Hulp bij vakantieplannen

Hallo,
Even voorstellen; wij zijn een stel van 23 en 26 en willen graag op vakantie naar Canada.

We hebben het hele forum al doorgelezen alleen zitten nog wel met een paar vragen.
Ten eerste, ivm school en werk kunnen wij pas in september op vakantie.
We willen half september weg, voor 3 weken.
Is West-Canada nog te doen in deze tijd van het jaar, of is het al te koud?
Welke delen/routes zijn dan het best te doen of moeten we juist vermijden.

Het volgende vraagstuk waar we mee zitten is de camperhuur.
We willen dus met een camper gaan reizen en vragen ons af of we een enkele vlucht boeken en los daarvan een camper, of via een organisatie een vlucht+camper boeken. Wat zijn jullie ervaringen en welke organisatie raden jullie eventueel aan?

Tot slot moeten we de route nog maken.
Nou staan er op dit forum genoeg route ideen en tips, maar specifieke tips zijn altijd welkom.
We willen het hele toeristische een beetje mijden (al valt dat in september misschien wel mee), niet teveel cityhoppen maar zijn ook nog geen doorgewinterde kampeerders.

Bij voorbaat dank

Om met het gemakkelijkste antwoord te beginnen: met de drukte zal het wel meevallen aangezien ook daar de scholen dan weer zijn begonnen.
Met betrekking tot het weer wordt het antwoord al minder eenvoudig. Ook West-Canada is een ruim begrip qua afstand en klimaat. Wil je naar het noorden (bijv. via de Cassiar Highway) of naar het zuid-oosten? In de noordelijke streken en de Rockies kan het eind september al sneeuwen terwijl je in het zuiden dan nog heerlijke temperaturen hebt.

Wat je zou moeten vermijden is geheel aan jullie zelf omdat dat erg persoonlijk is, maar wil je de grootste kans op warmer weer dan moet je zuidelijker blijven. Vind je het daarentegen niet erg om een keer wakker te worden en dan te zien dat het 's nachts wat gesneeuwd heeft, dan maakt het niet zoveel uit waar je naar toe gaat. Het enige waar je vanaf begin oktober mee te maken kan krijgen is dat sommige campgrounds gesloten kunnen zijn aangezien het kampeerseizoen dan min of meer voorbij is. Ook daar zul je in het noorden dan meer mee te maken kunnen krijgen dan in het zuiden.

Wij hebben tot dusver vlucht en camperhuur via een reisbureau geboekt, inclusief een hotelovernachting (na een intercontinentale vlucht mag je nl niet op de dag dat je aankomt met een camper op stap). Wij hebben hele goede ervaringen met Great Lakes Travel BV. De camper is gehuurd bij Canadream.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat ervaring met kamperen niet echt noodzakelijk is om met een camper op stap te gaan. Als je de camper gaat ophalen krijg je uitgebreide instructies en verder is het een kwestie van rijden maar. Je zult even moeten wennen aan de omvang (vooral geen afwas in de gootsteen laten staan :)! maar dat gebeurt snel genoeg.

Mocht je meer info willen hebben (over specifieke streken in NoordWest -Canada of over de do’s en dont’s met een camper) dan hoor ik het wel.

Groet,
Rob

Ik ben het met Rob eens,

Weet wel dat Vancouver (grens Canada-VS) op een latitude ligt van 49, dat is het zelfde als Parijs ongeveer dus je zit in Vancouver zuidelijker dan Nederland. De meeste mensen gaan niet hoger dan halverwege BC. De grens BC-Yukon ligt op 60, wat overeenkomt met het noorden van Schotland en overal in Scandinavie.

Dus dan heb je een idee waar je aan moet denken. Verder is het aan de kust natuurlijk altijd milder weer en in het land grilliger. Ook kan het aan de andere kant van de berg alweer anders zijn.

Wij waren afgelopen augustus door de Rockies gereden met mooi weer en twee weken later zag ik op tv dat de eerste mensen rondom Banff al verrast werden met sneeuw en ze de bult niet op kon rijden. Maar ook dat weer is erg verschillend. Met een camper zal je minder snel kou lijden. En in het wit is Canada soms nog veel mooier. Maargoed de kans daarop in september is klein want vorig jaar waren we er in september en was het tussen 10 en 20 graden daar.

Hey Rob,

Ten eerste bedankt voor je reactie.
Great lakes travel hadden wij ook al gevonden. Daarnaast hadden we de site WRC reizen gevonden. Heb je hier ook ervaring mee? (of iemand anders misschien)

De tip van de afwas hadden we zelf ook al ingevuld, geldt ook voor een zeilboot:lol: Haha, door schade en schande word men wijs.

