Alleen reizen in Canada

Ik ben van plan om in juli/augustus een maand naar Canada te gaan, dacht aan ticket kopen en de rest zie/regel ik daar wel. (ik voel er niet zoveel voor om met een groepsreis mee te hobbelen). Is dat goed te doen? Ik wil van West naar Oost reizen, met o.a. trein/bus.

Groet,
Manon

Hoi Manon,

Leuk dat je gaat! Ik ga ook lekker in mijn eentje rond reizen in Canada. Wat ik zo heb opgezocht en heb gelezen is het zeer goed te doen. Je hebt overal goede hostels en vervoer is ook goed te regelen. Het is alleen niet echt een land dat direct is ingesteld op backpackers (zoals Australië/ Thailand/ Nieuw Zeeland etc.). Iets wat ik persoonlijk ook wel prettig vind overigens. Het is relatief gezien alleen wel een redelijk duur land om te bereizen.

Verder de enige afweging die je nog kan maken is om niet het hele land door te kruizen (het land is echt idioot groot). In 1 maand is het wel te doen hoor, maar ik persoonlijk zou de voorkeur geven om 1 gedeelte goed te bezoeken en niet direct het doel hebben om het hele land te doorkruizen. Maar dit is nogmaals een persoonlijke afweging die je zelf moet maken.

Dus ik zou zeggen- gewoon lekker gaan! Want hoe meer ik er over lees en zie over dit prachtige land, hoe meer zin ik heb om te vertrekken!

Grtz,
Koos

Hi Kooz,

Bedankt voor je reactie! Ik moet me er nog in gaan verdiepen hoor. Heb alwel de LP en een reisboek van de ANWB gekocht. Het land heeft me altijd wel getrokken.
Australie ben ik ook geweest (10jr geleden), all around, 9 mndn backpacken. Vorig jaar naar Vietnam & Cambodja geweest (veel te kort, 18 dagen) maar dat was allemaal samen met iemand.
Je ontmoet toch altijd wel mensen onderweg & als je een excursie o.i.d. boekt dan ga je toch met een groepje.
Heb ook nog geen idee van de prijzen daar. Heb beetje gezocht naar tickets, zijn rond de 800/900 euro.
Wanneer ga jij die kant op?
Ik weet dat het een groot land is, maar nu heb ik de kans om erheen te gaan en dan wil ik zoveel mogelijk zien, meer omdat de kans dat ik er nog een keer kom vrij klein is.

Thanks!
Manon

O wat grappig, precies 10 jaar geleden-was toen net 18- zat ik ook in Australië en ook voor 9 maanden. Toen reisde ik samen met een vriend, maar nu wil ik een keer in mijn eentje reizen( en zoals je al zei- echt ‘alleen’ reizen doe je eigenlijk nooit, omdat je altijd en overal wel mensen ontmoet).

Ik vertrek ergens in mei, ga één dezer dagen mijn ticket kopen. Ik ga trouwens tussen de 3 maanden en een jaar (heb een WHP)- heb een hele flexibele planning dus :).

Dus wie weet kom ik je nog wel ergens tegen daar!

hey manon.

vliegtickets kunnen wel goedkoper hoor.
kijk maar bij air transatheb je voor 460 een retourtje toronto
en voor 310 vanaf duitsland.
en voor zover ik heb gehoord is dat ook wel goed.

groetjes jasper

hhey kooz.

waar vlig je heen in canada.
ik ben van plan om rond 11 mei op toronto te vliegen
en blijf voor een jaar in canada.
eerst een tijdje in toronto werken enn dan naar alberta/bc
voor een paar maand.

groetjes jasper

O, ben blij met je tip van die vliegmaatschappij jasper. Scheelt echt best flink met wat ik kon vinden! Alleen ik zie wel dat hier de maximale verblijf tijd tot 1 november 2009 is. Begrijp ik het goed dat ik mijn retour ticket dan niet kan wijzigen tot na deze datum?

Ik ga waarschijnlijk beginnen in Calgary. Dan naar Vancouver om daar werk te vinden(,mits ik daar zin in heb iig). En daarna reis ik af naar Toronto. Altans, zo ziet de globale planning er nu in mijn hoofd uit.

nou ik ga beginnen in toronto.
goedkoopste ticket.
de terugreis cancel ik want ik heb toch nog niet een retourdatum en dat ligt buiten die 3 maand.
daarna wil ik doorreizen naar het westen.
hoe en wat dat zie ik dan nog wel
maar dan wil ik in feb/maart 2010 in vancouver zijn met de olympische spelen.
kan ik dat ook direct meemaken.
en daarna heb ik op mijn visum nog 2 maanden dat ik mag werken in canada.
en daarna nog 1,5 maand door america ofzo

dus dan komt beginnen in toronto mooi uit.
maar dat is idd globaal.
ik zie wel hoe het precies komt.
dat plan ik wel ter plaatse

maar dan moet ik dus de terugreis later apart boeken.

maar dan zit je iig niet met een vaste terugkom datum

groetjes jasper

Hey Koos & Jasper,

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal v/d week even die tip voor de tickets checken. Volgens mij ben ik wel wat duurder uit omdat ik een retour ticket nodig heb van A’dam naar Vancouver en terug van Toronto naar A’dam… da’s duurder dan heen en terug vanaf hetzelfde punt. Misschien haal ik wel een enkeltje :hihi: (krijgen ze het op mijn werk ff benauwd, ook leuk) en is een ticket terug vanuit Toronto naar A’dam wel heel niet zo duur…hmmm.

