Canada & Alaska

Hallo
Ik ben Ronny en trek er jaarlijks op uit naar Canada en Alaska. Normaal reis ik altijd alleen maar aangezien het steeds maar duurder wordt om zo’n reisje te maken zoek ik een reismaatje om de kosten mee te delen.
Volgende zomer plan ik weer een trip van een 4 a 5 tal weken en hiervoor zoek ik dus nog een reisgezel.
Bedoeling is om een rondrit te maken en door Alberta, North West Territories, the Yukon en British Colombia te trekken en ook nog een stuk van Alaska te doen.
In 2010 heb ik deze reis ook al gemaakt. Je komt er in een prachtige natuur terecht en je ziet heel veel wilde dieren.(elanden, edelherten, grizlly’s, zwarte beren, zalmen, wolven, bevers, coyoté 's , zee otters, vossen, bold eagles enz).
Je kan de natuur op zijn mooist beleven tijdens deze reis, je ziet de Rocky Mountains, Denali National Park, spectaculaire watervallen enz.
Voor de verplaatsing is het de bedoeling om een jeep te huren, je legt er wel heel wat kilometertjes mee af maar je zal een nooit te vergeten avontuur beleven.
Bedoeling is om steeds in een tentje of in de wagen te slapen, dus low budget.
Ben jij ook z’on natuurliefhebber als ik en wil je graag wat meer informatie en misschien wel mee, laat dan maar iets van je horen.
Omdat ik al jaren naar Canada en Alaska ga, ken ik de streken daar al heel goed(bevoorbeeld de beste plaatsjes om op zalm vissende beren te zien enz) en heb ik al de nodige kaarten, roadmaps en informatie.
Indien je graag als voorsmaakje wat foto’s ontvangt om te zien wat er je eventueel te wachten staat, geen probleem, laat maar iets weten.

groetjes

Ronny (43 jaar Belgie)

Hoi Ronny,

Ziet er interessant uit. Het is wel een heel groot gebied dat je wilt gaan bekijken. Hoe ga je dit doen in 4 á 5 weken?? Is het de bedoeling om elke dag weer naar een andere plaats/plek te rijden??

Groet Erik

Hoi Erik,

Inderdaad, we rijden dagelijks naar een andere plaats.
In 2010 heb ik 11.464 km gedaan (alleen).Ik ben toen 5 weken geweest. Dus 33 dagen (als je de eerste en laatste dag niet meetelt –> vlucht), dit komt neer op gemiddeld 350 km per dag wat perfect haalbaar is, zeker met 2 chauffeurs.
In Canada en Alaska rijden is heel verschillend van hier hé,op een uurtje doe je vlot 90 km, geen filles en mooie wegen.Moet je wel vertellen dat ik een vroege vogel ben, 's morgens om 7 uur ben ik al weg met de jeep, immers vroeg in de morgen heb je heel wat meer kans om wild te zien. Overal waar het mooi is stop ik om ervan te genieten, of om er een mooie dagwandeling te maken.
Rijden in Canada en Alaska is echt leuk hoor, vooral op de gravelroads, die trouwens ook meestal in goede staat zijn.
Het is wel zo dat je echt graag de natuur moet zien anders heb je er niks aan.
Zoals ik al zei heb ik heel wat reiservaring in Canada en Alaska (al 7 maal geweest de laatste 10 jaar). In 2010 heb ik ongelofelijk veel wild gezien, bvb alleenal 40 zwarte beren en 16 grizzly’s. Ja ik hou de tel bij, ben eerlijk gezegd wel een beetje een berenliefhebber, ik fotografeer deze dieren heel graag.
Voor mijn vakantie in 2010 had ik een volledige roadbook gemaakt (305 blz) met daarin alle nuttige informatie tot in het kleiste detail, waar er tankstations zijn (zeer belangrijk), waar er garages zijn (om eventueel lekke banden te herstellen), de routebeschrijving bijna km per km (waar is wat te zien), alle dagtrajecten met een kaart erbij, voorraadpunten (winkels) enz.
Mocht je beslissen om eventueel mee te gaan dan kunnen we deze roadbook natuurlijk ook aanpassen aan jouw wensen.

