We zijn onze reis druk aan het plannen. Graag horen we een eerste reactie op onze route, of het haalbaar is en evt. tips.
dag 1 vlucht AMS - CAL
dag 2 camper ophalen, naar Banff
dag 3 dagtocht Kootenay N.P. overnachting Banff
dag 4 Banff N.P - Lake Louise
dag 5 Lake Louise - Moraine Lake
dag 6 Lake Louise - Jasper
dag 7 Jasper N.P.
dag 8 Jasper - Prince George
dag 9 Prince George - Hazelton / Smithers
dag 10 Smithers - Prince Rupert
dag 11 Ferry Alaska Marine Highway
dag 12 Ferry, avond aankomst Haines
dag 13 Haines - Haines Junction
dag 14 Haines Junction - Tok
dag 15 Tok - Valdez
dag 16 Valdez (Prince William Sound)
dag 17 Valdez - Wrangless St. Elias NP
dag 18 NP of Glennallen - Fairbanks
dag 19 Fairbanks - Dawson City
dag 20 Dawson City - Artic Circle (Dempster Highway)
dag 21 Artic Circle - omg. Dawson City (richting Whitehorse), dus ergens langs de Klondike Highway, richting Whitehorse
Dan hebben we nog 8 dagen voor we de camper moeten inleveren in Whitehorse en wat we nog in kunnen vullen. Maar ik wil eerst weten of bovenstaande uberhaupt haalbaar is.
Daarnaast zou ik graag willen weten met welk budget we rekening moeten houden per persoon per dag wat betreft eten, entreegelden en evt. excursies.
De kosten van campings liggen tussen de 14 en 30 dollar per nacht heb ik ergens gelezen, klopt dit ook nog? Wat is het gemiddelde?
Als eerste denk ik dat je een mooie route hebt uitgevogeld hoewel ik me afvraag of het niet wat veel is. Mijn eigen ervaring is gemiddeld 250 km per dag met een RV (en dan vind ik dat ik erg veel rijd). Los daarvan heb je dus in totaal een ruime week om ergens wat langer te blijven. Persoonlijk vond ik Haines (Chilkoot River beren kijken) en Valdez (marine wildlife kijken) erg indrukwekkend. Van Haines Jct. naar Tok is een lange rit waarbij je in Beaver Creek de USA ingaat. Reken hiervoor toch wel een uurtje (en vergeet geen US$ bij je te hebben aangezien je moet betalen voor stempels etc). Wij hebben het vanuit Kluane NP in 10 uur gereden. Vlak voor Tok heb je een campground die goedkoop is (ca US$ 15) en als je daar bent kan ik je van harte aanbevelen om in Tok bij Fast Eddy’s te gaan eten (snelle bediening, goed eten en goedkoop). Van Valdez zou ik persoonlijk wat meer werk maken. Een van de fraaiste omgevingen van Alaska naar mijn mening. In Valdez is een soort cafetaria waar ze heilbot serveren met friet (ca US$ 6 per portie van 500 gr), dus mocht je visliefhebber zijn…De weg naar Valdez gaat over de Thompson Pass met bijbehorende gletjser; de moeite waard om even een frisse neus te halen. Overigens zijn veel van mijn foto’s op dit forum uit deze omgeving. Midden Alaska (Fairbanks) vonden wij tegenvallen. Vlak, droog en erg heet (35C!!). Mocht je van Tok via Eagle naar Dawson City gaan, houd er rekening meer dat de laatste 80 km in de USA over een gravelweg gaan waarbij wij niet sneller dan gem. 30 kmpu konden rijden (smal en heel veel potholes). Dawson City daarentegen is erg fraai. Het centrum van de Klondike Goldrush. Ik kreeg daar echt het gevoel dat de geschiedenis ‘gisteren’ was.
