Canada & USA

Mijn vriendin en ik gaan een half jaar naar Canada en de USA (vertrek juli 2012). Wat we sowieso uitgebreid willen zien zijn Vancouver/British Colombia en misschien Alaska, Toronto, Montreal en omgeving rondom Hudson Bay, oost USA (NYC, eventueel Florida), Tennessee, en eigenlijk willen we de (voormalige) Route 66 afleggen richting het westen van de US, dus van Chicago naar LA en vervolgens nog Californie.

Genoeg te willen en te zien dus, mijn droom is om dit alles per auto te doen. Echter, het is zeer lastig om een auto te kopen in zowel de US als in Canada, of in ieder geval om dit te regelen zonder je blauw te betalen aan verzekeringen. We zijn nu dus aan het bedenken welke andere opties en alternatieven erbij. En daarbij wil ik graag jullie hulp. Niet uit gemakzucht, maar omdat andere (objectievere) ideeen misschien wel beter zijn en dingen zijn waar ik zelf niet aan zou denken!!
De voorkeur is wel om de reis af te leggen in de ‘volgorde’ zoals hierboven genoemd i.v.m. het seizoen; in december kun je beter in Californie zijn dan in Canada etc.

Dus, spui hier je mening, ideeen, opties, briljante inside information enzovoort!! En mocht je weten van geweldige plekjes die we zeker moeten gaan zien naast het grofweg bovengenoemde…Ik hoor 't graag!

Bedankt. :cheer:

Aangezien op bovenstaande geen reacties op komen, stel ik even wat concretere vragen waarvan ik hoop dat mensen die door Amerika en Canada hebben gereisd me kunnen adviseren.

1. Budget. Ik denk 35 Euro (ongeveer 47 Dollar momenteel) per persoon per dag te moeten budgeteren. We hebben niet al te veel luxe nodig. Overigens is dit bedrag exclusief benzine. Is dit redelijk??
  2. Douane e.d. Waarschijnlijk kunnen we een auto lenen van een vriend in Edmonton. Weet iemand hoe lastig het is om (met de auto dus) de grens van Canada naar de US over te steken? Bij vliegreizen schijnt dit extreem streng te gaan; hoe gaat dit overland? Kun je gewoon een Greencard aanvragen bij de grens wanneer je het land binnenkomt en moet je daarbij een ‘bewijs’ laten zien dat je binnen 3 maanden het land weer uit bent? (bv een vliegticket).
  3. Dit is misschien een rare vraag, maar toch moet ik het vragen. Welke staten kun je in de US beter mijden wat betreft homoseksualiteit? Ik weet dat het geen homovriendelijk land is, en dat heb ik maar te accepteren en me daar naar te gedragen, maar ik wil als het even kan eventuele problemen (dus staten) vermijden.
  4. Weet iemand waar je het goedkoopst tickets kan kopen? Ik zag dat vanaf Brussel vliegen naar Canada (Vancouver) een stuk goedkoper is dan vanuit NL, maar misschien dat iemand nog goede inside information heeft…

Bedankt!!

€ 35,- per persoon, per dag. Dan neem ik aan dat jullie met een tentje gaan?
Gekampeerd heb ik niet in Canada, wel een paar keer in Amerika, in de National Parken. Daar kost je een tentsite ongeveer $ 20,-, delen door 2 is dus $ 10,- p.p.
Aangezien jullie zo lang gaan en vast veel parken aan doen, is de annual pass een aanrader. Kost je $ 80,- en kan je alle parken mee in. Wat de prijs van zo’n pas in Canada is, weet ik niet, maar ze hebben ze daar ook.
Als je gaat slapen in een motel o.i.d. red je het niet met € 35,- per dag.
Als je met een tent gaat, heb je dus nog zo’n dikke € 25,- over. Daar moet je van ontbijten, lunchen en dineren. Dus neem ik ook aan dat jullie zelf gaan koken o.i.d.?
Denk ook aan evt excursies/activiteiten die je wilt gaan doen.

Wij hebben totaal geen moeite om de grens over te gaan met de auto. Zowel van Amerika naar Canada als omgekeerd.
Sja, er worden vragen gesteld, maar that’s it. Antwoorden, paspoot laten zien en wij konden verder.

Check eens sites als cheaptickets en worldticketcentre. Zoeken op flexibele data kan je een hoop geld schelen.
En je kan ook kijken naar prijzen als je vanaf Duitsland vliegt, is ook de moeite waard!

Anywayz, veel succes met de voorbereidingen en have a fun trip!

Thanks voor de tips/mening. Zoals ik zei, we willen zeker niet luxe doen. Dus inderdaad, vaak zelf koken e.d. Overigens haal je wel euro’s en dollars door elkaar in je verhaal :slight_smile:
We willen inderdaad als het goed weer is in een tent overnachten, maar niet alleen maar.
Ik heb op meerdere sites gekeken van mensen die er gereisd hebben en telkens werd een budget van 50 dollar pp per dag als goed haalbaar - maar daar kan ik geen goed oordeel over geven.

Zo een pas is wellicht handig ja, goed idee.

Kun je meer vertellen over het soort reis dat ‘jullie’ hebben gedaan?

