Tips Rondreis Alaska/Canada 2012

Hallo,

We zijn een reis aan het plannen voor juli/augustus 2012. We willen eigenlijk in Alaska beginnen en met een cruise naar Vancouver varen en vanuit daar Vancouver Island aandoen en doorreizen tot aan Calgary. We hebben maximaal 5 weken, dus Alaska wordt vrij kort, 7 dagen (gaan wel een keer terug…) maar hebben we 3 weken voor West Canada
Mijn eerste idee is
Anchorage
Delani NP
Seward
Kenai Fjords NP
8 Daagse cruise
Vancouver
Victoria
Tofino
Campbell River
Misschien Knight Inlet lodge
Terug naar Victoria/Vancouver
Cache Creek
Grey Wells/Clearwater
Jasper NP
Banff NP
Calgery/huis

Is dat een haalbare route?
Tips hoe lang je in bepaalde plaatsen het beste kan blijven?
Iemand ervaringen met Knight Inlet Lodge en hoe lang je daar het beste kunt zijn?

Dank jullie wel alvast!

Hoi,

7 Dagen voor Alaska is zeker niet veel. Ik zou 2 weken Alaska doen en daarna naar Vancouver vliegen. Denali, Seward en Homer of Denali, Wrangell en Seward. In Homer kun je ook nog een dagtocht naar Katmai (beren kijken) maken en Katchemak is prachtig. Wrangell is een gebied met veel gletsjers en Mc Carthy is gezellig.
Nadeel (ik ben dus geen cruise type) van de cruise is dat het schip 's nachts vaart en je dus niet veel van de omgeving ziet. Als de cruise een must is zou ik ook eens kijken op de site van Alaska Marine Highway System. Een ferry system dat meer overdag vaart. Je hebt dan alleen niet de luxe van een cruise schip.

Hoi,

Ik weet dat het echt vrij weinig is, maar we hebben niet veel vrije dage meer en Canada in 2 weken is ook al niet te doen…
Wat de cruise betreft moet ik eerlijk zeggen dat wij daar ook niet zo weg van zijn, maar omdat we graag door de inside passage wilde varen gingen er veel dagen op aan alleen reizen. Nu komen we op ongeveer hetzelfde geld uit vlucht (Anchorage-Vancouver), autohuur, overnachtingen, oversteek door inside passage (met auto), en een paar verloren dagen. De cruise vaart een hele dag door Glacier Bay en natuurlijk ook overdag door de inside passage. Verder hebben we dan een dag op zee en de rest (drie dagen) varen we inderdaad 's nachts en meren we overdag in 3 plaatsjes aan.

Nu denk ik wel dat we met dagen en geld wat om kunnen gooien. Knight Inlet is wel heel duur en dat geld en die paar dagen kunnen we misschien dan beter besteden aan een paar dagen extra Alaska.
Als we een boottocht naar Kenai Fjord NP doen en Glacier Bay aandoen met het cruise schip, hebben we dan al niet een vrij goed beeld van gletjer gebied? Of is Wrangel dan toch nog echt een must?

Alvast bedankt

Hoi,

Wrangell is geen must maar een optie. Je hebt daar de Kennecott mine en de bijhorende Bonanza Trail, steil maar de moeite zeker waard. En een rondvlucht schijnt bijzonder mooi te zijn.
Je wilt heel veel zien in een korte tijd. Maar om dan een goede en leuke indruk te krijgen valt niet mee denk ik.
Ik probeer je een beetje van het idee af te helpen om zo veel te willen zien. Als je dan toch een keer terug wilt dan zou ik met de AMHS 2 tot 3 weken door de Inside Passage en SE Alaska reizen. De AMHS doet ook de kleiner plaatsen aan waar het niet druk is met mensen van de cruise schepen. Je kan ook cabins huren voor de langere stukken. Ook gaat ie naar Gustavus (Glacier Bay) waar je dan een boottocht kunt maken.
Maar dit is een beetje mijn idee. Ik ben dan ook een trage reiziger. Afgelopen zomer 3 weken geweest, Juneau, Glacier Bay en Skagway.

Houd wel een beetje rekening met weersinvloeden.
Ik heb de boottocht naar Kenai Fjord NP ook gedaan alleen het eindpunt niet gehaald omdat de halve boot zeeziek was zijn ze voortijdig terug gegaan. Wel walvissen en orca’s gezien en dat maakt het meer dan goed.
Je hebt wel een goede cruise uitgekozen want er mogen per dag maar 2 cruise schepen Glacier Bay in varen.

