Rondreis Canada en USA

Mijn vriendin en ik gaan een half jaar rondreizen door Canada en de USA (vertrek juli 2012). Wat we sowieso uitgebreid willen zien zijn Vancouver/British Colombia en misschien Alaska, Toronto, Montreal en omgeving rondom Hudson Bay, NYC, Tennessee, en eigenlijk willen we de (voormalige) Route 66 afleggen richting het westen van de US, dus van Chicago naar LA en vervolgens nog Californie.

Genoeg te willen en te zien dus, mijn droom is om dit alles per auto te doen. Een vriend van me woont in Edmonton en via hem kunnen we aan een auto komen. De voorkeur is om de reis af te leggen in de ‘volgorde’ zoals hierboven genoemd, al is het niet ideaal om november/december in Californie te zijn.** Heeft iemand hier ervaringen mee in deze periode?** Helaas zijn we echt beperkt tot de genoemde 6 maanden, maar tips en ideeen voor een wijziging in route zijn altijd welkom als dat positiever uit zou pakken qua klimaat (wel ‘moeten’ we in Oost Canada beginnen i.v.m. de auto).

Nog een vraagje. Verbeter me vooral als ik het fout heb, maar voor mijn gevoel loopt de Route 66 door een paar vrij ‘saaie’ staten…of heb ik dit mis? Hoewel het gevoel van de Route 66 afleggen me fantastisch lijkt, zouden we ook vanuit Tennessee richting Texas kunnen rijden. We ‘missen’ dan Oklohoma, Missouri en Kansas. Zijn deze staten de moeite waard, dat is vooral mijn vraag :).

Alle tips, ideeen en inside information zijn van harte welkom.

Bedankt!

Excuus, ik bedoel natuurlijk beginnen in West Canada.

HI
Moet je de auto ook weer in Edmonton afleveren?

In Edmonton, Calgary of Vancouver. Dus sowieso in west-Canada, ja.

Oklohoma, Missouri en Kansas zijn nou niet echt de mooiste staten van de US. Het heeft wel wat sfeer maar als ik naar de US zou gaan zou ik toch een paar mooiere staten uitzoeken. Zowieso is er niet veel meer over van de route 66. Er zijn maar weinig mensen die deze route gereden hebben en achteraf nog steeds zeggen dat het de moeite waard was.
De oude auto’s die je ziet en de leuke kroegjes zijn wel leuk maar je moet er honderden kilometers voor afleggen.
Hoe ga je van Alaska naar Toronto?
Met de auto is dit een enorm saai en lang stuk. De eerste 3 dagen rijden vanuit alaska zijn nog mooi maar zodra je de plains van Canada bereikt word het vlak en zie je alleen nog maar weilanden voor 2000 kilometer.
Oost Canada en het gebied richting New York is het mooist in de herfst ivm de indian summer. Ongeveer eind september begin oktober is het meestal het mooist.
Dus je zou in juli inderdaad eerst BC kunnen bekijken en daarna via de yukon naar alaska kunnen gaan. probeer hier zo laat mogelijk te zijn. Zodra de vroege herfst hier toeslaat zijn de kleuren het mooist en zijn de muggen en de vele toeristen grotendeels verdwenen.
Dan moet je de keus maken. Heb je zin om een week te rijden van Alaska naar Toronto of zak je af naar bijv. Glacier park en Yellowstone. Ik denk dat afzakken naar het zuiden je meer voldoening zal geven. Vanuit Yellowstone afzakken naar Utah en via de grand canyon naar Californië.
Op het laatst vlieg je met een binnenlandse vlucht naar New york om kerst te vieren en vandaar uit kun je spotgoedkoop naar huis vliegen.
In noord-amerika is het westen en het oosten interessant maar het grote tussenliggende gedeelte is saai. Ik zou zeggen 1 vakantie in het westen en 1 vakantie in het oosten.
Het is maar een idee.

Bedankt voor je input.
Alaska gaan we waarschijnlijk niet doen. Dus Vancouver/BC, Alberta en dan via een noordelijkere route naar het oosten (Hudson Bay en omgeving). Voor dit alles hebben we 3 maanden, dat zou zeker meer dan voldoende moeten zijn, correct?
Waarschijnlijk zijn we dan inderdaad sept/okt in NYC, vandaaruit naar Tennesee. Ik heb inderdaad het vermoeden dat het niet de moeite waard is om van daaruit weer naar het noorden (Chicago) te rijden om de hele route 66 af te leggen, dus wellicht rijden we vanuit Tennessee rechtstreeks naar Texas en doen we het gedeelte Texas/NM/Arizona/LA wel de Route 66. Zoals ik al zei, we moeten uiteindelijk weer in west canada eindigen en van daaruit terugvliegen, aangezien we de auto terug moeten brengen.

Schoentje; aangezien je lange tijd in amerika hebt gereisd: ervaring met de maanden november/december in Arizona/Californie?
Zoals jij de route beschrijft klinkt het inderdaad goed, punt is alleen dus dat we de auto weer in Canada moeten afleveren. Daarnaast willen we echt een half jaar weg en niet bijv. 2 keer 3 maanden. Dit is namelijk erg lastig i.v.m. werk en woning. Desalnietemin blijven tips en ideeen altijd welkom.

