Dit is zeker een betere planning; maar net wat Luongo ook zegt; Edmonton stelt niet zoveel voor en is bovendien wat lastiger aan te vliegen. Waarom dan niet vanuit Calgary? Calgary is nog een aardige stad en is beter aan te vliegen. Wat betreft Hyder zou ik zeggen: Bekijk hoe het weer is; want als het bewolkt is of regenachtig; dan is 450km rijden toch wel een heel eind. Kun je onsnog vertellen waar je de Milepost hebt besteld voor € 18,00? Altijd handig voor diegenen die deze ook willen kopen. Veel plezier ermee.
http://www.bookdepository.com/book/9781892154286?selectCurrency=EUR
ik heb gekocht voor 18,81 eur
ondertussen is ie duurder geworden - geen idee waarom.
euh, ik koos voor edmonton omdat dat noordelijker ligt en om dus de afstanden te beperken. De Rockies zijn geen doel op zich (zijn we al geweest) maar tis uiteraard niet erg nog eens in Jasper te komen.
ik had ook ergens gelezen dat edmonton meer voorstelde dan calgary.
Wat zien jullie dan als nadeel van Edmonton?
Om de rij-afstand te beperken is het prima. Als stad is het niet de moeite waard.
Het is een olie-stad, kantoren, kantoren en nog meer kantoren. De ligging is niet speciaal, de sfeer niet bijzonder. Dus overnachten en de volgende dag snel verder.
Route vanaf Edmonton is 50 km korter; maar absoluut niet mooier. Maar als de Ice Parkway geen optie is; waarom dan niet beginnen vanuit Vancouver? Regelmatige vliegdiensten en goedkoop. Daarvandaan zou ik dan boven Vancouver vanuit Horseshoe Bay oversteken naar Vancouver Island en vervolgens ruim de tijd nemen om het eiland van beneden naar boven te verkennen. Overvaren bij Port Hardy naar Prince Rupert en dan naar Hyder/Stewart en via Prince George weer terug naar Vancouver. Voordeel hiervan is dat je direct kunt overvaren en er niet tegen hoeft te rijden. Daarnaast is het gelijk genieten zodra je aan boord stapt en kunnen jullie alsnog eerst een dag in Vancouver doorbrengen. Dit is ook echt de moeite waard.
Tja ik kan mij voorstellen dat het nu steeds moeilijker wordt om de goede keuze te maken; maar voor een periode van 14 dagen is dit al aardig veel.
icefields parkway wil ik gerust nog eens rijden hoor ![]()
Het belangrijkste is een leuk rondje maken; maar als ik op Vancouver heen en terug vlieg dan kunnen we misschien al net zo goed seattle nemen, is dat niet veel goedkoper ook qua autohuur.
En hoe is de rit prince george - Vancouver? via whistler = de moeite?
mijn man zou ook heel graag een working ranche bezoeken, misschien kan dat bvb in de buurt van williams lake.
hihi het wordt inderdaad moeilijk kiezen.
en dan heb ik de milepost nog niet gelezen.
dit zou dus ook een mogelijk reisschema kunnen zijn (seattle krijg ik er niet in gepropt LOL)
ik denk dat vancouver island het best op het einde komt owv in het begin nog vroeg wakker om verder te rijden?
dag 1: aankomst vancouver
dag 2: vancouver - Whistler (de moeite?)
dag 3: whistler - williams lake (overnachten op ranch?)
dag 4: williams lake - burns lake
DAG 5: Burns Lake – Stewart (langs totempalen dorpen Kitwancool, Kitwanga en Kispiox t, ksan historic village) – weer een flinke rit
DAG 6: Stewart – Hyder inclusief de mooie gletsjers – Stewart
DAG 7: Stewart – Prince Rupert via lavabed park (met die ingewikkelde naam
)
DAG 8: Inside passage
DAG 9: Port McNeil: orka tocht en eventueel naar Cape Scott
DAG 10: Port McNeil – Campbell River via stratcona park
DAG 11: Port McNeil (nog een boottocht?) – Tofino
DAG 12: Tofino en omgeving
DAG 13: Tofino – Victoria
DAG 14: victoria - San Juan (mogelijk?)
DAG 15: San Juan – Vancouver
DAG 16: Vancouver
DAG 17: terugvlucht
Is dit een mooier rondje? (kan dit maw op tegen twee dagen rockies?
ander alternatief: vliegen op Calgary, rechtstreeks en landt al om 13u30.
