Reis 2012: Whitehorse - Hyder - Bella Coola - Discovery Passage - Vancouver

Deze trip lijkt mij heel goed te doen, zeker als je gewend bent veel te touren. Je rijdt eigenlijk alleen over goed geasfalteerde brede wegen (dit itt stukken van de Cassiar Hwy). Mocht je een dagje ‘over’ hebben dan zou je in de buurt van Prince George eventueel Barkerville aan kunnen doen (http://www.barkerville.ca/default.htm).

Succes verder met de planning. Laat je het nog een keer weten wat het uiteindelijke plan is geworden?

Rob

Wij zijn vorig jaar vanuit Vancouver vertrokken met de camper en wilden door de Yukon naar Anchorage. Je kunt onze reis lezen op www.janenmar.webs.com ; hier vind je ook foto’s. Misschien zitten er nog handige tips bij. Dit jaar willen wij het nog een keer doen; maar gaan dan eind juni en de maand juli. Wij hebben alle mogelijkheden bekeken inzake het startpunt en de mogelijkheden en de prijzen. We wilden ook wel graag beginnen in Whitehorse; maar liepen ook tegen het probleem aan van autoverhuur. Nu hebben wij een voordelige fly/drive geboekt via WRC en vertrekken vanuit Calgary. De rit naar Hyder kun je echter beter achterwege laten; want de beren kun je onderweg ook zien en om daar nou 75km heen en dan ook weer terug te rijden is eigenlijk zonde. Wij hebben het wel gedaan; maar achteraf hadden we dit beter niet kunnen doen. Wat betreft de overtocht vanuit Bella Coola; zou ik zeggen: Je kunt beter overvaren vanuit Horseshoe Bay. Hier hoef je niet vooraf te reserveren en deze vaart een aantal keren per dag. Op Victoria Island is het meeste te beleven in de zuidpunt. Wij hebben dit in 2008 gedaan en zijn toen eerst naar Telegraph Cove gereden om daar een berensafari te doen. Het was een geweldige ervaring en in Victoria hebben wij met een zodiac de orka’s gevolgd. Het is echt de moeite waard en hoop dat jullie volgend jaar ook gaan genieten van die prachtige natuur.

Jullie reisverslag had ik eerder deze week gevonden! erg mooi!!!

overtocht vanuit horseshoe bay zegt me niet veel, zal ik eens opzoeken.
Hyder is een tip gekregen hebben. Hier schijn je in juli en augustus grizzly’s van heel dichtbij te kunnen bekijken terwijl ze vissen. Allicht waren jullie er misschien niet in het juiste seizoen, want schijnt erg spectaculair te zijn. Vandaar dat dit hoog op mijn verlanglijst staat…

Vanuit Horseshoe Bay kun je met de ferry naar Nanaimo(Vancouver Island) en je kunt daar ook de zg. CirclePac beginnen. Dat zijn in totaal vier (korte) overtochten. Eerst via de Sunshine Coast omhoog vanaf Horseshoe Bay, vanuit Powell River de oversteek naar Vancouver Island en vervolgens vanuit Nanaimo of Swartz Bay terug naar het vasteland(Horseshoe Bay of Tsawwassen).
Misschien niet teveel de focus op Hyder richten. De zalmtrek is een natuurverschijnsel, dat zich nou eenmaal niet laat leiden door toeristen-schema’s.

Vandaag nog even ruggespraak gehouden met onze Yukon specialist Rob; maar ook hij zegt dat je je niet teveel moet focussen op Hyder. Het is een circus daar en echt; toen wij daar waren; hadden Duitsers ons verteld dat zij 's morgens nog daar beren hadden gezien; maar je moet geluk hebben. Beren hebben hun vaste tijden. Wij hadden het geluk om dit bij Haynes mee te maken aan de Chillkoot Bay. Horseshoe Bay ligt net boven Vancouver en is makkelijker te bereiken dan Bella Coola.

oei, en wanneer waren jullie daar dan…?

sowieso zou ik er graag een beetje “ruig noorden” bij hebben… dus het noorden van british columbia nu yukon of bella coola allicht niet kan in combinatie met vancouver island op twee weken .

overigens vond ik een heel mooi reisverslag dat weer veel te veel inspiratie gaf http://deree2007.web-log.nl

graag zou ik niet enkel het zuiden zien van vacouver island maar ook het noorden. Cape Scott en Strathcona park lijken mij ook de moeite.

