In principe mag je niet op ongeplaveide wegen rijden als de weg ongenummerd is, dus niet onderhouden door de overheid.
Dus zal bordjes achter in de auto leggen en ach anders gaan we toch voor die andere aangereikte optie “road works”. Deze zijn zo geregeld, zal een schoveltje van mijn neefje meenemen 
P.S.: Allen AUB weer ontopic en leuke tips aanreiken!
Hoihoi!
We zijn weer terug van weggeweest van het wonderschone Canada:
Na een een 2-daags flitsbezoek aan Oakville met uitstapje Niagara Falls en Niagara-on-the-Lake zijn we doorgevlogen naar Calgary waar we in 23 dagen ca.7.000km verreden hebben… onderstaand de route en hier 3.000+ foto’s.
Groeten,
Bart
Route
Calgary
Banff town
Banff NP
Lake Louise village
Icefields Parkway
Jasper NP
Mt. Robson NP
Wells Gray PK
Clearwater Lake
Williams Lake
Quesnel (via backroad Castle Rock, Narcosli Creek)
Barkerville (helaas backroad gesloten: sneeuw, water)
Quesnel Forks
Horsefly (via backroad)
Williams Lake
Meldrum Creek (backroad)
Farwell Canyon (backroad)
Bella coola (Hunlen Falls niet bereikbaar: steenlawine)
Port Hardy
Port McNeill
Campbell River (via backroad vanaf Woss)
Strathcona PK
Little Qualicum Falls PK
MacMillan PK
Ucluelet
Long beach
Tofino
Port Alberni
Bamfield (via backroad)
Duncan (via backroad)
Nanaimo departure bay
Horseshoe bay
Whistler
Lillooet
Hope
Manning PK
Nelson
Balfour
Kootenay Bay
Kimberly (backroad helaas gesloten: sneeuw)
Kootenay NP
Mt. Revelstoke NP (meadows in the sky parkway voor ca. helft toegankelijk: deel v.d. weg met ondergrond weg)
Glacier NP
Yoho NP (Field)
Calgary
Wat zijn de absolute aanraders?
Ik vertrek begin augustus en doe volgende route:
Vancouver
Port McNeill/Telegraph Cove
Tofino
Victoria
Whistler
100 Mile House (Springlake Ranch)
Jasper
Banff
dan de grens over naar Montana voor 'n ranchstay en naar Wyoming voor Yellowstone
Calgary
Deze overnachtingslocaties liggen al vast, maar wat zijn eventueel leuke dingen die ik onderweg tegen kom, kleine d-tours geen probleem.
Heb in totaal 4,5 week
Hoi:
Verkijk je niet op de afstanden!!! Plan je route in google maps en vermenigvuldig het totaal aan KM minstens maal anderhalf. Vergeet bij het verhuurbedrijf niet te checken of je überhaupt wel naar de VS mag met de huurauto!!!
Ons viel Vancouver Island wat tegen in verhouding na al het wonderschoon van de Rocky Mountains (Jasper, Banff). Het wild in de Rocky Moutains poseert bijna voor de foto’s, daarbuiten rent het voordat je de camera gereed hebt al weg.
Vancouver zijn wij niet geweest, maar voor Calgary heb je aan een klein dagje genoeg. Wel kun je de afwezigheid van kroeg-/nachtleven in de andere plaatsen even genieten.
Leuke plaatsen vonden wij o.a.: Valemount, Hagensborg/Bella Coola, Quesnel Forks, Lillooet en Osoyoos… zou zeggen kijk om ideeën op te doen eens naar mijn foto’s.
Zoals eerder beschreven in principe mag je met een huurauto geen ongenummerde geasfalteerde wegen rijden, echter als je dat strikt leest mag je niet eens de parkeerplaats van de Supermarkt op. Mocht je niet afschrikken zou je op Vancouver Island de uitstekende backroad van Gold River naar Woss kunnen nemen.
Vergeet al je anti-muggen-wapens beslist niet, want ze zijn er in grote getale en agressief!!!
Groeten,
Bart
Thanks voor de tips!
Ik heb bij boeking van mijn midsize SUV (via usareisen) aangegeven dat ik via de USA ga rijden en daar kreeg ik geen verbod op.
Heb net 'n uitstekende nieuwe GPS besteld, dus ik kan 't hebben om af en toe van de meest voor de hand liggende weg af te wijken.
M’n route komt via googlemaps op ca. 5100 km neer. Dat klopt dus niet?
Als ik m’n gps thuis heb, ga ik 'm al voorprogrammeren, dan hoop ik te zien hoever een en ander er naast zit.
Zal vooral van pas komen als ik naar de ferry moet, dat ik daar in elk geval genoeg tijd voor heb om er te geraken.