Wil er iemand met me mee naar Nieuw Zeeland, Alaska, Canada, Hawaii...?

Hoi!

Na maanden piekeren heb ik toch besloten om zelf een berichtje op deze site te plaatsen. Ik twijfelde eerst of ik dit wel zou moeten doen, want het is toch misschien wel een beetje raar om een reisgenoot via een website te zoeken… Maar omdat vrienden geen geld, een studie, een relatie of gewoon geen zin hebben om met me te gaan reizen, en ik liever niet alleen ga, zoek ik hier een reisgenootje :slight_smile:

Concrete plannen heb ik nog niet… Eigenlijk is alles nog een beetje vaag. Ik zou graag vanaf februari/maart/april (kijk, ik ben zelfs nog niet eens uit over de maand) willen beginnen aan een geweldige reis. Alaska, Canada, Nieuw-Zeeland en Australie staan sowieso op mijn verlanglijstje. Maar Hawaii en Frans-Polynesie lijken me ook hartstikke mooi. Ik sta ook open voor andere landen. Hoe meer, hoe beter :slight_smile:

Even een beschrijving van mezelf: Ik ben Martje en ben 21 jaar. Ik werk momenteel full-time, omdat ik vorig jaar ben gestopt met m’n studie. Het is de bedoeling dat ik september 2010 aan een nieuwe studie ga beginnen. Voor die tijd wil ik een geweldige reis gemaakt hebben. Ik wil overal veel van de natuur en cultuur zien/meemaken. Stappen vind ik wel leuk op zijn tijd, maar ik ben geen feestbeest. Het gaat mij er echt om om zoveel mogelijk van alle verschillende landen te bekijken. Ik hou veel van muziek en van veel verschillende stijlen, maar ik heb wel een zwak voor de jaren 70/80. Fleetwood Mac, Heart, The Bangles… alles in die richting vind ik leuk. Nu is muzieksmaak niet zo belangrijk misschien, maar als ik toevallig in Canada ben en hoor dat Heart in de buurt gaat optreden, dan moet ik daar wel bij zijn als die mogelijkheid er is! :slight_smile:

Wil jij ook op reis? Komt mijn verlanglijstje een beetje overeen met die van jou? En ben je ook op zoek naar een reisgenoot? Reageer dan alsjeblieft. Al is het maar om ideeën uit te wisselen. Tips zijn ook zeer welkom!

Ik hoor graag van jullie! :wereld:

Groetjes,
Martje

Wel Martje,
Groot gelijk dat je er nog even van geniet alvorens volgend jaar weer gaan te studeren.
Ik maak ook jaarlijks mijn avontuurlijk reisje.Ik ga altijd naar West en Noord Canada en soms pik ik een stukje Alaska mee.(nu al 6jaar achter elkaar)
Ik kan je West en Noord Canada vanharte aanbevelen, ongerepte en prachtige natuur.Cultuur kan je er ook opsnuiven, denk maar aan de indianen.
Als je graag wilde dieren ziet, bevers, otters, grizzly’s ,zwarte beren,elanden,wilde mustangs, wolven ,coyoté’s, colibries, bald eagles,bizons, vossen,caribou’s,walvisen,enz., laat het me dan weten, ik kan je goede tips geven.(en de Rockie Mountains niet te vergeten hé)

groetjes,

Ronny

hey martje,

probeer het zo kort mogelijk te houden en indien je interesse hebt hoor ik het wel :slight_smile: begin februari vertrek ik naar nieuw zeeland voor een dikke 6 weke alleen, oorspronkelijk wast de bedoeling om daar een bevriend koppel te gaan bezoeken maar blijkt nu dat ze veel rapper terug naar huis komen, heimwee begon hun wat parten te spelen na 2 jaar, en tsa k had men ticket al geboekt dus ga ik toch nog sowieso. ff me rap voorstelle, zelf ben ik 27 j en werkend in horeca als kok… indien interesse om mee naar nieuw zeeland te gaan laat je maar iets weten.
grtz

Hoi Ronny,

Bedankt voor je reactie. Wat super dat je elk jaar zo’n reis kunt maken! In welke periode ga jij meestal? Ik heb ergens gelezen dat juni en juli de beste maanden zijn voor Alaska. Voor Canada zal dat wel niet heel anders zijn.