Voor wat betreft de kosten van levensonderhoud ben je in Alaska of sowieso de USA) goedkoop uit. Maaltijd bij Fast Eddy’s bijv. voor 3 pers, voor-, hoofd-, en nagerecht incl. 2 bier en 2 wijn en frisdrank was nog geen US$ 60 (excl. tip). Boodschappen doen bij de supermarkt om je ijskast en voorraadkast te vullen kwam bij ons zelden hoger uit dan US$ 100. In Canada betaal je ca 10 tot 15% meer. Mijn richtlijn is dat ik daar gemiddeld evenveel kwijt ben voor boodschappen als hier in Nederland en meestal valt het dan wel mee. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je je hier al teveel op moet richten aangezien de kosten voor benzine een groter gat in je budget zullen slaan. Ga uit van een gemiddeld verbruik van 1 op 4; hooguit 1 op 5.
De kosten voor campgrounds varieren nogal. Het goedkoopst (en ik vind ook de fraaiste) zijn de PP campgrounds in Canada (tussen de CAN$ 15 en 20). In Haines stonden we op een private campground midden in het dorp en die kostte ca US$ 30 maar deze was dan ook voorzien van veel luxe en zag er tiptop uit (eens in de zoveel nachten vinden we dat dan wel fijn).
Tenslotte zou ik, wetende wat ik nu weet, de lange rit naar Fairbanks laten zitten en via Tok richting Dawson City gaan. Het enige aparte wat we vlak voor Fairbanks zijn tegengekomen is het plaatsje North-Pole en dat is…het dorp van Santa.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt en mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik probeer via de afstanden op de kaart in te schatten hoe lang we er over doen. Op zich vinden we het niet erg om behoorlijk wat kilometers op een dag te rijden (zijn we gewend vanuit Nieuw Zeeland en Argentinie), maar het moet inderdaad niet te gek worden. Ik had niet verwacht dat het vanuit kluane nog 10 uur was naar Tok, dus ik kan zeker wat met je tips (ook over de grens passeren en daar tijd voor uittrekken en dollars bij je hebben!). Dus we gaan weer even verder puzzelen, gelukkig had ik nog wat ruimte, dus gaan we alles wat ruimer nemen. Het eerste gedeelte (Jasper, Banff) dat is wel voldoende tijd of niet?
Het stuk tussen Tok en Fairbanks is inderdaad niet zo interessant.
Hoe gaan jullie Wrangell st. Elias in? Met een huurcamper mag je hier waarschijnlijk niet in. Dit is een 60 mijl lange grindweg met veel gaten.
Wel prachtig.
Als je Fairbanks overslaat heb je misschien tijd om Wrangell te doen voor Valdez en dan in Valdez de ferry naar Whittier te pakken. Dan zie je de hele sound en de kenai peninsula is geweldig.
Even afzakken naar Seward en dan via Anchorage terug naar Tok. Ook een prachtige weg. Dit is ook een goede weg dus kun je lekker doorknallen.
hoi schoentje, bedankt voor je reactie.
Ik denk dat we Fairbanks uit de route gaan halen en ook de ferry tussen Prince Rupert en Haines. Waarschijnlijk de ferry van skagway naar Haines en dan naar boven of via de cassiar highway (ook goeie verhalen over gehoord)
.
We dachten Wrangell in te kunnen tot C… (ben even de naam kwijt van dat plaatsje, tot daar was de weg geasfalteerd), maar wellicht slaan we die hele hoek over, omdat het toch wel een heel druk programma wordt zo en we ons ook een beetje verkeken hebben op de afstanden en het feit dat niet alle wegen recht toe en recht aan zijn (en niet te vergeten vlak).
de hele sound en de kenai peninsula en via Seward naar Anchorage vrees ik dat dan ook een beetje te veel wordt.
Binnenkort volgt dus waarschijnlijk een aangepaste route met opnieuw de vraag om advies
'k Heb nog wel een suggestie voor een alternatieve route.
Het gedeelte Banff/Jasper zou ik zeker doen aangezien jullie in Calgary starten. Houd er wel rekening mee dat de IcefieldsParkway relatief druk kan zijn in het hoogseizoen. Geldt eveneens voor Lake Louise en de campgrounds in deze parken. Ik heb het deels zelf ervaren (de weg) en deels van horen/zeggen (de campgrounds).