Als je graag eens wat foto’s wil zien, geef me dan je e mailadres maar, dan stuur ik er enkele op.

groetjes

Ronny

Hoi Ronny,

Dat zijn nogal wat kilometers. Dat is ongeveer wat ik in één jaar rijd en dat rij jij in 5 weken. Persoonlijk heb ik geen hekel aan rijden maar om elke dag in de auto te zitten vind ik minder. Ga liever 5 daagjes in een NP wandelen, kanoën of kayakken en dan reizen naar een ander NP.
Ben zelf 3 keer in de laatste 4 jaar in Alaska/Yukon geweest dus weet wel een beetje hoe het er uit ziet daar.

Hoi Erik,

Ik begrijp je wel hoor maar toch geniet ik er enorm van en doe ik toch ook heel wat wandelingetjes tijdens mijn trip. Moet wel zeggen dat ik daar lange dagen maak, van s’morgens 6 a 7 uur tot vlotweg middernacht eer ik weer in mijn tentje kruip. Langs de ene kant beetje vermoeiend maar langs de andere kant kan ik door die lange dagen toch ook heel wat tijd in de natuur door brengen buiten de auto hoor.
Maar ja , iedereen heeft zo een beetje zijn eigen visie hé.
Leuk te horen dat je daar ook al veel geweest bent.

groetjes Ronny

Hi Ronny

jee… dat is idd wel erg veel in 5 weken tijd. Zou idd meer het idee van “schepje” delen.
Ben er een paar keer geweest en de laatste keer in 2008 maar dit is me kwa kilometers wel te gek. Wil je wel je ervaringen/tips delen?

Waar huur je die jeep?
Slaap je op campings en neem je van hier een tent mee?
Hoe veilig is het om alleen in het wild te camperen gezien beren? Ik heb er ook genoeg gezien vandaar. Ze rukken je auto open dus ook daar ben je dan niet veilig

Hi twdi

Natuurlijk wil ik informatie met je delen, das toch wel ook een beetje de bedoeling van dit forum hé.
Om op je vragen te antwoorden,
*Auto: Ik huur mijn wagen altijd bij Hertz. Ik raad je aan om hier in Belgie (of Nederland) je voertuig al te boeken, is goedkoper dan terplaatse te reserveren en je bent dan vooraf al zeker dat je je voertuig al hebt. Bij Hertz zit er automatisch in de prijs “” een gedeeltelijke afkoop van eigen risico" in begrepen. De laatste keer (in 2010) kwam dit voor mij erop neer dat ik alle eventuele schade tot 500 Euro zelf moest betalen (geen motorpanne natuurlijk). Let er ook op dat je beschikt over “onbeperkte kilometers” (andere verhuurbedrijven geven soms bvb een aantal km op dat je mag rijden , extra gemaakte kilometers moet je dan bij betalen).
Je krijgt het voeruig volgetankt mee, je hebt dan de keuze om het voertuig zelf volgetankt terug te brengen,of het af te leveren zonder de tank bij te vullen. Kies voor het eerste , tank hem zelf vol in de stad net voor je hem terugbrengt, veel goedkoper. Hertz rekent je namelijk veel hogere brandstofprijzen aan dan in de stad. Keur je voertuig nauwkeurig voor je het in ontvangst neemt, laat elk krasje of mankementje optekenen in het daarvoor voorziene formulier, zo heb je later geen discussies. Vraag terplaatse eventueel ook wat het kost om je volledig vrij te kopen van “eigen risico”.Als het niet teveel is kan je dat terplaatse er nog bij nemen.Niet vergeten: je hebt een visakaart nodig om een borg te laten reserveren op je kaart, dit bedrag gaat niet van je rekening maar is de hele tijd gereserveerd indien er wat gebeurd met de wagen, geloof me, geen kaart, geen wagen)
Ik huur altijd een wagen op de luchthaven van Calgary, mijn vaste vertrekplaats.