West Canada lijkt me erg mooi ja. Is het noorden wel goed toegankelijk? In het noorden krijg je nog het meeste mee van de indianen zeker? Want het lijkt me echt geweldig om iets van die cultuur te ervaren.

Wilde dieren wil ik ook graag zien, dus kom maar op met de tips :slight_smile:

Heb jij alweer een reisje gepland? En ga je vaak naar de Nationale Parken in Alaska en Canada? Zo ja, welke kun je aanbevelen?

Hoi Kevin,

Begin februari is een mooie periode om naar Nieuw-Zeeland te gaan. Het is daar dan nog mooi weer en dat is wel fijn.
Jammer dat het koppel waar je mee had afgesproken er dan niet meer is. Zou je de volle 6 weken met hen verder reizen?

Wat is jouw plan als je in Nieuw-Zeeland bent? Wil je veel rondtrekken of blijf je meer in één gebied? Ga je naar het Noorder- en Zuidereiland?

Zes weken Nieuw-Zeeland klinkt in ieder geval goed. Niet te lang, niet te kort. In die 6 weken kun je veel bekijken.
Als onze plannen wat overeen komen kunnen we zeker samen door Nieuw-Zeeland trekken. :slight_smile:

hey,

das juist t probleem, eer dat ik in februari in nieuw zeeland ben, zijn zij al terug thuis. ze hebben der 2 zalige jare gehad maar vonden het wel ff tijd om terug te komen. ( huisje ,tuintje en kindje )
mijn plannen, probere zoveel mogelijk te zien, ben nog aant twijvelen om de 2 eilanden te samen te doen of ni, daar ben k nog ni uit. mss kunde gij me daar bij inhelpe :slight_smile: in ieder geval veel rondtrekken en waar t zeker de moeite is , iets langer blijven, en gewoon met de rugzak lowbudget, ni al te veel luxe, en af en toe eens wild kamperen, volgens mij niks zo zaliger dan in de ochtend in zo’n omgeving wakker te worde. normaal ben ik van plan om met de lokale bus rond te toeren, want zo’n opgelegde reis route gelijk stray, magic, kiwi express zegt me niks en is bovendien nog vrij duur. dit zijn zo mijn plannen in grote lijnen. weet ni of je da zo in grote lijnen ziet zitten en of ze ongeveer overeenkomen ? grtz

