als je aan het werk wil dan moet je een visum hebben
je bent 30 dus dan heb je nog net geluk volgens mij, want dan kun je nog net met een whp visa toe.
dat is opzich vrij gemakkelijk aan te vragen.
dan moet je even op de site van de canadese ambassade in duitsland (berlin).
ff zoeken op embassy canada berlin in google.
en dan ff in het zoekvenster daar ‘youth mobility program’ invullen.
en dan ga je even naar beneden voor nederlandse YMP.
en dan het aanvraag formulier ff downloaden. (2x)
daar staat wel op wat je nodig hebt.
je hebt ook een V.O.G verklaring nodig
(verklaring omtrend het gedrag)
die kun je op het gemeente huis aanvragen.
moet je wel even 1 aanvraagformulier ingevuld meenemen
(voor het geval ze moeilijk gaan doen)
en voor de rest is het best simpel.
voor info kun je ook kijken op www.canadabc.nl
kun je ook veel op vinden.
Eindelijk heb ik dan de knoop doorgehakt en besloten alleen voor een maand naar Canada te gaan. Heb eerst nog getwijfeld over Alaska, maar heb te veel heimwee naar Canada! Vrienden van mij hebben erover gedacht ook weer mee te gaan, maar dat gaat helaas toch niet lukken.
Z.s.m. m’n paspoort verlengen en dan ticket boeken. Ik wil vertrekken rond half juni en dan half juli weer terug. Heb al wel kaarten gekocht voor de Calgary Stampede (10/11/12 juli). Ik wil een ticket kopen naar Calgary en dan auto huren en tot Vancouver Island rijden en weer terug naar Calgary. Heb 't rondje al 2 keer eerder gemaakt, maar 't is daar zo mooi dat ik bang ben dat iets anders miss tegen zal vallen…
Leuk om te horen dat sommigen van jullie ook die periode in 't zelfde gebied in Canada zijn! En wie weet komen we elkaar daar idd wel tegen!
Ik ben trouwens 25, single en enorm Canada fan!!!
Groeten,
Marloes
BTW: ik heb vorige week kaarten besteld voor de OS2010, dus duimen maar dat we ze toegewezen krijgen!
http://www.atp.nl/os2010/page.php Via ATP kun je kaarten bestellen. In maart krijg je bericht of ze je ook toegewezen worden. Dat hangt af van het aantal aanvragen en beschikbare kaarten. Let wel op dat je aanvraag ook een definitieve bestelling betreft als er kaarten beschikbaar zijn en dat je ook een duurdere of goedkopere klasse toegewezen kan worden.
Bestellen kan volgens mij tot eind februari.
hej allemaal,
wat leuk dit forum! Ik krijg steeds meer kriebels om te gaan reizen en werken, en Canada lijkt mij een supermooi land.:nod: Maar heeft er ook iemant ervaringen met werk zoeken in Canada? is dit moeilijk, of is er altijd wel wat te vinden voor backpackers?
groetjes tineke
Hallo!
Ik heb net een werkvergunning geregeld bij de canadese ambassade in Berlijn. Heb geluk gehad want je kunt tussen je 18 e en 30 ste jaar een working holiday vergunning krijgen. 1 maart ben ik 31 geworden en kon net voor die tijd het regelen.
Deze vergunning is een jaar geldig. Heb nog geen exacte datum maar dit jaar 09’gaat het gebeuren.
Heb 2 adressen in Canada maar als iemand meer adressen of suggesties heeft dan is dit van harte welkom. Trouwens een reisgenoot is ook welkom!
Helaas is het voor mij nu ineens niet meer zeker of ik ga (financiele tegenvaller :crybaby:, onverwachts…) moet nog even afwachten hoe het gaat lopen allemaal, uiteraard zou ik dolgraag willen! En denk het liefst toch wel met een reisgenoot, toch wel gezellig & je kan de ervaringen met iemand delen. De tijd dat ik erheen zou gaan, blijft gelijk staan… juli/aug.
Hoi, het hangt er een beetje vanaf wat voor werk je zoekt. Zelf heb ik nu net na 2 maanden!:paranoid: zoeken een baan gevonden. Maar de tijd zit natuurlijk momenteel met de crisis ook niet echt mee. Algemene baantjes in de supermarkt e.d. zijn nog wel redelijk vlot te vinden heb ik het idee. Daarnaast helpt het heel veel als je wat contacten hebt/maakt. Ik ben zelf bij talloze uitzendbureaus langs geweest, gesolliciteerd via Internet maar dit leverde vrij weinig op. Via via via had ik zo opeens 3 aanbiedingen in 2 dagen!!
Houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je iets vindt, maar uiteindelijk zul je vast wel iets vinden. Mocht de economie weer wat aantrekken dan zal het allemaal ook wel weer een stuk makkelijker gaan.
Ik weet niet of dit topic nog een beetje in gebruik is, maar ik ga begin mei naar Canada lekker rondreizen in het westen. Nu ga ik voor het eerst alleen en vind het stiekem toch wel spannend. Heeft iemand ervaringen, tips, do’s & dont’s voor het alleen reizen. Ik ben trouwens 21.
Ik heb hier alles gelezen en soms kreeg ik toch het idee dat sommige mensen denken dat je hier naar toe kan komen en dan gewoon vakantie werk kan gaan zoeken. Dat is dus niet zo, je moet een werkvergunning hebben.
Als je onder de 31 bent dan kan je een TWP aanvragen, waarmee je 1 jaar kan werken, overal in Canada. Maar let wel, er worden er maar een beperkt aantal per jaar uitgegeven, dus vraag hem op tijd aan.
Wat werk betreft;
Als je dan een WP hebt, dan zijn er altijd wel seizoen banen te vinden. Maar een werkgever zit niet te wachten op mensen die maar een maandje willen komen werken en dan weer door willen reizen. Dus als je dat van plan bent te doen, is het slim om dat niet van te voren te zeggen.
De seizoen banen die er zijn, zijn meestal boeren die hulp zoeken en toeristische plaatsten, zoals prov. parken enz. Maar je moet daar wel op tijd bij zijn. Maar ook hier verwachten ze dat je dan langer blijft.
Leuk dat je gaat! En wel cool van je om al op zo’n ‘jonge’ leeftijd alleen durft te reizen.
Het is goed en begrijpelijk dat je het spannend vindt. Maar je hoeft je geen zorgen maken. Echt alleen reizen doe je namelijk eigenlijk niet. Tijdens het reizen ontmoet je altijd zo veel mensen, waardoor je bijna niet alleen zult reizen. Even wat losse punten van do’s and dont’s die me zo nu te binnen schieten, uit ervaringen van een reis die ik eerder heb gemaakt toen ik ongeveer ook zo oud was als jou:
Probeer je niet te veel aan een vaste planning te houden. Dus laat je een beetje leiden door wat er gebeurt (globale planning is natuurlijk wel ok, maar houd het daarbij).
Geef niet direct toe aan de (evt.) heimwee die je (misschien) zult krijgen in de eerste 2 weken. Heb sommigen gezien die er niet mee om konden gaan, en weer terug zijn gegaan. Allemaal hebben ze spijt gekregen achteraf. Gewoon even doorbijten… bij 99% van alle gevallen komt het goed.
Reis zo licht mogelijk (dus zo min mogelijk bagage en zoveel mogelijk lichte spullen).
Koop een goede backback + goede wandelschoenen (en loop deze in)
Houd een dagboek bij
Wees flexibel
Neem veel foto’s. En niet alleen van de mooie natuur, maar vooral ook van de mensen die je ontmoet en plaatsen/ plekken waar je blijft.
Trek ten alle tijden je eigen plan. Dus als je ergens geen zin hebt, of iets/ iemand niet vertrouwd- NIET DOEN.
Neem een goed boek mee
Probeer een beetje de ‘party’ plaatsen/ hostels te ontlopen. Uitgaan/ pubs bezoeken is niets mis mee op zijn tijd, maar op sommige plekken is dat de prioriteit nummer 1. En dat is zonde van je reis/ financiën en geestelijke gesteldheid op langere duur.
Zorg dat je altijd 50$ tot 100$ ergens veilig ver weggestopt hebt voor noodgevallen(+ een kopie paspoort).
En het aller belangrijkste natuurlijk: Geniet!
Dit is een beetje wat me nu zo direct te binnen schiet… Mocht ik nog een ‘geniale’ ingeving hebben dan zal ik je het laten weten.
N.b. Voor hoelang ga je? En waar ben je van plan om allemaal te doen/ heen te gaan?
leuk dat je naar Canada toe gaat.