Hoi,

Wij houden wel van een beetje rijden en willen eigenlijk dit keer een indruk krijgen van het land. We houden wel van wandelen, maar niet te vaak en zeker niet te lang… daarom dacht ik dat we niet overal zo heel lang nodig hebben om te blijven.

Wel een goede tip van de boottocht naar Kenai Fjord NP, aangezien ik zo af en toe best zeeziek kan worden. Zijn er andere manieren dat je weet om dat park in te komen? Want dat lijkt me wel heel erg mooi.

We hebben besloten om Knight Inlet waarschijnlijk niet te doen en dan hebben we weer wat dagen extra om in Alaska te blijven of die extra dagen in Canada te besteden

Hoi,

Als je rijden leuk vind zou ik zeker de Glenn Highway nemen. Eén van de mooiste wegen in Alaska.
Zou dan van Anchorage naar Denali rijden en dan via de Denali Highway, dit is een gravel road en officieel verboden voor huurauto’s, naar Glennallen en dan de Glen Highway naar Palmer. Je kunt ook nog een detour naar Valdez maken, deze weg schijnt ook bijzonder mooi te zijn.
Van Palmer rijd je dan naar Seward en mocht je nog tijd over hebben kun je ook nog naar Homer.

De meeste mensen die naar Seward gaan brengen ook een bezoek aan Exit Glacier. Je kunt hier met een wandeling het park in of evt een guided gletsjer tocht maken.

Denk dat de boottocht en Exit Glacier wel de mooiste zijn om het park te bezoeken, je kan ook kayakken en ongetwijfeld met een vliegtuigje het park bezoeken.

1 like

Hoi,

Zit nu te kijken naar die Denali Highway, en lijkt inderdaad wel super mooi en authentiek. Hoe lang zou ik er voor moeten rekenen om over dat stuk ‘weg’ te gaan? Weet je of er onderweg hotel/eetgelegenheden zijn? Is dat te doen met een gewone auto of is het dan beter om SUV te huren?
Als het zo zou kunnen zou een perfect rondje voor ons zijn. De Glenn Highway lijkt me ook heel mooi en daar had ik al meer over gehoord… dus goede tip! Dank u

Je route ziet er prima uit en is haalbaar.

De cruise is echt fantastisch als je goed tot redelijk weer hebt.
In glacier bay en omgeving zie je vaak veel walvissen en het eten aan boord is magistraal om in superlatieven te spreken. Wij zijn met hollandamerica line gegaan.
Met de ferry kom je echt niet op die mooie plekken waar de cruiseschepen komen. De ferry gaat ook niet naar glacier bay.
Ik zou in deze korte tijd niet helemaal naar Denali rijden hoe mooi het ook is.
Je moet Denali inrijden met een tourbus van het park in deze tijd.
In het zuiden is genoeg moois te zien om een goede indruk van Alaska te krijgen.
Het is natuurlijk wel het meest touristische stukje Alaska.

Wrangell st. Elias national park zou ik niet doen. Het ligt niet gunstig op jullie route en de weg het park in mag je echt niet berijden met een huurauto of camper. Volgens mij mag je de denali highway ook niet op.

Huren jullie een auto of camper?

Mocht je tijd tekort hebben dan zou ik Campbell river en/of wells grey laten
vallen.

1 like

Ik kan je voornamelijk suggesties doen vwb het noordwestelijke gedeelte van de reis.
Zoals gezegd mag je Denali NP alleen in per tourbus (behalve de eerste paar km tot aan het Visitor Information Centre). Bereid je voor op een drukke en touristische bedoening. De weg vanuit Anchorage naar Denali (George Parks Hwy) vind ik persoonlijk niet echt fraai om te rijden. Bedenk dat als je met een huurauto gaat, je ook de Denali Hwy niet mag rijden (deze weg wordt nl niet geserviced dus als je panne krijgt draai je zelf voor de kosten op). Vanaf Denali tot aan Fairbanks vond ik al zeker niet de moeite waard om te rijden.