Hoi Martje,

Ik vertrek meestal de laatste week van juni en blijf dan tot half juli. Eer kan je echt niet gaan hoor (september gaat ook nog, wel al iets kouder dan), te koud en teveel sneeuw en ijs. Als al die mooie landschappen nog onder een laag sneeuw liggen gaat het snel vervelen hoor. Het voordeel om rond deze periode te vertrekken is dat je volop van de lange dagen kan genieten dankzij de middernacht zon. Ook om beren en andere wilde dieren te zien is dit de beste periode.(dit jaar zag ik 22 beren, twee jaar geleden in september slechts 2)
Canada heeft vele nationale parken en deze worden uitstekend beheerd, veel beter dan in Amerika.
Wat ik kan aanbevelen als je naar West en Noord Canada gaat,
De Rocky Mountains met de volgende prachtige nationale parken:
-Banff National Park
-Jasper National Park
-Yoho National Park
-Kootenay National Park
veel info vindt je op de Canadese website van Park Canada : http://www.pc.gc.ca/
Het voordeel van deze parken in de Rockies is dat ze eigenlijk heel toegankelijk zijn voor iedereen. Langs de andere kant is dit natuurlijk ook weer een nadeel, echt druk in juli en augustus.
Als je echt interesse hebt in deze parken kan ik je alle mooie plaatsjes laten weten.
Meer naar het zuiden (tegen de Amerikaanse grens ) heb je het Waterton Lakes NP. Ook heel mooi. Er is daar trouwens in de buurt ook een hele mooie historic site in verband met indianen.(Headsmashedin-Buffalo jump site).
Volledig in het westen ligt Vancouver en Vancouver Island. Zeer mooi.
Naar het noorden toe ligt alles meer afgelegen natuurlijk maar je waant je meteen een echte avonturierster. De Yukon is een provincie in het Noorden. Dankzij enkele highways is het goed te verkennen. Veel highways zijn niet geasfalteerd maar bestaan uit gravel, laat je hierdoor niet afschrikken, deze zijn goed te berijden. In de Yukon heb je ook een paar nationale parken maar om deze echt te kunnen intrekken, moet je een vliegtuigje met bushpilot huren (zeer duur).Je kan wel bevoorbeeld langs de rand van het Kluane NP rijden waar je ook van de ene in de andere verwondering valt.
De indiaanse cultuur is in heel West Canada aanwezig (naar het noorden toe worden het eskimo’s), probeer ook een Pow Wow (indiaans dansfeest ) mee te maken, echt, daar krijg je kippevel van. Zorg wel dat je naar een echte gaat in een reservaat en niet naar, een voor toeristen te vermaken, nepschow. Ik zat verleden jaar nog in een reservaat “Flying Dust” genaamd, als enige blanke tussen ongeveer 500 indianen. Nooit heb ik er problemen gehad, zolang je maar duidelijk laat zien dat je respect hebt voor hun cultuur en way of life. Als meisje zou ik er wel niet alleen naar toe gaan, maar ja dat geld op veel plaatsen hé.(hé, dit bedoel ik echt niet negatief hoor).
Neem toch maar zeker 3 tot 4 weken om Noord en west Canada te bezichtigen.
Je kan bevoorbeeld in Calgary landen, dan de Rockies doen, zo naar het westen (Britisch Colombia) naar Vancouver en Vancouver Island. Dan vervolgens naar Dawson Creek en de prachtige Alaska Highway nemen tot in de Yukon. Dan kun je afbuigen naar het Noorden toe. Vervolgens kan je verder langs Dawson City (het vroegere Parijs van het Noorden in de tijd van de Goldrush, nog maar 110 jaar geleden) en zo door naar Alaska. Van Alaska heb ik nog maar een klein stukje gedaan.
Volgend jaar ga ik natuurlijk weer, en ik ga bijna net dezelfde rondrit maken als dit jaar. Het was gewoon zo mooi dat ik wel terug moet. Ik ga dan wel wat langer en dieper in Alaska trekken.
Noord en West Canada is, net zoals het land zelf, zeer uitgestrekt. Begin er niet aan om al liftend rond te trekken. Op vele plaatsen is het zelf strafbaar geworden ( voorbeeld Calgary) en de mensen zijn er niet echt gek van om lifters mee te nemen (ik spreek uit ervaring, al denk ik wel dat waneer jij langs de weg staat het wel eens allemaal iets vlotter kan verlopen, ha ha.
Ik huur altijd een jeep waar ik mee rondtrek.
Als je wil kan ik je wel een paar foto’s sturen of een dvd tje met wat film materiaal op(wat ik zelf gefilmd heb), zo krijg je toch een beter beeld van wat Canada voor jou in petto heeft.(moet je wel je gegevens door mailen, adres of e-mailadres.)Ik heb ook veel gekochte dvd’s van West Canada, die wil ik gerust gratis voor je kopiëren en toezenden. Laat maar weten.
Als je dan beslist om Canada te bezoeken, dan wil ik je gerust mijn roadbooks geven. Dan heb je meteen een mooi traject dat jezelf nog kan aanpassen.

