In juli gaan mijn vriend en ik op stage in Vancouver, in augustus willen we graag een korte rondreis maken van 12 dagen die vertrekt in Vancouver en eindigt in Calgary. (Victoria Island hebben we eruit gelaten omdat we daar al naartoe gaan in juli zelf)
We dachten om deze rondreis te doen:
Vancouver -> Kelowna
Kelowna
Kelowna -> Clearwater
wells grey
Clearwater -> Jasper
Jasper
Jasper
Jasper -> Lake Louise
Lake Louise
Lake Louise -> Banff
Banff
Banff -> Calgary
Nu is onze vraag, wat vinden jullie hiervan? Nu Kelowna ligt niet echt op de weg en hiervoor maken we een omweg… Ik vroeg mij bijgevolg af of dit de moeite is om hier naartoe te rijden of is het beter om onmiddellijk naar Clearwater te rijden? (is dit te doen op 1 dag ? Of stoppen we dan beter ergens in Whistler?) Zijn er nog andere stops die jullie aanraden?
Ik heb destijds de vraag gemist, denk ik. Anders had ik zeker afgeraden om via Kelowna naar Clearwater. Het zou me niet trouwens verbazen als IB107 Kamloops bedoelde. Via kelowna naar Clearwater is wel egr ver omrijden. Voor Kamloops geldt hetzelfde; niet doen.
Hoeveel tijd wil hiervoor insteken ? Kelowna en Clearwater ken ik niet. Vancouver, Lake Louise, Banff, Jasper en Calgary wel. Als je voor de natuur gaat raad ik je aan om de beroemde Icefields Parkway te doen (van Banff naar Jasper). Ook Banff en Jasper zelf zijn leuk. Mijn aanrader: 3 dagen in Banff logeren - omgeving bekijken, dan de Icefields Parkway gaan doen incl Lake Louise, vervolgens 3 dagen in Jasper blijven om omgeving te zien. Absoluut de moeite waard.
Waarom niet Kamloops en Kelowna? Dit zijn niet direct hoogtepunten in een prachtige provincie. De rechthoek Kelowna-Salmon Arm-Kamloops-Merritt is het minst interessant. Kelowna en Kamloops zijn industrie-steden en kun je rustig overslaan.
Manning Park en Hope zijn wel wat meer de moeite, maar ook geen hoogtepunten.
Veel hangt af van hoeveel tijd je hebt voor je reis en wat je eigen voorkeuren zijn natuurlijk. Wat wil je heel graag zien/doen?
Ok, het kader is als volgt: camper ophalen in Vancouver en 17 dagen later inleveren in Calgary. Dit alles in juni 2013.
We wandelen heel graag, 5-6 uur onderweg is prima, korter mag ook. Doen geen meerdaagse tochten. We hebben zeker niet iets van “zie heel West Canada in 3 dagen”. 2500 km is zo’n beetje de max. Vakantie is ontspanning, we willen niet elke dag rijden en als we zoveel mogelijk de drukke punten kunnen vermijden zullen we dat niet laten. (Zoiets als de Icefields Parkway is natuurlijk onvermijdelijk.)
Wells Gray lijkt me heel interessant, vanwege het wandelen maar ook vanwege de mogelijkheden om te kanoën. Doen we zelden maar lijkt me daar heel leuk. Dagje relaxt rondpeddelen.
Budget is ook niet onbeperkt. Heb bv gekeken naar de kosten om met de boot van Vancouver Island naar Port Rupert te gaan. Klinkt leuk maar dat gaan we met de camper niet beneden de $ 1000 redden dus dat wordt het niet.
De laatste variant die ik nu in m’n hoofd heb is de route Vancouver - Whistler- Lillooet - Wells Gray - Jasper - Lake Louise - Revelstoke - Nelson - Cranbrook - Kootenay - Banff - Calgary.
De route is qua natuur prachtig. De Rockies in British Columbia zijn heel erg mooi. Mocht je in Whistler een aantal dagen verblijven, ga dan zeker naar Whistler Mountain en Blackcomb. Tussen die twee heb je een gondellift - Peak2Peak Gondola. Absoluut de moeite waard.