Wellicht is deze route iets om over na te denken:
Anchorage - Glenallen (Glenn Hwy) - Valdez (Thompson Pass and Worthington Glacier). In Valdez kun je per boot dagtrips maken naar oa de Columbia Clacier en onderweg walvissen en zwemmend zooggedierte bekijken).
Valdez - Tok (via de Tok Cutoff). Je rijdt dan langs de Wrangell-St. Elias Mountain Range. Ongekend mooi en de highway itself is tevens een beauty om te rijden. Eventueel kun je nog een tussenstop maken in Kennicott en McCarthy.

Vanaf Tok heb je twee routes Canada in:
1-via Dawson City (via Chicken en de Top of the World Hwy) of
2-via Beaver Creek en Kluane NP.
De keuze tussen deze twee wordt doorgaans bepaald of je wat geschiedenis wilt zien (1-Dawson City en de Klondike Goldrush) of je wilt vergapen aan indrukwekkende natuur (2-Kluane NP).

Uiteindelijk rijdt je naar Whitehorse via de (1) Klondike Hwy of (2) Alaska Hwy.
In Whitehorse kun je beslissen of je
A via het vliegtuig naar Vancouver wilt of
B via Skagway (Alaska, USA) een ferry wilt nemen naar Vancouver en vandaaruit de reis wilt voortzetten in BC en Alberta.

Mocht je meer willen weten over het NoordWesten laat het me maar weten.
Een absolute aanrader bij het plannen van een trip als deze is overigens “The Milepost”. Een boekwerk a la telefoonboekformaat met álle wegen, hotels, restaurants, parkeerplaatsen, prullebakken (serieus) in NoordWest-Amerika. Tevens voorzien van een grotere overzichts wegenkaart + gedetaileerde deelkaarten.

Succes met plannen.

Rob

Er zijn op zich genoeg reisaanbieders met duidelijke websites waar je veel vind over reizen door Canada.

Voorbeeldje van reisorganisaties voor rondreizen door Canada.

http://www.toprondreizen.nl/rondreizen-canada

Ongeveer 5 á 6 uur voor de Denali Highway. Google maps zegt 6 uur tot Glennallen en dat is nog iets verder.
Er zijn mogelijkheden om te overnachten of eten te kopen maar zeker niet veel. De meeste zijn aan het eind van de weg, rijdende vanaf Denali NP.
Ik ben met 3 reisgenoten inclusief bagage in een gewone auto over de weg geweest. Geen lekke band gehad. De weg was prima. De week voorafgaande was het wel goed weer. Vraag in Cantwell naar de “road conditions”.

“Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst…”

Ik denk dat je pas een evenwichtige beslissing kan nemen als je ook weet welke (financiële) risico’s je loopt. Mocht je hulp nodig hebben reken dan op ca $ 5 per kilometer (los van het feit dat je ook bereik moet hebben met je cell phone) en de nodige wachttijd (als het meezit slechts uren) voordat eventuele hulptroepen ter plekke zijn.
Indien je besluit de weg alsnog te doen een laatste tip: rijdt vooral rustig en zeker niet (te) hard. Gravelwegen kunnen killing zijn voor je banden.

Rob

Hoi Rob,

We gaan van de week eens kijken of de route in Alaska haalbaar zou kunnen zijn… maar dan eerder van anchorage-glenallen-valdez en dan weer terug naar seward ivm de tijd.
Als we die cruise willen doen zit je aan bepaalde datums vast en we zitten al aan de datum vast van wanneer de vakantie kan beginnen…
Ik weet dat het wat kort is voor Alaska, maar we willen toch graag de sfeer proeven, je weet maar nooit of je nog eens in de mogelijkheid bent om terug te gaan…

We zijn 2 jaar geleden in Namibië geweest en daar is bijna alles onverharde weg, dus we zijn wat dat betreft wel wat gewend. Alleen is het daar wel zo dat het rijden op die wegen wel toegestaan is (kan niet anders). Als het niet is toegestaan in Canada wordt het toch een ander verhaal, want de kans op schade op zo’n weg is toch aanzienlijk groter (weten we ook uit ervaring…). Maar we nemen het mee in onze overwegingen.

Ik heb ergens gelezen dat je van Valdez ook kunt oversteken naar Seward (of daar vlak bij, weet niet meer waar ik het heb gelezen…). Weet je toevallig of dat mogelijk is?