Je ziet maar hé,

groetjes

Ronny

Hey Kevin,

Low budget reizen is ook zeker mijn plan. Vooral ook omdat ik na Nieuw-Zeeland nog door wil naar andere landen. Ik denk wel dat ik beide eilanden wil gaan meepakken, als je er bent moet je toch op beide zijn geweest he :slight_smile: Maar het Zuider eiland lijkt me wel het mooiste. Daar wil ik denk ik ook de meeste tijd doorbrengen. Met de lokale bus reizen lijkt mij ook wel wat. Zo zie je toch het meeste van Nieuw-Zeeland.
In het wild kamperen heeft wel wat, maar of ik dat echt ga doen durf ik nu nog niet te zeggen… Maar wel bijzonder om zoiets mee te maken natuurlijk, dus ik denk dat ik daar wel voor in ben.
Iets langer op een plek blijven waar het je bevalt vind ik een goed idee! Je kunt ook niet elke dag door naar weer een nieuwe plek. Af en toe moet je ook wat rust hebben. :slight_smile:
Heb je zelf nog bepaalde dingen die je zeker wilt doen op je reis? Plaatsen die je sowieso wilt bezoeken?

Ronny, bedankt voor al je informatie. Niets is beter dan tips krijgen van iemand die vaker zulke reizen maakt.
Ik heb de foto’s van je fotoboek bekeken. Prachtig! Dat heldere blauwe water… Echt geweldig mooi.
De foto’s van de dieren, heb je die in de nationale parken genomen? Want je staat niet zomaar ineens tegenover een beer of wolf en komt er zonder kleerscheuren vanaf…
Die tip over de reis zelf vind ik een heel goed idee. Via Calgary door de Rockies naar British Colombia, Vancouver en Vancouver Island en daarna de Alaska Highway nemen. Dan bezoek je wel de hoogtepunten.
Ik moet nog even precies uitstippelen wat het beste is.
Een jeep huren daar is inderdaad wel handig, maar hoe zit het er eigenlijk met het openbaar vervoer? Zijn er veel trein/busverbindingen?
Dank je wel dat je me je roadbooks toe zou willen sturen mocht ik naar Canada gaan. Fijn dat je zo behulpzaam bent. Als ik besluit om inderdaad Canada te bezoeken laat ik je dat meteen weten.
Met die tips van jou kom ik wel langs alle hoogtepunten. Super :slight_smile:

Hoe is het weer er eigenlijk? Op jouw foto’s zie ik je vaak in t-shirt staan. Komt het veel voor dat het daar nog wel een lekkere temperatuur is? En scheelt de temperatuur van overdag veel met die van 's avonds?
Nogmaals bedankt voor allle tips.

Hoi,

Met plezier gedaan en inderdaad moest je Canada toch gaan bezoeken, laat het maar weten dan.
Je kan overal wilde dieren tegen komen,zowel in een nationaal park als er buiten.Dit jaar heb ik zeer veel wild tegengekomen buiten de parken langs de Alaska Highway.
Inderdaad, plots staat er een beer of een ander wild dier voor je neus.De dieren zijn wild maar wees niet bang, zolang je je gezond verstand gebruikt en de dieren de ruimte geeft die ze nodig hebben (kijken vanop afstand), is het niet gevaarlijk hoor.
In de nationale parken zijn de dieren de toeristenstroom gewoon en zijn ze eigenlijk niet zo schuw. (het blijven wel wilde dieren hoor).
Zolang je in British Colombia ,Alberta en de andere provincies die gelegen zijn tegen de amerikaanse grens, verblijft, is het openbaar vervoer overal aanwezig. Dit geldt vooral voor bussen , treinen is al iets minder.(met de bus reizen gaat wel gepaart met redelijk wat tijdverlies in Canada)
Dit is de link van Greyhound busvervoer in Canada:
http://www.greyhound.ca/home/
Eenmaal naar het noorden toe wordt het aanbod al een beetje beperkter.
Voor de trein de volgende link;
VIA Rail Canada: Train travel in Canada
Canada heeft mooie zomers hoor,In de Rockies was het mooi weer overdag maar 's nachts koelde het wel een beetje af.(tot een graad of 7).Maar ja je zit dan ook in de bergen hé. De ene nacht koelt al harder af dan de andere.
In de Yukon en Alaska was het echt prachtig weer overdag, echt lekker zomerweer.'s Nachts was de temperatuur nog steeds rond de 15 graden.
Vancouver wordt beschermd door de Coast Mountains en daar heerst echt een zacht klimaat, ze noemen Vancouver niet voor niets het **California **van Canada.
Als je nog vragen moest hebben, laat maar iets weten hoor, geen probleem.
Allee, ga nu maar verder plannen en alvast veel succes toegewenst.