• Campings; ik heb in 5 weken tijd slechts 2 maal op een camping geslapen, de rest in de jeep (was ruim genoeg) of in de tent. Neem het van mij aan; als je in de auto slaapt, ben je beschermt tegen al het loslopend wild hoor, een beer die je auto openbreekt heb ik nog nooit meegemaakt.Dit zou echter wel kunnen gebeuren als je echt voedsel laat rondslingeren rond en in je wagen. Let er gewoon op dat alle etenswaren goed ingepakt zijn en je hebt geen problemen met beren. In de tent slapen is natuurlijk iets anders, bestaat altijd de kans dat er een beer langs komt.Kook zeker nooit aan je tent maar een 100 m verder( windafwaarts) van je tent. Persoonlijk raad ik je aan, als je er niet gerust in bent, slaap in de wagen of op een camping.Koop terplaatse ook bearspray (pepperspray tegen beren), zeker als je in de tent slaapt,leg het s nachts binnen handbereik en verwijder alvast de veiligheid, s morgens wel terug erop zetten.
    Mijn tentje heb ik zelf bij van Belgie.
    Als je veel foto’s maakt, schaf je dan een omvormertje aan (50 euro), dit kan je inpluggen in je sigarettenaansteker waardoor je 220V krijgt om je batterijen op te laden als je rondrijd.Werkt prima (ook bvb om je laptop op te laden of gsm).
    Verder raad ik je het boek aan van de Milepost, hier staan alle highways in North/West Canada en Alaska beschreven met wat waar te zien is, ook tankstations, campings , winkels en verdere nuttige informatie, echt een aanrader.
    http://milepost.com/

Indien je nog vragen hebt, laat maar iets weten dan, groetjes

Ronny

Het is goed te horen dat je een ervaringsdeskundige ben. Ik ben zelf 2 keer met vrienden met een camper er geweest en dat is toch wat anders dan alleen met een jeep en tent. Ook lag ons aantal KM’s lager. 4500 in west-canada (2006) en 5500 in yukon en alaska (2008)

Vandaar dat ik benieuwd was naar je ervaringen.

Wat beren betref, het klopt wel dat de kans klein is maar als ze voedsel ruiken komen ze daar wel op af natuurlijk. Heb er in de Rockys wel minder gezien dan in Denali. Super beesten inderdaad.

Wij hebben in alaska ook een aanrijding gehad en meteen werd de 3000 dollar borg geript van onze creditcards. Gelukkig hier in NL een zero-risk verzekering gehad dus ook alles netjes terug gekregen.

Ik deel je passie. Ik vind het er ook super en wil ook graag terug. Of ik iemand ben om zo alleen te gaan… geen idee…

4500 en 5500 km gereden met de camper is toch ook niet slecht hé.
Een aanrijding gehad, met een andere wagen of met overstekend wild?

Ja waren mooie ritjes. In 2006 gestart in vancouver. Naar Tofino, dan naar Yellowstone in de VS en via banff, jasper, whistler terug naar vancouver.

2008 de 8 van alaska. Begonnen in Whitehorse, skagway, tok, valdez, seward, anchorage, Denali, Dawson city whitehorse.

We kregen een aanrijding op de dempster highwa. Op ruim 200 km van Dawson City kwam ons een doofstomme alaskaan tegemoet met zijn vrouw en kindje. Hij had in eagle plains gegeten en was onderweg van Inuvik naar Edmonton. Hij was in een bocht wat weg gedut en ramde onze camper in de zijkant. Veel casco schade maar gelukkig het motorhuis niet geraakt dus we konden de reis vervolgen.

Zie: http://tilburg2alaska.waarbenjij.nu/

Effe gekeken op je website, camper was inderdaad aardig beschadigd. Jullie hebben daar wel geluk gehad hoor, had inderdaad slechter kunnen aflopen.
Al maar goed dat jullie verzekering de Dempster Hwy aanvaarde want bij vele verhuurmaatschappijen word deze highway uitgesloten wegens te gevaarlijk. Dus goed verzekerd hé, gelukkig maar.
Mooie website en foto’s trouwens.
Misschien komen we mekaar daar ooit is tegen (lol).

groetjes

Klopt. We hadden een camper van Fraserway en in alaska mag je gewoon op de openbare gravelroad met dat ding. Je moet wel natuurlijk want zo heel veel asvalt was er niet. De weg van haines naar tok werd toen aangegeven als 71 mile werk in uitvoering. Dat bleek ook wel te kloppen. Fantastisch avontuur natuurlijk.