Even een aanvullende vraag, met het oog op de mogelijkheid (zoals Schoentje hem beschrijft) om eerst de westkust van Canada en de US door te trekken en daarna naar de oostkust te vliegen:
Weet iemand hoe het openbaar vervoer is aan de oostkust? Zijn er bijvoorbeeld goede mogelijkheden om op deze manier van Toronto naar NYC te gaan (Greyhound?) en wat de kosten hier ongeveer van zijn? En (hier komt 'ie weer) misschien zelfs verder naar het Zuiden, bv naar Tennesee?

Tussen Toronto en NYC zit een hele goedkope busverbinding, MegaBus. (Als ik 't me goed herinner.) Ook Greyhound zal ongetwijfeld een lijn hebben. Volgens mij zijn de bussen op die lijn zelfs met gratis WiFi uitgerust (Montreal-NYC in ieder geval al wel). Als je op tijd boekt kun je over voor een paar tientjes. Anders Porter Airline!!

Ik heb zojuist gekeken en inderdaad, dat kan spotgoedkoop! Bedankt!

Ik blijf gewoon aan het vragen stellen :slight_smile: :
Stel dat we dus inderdaad beginnen in West Canada en van daaruit met de auto door West US reizen. Vervolgens ‘moeten’ we de auto wel weer in Canada inleveren - en vliegen we van Calgary naar bv Toronto om van daaruit wederom de grens over te gaan (na de omgeving te hebben bezichtigd natuurlijk)…
Zorgt dit laatste voor problemen? Of eigenlijk: wanneer je de tweede keer de US binnenkomt, geldt dan ‘dezelfde greencard’ en mag je dus slechts 90 dagen verblijven vanaf de datum van 1e oversteek?
Dat is wel vrij cruciaal in onze planning namelijk.

Nogmaals bedankt voor de reacties tot dusver, ik ben heerlijk veel bezig om plannen te maken maar ik loop steeds weer over met vragen - fijn om dan tips te krijgen van meer ervaren reizigers :).

Waarschijnlijk gebruik ik de term ‘greencard’ hier verkeerd. Wat ik bedoel is het toeristenvisum voor 90 dagen verblijf in de US.

Zonder op details in te gaan in dit stadium zal ik proberen je zo gunstig mogelijk door de seizoenen te loodsen.
1st helft juli: BC en Alberta en de doorsteek naar de USA via Glacier NP
2de helft juli: Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Cody, Black Hills South Dakota/Badlands NP
1ste helft augustus: Rit van South Dakota via Wisconsin naar Chicago. Bezoek Chicago, Naar Detroit-Niagara Falls-Toronto-Ottawa-Montreal-Quebec.
2de helft augustus: NE Canada en de rit naar NYC.
1ste helft september: NYC, Washington, Shenandoah-Blue Ridge Parkway-Great Smoky Mountains en naar TN.
2de helft september: TN, KY, IL-Missouri (St. Louis)-Branson-Tulsa-Oklahoma City (veel van de best bewaard gebleven stukken R66 zijn in OK)-Colorado
October: Colorado met Salida- Black Canyon of the Gunnison NP- Montrose-Ouray, Million dollar Hw, Durango, Mesa Verde NP en naar Moab. Ook prachtige fallcolors in Co. Neem de tijd voor de omgeving van Moab met zijn National Parks. Capitol Reef NP, www.scenicbyway12.com Bryce, Zion, Page, Canyon de Chelly-Tucson.
November: Tucson-Phoenix-Sedona-Grand Canyon NP-Las Vegas-Joshua Tree NP-Palm Springs-San Diego-Los Angeles.
December: Coastal drive terug naar Vancouver via San Francisco-Portland en Seattle. Probeer ook Yosemite NP te bezoeken maar daar zal sneeuw zijn en je moet kettingen in de auto hebben dan. Deze laatste rit van San Francisco langs de kust zal nat en koud zijn maar minste kans op sneeuw ed als je langs de kust blijft.
Fall colors in het NE zijn idd prachtig maar je doet dan wel erg lang over het eerste stuk. Plus dat je dan veel later in NY en DC aankomt en weinig tijd voor het Westen overhoudt. September is een prachtige maand voor NYC, DC etc etc.
Wij hebben het meest van R66 gereden maar om dit goed te doen heb je gedetailleerde gidsen nodig, vooral in OK. Als je te veel R66 gaat doen kan dit gemakkelijk gaan vervelen imo. De mooiste stukken R66 bevinden zich in Az en Ca. Van GCNP kan je via Kingman en Oatman rijden voordat je naar Las Vegas gaat.
Dit is natuurlijk maar een korte samenvatting. Veel meer mogelijkheden. Ik zou niet in november in de midwest en Co willen zitten.
Yeehaw

En dan nog even iets, wij hebben net een rit achter de rug van een kleine 3 maanden beginnende in Florida-naar New Jersey en dwars door de USA uiteindelijk naar San Diego met grote omweging door Colorado en Nevada en reden in totaal 10.000 miles. Met jouw route bereik je gauw 15000 miles of nog meer.