Vanuit Jasper zou je naar Mount Robson NP kunnen gaan en vandaaruit naar Dawson Creek (via Prince George). Deze weg is niet echt geweldig bijzonder maar je kunt wel lekker doorkarren. In Dawson Creek kun je de Alaska Highway nemen, en geloof me, hoe noordelijker, hoe mooier en vanaf Fort Nelson zelfs overweldigend (vonden wij).
Daarna Watson Lake, Whitehorse, Haines Junction en Tok naar Valdez over de Richardson Hwy. Na Valdez weer terug naar Tok en dan via Chicken (!) over de Taylor Hwy terug Canada in. Na de grens wordt de Taylor Hwy de Top-of-the-World Hwy totaan Dawson City.
Eventueel kun je ook besluiten om Valdez niet aan te doen maar de Richardson Hwy is goed te rijden en binnen een dag rijd je van Valdez naar Tok.
Vanuit Dawson City via de Klondike Hwy richting Whitehorse. Bij Whitehorse heb je twee opties (afhankelijk van de tijd die je nog hebt). Of richting Haines Junction naar Haines (Alaska) via de Chilkoot Hwy (erg mooi) en in Haines de ferry boeken naar Skagway (uurtje varen) en vanuit Skagway dan weer richting Whitehorse. Dit rondje wordt ook wel “The golden Triangle” genoemd. Alles staat zo’n beetje in het teken van de Klondike Goldrush. Schrik niet in Skagway: erg touristisch maar de weg naar Whitehorse is er een van een bovenaardse schoonheid.
Ik begrijp dat je de camper in Whitehorse kunt/wilt inleveren dus zou je ipv de Klondike Hwy ook halverwege kunnen afslaan (bij Carmacks) en de Campbell Hwy kunnen nemen naar Watson Lake. De Campbell Hwy is ca 650 km gravelroad en onderweg kom je twee nederzettingen tegen: Faro (hele mooie PP campground. Goedkoop, full hook-up en perfecte douches) en Ross River (hier tanken, is de enige mogelijkheid op deze weg. Wel zelf onthouden hoeveel je hebt getankt want dat kunnen ze bij de kassa niet zien…!). De hwy zelf is een beauty om te rijden; veel wildlife en erg rustig. In de 5 dagen dat wij hem hebben gereden zijn we in totaal 12 auto’s tegengekomen.
Vanuit Watson Lake weer terug naar Whitehorse.
Tenslotte kan ik je nog aanraden om “The Milepost” te bestellen (ff googelen). Onmisbaar (volgens mij) bij het plannen van een route (om deze vervolgens weer te wijzigen als je ermee bezig bent).
Op de Alaska highway niet vergeten een duik te maken in de hotsprings van Liard river.
De weg naar het noorden vanuit Haines vonden wij 1 van de mooiste wegen in Noord-Amerika!!
PS ik vond de route naar Chicken en verder naar Dawson City niet echt spannend. Veel bosbranden zijn daar geweest zodat het spookachtig zwart en kaal is. Maar ja, als je hem niet doet moet je dezelfde weg terug, dat is zonde.
Ik zou adviseren meer tijd in Alaska door te brengen. Zoals de weg van Whitehorse naar Skagway, dan de ferry naar Haines. Vanuit haines naar het noorden. In Kluane national park is er een prachtige maar zware hike genaamd Kings Throne. Een echte aanrader voor uitzichten.
De weg naar Valdez kun je niet missen.
Je kunt tot Chitina rijden richting Wrangell, dan start de gravelweg. Vanuit Chitina is het nog 60 mijl naar Kennicott. Als het droog is is het te doen in een paar uur.
Wrangell is prachtig als je van gletsjers houd. De rondvlucht die we daar gedaan hebben was adembenemend.
succes met plannen.