(en het noorden is dan weer goed te combineren met de inside passage of de discovery passage…)

Het grote en bekende “Canada Dilemma”; wat wel en wat niet.
Inderdaad wat Tol299 zegt: alleen voor de beren naar Stewart & Hyder kan op een teleurstelling uitlopen. Vandaar mijn eerdere suggesties om daar ook Salmon Glacier te bekijken (je rijdt dan langs Fish Creek dus kun je gelijk zien of er beren zijn) en natuurlijk het wereldberoemde Toastermuseum (http://www.stewart-hyder.com/tourism.html :slight_smile: ).
In Hyder is ook een bar waar je “Hyderized” kan worden (wat dat is zul je zelf uit moeten vinden; ik heb moeten zweren het niet verder te vertellen :slight_smile: ). De muren hangen er overigens vol met dollarbiljetten (en inmiddels ook biljetten van andere valuta). Hyder zelf is een semi ghost town.

Succes met het dilemma… :slight_smile:

Rob

haha, dilemma’s, maar tis een luxe probleem he. en ik heb nog veeeeeeel tijd!

ja de twee gletsjers heb ik uiteraard al over gelezen en gehoord, lijken mij ook prachtig. En dan de totem palen bij Kitwancool, Kitwanga en Kispiox op weg naar Stewart.
En ik las ook over een lava bed park (kan zo gauw niet op de naam komen, is genoemd naar een indianen stam?) waar je langs kan rijden tussen prince rupert en stewart (is dan wel met een stuk dirt road dus ik weet niet of dit te doen is)

ik zat te denken om in augustus te gaan… owv de wildlife kansen maar helaas is dat ook hoogseizoen dus heel druk.
Wat denken jullie dat eventueel een betere timing is?
qua wildlife:

  • orka’s op vancouver island zijn er in juli en augustus
  • beren langs de kust bvb knight inlet, vanaf september
  • beren in het algemeen: minder kans in de zomer? eerder tem juni en dan weer vanaf de nazomer?
  • beren in hyder (als dat dus in de planning zit maar allicht wel): vanaf half juli tot eind augustus.
    Zo kwam ik dus op augustus uit als ideaal moment…

Schiet me net te binnen: volgens mij hebben jullie zeker baat bij “The Milepost”. Een reisgids voor NW-Amerika formaat telefoonboek. Daar staan echt alle wetenswaardigheden in over wegen, overnachtingsaccomodaties en overige (triviale) zaken (ferries, parkeerplaatsen, wildlife, restaurants, vuilnisbakken, you name it). Deze gids wordt elk jaar opnieuw uitgegeven en is dus altijd up-to-date. Bovendien hebben ze al ruim 62 jaar ervaring met het uitgebreid beschrijven van deze regio. Roadmaps krijg je er gratis bij.
zie: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Milepost; hij is ook in Nederland te bestellen. Wellicht dat TOL299 nog weet waar (boekwinkel ergens in Amsterdam).

Rob

Jazeker een luxe probleem maar evengoed een probleem (volgens mij hebben problemen nu eenmaal geen besef van luxe…:slight_smile: ).

Jemig, wat is de beste tijd met de meeste kans op?
Ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring (wellicht onze weblog ook gelezen? Er staat een link op de weblog van TOL299 naar de onze). Wij zijn de laatste keer van eind juni tot en met de derde week van augustus in NW-Canada en Alaska geweest. De eerste twee weken weing wildlife gezien.

Je moet volgens mij ook een onderscheid maken tussen het willen zien van vissende beren en beren zien die niet aan het vissen zijn. De kans op het laatste is natuurlijk niet ‘zalm gebonden’. In Hyder waren we net te vroeg en de zalmtrek was nog niet begonnen. Wel wat beren gezien (early birds en hongerig) maar niet veel. Dat was ongeveer in de derde week van july. In Haines (Alaska) miechelde het ervan maar toen was de zalmtrek net losgebarsten. Al met al vond ik Haines mooier dan Hyder.

In augustus maak je in het geheel meer kans op het zien van wildlife. Elk (roof-) dier is zich uit alle macht aan het volproppen ter voorbereiding voor de winter (of je nu een winterslaap houdt of niet, voedsel in de winter is gewoon een stuk schaarser).

Overigens vonden wij de drukte in augustus erg meevallen (zolang je niet in Banff en Jasper bent).