Heb je nog goede overnachtings tips voor Anchorage, Glennallen, Valdez of Seward? Is het denk je nodig om vooraf te reserveren? We gaan namelijk wel in het hoogseizoen (juli/augustus)

The Milepost gaan we zeker bestellen. Heb al op de site gekeken, maar wacht nog even op de 2012 versie. Dan is alles helemaal uptodate.

Bedankt voor je reactie en tips!

Hoi Schoentje,

Wat fijn om te horen dat de cruise fantastisch moet zijn!. Wij willen ook via hollandamerika line gaan. Denk je dat het verstandig is om vroegtijdig te boeken? Of zouden we een aanbieding af kunnen wachten? In welke hutklasse zaten jullie? Wij zijn niet van plan de twee duurdere suites te huren, maar zitten toch wel te denken dat een kamer met een raam erg prettig zou zijn.

Het plan is om een auto te huren. Zouden we het met een normale auto kunnen redden in Alaska of zou je aanraden een jeep-achtige te huren? We moeten ook nog even kijken of je de auto ook in Seward bij de haven in kunt leveren, anders zouden we helemaal terug moeten naar Anchorage en dat zou zonde zijn van de weinige tijd die we hebben in Alaska.

Heb je misschien nog goede tips voor overnachtingen in Anchorage os in de buurt van Seward? Denk je dat het nodig is om alles vooraf te reserveren?

Bedankt voor je tips en reactie.

Een gewone auto is voldoende of je moet besluiten naar mcCarthy te rijden. Dit mag absoluut niet met een gewone huurauto. Als je hierheen gaat zou ik daar een rondvlucht maken om echt een goed beeld te krijgen van het gebied. Om daar helemaal heen te rijden en alleen een dagwandeling te maken is misschien zonde, alhoewel de wandeling naar de kennicott mine echt super is. Eigenlijk moet je nog een paar kilometer verder lopen om een mooi uitzicht over de gletsjer te krijgen.

Er is een ferry tussen whittier en valdez. Dit is een erg mooie tocht als het niet regent tenminste, wat het nogal eens doet aldaar.

Wij hadden onze eigen camper en hebben dus geen tips voor overnachtingen.

Wij hebben iedere keer de goedkoopste kamer geboekt op de boot. Als de boot niet vol zit krijg je automatisch een upgrade naar een betere kamer, meestal.
Ik zou in deze tijd van crisis best wat langer durven wachten voor een betere prijs. Het word nooit duurder als je langer wacht, er is alleen een kans dat de boot vol is.

1 like

Een gewone auto is inderdaad voldoende om in Alaska rond te rijden, zelfs als je een stuk gravelweg neemt (zolang de weg geserviced wordt mag je deze wegen rijden. Informeer bij de verhuurder).

McCarthy en Kennicott is echt de moeite waard evenals Valdez (zowel de rit ernaartoe als Valdez zelf). Behalve dat je in Valdez een boottocht kunt boeken voor de Columbia Glacier kun je er ook heerlijk fish & chips eten. Fish is heilbot overigens. Kost in de local fish cafetaria ca $ 10 voor een behoorlijke portie fish/chips en een big Coke. Aanrader als je van vis houdt :slight_smile:

Er gaat inderdaad een ferry van Valdez naar Whittier. De schema’s van alle ferries staan overigens ook in The Milepost. Die van Valdez naar Whittier gaat elke dag en vertrekt om 08:00 's ochtends uit Valdez. De tarieven voor 2011 waren USA$ 90 pp en voor personenauto’s USA$ 100 - 125 (lengte tot 15 - 19 feet).

Overnachtingtips heb ik niet voor je aangezien wij alles met de camper hebben gedaan maar in The Milepost staan voldoende (alle?) gelegenheden voor een overnachting.

Mss wel handig, kun je alvast beginnen met plannen.
Is wel de 2010 versie van de milepost.

http://www.onlinedigitalpubs.com/publication/?i=32159

1 like

Inderdaad heel handig, ben al flink mee an de slag gegaan…thanks

Nog een tip voor als je de Milepost uiteindelijk krijgt: circel op je route de tankstations aan en hou die in de gaten. De afstanden tussen twee stations kunnen vaak erg lang zijn en het is toch vervelend als je er te laat achter komt dat je moet tanken of 50 mile terug moet…

Veel succes met je trip, Alaska is enorm de moeite waard!

1 like

Bedankt, hoop hem snel te kunnen bestellen…