Volgende zomer zouden we samen met onze twee kindjes (2 en 4 jaar oud) naar west canada willen gaan. We zouden een kamper willen huren. We zijn niet geinteresseerd in steden, willen de natuur(parken) zien, dieren, korte wandelingetjes maken, enz.
Enkele vraagjes:
Wanneer is de beste periode om te gaan? Wij zaten te denken aan juni of september.
Kan je met een kamper overal rijden? Zijn er problemen in de parken. Ik las ergens dat Jasper NP niet zo goed geschikt zou zijn voor kampers. Klopt dit?
Moet je in juni/september op voorhand het kampeerterrein boeken? Ik las dat je vaak niet op voorhand kan boeken. Zou dat regelmatig problemen geven in juni of september? We hebben geen zin om een halve dag van het ene terrein naar het andere te moeten rijden op zoek naar een plekje.
Nog tips voor het reizen naar west canada met kleine kinderen?
Om je/jullie vragen eerst met een andere vraag te beantwoorden: waarvandaan vertrekken jullie in Canada: Vancouver of Calgary (of Whitehorse wellicht)?
Hoe dan ook. Het hoogseizoen (july + augustus) is eigenlijk niet te vergelijken met het hoogseizoen in bijv. Frankrijk of Spanje echter… Banff & Jasper NP zijn wel de grootste touristische trekpleisters dus hou daar wel rekening mee met volle campgrounds. Ik geloof dat voor campgrounds in Jasper een reservering wel aan te bevelen is echter daar ben je nu waarschijnlijk al te laat mee (als je al zou willen camperen op een campground met ca 1,000 plekken). Ik prefereer eigenlijk meer de PP campgrounds; kleinschalig (10 - 25 plekken) en goedkoop en… stuk voor stuk pareltjes in de wildernis. Altijd plek. Eenmaal weg van Banff & Jasper zul je van het hoogseizoen weinig meer merken en (Noord-)West Canada heeft gelukkig veel meer te bieden dan deze twee bekende parken. Mijn ervaring is des te noordelijker je gaat des te rustiger en … meer kans op het zien van wildlife.
In principe mag je overal rijden met een RV mits de weg wordt ‘geserviced’ wat zoveel wil zeggen dat mocht je panne krijgen (bijv een lekke band die je overigens zelf niet mag verwisselen) er een bedrijf wordt opgeroepen om je te helpen.
In West Canada (lees BC en Alberta) kun je zowat alle wegen berijden; in The Yukon zijn oa de North & South Canol Road, The Nahanni Range Road en de Dempster Hwy hierdoor uitgesloten. In principe mag je elke RV besturen met een Nederlands rijbewijs B(E). De verhalen over het hebben van een internationaal rijbewijs zijn fabeltjes, in ieder geval in de praktijk (de RCMP weet niet wat een Internationaal Rijbewijs voorsteld) en mijn gewone Nederlandse rijbewijs werd zonder problemen geaccepteerd bij een controle.
Een tip voor het plannen: koop The Milepost http://milepost.com/; een onschatbare bron van info over NW Canada (mbt wegen, campgrounds, en nog veel, veel meer. Tevens voorzien van een goede wegenkaart).
Tsja, over het rijden en het hebben van kinderen zijn de laatste adviezen nog niet gegeven. Hangt denk ik voornamelijk van het kind af. Mijn dochter vond het geweldig om NW Canada vanuit een rijdende camper te bekijken mits 1) niet de hele dag (gemiddeld reden we 5 a 6 uur op een dag) en 2) eenmaal op een camground of fikkie stoken in de fire pit of kanoen op een meer (indien aanwezig) of vissen.
De camperverhuurbedriven gaan doorgaans uit van een gemiddelde rit van 250 km per dag. Alhoewel we veel hebben gereden in onze vakanties (6.000 cq 10.000 km in resp 4 en 6 weken) hebben we dit gemiddelde nooit gehaald.
PS in mei kan het, afhankelijk waar je bent in West Canada, nog best aan de frisse kant zijn (lees vorst en sneeuw); mn in de Rockies. Hier in de Yukon is het doorgaans begin mei nog helemaal wit en zijn de meren en rivieren (deels) nog bevroren.
Bedankt voor je reactie. Ondertussen hebben we beslist om in september te gaan. Route Calgary - Vancouver + VI. We willen sowieso vooral overnachten op campgrounds in de parken. Lijkt me inderdaad veel mooier.
Als er iemand nog tips heeft voor west-Canada met de kamper met kleine kinderen, zijn deze natuurlijk nog steeds welkom.
September is een prachtige tijd om daar te vertoeven. Hou er alleen wel rekening mee dat de campgrounds in de Nationale parken na Labour Day(1e maandag van september) weekend of in ieder geval het daaropvolgende weekend sluiten.
De campgrounds in Jasper, Lake Louise en Banff blijven wel (gedeeltelijk) langer open.
Wij zijn afgelopen augustus met onze 3 dochters van toen 1, 5 en 7 jaar oud in west Canada geweest. Geen enkel probleem. Samen met de kinderen op zoek naar wildlife. De oudste had een camera gekregen en was halve dagen zoet met de chipmunks fotograferen. Ons is het goed bevallen om smorgens heel vroeg te gaan reizen. Meer kans op wildlife en dan na een uurtje rijden ontbijten, vaak op een leuke locatie. Pannekoeken als ontbijt deed het heel goed. Dan smiddags even relaxen op de camping en even spelen, in de namiddag wat bekijken en eten bij een picknicktafel langs een van de meren bijvoorbeeld en dan vlak voor de schemer weer terug naar de camping. Mijn dochters vonden de tussenstops bij de visitors centres leuk want vaak een speeltuin daar. In field is leuk visitors centre evenals aan de voet van mountain robson. Af en toe een campground met zwembad en ook wasmachine is handig met de kids. Koop een goedkoop campingsetje tennis spul, bal enzo dan kunnen ze op de camping ook even uitrazen. Hoogtepunt van de reis vonden ze walvissen zien op Vancouver Island. Strand vinden ze ook heerlijk.