Ikzelf heb de planning om rond Juni er heen te gaan dus
wie weet komen we elkaar nog tegen!
Wens je fijne reis en geniet ervan.
Wil wel heel ff waarschuwen!!!
Ik reis ook veel op mezelf en vorig jaar ben ik voor 8 maanden naar Canada geweest op een toeristen visa
Ik kwam op een ranch terecht waar ik het erg goed naar m’n zin had
En besloot daar teblijven en voor kost en inwoning mee te helpen
Dat had die man wel vaker zo gedaan, en in australie heb ik het ook veel op die manier gedaan En nam door de reactie van de man aan dat het het zelfde werkt als in Australie
Hun waren m’n homebase geworden en vandaar uit maakte ik uitstapjes
Ik ben nou net weer naar canada gevlogen om dat nog een keer te doen …Hebben ze me terug gestuurd
NOU BLIJKT DAT HET NIET LEGAAL IS!!!
Ik kreeg te horen dat uithelpen hetzelfde is als werken en werd daarom direct terug gestuurd
Er zonde van alle plannen en het geld
Ik had ook de pech dat ik tegen de verkeerde aanliep die niks wilde nachecken en vasthield aan het standpunt dat uithelpen werk is en dus niet mag
Ben dus erg voorzichtig met hoe je het doet en de goede visums hebt
Als je het eenmalig doet maakt het niks uit maar als je terug wilt kun je dus goed in de problemen komen
Ruim vier jaar na de laatste reactie stuit ik via google op dit forum. Ik zit in dezelfde situatie als Sarah: 21 jaar en van plan alleen te gaan reizen door Canada.
Van veel mensen gehoord dat het Westen zeker een aanrader is, maar zoals hierboven ook beschreven zou ik graag het gehele land zien. Nu is de periode waarin ik wil reizen april en mei, dus heel lang zal ik er niet zijn. In eerste instantie zat ik er aan te denken om heen een ticket te boeken naar Vancouver en de terugreis te plannen vanaf Toronto. Totdat ik erachter kwam dat dit inderdaad een immense afstand is: google maps geeft om en nabij 4300 km…
Wat zouden jullie adviseren? Is het haalbaar van West naar Oost te reizen in twee maanden en ook daadwerkelijk dingen te kunnen zien, of is dit een echte race tegen de klok en kan ik mijn tijd beter alleen in West Canada benutten?
En wat zouden jullie aanrader: hier de terugreis al boeken of dit vanuit Canada doen?
Hopelijk zijn er nog mensen na al die jaren die mij bij al mijn vragen kunnen helpen.
Twee maanden is natuurlijk niet zo lang en hoe dan ook veel te kort om “het hele land te zien” Ik zou dat dan ook niet
proberen. Ook al gezien de periode, april ( mei wat minder) In het binnenland (West-Ontario, Manitoba, Saskatchewan) kan het dan nog volop winter zijn. De reis zal ook aanzienlijk langer zijn dan de 4300km, die google maps aangeeft.
Het beste lijkt me om je te concentreren op British Columbia (inclusief Vancouver Island) en een deel van Alberta (The Rockies en The Kananaskis)
en dan beginnen in Vancouver en terugvliegen vanuit Calgary. Mei is ook nog behoorlijk vroeg voor de bergen van Alberta. Het is zeker wel te doen en de
hoofdwegen zijn zonder probleem open, maar veel toegangswegen naar bijzondere plekken en meren zijn dan nog afgesloten. Veel grote meren zijn ook nog bevroren. Dus als het mogelijk is, zou ik proberen iets later te gaan (b.v. eind april t/m eind juni)
Ik heb eerst een maand de oostkust bezocht (gevlogen op Toronto en vanaf daar rondje gemaakt naar Nova Scotia en weer terug). Toen ben ik vanaf Toronto naar Calgary gevlogen en heb daar nog gereisd.
Check even of het wel mogelijk is om op een enkeltje het land binnen te komen. Mijn ervaring, zeker als alleenreizende jonge vrouw, is dat ze dit nogal vreemd vinden en je dus alle checks moet ondergaan. Persoonlijk denk ik dan ook niet dat je met een enkeltje een visum krijgt.
Heel veel plezier met de voorbereidingen! Als je meer info nodig hebt, laat het gerust weten.
Groetjes, Marloes
Bedankt voor jullie snelle reacties, ze zijn erg zinvol!