Ik denk dat je het niet redt met 35 euro pp per dag.
Je wil toch ook af en toe iets leuks doen en niet alleen eten en slapen.
Wij waren gemiddeld 30 euro per dag kwijt maar wij hadden een camper gekocht en sliepen nagenoeg alle nachten gratis voor 13 maanden lang.
Als je iedere nacht op een camping of in een motel moet slapen dan redt je dit niet met 35 euro denk ik.
Een auto kopen in de US is wel mogelijk hoor. De verzekeringen zijn absoluut niet duur als je jezelf alleen tegen schade aan derden laat verzekeren. Onze 30 foot camper hadden wij verzekerd voor 250 dollar per jaar.
Je moet wel een adres op een of andere manier regelen in de US wil je een auto kunnen kopen. Sommige staten accepteren een postbusadres heb ik gehoord maar een adres van een kennis of vriend is veeel makkelijker.
Alaska moet je absoluut ook meenemen. Dit is het mooiste gebied waar ik geweest ben en ik ben best op wat plekken geweest mag ik zeggen.

Vluchten naar New york zijn bijna altijd het goedkoopst bij airberlin vanaf dusseldorf. Dan kun je vanaf daar een binnenlandse vlucht naar Seattle nemen en daar de grens over naar Vancouver.

Over homoacceptatie weet ik niet veel. Ik weet wel dat het in San Francisco algemeen ruim geaccepteerd is.

1 like

De auto is in principe geregeld (geleend), maar het is goed te weten dat er een alternatief is, thanks. Bij die 30 euro per dag van jullie, zat daar benzinegeld bij?
Ik heb de 35 euro gebaseerd op ervaringen van anderen, maar zoals ik begrijp van jullie is dat niet haalbaar dus (ik heb zelf niet bijzonder veel inzicht in de prijzen in CA en US, maar ga uit van dezelfde prijzen als hier). Echter, wanneer je bijna 95 dollar per dag te besteden hebt, waarvan je er max 30 uitgeeft aan een overnachting hou je 65 dollar over. De ene dag ga je inderdaad een uitstapje doen en de andere dag niet, dus de ene dag zit je er misschien wat overheen en de andere dag wat eronder. In de steden hebben we veelal adresjes van mensen waar we kunnen slapen (Vancouver, Calgary, Toronto, NY), dat scheelt gelukkig.

Hoe dan ook, ik spaar zeker het dubbele als wat ik budgeteer, dus hebben we een buffer mocht blijken dat die 35 euro per dag echt te weinig is. Ik wil trouwens zeker niet koppig overkomen want ik waardeer elke ervaren mening, maar ik denk dat wij ‘niet luxe’ anders bestempelen dan de meesten. Ik doe niet moeilijk over een dagje alleen brood eten of bonen uit blik en slapen in een tentje. Maar genieten willen we wel dus als meerdere mensen zeggen dat 35 euro te weinig is dan neem ik dan aan :).

Ik gooide het idd een beetje erg door elkaar, de verschillende valuta.
Budget reizen is idd voor iedereen anders. Ik kan ook prima een paar dagen alleen op brood of zo teren, maar heb er niet altijd zin in :wink:

Ik heb het net even nagerekend en eigenlijk valt het mij mee, wat ik per dag kwijt ben geweest. Dat is zo’n € 40,- geweest, incl. bezinegeld, eten, slapen, whatever.
Wel exclusief Vegas, want die ene dag krikt het gemiddelde best op… Nja, eigen keus hè.

Wij hebben een 5 weekse road trip gedaan door het Westen van de US en een stukje Canada. Bijna 10.000 km (!) gereden, wat ik te veel vond en vind. Zou niet snel weer in zo’n hoog tempo reizen. (waardoor voor mij de dagelijkse uitgave voor bezine in verhouding hoog is).
Wij hebben een tentje meegenomen, waar we veel in hebben geslapen. Ook af en toe een motelletje/hotel. Maar ook bij kennissen/vrienden geslapen, wat bijna eenderde van de reis zo was, dus bespaard op slapen en eten.
Het was de bedoeling dat we ons eigen potje zouden koken, maar hebben we uiteindelijk niet veel gedaan, omdat we vaak pas laat de tent hadden staan en/of het toch frisjes was. Wel eigen ontbijt mee en lunch was ook soms gewoon brood smeren.
Avondeten was of simpel snel wat opwarmen, of veelal toch ergens eten.

Het is de keuzes die je maakt. Alles kan goedkoop/goedkoper, het is maar net wat je wilt.

1 like

Inderdaad, sowieso denk ik dat steden in het algemeen de kosten wel omhoog duwen. Slapen in een tent wanneer je niet in steden bent compenseert dan wellicht weer een heel eind - het schijnt sowieso ontzettend tof te zijn om in Nationale Parken te overnachten…beetje avontuur hou ik wel van.

10000 km voor alleen de west coast is inderdaad wel erg veel voor 5 weken! ;).
Ik heb wel de indruk dat wij dezelfde soort (budget) reis voor ogen hebben als hoe jij die van jullie beschrijft. Ik denk dat ik een apart budget ga maken voor eten/slapen en een aparte voor uitstapjes. Voor het overzicht is dat handiger denk ik.

Bedankt voor je info!

Bij onze 30 euro zat inderdaad benzinegeld inbegrepen en wij tijdens deze vakantie ongeveer 55000 kilometer gereden, best veel dus.
Het enige wat we niet meegerekend hebben in die 30 euro is het verlies dat we hadden op de verkoop van onze camper.
Hoe langer je gaat hoe goedkoper het gemiddeld word.
Ik denk dat je het gemiddeld niet redt met 30 euro per nacht met z’n tweeen. Of je moet 80% van jullie tijd op een camping slapen.
Maar er is ook wel eens noodweer en het tentje opbouwen ben je ook wel eens beu denk ik.
Maar het moet kunnen als je er echt voor gaat.
Vergeet niet veerdiensten te tellen (vancouver island bijv.) en bijv. een walvistochtje. Deze duwen je gemiddeld budget erg omhoog.