Eerste keer West-Canada met de camper

Goedemiddag,

In September gaan mijn vrouw en ik een camperreis maken door West-Canada.
Wij hebben hier ongeveer 3.5 week de tijd voor, en reizen van Calgary naar Vancouver.
Ook willen wij Vancouver Island in onze plannen betrekken in combinatie met Knight Inlet. Maar dit is nogal exclusief? vroeg bij zijn?
Wij zijn liefhebbers van natuur en wildlife.

Wij hebben onderstaand concept gemaakt, maar we lopen op sommige plekken een beetje vast.
Help?? Missen wij dan nog mooie stukken, of zouden jullie dingen anders doen? Graag hoor ik van jullie.

Groeten, Erik en Denise

Dag Datum
Di 06-09-16 Vlucht naar Calgary, overnachting in hotel
Wo 07-09-16 Ophalen Camper, naar banff
Do 08-09-16 Banff NP
Vr 09-09-16 Banff NP
Za 10-09-16 Banff richting Jasper
Zo 11-09-16 Jasper NP
Ma 12-09-16 Jasper NP
Di 13-09-16 Jasper richting Wells Gray
Wo 14-09-16 Wells Gray
Do 15-09-16 ?
Vr 16-09-16 Richting Whistler
Za 17-09-16 Whistler
Zo 18-09-16 Whistler - Oversteken naar Vancouver Island
Ma 19-09-16 Vancouver Island
Di 20-09-16 Vancouver Island
Wo 21-09-16 VI - Knight Inlet
Do 22-09-16 VI - Knight Inlet
Vr 23-09-16 Vancouver Island
Za 24-09-16 Vancouver Island
Zo 25-09-16 Oversteek + Camper inleveren in Vancouver
Ma 26-09-16 Vancouver
Di 27-09-16 Vancouver
Wo 28-09-16 Vlucht naar Amsterdam
Do 29-09-16 Aankomst AMS

Dag Erik,

Ik ga even kort in op het weer. Je hebt gekozen voor september. Minder toeristen, maar grilliger weer… Ik weet niet of je het weet, maar hou rekening met sneeuw. Op deze linkvind je goede info hierover.

West Canada is een fantastische bestemming, dus je kan absoluut niets mis doen. Een deel van de trip die jij gaat doen, zit in een trip die wij al gedaan hebben. Ik geef je de link, je kan er misschien zelf tips uithalen. Als je laat weten waar je precies vast zit, kan ik kijken of ik je wat specifieke tips kan geven. Wij gaan alvast deze zomer terug naar Jasper en Banff met kids en zijn ook absolute natuurfans. In Jasper en Banff valt zoveel te zien dat je elke keer weer een keuze moet maken. Enkele toppers (voor ons) zijn bijvoorbeeld Lake Louise (je kan er ook gewoon een heerlijk dessertje eten met uitzicht op het meer, gletsjer EN in het kasteel), Maligne lake en een bezoekje met een cruise aan Spirit Island, Maligne Canyon en het bekende Icefield centre (eventueel tochtje met grote bus naar Athabasca Glacier).

Hou ook rekening met wilde dieren als kampeerder. Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt? Altijd eerst langs een visitor center passeren, vooraleer je ergens je kamp opmaakt. Wij hebben al eens een wandeling niet kunnen doen in Banff, omdat net op dat moment een paar grizzly’s besloten een territoriumstrijd uit te vechten. Lees er deze info van Parks Canada zeker eens op na: Bears in the Mountain National Parks en The “Bare” Campsite Program.

Vanessa

Goedemorgen Vanessa,

Hartelijk dank voor je reactie. Zojuist even naar jullie reis zitten kijken! Wauw, dat moet fantastisch geweest zijn :slight_smile:
Onze keuze voor september is gebaseerd op het feit dat wij pas na alle gezinnen met kinderen op vakantie kunnen (op werk).
We zijn daarom wel in Calgary begonnen, zodat we eerst door de Rockies gaan, en daar half september door heen zijn, en richting mooier weer gaan.
Daarnaast hopen we er stiekem op dat de zalmen in september stroomopwaarts gaan, en de beren actiever zullen zijn.

In ieder geval heel erg bedankt voor je moeite en je hulp! Voor ons staat sowieso vast dat we beginnen in Banff, doorgaan naar Jasper, via Mount Robson naar Wells Gray NP. Wij lopen hierna vast… waar heen te gaan na Wells Gray? Direct door naar Whistler, of toch naar de wijnstreek van Canada? Zijn wij ook niet vies van haha.

En op Vancouver Island… Hebben jullie bij Victoria whale watching gedaan? Of kan je daarvoor beter naar andere gebieden op Vancouver Island gaan?

Alvast bedankt weer voor je reactie.