Vragen heb ik echter volop, heb namelijk nog nooit ‘alleen’ gereisd. Ben nog aan het twijfelen over het wel of niet gaan: durf ik het aan alleen weg te gaan naar zo’n uitgestrekt land?
Vragen beginnen al bij: hoe regel ik een visum? Maar goed dat is iets wat ik zelf gemakkelijk kan opzoeken. Ik ben veel meer benieuwd naar jullie ervaringen: wat zijn de echte aanraders in het westen bijvoorbeeld? En hoe lang zou ik bijvoorbeeld ongeveer uit moeten trekken voor Vancouver Island?
En qua kosten: hoe liggen de prijzen, wat zou ik minimaal op mijn rekening moeten hebben voor een reis van twee maanden?
Misschien niet echt beantwoordbaar, omdat dit erg afhankelijk is van de dingen die je gaat doen en hoe je de afstanden gaat afleggen…
Heb gelezen dat de greyhound (zeg ik dat goed?) bussen een goede manier zijn om te reizen, wat zijn jullie ervaringen?
Sorry voor deze overdosis aan vragen, maar ik ben een nog onervaren reiziger die niet goed weet waar te beginnen met het regelen van de reis.
Bedankt in ieder geval voor jullie verhalen!
Ga je alleen om te reizen, dan heb je geen visum nodig. Een geldig paspoort(minimaal geldig voor de duur van je verblijf in Canada) en een vliegticket, meer heb je niet nodig.
Er is enorm veel te zien en te doen in West-Canada, maar alles hangt natuurlijk af van je eigen voorkeuren en (helaas ook een beetje van) je budget.
Begin eens met sites als:
Vancouver Island is zeer divers en op zich al een vakantie waard.
Het algemene prijspeil is wel vergelijkbaar met Nederland. Het één is wat duurder, het ander wat goedkoper.
De Greyhound bussen zijn zeker een mogelijkheid. Niet erg comfortabel, maar het brengt je waar je wilt zijn.
Verblijf je in hostels, dan is het vaak mogelijk om tijdelijk bij anderen aan te sluiten via een lift. Wat betreft het alleen reizen, Canada is
over het algemeen een zeer veilig land, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om voorzichtig te zijn.
Hostels zijn in Canada meestal een prima, goedkope en schone plek om te verblijven en bovendien in veel plaatsen te vinden.
Misschien is couchsurfing ook nog een optie voor je.
Ik heb zelf heel luxe gereisd met een camper, maar volgens mij is de bus inderdaad ook een prima optie. Ik zou zorgen dat je genoeg spaargeld hebt, want dit is wellicht een eens-in-je-leven-ervaring en het is zonde als je iets niet zou kunnen doen, omdat je het geld er niet voor hebt. Excursies zijn over het algemeen erg duur.
In 2 maanden zou je net als ik eerst oost en dan west kunnen doen (tussenstuk overslaan door dat te vliegen), maar als je ruim de tijd wilt hebben zou ik alleen het westen pakken. In het westen zijn Vancouver Island, Okanogan Valley, Jasper en Banff wat mij betreft aanraders.
Greyhound is meestal redelijk betaalbaar. VIA Rail kan duur zijn, maar soms kun je gunstige deals op internet vinden (toevallig ook via de VIA Rail website).
Het hele land doorkruisen zou ik niet doen in twee maanden, liever inderdaad concentreren op één deel. Je kan ook een werkvergunning (= iets heeeeeel anders dan een visum, dus gelieve ophouden dat woord te gebruiken, want Nederlanders hebben geen visum nodig) voor een jaar aanvragen via het Working Holiday Program, zodat je tussendoor wat kan werken en langer in het land blijven. Voor “WHPers” is het een stuk gebruikelijker om met een enkele vliegticket binnen te komen, maar je zult wat meer spaargeld moeten hebben om in geval van nood (lees: als je geen werk vindt) jezelf 3 maanden compleet te onderhouden (onderdak, eten, transport) en je vliegticket terug te bekostigen. De meeste mensen pakken een binnenlandse vlucht vanaf Alberta naar Ontario en gaan vanaf daar verder naar het oosten (Greyhound, VIA Rail, ride-shares).
Couchsurfing is inderdaad heel leuk (ik heb al ca. 20 surfers hier over de vloer gehad), maar verwacht geen gratis B&B; de uitwisseling staat centraal, niet de gratis slaapplek.