Dawson Creek omhoog de moeite waard?
Via Google Maps zie ik dat het van Grande Prairie naar Watson Lake al 12 uur rijden is. Dat moet dan verspreid over een aantal dagen.
Hallo Allemaal,
We hebben zover besloten niet alleen maar te willen rijden, dus na al jullie informatie hebben we besloten in Britisch Columbia en een randje Alberta te gaan. Dus in ruwe trekken: Vancouver-Cranbrook - Calgery - Jasper - Prince George Bella Coola en Vancouver Island. We hebben nog niet besloten hoever we wel Alberta in willen. Maar dat komt nog wel.
Nogmaals voor onze eerste Camperreis is dus ook elke technische informatie welkom maar ook met de geografische zijn we erg blij.
Groetjes,
Houtdraaier Wim
Is de route langs Dawson Creek omhoog de moeite waard?
de route van Jasper naar Dawson Creek is heel mooi op sommige laatsen, maar niet super.
De Alaska Highway vertrekt vanaf Dawson Creek.
Eens de Alaska highway voorbij Fort Nelson, de bergen ingaat, is ie echt prachtig.
Je moet wel chance hebben met het weer.
Als het slecht weer is, zie je geen enkele berg en is het geen toffe rit.
Op de Alaska highway , niet ver van de grens (yukon-BC), is er ook een echte wildernisweg, richting NWT. (naar Fort Smith denk ik)
Ik vind hem niet met zekerheid terug op de kaart, maar ik ben hem vorig jaar tegengekomen, dus hij bestaat. Als je een auto-avontuur wilt…
Als je in Watson lake aankomt, kun je dan indeed via de Cassiar Highway terug, dat is zo ongeveer de mooiste Highway van Canada:)
Je kan dan een bezoekje brengen aan Hyder en Telegraph creek.
De weg naar Telegraph creek loopt langs de langste canyon van Canada, die van de Stikine river.
De Alaska Hwy vanaf Dawson Creek tot aan Pink Mountain is niet echt spectaculair maar je merkt bij elke kilometer dat je de bewoonde wereld steeds meer achter je laat. Vanaf DC tot Pink mountain is een klein dagje touren en als je geluk hebt kom je nog wat wildlife (Elk of beren) tegen. Vanaf Pink Mountain naar Fort Nelson en vervolgens een heel fraai stuk Alaska Hwy (Steamboat Mountain, Testa River Campground, Stone Mountain PP en Mucho Lake PP). Zie overigens ook mijn foto’s. Vanaf Mucho Lake PP tot aan Watson Lake is ook zeer de moeite waard met als leuke bijkomstigheid “Sign Post Forest” in Watson Lake. Als je vervolgens weer richting ‘zuid’ gaat via de Cassiar Hwy (stoppen/overnachten bij Boya Lake Campground) heb je, zoals Sandoro ook aangeeft, naar mijn mening een van de mooiste routes gereden in BC. De Cassiar Hwy (Hwy nr. 37) is naar mijn bescheiden mening een van de mooiste, zo niet DE mooiste Hwy in BC. Ik heb hem 2x gereden en ik zou hem zo nog wel 20 keer willen rijden. Overigens ook hier veel foto’s van. Het verschil met de routes van de National Parks is dat het vele malen minder toeristisch is, dus rustiger en minstens net zo mooi en indrukwekkend. Voor de mensen die niet per se het bekendere (Banff en Jasper enzo) willen zien zou ik deze route absoluut aanbevelen. Ik vind hem vele malen meer avontuurlijk en meer ‘Canada’ eigenlijk.
De weg naar Fort Smith zijn wij ook tegengekomen maar deze ‘weg’ mag niet gereden worden met een huurauto cq RV, net als de North Canol Road in Yukon aangezien deze niet ‘geserviced’ worden als je panne hebt.
Groet, Rob
Hallo allemaal,
Ook wij gaan dit jaar (eind mei/begin juni) voor de eerste maal naar West-Canada, ook met een camper, van Vancouver naar Calgary. We willen eerst naar Vancouver Island en dan via Osoyoos, Vernon, Clearwater naar de NP’s van Jasper en Bannf.
Ik heb dus veel gehad aan jullie tips. Nog één vraag: is het de moeite waard om langer dan een dag in Calgary te verblijven?
Anky
Langer dan een dag in Calgary? Wat mij betreft niet echt. Je zal het er best een paar dagen uit kunnen houden, maar vrijwel alles in die hoek van Canada is interessanter.
Ik zou niet weten wat nu echt de moeite waard is in Calgary (behalve dan de Stampede) om er langer te blijven dan strikt noodzakelijk. Het is weliswaar een keurige stad maar niets meer en ook niets minder dan dat. Vanuit Banff naar Calgary alleen om Calgary te zien is naar mijn mening zonde van je tijd en kilometers. Mocht je toch per se verder naar het oosten willen vanuit Banff rij dan door naar Drumheller anders beter in Banff linksaf naar het noorden en geniet van BC. Als je echt je zinnen hebt gezet op een grotere stad (naast Vancouver) ga dan naar Edmonton, die hebben tenminste nog een wereldberoemde Mall (met zwembad).
Groet, Rob