groetjes
Ronny

hey,

in grote lijnen heb ik de route al in gedachten, maar dat kan nog verandere ginder als je in contact komt met anere reizigers die u waardevolle tips kunne geven. t noorden is min of meer al concreet, auckland- coromandel-rotorua- np tongario-wellington. en als t me toelaat om er nog de waitomo caves in te lassen.
t zuiden is allemaal nog zeer flexibel, zo veel plaatse om te zien ginder… moet k ng wa verder uitstippelen…

grtz

Frans-Polynesië is schitterend: let bij het boeken van je tickets goed op de stopovers: Air New Zealand heeft goedkope stops op onder andere Tahiti en Rarotonga en zo zitten er in deze alliance volgens mij meer. 4 jaar terug stopte ik daar nog voor 75 euro per eiland… maar dat is nu wel iets gestegen :hihi:

Veel plezier!

Hoi Martje,

Ik ben Marjolein, ik word 2 nov 19. Ik ga een kleine wereldreis maken. Ik begin 5 december.
Dan ga ik eerst een maand naar Thailand, met een programma van TravelActive meedoen.
Maar daarna sta ik er alleen voor. Ik ga 6 januari door naar Bali, 21 januari naar Australie.
10 maart naar Nieuw-Zeeland
en dan 31 maart ga ik door naar Canada, hier blijf ik tot 5 mei.
Ik zou heel graag naar Alaska willen, maar ik geloof dat dat in deze periode toch echt te koud is. Maar ik ga dus 5 weken door Canada, wil vooral dieren en mooie natuur zien.
Wat betreft muziek, zitten we op 1 lijn :slight_smile:

Ik zou het wel leuk vinden om ideeen en plannen een beetje uit te wisselen. Want ik weet eigenlijk alleen wanneer in aankom, en wanneer ik doorvlieg. De rest moet nog ingevuld worden. Op het moment is het nog een optie dat mijn vriend naar Canada komt, maar dat staat zeker nog niet vast, en dan zou ik toch wel graag alvast iemand een beetje kennen daar. En ook al komt ie wel, zou ik het leuk vinden om dingen met andere mensen te doen, stukjes mee te reizen of echt dag-activeiten ondernemen. Maar in ieder geval ideeen en plannen uitwisselen vind ik altijd leuk!

Groetjes Marjolein

Hoi

Van eind maart tot begin mei naar Canada???

Het zal der redelijk wit uitzien daar, amaai.
Pak maar nen dikke jas mee.

Nee dat is echt geen goede periode om naar Canada te gaan hoor, kan je beter een week of 5 in het veel warmere Amerika :zon02: doorbrengen in 1 van de vele nationale Parken.

groetjes

Ronny

Ik hou juist van wit… dikke jas aan en geen probleem!
Ik wil ook nog skieen, dus dan heb je wel een beetje kou nodig:)

misschien over een paar jaar ga ik nog eens in de zomer terug naar canada.
Canada op een andere manier bekijken!
Maar bedankt voor de tip;)

Groetjes Marjolein