Groeten, Erik

Dag Erik,

Het heeft wat zitten borrelen in mijn hersenpan ;), ik heb wat dingen opgezocht en dit zijn mijn tips die zijn komen bovendrijven…

(1) September en beren
In de eerste plaats denk ik dat jullie sowieso een grote kans hebben om beren te zien.
Wij hebben er een aantal de baan zien oversteken tussen Jasper en Wells Gray Provincial Park. Een plekje dat je op deze baan echt niet mag overslaan is Little Hells Gate Regional Park (link!). Een grindweg brengt je naar een parkeerplaats. Dit is toegankelijk voor mobilehomes! Smal baantje, maar er is ruimte om op het einde te draaien. Dan kan je wandelen naar een ‘overlook’ van ‘the North Thompson River’. Een versmalling in de rivier zorgt daar voor spectaculaire stroomversnellingen EN de kans is ook groot dat je daar beren tegenkomt. Yep, het is de moment dat de zalm zich aan een trektochtje waagt en dat lokt beren! Al kan je nooit exact met zekerheid weten wanneer de zalm er passeert. Je kan misschien tijdens je tocht even informeren in het visitor center van Jasper. Je gaat er weinig (lees: geen) volk tegen komen, want deze plek is voornamelijk gekend bij locals… hm… als niet iedereen hier plots naar toe trekt natuurlijk ;). Je gaat alvast niet veel info vinden op het internet, maar wij hebben die tocht met de wagen gedaan en het is een aanrader en een ommetje waard!
In Wells Gray Provincial Park (link!) zijn wij ook op verschillende plaatsen beren tegengekomen in de omgeving van de weg (oef). Het is daar een echte wildernis. Ook weinig volk… en ook hier een woeste rivier. De meeste toeristen trekken naar de toeristische kant van ‘Helmcken Falls’. Als je houdt van een wat ‘ruigere’ wandeling ‘Helmcken Falls Rim Trail’ dan wordt je beloond met een prachtig uitzicht op deze 4de hoogste waterval van Canada. Je volgt de rivier en gaat door bos. Ook hier dus kans op beren… gegeven dat je ze niet TEGEN het LIJF wil lopen, voorzie je je misschien best van een belletje aan je rugzakken, liedjes zingen, babbelen en eventueel berenspray (link!). Je kan dat hier niet kopen, want is eigenlijk een wapen EN je moet het ook juist gebruiken… je kan er hier (link!) nog meer over lezen. Andere beestjes die je hier (en ook elders) kan tegenkomen zijn ‘mosquitoes’. MAAR in september zijn er (alvast) in Wells Gray minder van die beestjes en de temperatuur is aangenaam om te wandelen. Zorg altijd dat je iets bij je hebt waar **DEET **inzit. Dat is het énige wat die mottige insecten (muggen) op afstand houdt. Ik raad het aan, omdat 1 beet genoeg is om er een joekel van een bult aan over te houden voor enkele dagen.

(2)** September en ‘salmon run’**
Dus “Salmon Run” is de term waarmee je op zoek kan gaan naar locaties… WANT YES september is zeker een goede kans om EN de zalmen te zien die terugkeren EN de beren te zien die zich tegoed doen aan de zalm.
Ik zou zeggen… kijk eens naar de volgende** links**. Je zal er zeker goede info vinden:
Tripadvisor: Planning a road trip to see Salmon Run & Bears, West Coast
Brown and black bear viewing sites in Alaska and Canada
Vancouver Island: Stamp River Provincial Park
Documentje van de overheid: Where & When to See Salmon

(3) Walvissen zien
Tripadvisor barst van de mensen die je het hebben voorgedaan :slight_smile: Neem eens een kijkje op deze link en ik hoop dat je er ideeën uit kan halen.
Een plekje dat ik wel zou aanraden om zeker eens een kijkje te nemen is Oak Bay Marina (link!)

(4) Welke route: Wijnroute of route via Whistler
Aha, een wijnliefhebber :slight_smile: Tja, de** Okanagan(link!) **heeft wereldfaam wat betreft haar wijnen en de wijntjes zijn dus zeker het proeven waard! Maar je vroeg mijn mening, dus ziehier mijn persoonlijke mening:
Goede wijnen kan je hier (lees: Frankrijk, Duitsland,…) in overvloed proeven en kopen
De wijnstreken in West-Europa moet je niet ver zoeken
DUS als je voor een unieke beleving naar Canada trekt, dan zou ik de wijnroute voorlopig niet kiezen. Het is eigenlijk een route die ik zou aanraden als je er sowieso doorrijdt, niet als je kan kiezen!
Dus mijn keuze gaat uit naar de route via Whistler. Ik geef je enkele **links **die van je route een toproute maakt :slight_smile:
Mile Houses of the Cariboo Road
Historic Hat Creek Ranch ligt op de Coast Mountain Circle Route
Whistler zelf is niet alleen een skibestemming, maar ook een schitterende omgeving, vlakbij Garibaldi Provincial Park. Neem er zeker eens de ‘Peak to Peak Gondola’
Vanaf Whistler kan je je route verder vervolgen via de Sea-to-Sky Highway.
Je keuze voor Whistler brengt je dus van de éne scenic byway naar de andere

(5) Oh ja… Vancouver… de mooiste stad van de wereld. Ik raad je aan om te genieten van een zalige wandeling langs The Seawall (link!). Prachtig zicht op de stad en met een mini-overzetbootje ben je zo in downtown. Yep, hier zou ik wel willen wonen!

Voila, een hele boterham (pfff)
Heel veel succes en plezier met de verdere voorbereidingen van je trip. Dat wordt genieten, daar ben ik zeker van :slight_smile:

Groeten,
Vanessa

Goedemorgen Vanessa,

Onwijs bedankt voor je reactie!!

We gaan hier verder mee aan de slag, en gaan een mooie reis tegemoet!!

Hebben ondertussen een mooie offerte gehad van GoCanada, dus moet helemaal goed komen!

Groeten, Erik en Denise