Wel leuk forum dit (is voor mij ook voor het eerst dat ik dit doe) hoop info!

Ik krijg er wel steeds meer zin in. Lekker er even tussen uit!

Groetjes!

Hoi Koos Tammy en Jasper,
Ik ga ook alleen rondreizen in Canada (ik denk west canada) van 8 juni tot ongeveer 16 juli dus een week of 6. Ik ben 34, en jullie?
gr Ester

hey ester.

al een beetje zin in???
ik zit de eerste maanden in de omgeving van toronto.
dus dat ligt niet echt dichtbij.
maar als je wat foto,s op internet zet moet je hier wel even een link neer zetten.
ben wel nieuwsgierig wat mij daar te wachten staat.

groetjes jasper

Hallo,
wij zijn in 2008 van oost naar west Canada gereisd met de trein (Via Rail). We hadden een CanRailpas, waarbij je binnen 30 dagen 12 reisdagen kunt plannen. Deze moet je reserveren en kun je helemaal zelf indelen. Zie www.viarail.ca
Je moet wel rekening houden met soms grote vertragingen (wij hadden er een van 9 uur in Winnipeg), je kunt dan wel een gedeelte van de reissom terug krijgen.
Slapen is ook goed mogelijk in je streinstoel, heeft erg veel ruimte en kan in slaapstand.
Wij hebben er erg van genoten.
Groetjes Gerty

Hoi Ester,

Ik wil in juli/augustus gaan (ivm verplichte vakantiesluiting op het werk, week 30/31/32) en er nog een week aan vast plakken. Zit te twijfelen of ik van West naar Oost ga, of toch 1 deel (bedankt voor de tip Koos) zal gaan bezoeken, dan zou ik voor West Canada kiezen. Gerty, bedankt voor de tip voor de trein! Ga ik straks een even bekijken. Zag dat de tickets alweer duurder zijn geworden afgelopen week. Is het handig om deze al ruim van te voren te halen of wachten tot het bijna zover is? Lastig, je wilt natuurlijk zo voordelig mogelijk vliegen, en ik zit sowieso al in de dure periode.
Leuk om nog te weten dat er nog een vrouw alleen richting Canada gaat! Ik ben trouwens 32.

Groetjes,
Manon

Ik heb inmiddels mijn ticket geboekt!! Ik vlieg op 16 mei naar Calgary. Ben van plan om hier een paar dagen te blijven om een beetje te wennen. Daarna trek ik een wat langere periode uit voor Jasper en Banff national parks. Waarna ik zal doortrekken naar Vancouver om daar (eventueel) werk te gaan zoeken.

Mijn retourticket staat geboekt op 4 oktober vanuit Toronto. Ik heb alleen nog geen idee of ik daar gebruik van ga maken (misschien dat ik langer/ korter blijf).

@Tammy… ik zou inderdaad zo vroeg mogelijk je ticket kopen. Het zal alleen maar duurder worden naarmate je langer wacht. Verder als je besluit om 1 gedeelte te zien, denk ik dat het Westen de juiste keus is (naar wat ik heb begrepen van ervaringen van andere mensen). Het scheelt overigens niet veel hoor, beide gedeeltes zijn prachtig natuurlijk.

@Jasper, de OS in Vancouver lijken mij ook fantastisch om mee te maken. Hoewel de kans heel klein is, is het wel een stiekeme droom om een rol te spelen nog tijdens de organisatie hiervan. Het past namelijk perfect bij de opleiding die ik heb gedaan (HBO-Sport Economie & Communicatie). Maar goed, die kans is natuurlijk minimaal.

@Ester, Heel veel plezier alvast gewenst! Wie weet kom ik je nog wel tegen. O ja, ik ben 28.

hey koos

mag ik vragen waarom je dan een terugvlucht vanuit toronto hebt geboekt??
als je vanaf vancouver terug had geboekt had je t mischien wel kunnen verlengen lijkt mij.

Dit topic ga ik even volgen. Ik wil over een jaar voor een paar maanden naar Canada en dan van ongeveer winnipeg naar vancouver trekken.

Hallo,

ik ben op zoek naar een reisgenoot. Sta ook open voor om er een paar maanden te werken en 1 maand rond te trekken.
Wie heeft nog wvt. tips?

gr Gert-Jan

Hoi,

ik ben van plan om naar Canada toe te gaan. Zoek nog een reisgenoot.
Evt ook voor langer dan maand en misch paar maanden werken daar.

Wie heeft nog tips?

gr Gert-Jan

hey gert jan

mischien wel handig om even te vermelden wanneer je van plan bent om die kant op te gaan.
hoe oud je bent.
en naar welke plaats je wilt beginnen en eindegen.
(dingen die je wil zien)

groetjes jasper

Hoi Jasper,

ja inderdaad!
Ik ben 30 jaar, man, alleenstaand. Wil graag de rocky mountains zien. In Calgary of Vancouver landen en dan rondtrekken. Het liefst 1 maand rondtrekken en 3 maanden ergens werken. Het liefst in de bosbouw, omdat dat mijn beroep ook is.
Hoe gaat dat met visums enz. Is het makkelijk om zo ergens aan de slag te gaan. Het is meer voor het onderdak enz. zodat je deze maanden kunt overbruggen.

gr GJ