De totempalen in de buurt van Kitwanga vonden we leuk, maar ook niet meer dan dat. We hebben mooiere gezien (incl. een Native American Heritige Museum) in het noorden en noord-oosten van Canada.

Rob

weerom bedankt :slight_smile:

the milepost kan je ook bestellen bij bookdepository, een site uit de UK heel goedkoop trouwens.(lonely planet is hier ook goed van prijs)
Dat is dus een aanrader? een telefoon boek meesleuren naar canda vind ik wel wat minder praktisch… :wink:

Ik geeft toe dat het nogal heftig klinkt. Ik niet weet hoe dik de telefoonboeken in België zijn :wink: , maar ga uit van ca 600 blz op dun papier; afmeting A4. Blijft aan de grote kant maar is de moeite meer dan waard. Het voordeel van The Milepost is dat deze gids zuiver objectief is, heel gedetailleerd en bijzonder informatief. Wij vonden het van onschatbare waarde bij het plannen van onze trips (en da’s inmiddels een kleine 20.000 km geweest).

Ok, die ga ik dan samen met nog een ander goed reis boek (the rough guide?) bestellen. ik ben benieuwd. ik neem aan dat als ik die nu bestel ik er zomer 2012 toch nog plezier van kan hebben (al is die dan een jaar “verouderd”)

Wilde ook net reageren op het meenemen van The Milepost. Het plannen van tevoren maakt het een stuk makkelijker en plezieriger. Ook nu raadplegen wij dagelijks deze gids om straks in juli niet voor verrassingen te komen staan. Ook het reserveren van sommige uitstapjes of logies is hierdoor erg makkelijk. Alle websites die je je maar kunt bedenken staan erin en eerlijk gezegd; is het echt onze bijbel naar Canada. Je leert bovendien ook hoe je hem moet gebruiken; want al rijdende is het best wel eens lastig om iets op te zoeken. Je kunt hem hier bestellen via de volgende link:
http://www.jvw.nl/alle-landen-canada-accommodatiegidsen-c-1_117_1120/the-milepost-alaska-2010-travel-planner-p-22111
Ik doe nog liever iets anders uit mijn koffer; dan dat ik dit boek zou moeten missen.
Nu had ik ook ergens gelezen dat jullie 14 dagen hebben voor deze vakantie? Dan zou ik niet het Vancouver Island erin betrekken; want hier moet je zeker 1 week voor uit trekken om dit prachtige eiland in al zijn schoonheid te bekijken. En dan nog ben je niet uitgekeken. Dan zou je beter in Anchorage kunnen beginnen (daar heb je meerdere verhuurstations) en dan via de Glenn Highway(1) naar Glennallen rijden; je kunt nog een paar dagen nemen om Valdez en McCarthy te doen. In Valdez kun je een prachtige boottocht maken van 6 uur om walvissen en andere zeedieren te zien en tussen de machtige gletsjers te varen. Bij Mc Carthy kun je een rondvlucht maken over de Wrangell Mountains. Dan zou ik naar Tok rijden om vervolgens de Klondike Highway naar Dawson Citu te vervolgen. Je komt dan bij Whitehorse uit en kunt doorsteken via Carcross naar Skagway; alwaar met een veerdienst overgevaren kan worden naar Haines. Ook hier is het de moeite waard om naar de Chilkoot Bay te gaan en ongetwijfeld ontmoet je daar 's morgens vroeg of 's middags rond de theetijd mevrouw beer. Via de Haines Highway ga je weer terug naar Tok en kun je je nogmaals tegoed doen bij Fast Eddies (aanrader van Rob). We hopen dat onze volgende reis je nog meer informatie zal geven; want wij gaan weer een weblog bijhouden. Maar probeer ook te genieten op een vakantie; want alleen gestresst in de auto zitten om zonodig alles in een notendop te zien is jammer en daar is het land te mooi voor.

Ondertussen is het reisplan wel veranderd . De topic titel is een beetje verouderd dus :wink:

Ik had supergraag in whitehorse geëindigd of begonnen maar dat lijkt niet mogelijk. (ik blijf proberen).