Heb je misschien ook ervaringen met een ranch? M’n vriendin mag graag paardrijden en we hebben ergen gelezen dat dat kan in Wells Grey.

Persoonlijk lijkt het Noord westen mij wel een mooie streek, maar denk dat we het toch maar iets zuidelijker houden, dit in verband met het weer.

Groetjes

Hey MC,
Had je antwoord nog niet gelezen.
Maar in ieder geval bedankt. Had zelf die indrukken ook al. Echt kortebroeken weer zal het wel niet meer zijn, maar sneeuwketting lijkt me ook nog niet de bedoeling. Het ging ons er meer om dat het niet zonde is van je vakantie om in die periode te gaan. Maar zoals ik jullie begrijp moeten we het gewoon doen.
Nou ja, dan gaan we maar verder met plannen, das ook erg leuk, de voorpret!

Hey,

Jazeker hebben we (veel) ervaring met een ranch echter…alleen in de buurt van onze toekomstige woonplaats nl Whitehorse en dat is ca 2.500 km pal ten noorden van Vancouver. Aan de andere kant lijkt het me dat er doorgaans niet zo heel veel verschillen zullen zijn tussen de ranches onderling. Een paard is een paard tenslotte. Ik zou me in dit geval meer laten leiden door de omgeving.

Naast de lokale reisboer hier (die echt niets voor ons kon betekenen) verder alleen ervaringen met Great Lakes Travel tav Canada. We zijn tot op onze wenken bediend en alles bleek prima geregeld.

Overigens heb ik nog het adres van een weblog van Jan & Margareth (zijn ook actief op dit forum). We hebben ze vorig jaar voor hun vakantie ontmoet en zij zijn in 2010 medio september door NoordWest Canada gereden. Is wellicht een aanrader om te lezen en dan met name wat je zou kunnen verwachten. Ik stuur je het adres wel per mail.

Succes met de voorbereidingen,
Rob

Ik rij ook paard en overwoog eerst om Clearwater Ranch te boeken bij Wells Gray, maar daar stappen ze alleen met de paarden. Toevallig kwam ik 'n ranch (Spring lake ranch) tegen in 100 Mile House waar je gewoon echt kunt rijden, dus heb ik daar geboekt. Hij is nog veel goedkoper ook en je hebt er 'n meertje voor de deur en mag gratis van bootjes gebruik maken. Ik ga naar die ranch tussen Whistler en Jasper in.

Overigens combineer ik west Canada met Montana en Wyoming en onderweg naar Yellowstone ga ik nog 4 nachten naar Rocking Z ranch in Wolf Creek.

Vergis je niet! Er zijn ranches waar men alleen walk only aanbiedt. Dan mag je dus niet galopperen. En je hebt dude ranches waar je veel meer de authenticiteit kan ervaren van het leven op 'n ranch of de toeristische ranches waar ze gewoon brave buitenritjes organiseren. Voor 'n beginner is dat misschien gewenst, maar als je 'n gevorderde ruiter bent, dan is het natuurlijk wel fijner om wat meer vrijheid te ervaren.

Op de ranch waar wij ervaringen mee hebben kun je kiezen en hangt het van je niveau af welk paard je krijgt. De 3 uurs ritten die wij hebben gemaakt bestonden uit oa een rustige rit door bossen en over wat bergjes. Veel gelegenheid om te galopperen heb je dan niet; hooguit af en toe in draf. De rit was er niet minder om. We hebben ook dagtrips gemaakt en dan ga je eerst via bos de bergen over en in de volgende vallei hadden we even gelegenheid om te galopperen (zelfs door sneeuw). Ik moet eerlijk zeggen dat ik m’n aandacht meer bij de omgeving had (je kan per slot op een paard verder de wildernis in dan lopend) dan bij het fenomeen paardrijden al is het rijden in zo’n omgeving natuurlijk wel heel speciaal.

Hey Hoi

Wij gaan 21 mei dit jaar 3 weken naar west canada. Hebben onze truckcamper bij WRC geboekt, was vor onze reis het voordeligste. Verder hebben we geen ervaring ermee, maar er zijn goede berichten van. Verder staan traveldeals en travelcanada wel goed aangeschreven!

GRtn
Dennis>>>

ook een tip: een paar dagen een cabin of een cottage en even lekker tot rust komen is misschien ook wel een optie en soms ook niet zoveel duurder dan een camper. Probeer niet alles te zien, maar geniet een beetje van een aantal plekken

helemaal mee eens!!