Keuzes rondreis West-Canada (20 dagen)

Eind mei / begin juni staat voor ons een rondreis in West-Canada op de planning. Dat willen we met een huurauto doen. Op dag 1 komen we aan in Vancouver en op dag 20 vertrekken we in de middag weer.

De afgelopen weken heb ik me een beetje ingelezen aan de hand van verschillende reisgidsen. Op hoofdlijnen hebben we wel een idee welke plaatsen / nationale parken we zouden willen bezoeken.

Omdat Vancouver zowel onze aankomst- als vertrekluchthaven is, zijn we hier dus aan gebonden.

Globaal ziet de route er als volgt uit: Vancouver - Hope - Kamloops - Revelstoke - Banff NP - Lake Louise -
Jasper NP - Calgary - Cranbrook - Osoyoos - Kelowna - Hope - Vancouver.

Dilemma’s en vragen:

  • Whistler: wel/niet opnemen (i.p.v. via Hope naar Kamloops dan via Whistler naar de Rocky Mountains).
  • Vancouver Island slaan we nu over om bijvoorbeeld Calgary mee te kunnen nemen. Is dat logisch?
  • Zou je zowel Banff als Jasper moeten bezoeken, of zijn daar andere keuzes te maken?
  • Welke (andere) nationale parken moeten we niet overslaan?

Suggesties zijn welkom!

Groeten,
Björn

Hoi Björn,
Goed dat je in ieder geval keuzes maakt en niet alles in 1 reis wil stoppen :slight_smile:

Laat ik eerst beginnen met wat ik niet zou doen:

  • tijd plannen om in Calgary te zijn
  • langer dan 1 nacht in plaatsen als Kelowna en Kamloops blijven

Voor de rest is er zo veel moois te zien, dat je ongeacht welke parken je uitkiest je prachtige dingen zult zien.

Zowel de parken Banff en Jasper zijn erg de moeite en dus ook de Icefields Parkway daar tussen in. Ik zeg bewust de parken en niet de plaatsen, met name Banff is erg druk met busladingen vol touristen. Ik vind het zelf veel fijner om hiking trails te pakken vanaf waar je alleen maar de ongerepte natuur ziet en niet een plaats.

Veel mensen die een rondje vanaf Vancouver doen reizen tussen Vancouver en Jasper langs Whistler en Wells Grey Provincial Park.

Mocht je juist langs de zuidkant terug willen (zoals in je huidige route) kan je ook overwegen om via Waterton Lakes NP en Glacier NP in Montana te gaan. Ik ben alleen in Glacier geweest, dat was adembenemend en een stuk minder touristisch als de parken in Canada.
Je zou bij wijze van spreke ook nog via Seattle en North Cascades NP terug kunnen.

Hou er overigens rekening mee dat er in de periode dat jullie gaan nog veel sneeuw kan liggen en dat veel hiking trails mogelijk nog niet begaanbaar zijn.
Ik zie aan mijn foto’s dat ik op 21 juni 2016 bij Revelstoke NP was. Je kon toen nog niet met de auto de hele weg omhoog rijden; vanaf een bepaald punt reed er alleen een busje en dan moet je het laatste deel over de sneeuw omhoog lopen. Er werd afgeraden om hiking trails te bewandelen, dus dat heb ik toen ook niet gedaan.

oh en wat voor verblijf willen jullie gebruik van maken? camperen? hotel? hostels?

Bedankt voor je reactie! We hebben inmiddels een wijziging doorgevoerd: richting Jasper gaan we via Clearwater / Wells Gray park.

We willen overnachten in hotels, B&B of via AirBnB. We hebben inmiddels ook gezien dat accommodaties (zelfs in juni) al een uitdaging zijn in de nationale parken :slight_smile:

Smaken verschillen natuurlijk, dus we gaan wel naar Calgary omdat we het ook leuk vinden om steden te bezoeken.

Waterton Lakes NP en/of Glacier NP hebben we inmiddels met potlood in ons schema ingevuld. Ons idee is sowieso om het deel ‘na Calgary’ nog niet helemaal vast te leggen. Of is dat met het oog op accommodaties uitdagend?

Hoe wordt de route dan nu precies?

Kwa accomodatie durf ik er niet zo veel over te zeggen voor specifieke plaatsen. Ik heb de afgelopen twee jaren gereisd in Canada en de VS met auto en tent. Ik kon toen altijd wel ergens op een camping of in een hostel terecht. Echter, afgelopen heb ik overwogen om naar Jasper te gaan, maar ik zag dat het hostel waar ik gebruik van wilde maken voor de hele maand augustus vol was geboekt.

Wij zijn vanuit Vancouver via Osoyoos, Nelson, Cranbrook, Waterton Lakes, Calgary, Banff, Jasper, Wells Grey, Whistler terug naar Vancouver gereden. We hebben ook nog Drumheller bezocht, maar dat zal voor jullie te veel omweg zijn.

Wij hadden wel 5 weken in totaal. Als jullie kunnen zou ik Waterton Lakes echt meepikken in de route. Niet zo veel bezocht als ik de routes van de meesten zie, voor mij was het mijn favoriete deel van de trip. Ik vond het een prachtig park. Ook het stuk via Wells Grey tot Whistler vond ik de moeite, evenals een bezoek aan de Green Lakes.

Wij gingen wel kamperen, ik weet niet hoe makkelijk je accommodatie vindt op die route. Alleszins, alles is gewoon prachtig, dus eender welke route je neemt, het is allemaal mooi.