Vlak voor whitehorse wilde ze ons vanwege een overstroming door de bergen laten rijden omdat de openbare weg afgesloten was. Dat hebben we niet gedaan want dat was echt niet verzekerd geweest.

Hou jij ook dit soort sites bij of heb je die ergens 1?

Hier staat nog meer:

http://home.wanadoo.nl/tdieltjes/canadaweb/

Heb jammer genoeg geen websites, de jouwe zijn knap gemaakt.
Ik heb vandaag een deel foto’s op mijn facebook gezet, zodat je ook eens kan kijken als je wilt.
En van plan om in 2012 te gaan naar ginder?

groetjes

Nou eigenlijk wil ik er wel heen idd, maar weet nog niet goed hoe.
Heb namelijk geen idee of helemaal alleen met camper of auto/hostels/tent iets voor mij is.

Misschien ga ik toch een groepsreis proberen. Askja heeft een reis met een afwijkende route. Die gaan namelijk vanuit jasper naar Hyder (AK) en terug via Port Hardy op VC island. Dat is uniek.

Sawadee heeft ook een nieuwe reis die wat goedkoper lijkt.

Elke manier van reizen heeft voor en nadelen natuurlijk. In een groep heb je minder vrijheid, maar wel meer zekerheid en veiligheid. Dat is ook wat waard.

Ja alles heeft zijn voor-en nadelen natuurlijk.
De prijzen voor vliegtuigtickets en autohuur zijn wel serieus omhoog gegaan hé.
Heb je net een privé berichtje gestuurd, hopelijk is het goed aangekomen.
Denk er misschien toch aan om enkel Alaska te doen volgend jaar en Canada achterwege te laten.
Jasper naar Hyder (AK) en terug via Port Hardy op VC island lijkt inderdaad ook wel leuk.
Denk wel dat het redelijk duur is, zo een groepsreis, of niet?

ja maar denk dat alleen gaan duurder is.
Had ook gekeken om er in februari alleen te gaan skien. Dat is alleen prima, echter de hotelprijzen… 180 euro pn is niet duur als je met 4 of 2 gaat, maar alleen slaat het nergens op.

De groepsreizen staan hier:

aanvaard op Facebook

ja is niet te doen hé, 180 euro per nacht. Ja das het nadeel van alleen gaan hé, maakt het een stuk duurder.
Effe gekeke op die 2 sites van groepsreizen, prijs valt inderdaad mee.
Ik draai zo rond de 3000 euro voor 5 weken als ik alleen ga, maar ja, geen campings en niks luxe hé.

ja dat scheelt inderdaad veel geld.

Zag dat je een militaire achtergrond hebt. Dat scheelt ook veel natuurlijk in je skills voor als er wat mis gaat.

Zag ook dat je in alaska echt op de kleine wegen geweest bent. Het grote avontuur. Daar kom je met een camper niet. Dan kan je alleen de toeristische gebieden aan doen.

Gaaf hoor…

Je vrouw gaat op zo’n trip niet mee?

Ja een militaire achtergrond helpt natuurlijk altijd wel. Veel gewoon om van huis weg te gaan voor langere tijd en dan is het toch weer steeds je plan trekken (vorig jaar nog 4 maand Aghanistan).Heb zelfs al met het leger in Canada gezeten (3 maal, in totaal zo’n 2.5 maand). In het weekend reden we altijd naar de Rockies als we vrij waren.
Nee de vrouw gaat niet mee, die zie ik haar nog niet wassen onder een watervalletje zonder shampoo en elke dag in een tentje slapen in de middle of nowhere. Geef die maar een mooi hotel, zwembad en veel winkels en drukte.
Tja ieder zijn ding hé.