Mooie route met veel mogelijke hoogtepunten. best wel veel, maar toch goed te doen.
Een paar tips:
Kanoën op Murtle Lake. Nog altijd één van mijn mooiste ervaringen. Murtle Lake is het grootste Noord-Amerikaanse “paddle-only” meer. De rust, natuur, ruimte zijn echt verpletterend. De kano hoef je niet meer zelf naar het strand te transporteren vanaf het parkeerterrein zoals vroeger. Minimum huurperiode is twee dagen, maar die hoef je natuurlijk niet vol te maken. je bataalt ze natuurlijk wel, maar het is het dubbel en dwars waard.
Wandelen in Joffre Lake Park. Ongeveer 20km vanaf Pemberton kun je hier een schitterende wandeling maken naar Lower, Middle en Upper Joffre Lake. All the way is ongeveer 6-8 uur.
Vanaf Revelstoke highway 23 zuid volgen naar Shelter Bay voor de (gratis) ferrie naar Galena Bay, verder afzakken naar Nakusp en vandaar highway 31A volgen via new Denver naar Kaslo. Dan highway 31 Kaslo naar Balfour voor de ferrie naar Kootenay Bay(eventueel eerst een bezoek aan Nelson) en dan langs het meer zuidwaarts naar Creston. Dat is een prachtige route door een heel mooi gebied, met een heel eigen sfeer, waar (nog) niet zoveel Europese toeristen komen.
Afhankelijk van de tijd die je dan nog hebt zou het prachtig zijn om dan via Cranbrook en Crowsnest Pass naar Alberta te rijden en af te sluiten over de magnifieke Smith Dorien Trail naar Canmore en vandaar naar Calgary.
Bedankt! Zie trouwens dat Joffre Lakes niet eens op de kaart van Hildebrand staat Nog advies voor een goede kaart?
Dat eerste stuk zat inderdaad in de planning, had nog geen besluit genomen over hoe van Nakusp naar het zuiden te rijden.
Voor dat laatste stuk heb ik nog wat meer detail nodig. Bedoel je vanaf Lundbeck aan Hwy 3 naar het noorden via Hwy 22 en dan bij Longview west op Hwy 40 en dan vanaf daar de Smith Dorrien Trail op? Mag dat gereden worden met een camper? Op mijn Hildebrand kaart ziet die trail er als onverhard uit.
Of ga je bij Coleman al de Mountains Forest Reserve in om zo op de Hwy 40 uit te komen? Maar ook die route door de Forest ziet eruit als onverhard.
Op de Hildebrand-kaart, die ki hier heb staat het ook niet, maar je kan het niet missen. Het ligt vlak aan de weg. Op vakantie gebruik ik meestal kaarten van RandMcNally en ook wel Freytag & Berndt.
Vanuit Nakusp volg je eigenlijk eerst highway 6, die doorloopt naar Castlegar en Nelson. Vanaf New Denver de 31A volgen naar Kaslo en dan de 31 naar Balfour (en de 3A naar Nelson) is een veel mooiere route.
Vanaf Cranbrook volg je highway 3/93 naar Fernie, en de grens met Alberta bij Crowsnest Pass. Even voor Lunbreck ga je dan omhoog via de 22 naar Longview.
Even ten noorden van Longview neem je de 541, die aansluit op highway 40. Dan volgen tot aan Lower Kananaskis Lake. Vanaf hier kun je dan de Smith Dorrien Trail volgen naar Canmore. Het is een gravel road, maar wel een "maintained highway"en goed te rijden met een kleine camper (tot 24feet). De ander weg, die je aangaf is een Forestry Trunk Road en die is niet toegankelijk.
De Smith Dorrien Trail is één van de mooiste (misschien wel de mooiste) wegen van West-Canada en in het weekend bij mooi weer erg druk, Highway 40 is trouwens ook een schitterende weg om te rijden.