Wij maken de reis deze lente/zomer.We vertrekken in Anchorage,vandaar naar Kenai, Seward, bootuitstap naar Kenai fjords,per ferry naar Valdez,Tok, Dawson City, whitehorse, Watson lake,Dease lake,Stewart/Hyder,Prince Rupert ,per ferry naar Skagway,Haines Junction met vliegtocht over Kluane NP,Beaver Creek,Fairbanks,Denali,Wasilla,via Palmer en Matanusca glacier naar Anchrage,. Dit zijn etappes, wij reizen met een midclass huurwagen en overnachten in hotels, zoveel mogelijk Bestwestern (uit ervaring goed)ik las hopen reisgidsen en vooral jullie commentaar om te leren uit de ervaring van anderen.Moeten wij echt nog iets speciaal zien dat wij over het hoofd zagen. Met dank.
Waarom neemt niemand de Cassiar Highway, ipv de alaska highway?(tot whitehore)
Die is minstens even mooi en doordat je er geen volk op tegenkomt, krijg je meer het gevoel van in de wildernis te zitten.
Op de Alaska hioghway is er ook (vlakbij de grens yukon-BC) een kleine highway richting NWT, een echte wildernis-weg naar Ford Liard alsk me niet vergis.
Wauw, wat een gave route. Hoeveel tijd heb je daarvoor gereserveerd? Naar mijn bescheiden mening bekijken jullie “the best of both worlds” (Alaska en NW-Canada). Eventueel zou je Homer nog in je planning kunnen opnemen als je in Seward bent. Wat me wel opviel is dat sommige stukken vrij lang zijn om te rijden. Het stuk Valdez-Tok is eigenlijk net te doen op 1 dag (in Tok niet vergeten bij Fast Eddies te eten…). Vanuit Tok naar Dawson City is, hoewel niet verschrikkelijk ver, toch een lange rit aangezien de weg vanaf Chicken tot de Canadese grens smal en slecht is (uiteraard gravel). De Top-of-the-World Hwy daarna is echter adembenemend.
Verder ben ik benieuwd waar jullie overnachten in Dease Lake aangezien dit een dorp/gehucht is met ca 400 inwoners en wij alleen een supermarkt en gasstation hebben gezien. Deze Hwy vinden we een van de fraaiste die we ooit hebben gereden overigens. Als je deze hwy ca 80 km hebt gereden kom je langs Boya Lake Campground. Is de moeite waard om hier even te kijken. Boya Lake is nl adembenemend (kijk maar bij mijn foto’s). Vervolgens kom je een uurtje later door Jade City (15 inwoners en een grote shop waar je jade verkopen; koffie is gratis). Na Dease Lake wellicht een overnachting in Bell II?? Een erg fraai gelegen en uitziend hotel. Ik zou je ook Meziadin Lake kunnen aanraden aangezien je daar langs rijd als je naar Stewart/Hyder gaat. In Stewart/Hyder is ook genoeg te doen. Beren kijken (al weet ik niet of deze al zo vroeg in het seizoen daar als zijn) en/ of een uitstapje naar Salmon Glacier. Skagway zelf vonden we verschrikkelijk (vgl Valkenburg in Limburg) maar de weg vanuit Skagway naar Haines Jct is een beauty. In Haines Jct. niet vergeten een bezoek te brengen aan de village bakery (heerlijke broodjes / zalm en nog veel meer (ligt vlak voor de tourist inf centre). Ook hiervan voldoende foto’s.
Fairbanks vonden we niet echt speciaal en midden Alaska haalt het niet bij de kust qua schoonheid. Denali daarentegen is weer fabelachtig en heel indrukwekkend.
Hartelijk dank voor je informatie. De uitstap naar Salmon glacier in Stewart is die ook te doen met een personenwagen?We trekken voor onze reis 26 dagen uit ,deden al vaak grote reizen doorheen de VS, maar we zijn ons er wel bewust van dat de afstanden hier groter zijn.We zullen vroeger opstaan…
Groetjes en dank
anuit Tok naar Dawson City is, hoewel niet verschrikkelijk ver, toch een lange rit aangezien de weg vanaf Chicken tot de Canadese grens smal en slecht is (uiteraard gravel).
dat verschilt van jaar tot jaar denk ik, want vorig jaar was die weg een pak beter dan de dempster highway.
Niet vergeten de weg van haines junction naar haines te rijden. Als je de US niet meer in wil dan rij je maar tot de grens. Dit is een prachtige weg, zeker als er veel sneeuw ligt.