Bedankt Yeehaw, daar heb ik echt wat aan. Een van de vele mogelijke variaties op mijn eerste ideeen maar zeker nuttig, super!
Overigens ga je op die manier ook twee keer de grens over, wat mij eigenlijk terugbrengt op mijn vorige post :slight_smile:

Wij zijn in 1 jaar 10 maal de grens tussen Canada en de US overgestoken en hebben geen enkele keer vragen gehad.
Weet je zeker dat je Alaska laat liggen, het is hier zoooo mooi.
Ik bedoelde de route die ik beschreven had in 6 maanden te doen en het oosten een ander jaar.
In november december kan het ontzettend koud zijn in geheel amerika.
Wij hadden in Januari -15 in de grand canyon, yosemite en bryce. Het is dan wel mooier vind ik met de sneeuw en zo. In december zaten wij in kentucky en Oklahoma. Koud en saai.

Ik begreep inderdaad dat je dat bedoelde. Echter, het zette me tevens aan het denken dat er een mogelijkheid is om eerst het westen te doen (4 maanden), de auto ‘in te leveren’, naar te Toronto vliegen en daar nog met openbaar vervoer en/of gehuurde auto Toronto/Montreal/Philly te doen en dan via NYC terug te vliegen. Logisch dat November/December ook daar koud zijn, maar NYC met Thanksgiving/Kerst en Quebec in Okt/Nov lijkt me ook schitterend. Overigens trekt het oosten me wel vele malen minder dan het westen…

Ik denk dat we Tennesee in dit geval misschien wel moeten opgeven, maar als ik toch moet kiezen, denk ik dat ik liever het westen in de zomer zie. We kunnen dan later in een zomervakantie bv nog eens een rondreis Miami/Tennesee etc. doen.

Alaska…ik heb inderdaad gehoord dat het schitterend is, maar weet er zelf weinig van/heb er weinig over gelezen. Ik weet voor nu niet of het in ‘het plan’ past qua afstand e.d.
The Rough Guide to the USA moet deze week komen dus wellicht dat dat me overtuigd om inderdaad alleen het westen te doen.

Veel opties, nog geen beslissingen :). Gelukkig nog veel tijd.

Ikzelf heb al heel wat van de wereld gezien en Alaska staat nog steeds op nummer 1 bij mij. Dat zegt toch iets.
Het oosten is in mijn ogen inderaad minder interessant als het westen op natuurgebied. Voor historische dingen moet je wel in het oosten zijn.
In Tennesee is alleen Nashville interessant vind ik. Memphis is leuk als je naar graceland wil anders is er niet veel aan. Het toeristische blues en jazzgebied is 1 straat van ongeveer een halve kilometer.

Ik denk inderdaad dat dat wel veel zegt, en ik neem het dan ook zeker mee in de overwegingen. Alaska is een enorme staat; wat zijn volgens jou de absolute aanraders?

Kenai peninsula in z’n geheel maar vooral de boottocht door het kenai fjords NP met z’n gletsjers, walvissen en orca’s, Denali met de prachtige berg mount McKinley, de boottocht van whittier naar valdez en dan de route naar Wrangell st. elias NP (dit laatste stuk naar Mc Carthy is een zandweg en erg zwaar) Als je dit interessant vind laat het dan even weten voordat je dit zomaar gaat doen. In dit park hebben we een rondvlucht gemaakt die adembenemend was.
Ook de route net voor Alaska in de Yukon van haines junction naar haines is prachtig.
Even de superzware kings throne beklimmen in Kluane NP.
Alaska in z’n geheel is super, de natuur, de wilde beesten, de sfeer enz.

PS onderweg naar Alaska moet je even een duik nemen in de hotsprings van Liard river.

Ik zou zeker ook even in Québec City langsgaan. Vanuit daar een wandeltocht in Parc Jacques-Cartier: waanzinnig mooi gebied in de herfst als de bomen zijn gekleurd! (Schoentje doelde volgens mij op dit laatste, dit is echter iets anders dan de Indian Summer. ;)) Afgelopen herfst daar prachtige vergezichten gehad en op de terugweg voorbijgelopen door een stel caribu’s op 2m afstand.

Als je in Oost-Canada de bomen in kleur wilt zien, moet je er echt eind september (bij voorkeur de laatste week van die maand) zijn.

Wat betreft de grens: zorgen dat je iedere keer het bekende ‘strookje-in-het-paspoort’ weer teruggeeft als je de VS verlaat, dan de volgende keer weer 6 US$ (ze accepteren geen ander valuta) betalen en je krijgt een nieuwe 3 maanden. Canada is gelukkig 6 maanden en iedere keer kun je gewoon een nieuwe stempel vragen (als dat nodig is). :slight_smile:

1 like

Bedankt! Raad je aan of juist af om Alaska in November te doen?

Hoe zit het in het algemeen met de wegen in Canada en de US trouwens; worden deze ‘sneeuwvrij’ gemaakt of dat erg naief van me?