Wij willen dit jaar na canada op vakantie. We zijn aan het twijfelen over twee vertrekdata vanaf 30 augustus of vanaf 6 september.
Nu kwam bij ons de vraag, hoe zit het met het weer?
Welke periode is het beste om canada te bezoeken?
Als je vanaf 6 september gaat en dan 3 weken. Kan er dan sneeuw liggen?
Kan het zijn dat je bepaalde wegen met de camper dan niet meer kan rijden?
Met dikke hoofdletters: 6 September.
Maandag 2 september is Labor Day en dat Long Weekend is de traditionele afsluiting van het vakantieseizoen en overal ontzettend druk. Als je nu een campground zou willen reserveren in b.v. Jasper of Banff, zou dat al niet meer lukken.
Na dit weekend is het gedaan met de vakantiedrukte en is het een heerlijke periode om met de camper door The Rockies(en de rest van West-Canada) te toeren. De wegen zijn overal prima begaanbaar en alles is nog open en hoewel er na Labor Day weekend hier en daar wel een campground de hekken sluit, kun je overal nog terecht.
Er kan een vroeg sneeuwbuitje vallen(maar dat eigenlijk de hele zomer door op grote hoogte), maar dat is ook heel snel weer weg.
Zelfs hier ‘in het hoge Noorden’ is September doorgaans een fraaie herfstmaand, al is niets zo veranderlijk als het weer. Met de drukte valt het hier over het algemeen wel mee; veelal Amerikanen die op terugreis zijn vanuit Alaska naar de zuidelijke staten. Mocht er overhoopts toch een vroege sneeuwbui vallen dan wordt er hier met man en macht gewerkt om de doorgaande wegen (Alaska Highwy en Klondike Highwy) berijdbaar te houden. Check wel of jullie RV voorzien is van een kachel; de nachten kunnen al wel wat frisjes gaan worden (voordeel: geen muggen :cheer:).
Hoi Angeline.
Naar welke gebieden ga je? Want mn sneeuwval is heel plaatselijk. Ik zou ook zeggen in september (mn vw kosten en drukte).
In 2004 ben ik va 4 sept- 26 sept in BC en Alberta geweest. We hadden de ene dag zon en de andere bewolking. Op zich niet veel regen, maar in de Rockies wel sneeuw en in Jasper -7 graden 's nachts (en geen ruitenkrabbers in de auto, bankpas werkt ook ;-))
Vorig jaar ben ik ook in sept naar BC en Alberta geweest en op 1 dag na geen regen gezien, alleen maar 25 graden en warmer (oke, in bergen natuurlijk iets frisser). Ik geloof niet dat ik ooit eerder zulk mooi en constant weer heb gehad op vakantie! Moraal van het verhaal: wees niet bang voor vreselijke kou in Canada, ook niet in sept!
De meeste wegen zijn goed te berijden. The Rockies, m.n. The Icefields Parkway, is geen probleem. In B.C. zijn wel enige smalle kronkelige wegen, die wat krap kunnen zijn, b.v. delen van highway 99, highway 24 en de weg naar Takakkaw Falls heeft twee bochten, die je niet in één keer kunt nemen. Ook zijn er behoorlijk wat campgrounds, die slechts een maximum lengte toelaten van 27 feet.
Natuurlijk verbruik je ook wat meer benzine met een 30ft. camper.
Heb je echt zo’n grote camper nodig?
Bedankt voor je reactie.
Nee natuurlijk hebben we niet zo’n grote camper nodig.
Was gewoon een goedkope aanbieding. We zijn maar met z’n tweeën.
Zijn een goedkope camper aan het zoeken en hebben niet zoveel eisen.
Zou kunnen toch? Als je met vieren bent is wat ruimte wel lekker. Er zijn wel mooie najaars-aanbiedingen te vinden.
ietsje later, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ben zelf vaak in october in Canada geweest en eigenlijk
nooit problemen gehad met het weer.