En combineren met een ranch bezoek, ook iets dat al lang op onze verlanglijst staat.
dan wordt de route:
DAG 1: Aankomst in Calgary om 13 u 30
DAG 2: Calgary en tegen de avond naar een ranch ten N van Calgary (afstand 150 km)
DAG 3: bezoek ranch, rit naar the Crossing (Icefields Parkway) – hier waren we al eerder (350km)
DAG 4: stukje Icefields Parkway (ook weer herinneringen ophalen) tot in
Jasper – Maligne Lake & Canyon (150 km)
DAG 5: Jasper – Burns Lake (rijdag maar dat doen we graag) (600km!)
DAG 6: Burns Lake – Stewart (langs totempalen dorpen Kitwancool, Kitwanga en Kispiox t, ksan historic village) – weer een flinke rit (512 km)
DAG 7: Stewart – Hyder inclusief de mooie gletsjers – Stewart
DAG 8: Stewart – Prince Rupert via lavabed park (met die ingewikkelde naam
) (450 km)
DAG 9: Inside passage
DAG 10: Port McNeil: orka tocht en eventueel naar Cape Scott
DAG 11: Port McNeil – Campbell River via stratcona park
DAG 12: Port McNeil (nog een boottocht?) – Tofino
DAG 13: Tofino en omgeving
DAG 14: Tofino – Victoria
DAG 15: Victoria – Vancouver
DAG 16: Vancouver
DAG 17: terugvlucht in de late namiddag
Nog een beren/arendtip:
In bella coola (en op andere plaatsen langs de bella-coola highway) is er een plaats waar natives hun boten te water laten om te gaan vissen. Ze kuisen de vis vaak ter plaatse en laten de visafval liggen…dit trekt veel beren en bald eagles aan.
Vanop de camping in Bella Coola heb ik verschillende beren gezien in de rivier en ik zag er dagelijks misschien wel 15 bald eagles aan de overkant van de rivier zitten.
hallo,
ondertussen zijn we enkele maanden verder en heb ik voor een goede prijs vliegtickets bij klm geboekt!
We gaan eind augustus-begin september 2012 dus naar canada! :cheer:
Uiteinelijk is de route een one way Vancouver-Calgary geworden, met vertrek 21 aug
- aankomst vancouver (in de namiddag)
- vancouver (met watervliegtuig vlucht maken???) - in vancouver waren we al, en vinden we een mooie stad
- vancouver: stad of een rondje rijden in de omgeving
- vancouver-victoria
- victoria-toffino
- toffino (pacific rim)
- toffino- campbell river (had graag ook een orka tocht ondernomen vanuit campbell river maar dat zal dan allicht niet lukken- die tochten zijn meestal 's ochtends)
- campbel river - via dirt road gold river sthtatcona park naar telegrap cove - port mc neil
- dag in port mc neil en omgeving met oa een orka tocht
- inside passage (zonder hoge verwachtingen - maar maakt het ons mogelijk om vancouver & hyder in één route te steken)
- prince rupert - stewart
- stewart - burns lake (flinke rit!)
- burns lake - jasper (opnieuw: een flink rit)
- jasper - the crossing (dit stuk hebben we al ooit eens gedaan)
- the crossing - ranche (we willen graag een nacht op een guest ranche doorbrengen!)
- ranche - calgary
- vertrek uit calgary in de namiddag
Hier en daar een pittig stuk rijden maar dat weten we en vinden we niet erg. Rockies zijn niet de focus van deze reis maar het is geen straf er nog eens terug te komen natuurlijk.
als er nog tips zijn…
Beste Tipsy,
Wij zijn net terug van een prachtige reis door Canada en o.a. Vancouver Island.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij vertrekken er vanuit Campbell River een aantal walvis excursies pas tegen de middag. Van een grizzly excursie weet ik dat zelfs zeker en ik kan uit ervaring vertellen dat je dan ook de kans hebt orca’s en dolfijnen te zien.
Je zult dan wel erg vroeg moeten vertrekken vanuit Tofino maar het is te doen.
Voor een orca excursie kan ik je Stubbs in Telegraph cove van harte aanbevelen! Zij hebben een ochtend en een middag excursie dus eventueel zou je deze op de reisdag van Campbell River naar Port McNeill prima kunnen inbouwen.