Daarom heb ik nu dit als plan, want ik ben het met je eens dat je voor vanvcouver island minstens een week nodig hebt:

DAG 1: Aankomst in Edmonton

DAG 2: Edmonton (hopelijk is die stad de moeite? Ik zelf heb hier niet echt behoefte aan maar mijn man heeft graag ook wat stad in een trip)

DAG 3: rit naar the Crossing (Icefields Parkway) – hier waren we al eerder (of ev. Jasper)

DAG 4: stukje Icefields Parkway (ook weer herinneringen ophalen) tot in Jasper – Maligne Lake & Canyon

DAG 5: Jasper – Burns Lake (rijdag maar dat doen we graag)

DAG 6: Burns Lake – Stewart (langs totempalen dorpen Kitwancool, Kitwanga en Kispiox t, ksan historic village) – weer een flinke rit

DAG 7: Stewart – Hyder inclusief de mooie gletsjers – Stewart

DAG 8: Stewart – Prince Rupert via lavabed park (met die ingewikkelde naam :wink: )

DAG 9: Inside passage

DAG 10: Port McNeil: orka tocht en eventueel naar Cape Scott

DAG 11: Port McNeil – Campbell River via stratcona park

DAG 12: Port McNeil (nog een boottocht?) – Tofino

DAG 13: Tofino en omgeving

DAG 14: Tofino – Victoria

DAG 15: Victoria – Vancouver

DAG 16: Vancouver

DAG 17: terugvlucht

Maar het kan ook nog een route zonder hyder en inside passage worden, of met de discovery passage. Dan zouden we uiteraard wel terugvliegen vanut Vancouver. Bovenstaande route combineert wat we graag doen: steden (voor mijn man :wink: ), Hyder wat ik graag wil zien, orka’s, Vancouver dat we heel mooi vinden en ook wat dagen kilometers malen (doen we ook graag).

Over het reistempo is al genoeg gezegd en geschreven, maar als ik nu nog eens naar jullie wensen-lijstje(Orca’s, beren, Vancouver Island, Vancouver) kijk en naar de beperkte reisduur, zou ik toch overwegen om een veel compactere reis te maken, die er dan ongeveer zo uit zou zien: Vancouver - Sunshine Coast - Coastal Mountains - Vancouver Island - San Juan Island - Vancouver.

Orca’s:
De “Northern Resident Group” is in de Johnston Strait vanaf ca. half juni(soms eerder) tot begin/half september. Twee goede opeators zijn:

De “Southern Resident Group” is in de San Juan Strait vanaf eind juni tot half september en is het best te zien vanuit Lime Kiln Park op San Juan Island (bereikbaar met de ferry vanaf Sidney(Vancouver Island)
Deze groep orca’s is inmiddels aangemerkt als “Endangered”. Oorzaken: chemisch afval vanuit Vancouver en Seattle(US), natuurlijk voedseltekort en massa-toerisme.
Vanuit Lime Kiln Park zijn ze veilig(voor de orca’s) en van zeer dichtbij te bewonderen.
Beren:
Beste periodes voor het spotten van beren zijn voor-en najaar. Dit zijn de periodes waarin de beren druk zijn zich te voeden na dan wel voor hun “winterslaap”. De gehele westkust van Vancouver Island kent een vrij hoge berenpopulatie. Een excursie naar de grizzlies van Knight Inlet kun je boeken vanuit Telegraph Cove of Campbell River.
't Is echt waar; hoe minder je rijdt hoe meer je ziet. En bovendien beperkt het ook nog je ecologische voetafdruk.
Kijk ook eens op marktplaats of ebay voor reisgidsen. Er staan er dagelijks velen te koop voor een gunstige prijs.

ik denk niet dat ik een reis met minder kilometers thuis verkocht krijg. Kilometers rijden over die lange eenzame wegen hoort er voor ons helemaal bij. Dat vinden we helemaal niet erg, als er ook maar genoeg andere dagen zijn en de route moet natuurlijk wel optimaal zijn qua bezienswaardigheden.
San Juan eilanden heb ik al veel moois over gehoord!

Als het dan toch rijden word, zou ik maar meteen starten vanuit Edmonton en daar geen dag verliezen. 't Is de moeite niet waard. Beter aan het eind een extra dag Vancouver toevoegen.

net een (nieuwe, daar kan ik lekker met mijn fluostiften in aan de slag) Milepost besteld. Voor 18 eur hoop ik hem binnenkort in mijn bus te vinden (als ie er in kan).

Kan ik mij vast nog lang mee bezig houden. :wereld:

Zeker en vast :wink: