Al jaren loop ik rond met het plan om in mijn eentje een rondreis te maken door 1 of meerdere landen. Dit moet dan d.m.v. backpacken en openbaar vervoer. Zelf een auto/camper huren is geen optie, ik kan in Nederland niet eens een rijbewijs krijgen, laat staan in Canada. Dus ik zal mij in eerste instantie moeten beperken tot het bezoeken van de grote steden of waar ik met Greyhound kan komen. Misschien kom ik onderweg nog iemand tegen met een auto en wijzigen deze plannen iets, dat is juist zo leuk aan reizen toch?
Dit moet dan volgend jaar gebeuren vanaf april/mei en ik wil dan een WHP visum aanvragen om tijdens het reizen ook nog wat bij te verdienen. Nu ben ik een beetje aan het bekijken wat het leven/reizen in Canada kost en wil dat graag eens aan jullie voorleggen om te kijken of ik op de goede richting zit. In de bijlage zit een excel bestand waarin je alleen de bedragen of het aantal maanden moet veranderen om alle totalen automatisch mee aan te passen.
Van tevoren wil ik eigenlijk alleen de heenreis en de eerste week/2 weken plannen om daarna wat vrijer rond te reizen. Waarheen precies weet ik op dit moment nog niet.
De informatie komt voornamelijk van dit forum en sites als Lonelyplanet maar ik zal vast een aantal dingen vergeten zijn of bedragen verkeerd ingeschat hebben. Dat hoor ik dan graag
Goede aanpak om je budget te bepalen; zie ik niet vaak hier op dit forum. Je budget zal hoofdzakelijk afhangen hoeveel/hoever je wilt reizen (Canada is het land bij uitstek om te reizen echter, reizen hier is niet echt goedkoop vanwege de grote afstanden). Weet je al waar je wilt beginnen en eindigen? De bereidheid om lifters mee te nemen in Canada zal van provincie tot provincie (of territory) verschillen. Ik weet dat het krijgen van een lift hier in The Yukon geen sinecure is.
Talking numbers now: (ik heb je budget voor mijn gemak even omgerekend naar het aantal $ per dag)
Eten/drinken ca $ 25 per dag. Lijkt me reeel mits je regelmatig zelf “kookt”.
Accomodaties ca $ 33 per dag. Hangt er vanaf of je veel campeert. Campgrounds (PP) kosten doorgans ca $ 15 per nacht. Ga je uit van Hostels/B&B/Motel/Hotel dan zul je tekort komen vrees ik.
Uitstapjes zoals in excursies ca $ 10 per dag. Hangt er ook vanaf wat je hieronder verstaat. Museum bezoek zal prima lukken; excursie voor Whale watching of Glacier watching/hiking wellicht 1 per maand.
Uitgaan ca $ 8 per dag. Kun je zeker 2 of 3 biertjes voor krijgen
Vervoer ca $ 13 per dag. Ik denk dat je hier wat tekort zult komen echter eea hangt af hoever je wilt reizen.
Verder denk ik dat je niet zoveel vergeten bent, zeker gezien je aanname van 10% onvoorzien.
Het vinden van werk onderweg zou weleens lastig kunnen worden en als het al lukt reken op het minimum loon (verschilt van provincie tot provincie).
Laatste tip: neem eens contact op met Sandoro op deze site; hij heeft veel ervaring in liften/rondtrekken in BC en The Yukon en wellicht heeft hij nog tips of correcties op mijn commentaar.
Succes en veel plezier met de voorbereiding. Mochten je plannen concreter worden dan hoor ik het graag.
Rob
PS; nog vergeten. Jouw aanname voor de wisselkoers. Je gaat uit van € 1 = CAD$ 1,33. Momenteel is de koers wat aan de hoge kant met CAD$ 1,33. Wellicht een idee om rekening te houden met een wat lagere koers (ergens tussen de $ 1,25 en 1,30).
Thanks voor je commentaar! Ga mijn excel er vanavond nog eens goed op aanpassen
Ik heb begrepen dat het in het vroege voorjaar nog erg koud kan zijn maar dat het in Vancouver qua klimaat vergelijkbaar is als Nederland rond die periode. Dus het lijkt mij handig om daar te beginnen en als de zomer zich vordert verder het binnenland in te trekken. Steden als Quebec en Toronto zou ik graag bezoeken dus die kant ga ik waarschijnlijk wel uit dan :-). Dat hangt er maar weer helemaal vanaf hoelang ik kan blijven en op basis van mijn kostenraming moet ik het makkelijk 6 maanden uit kunnen houden. Als ik zuiniger leef en er bijv. nog een baantje bij kan vinden voor een periode moet dat dus makkelijk op te rekken zijn
Yep. April (en Mei in de Noordelijke regio’s) kan nog wat frisjes aanvoelen alhoewel je daar idd in Vancouver waarschijnlijk niet zoveel van zult meekrijgen. Is qua klimaat inderdaad vergelijkbaar met Nederland. Wellicht een idee om Vancouver Island eerst met een bezoek te vereren?
Ride-shares zijn inderdaad heel normaal. Via Craigslist en Kijiji kun je de meesten vinden. Er is ook een georganiseerde ride-share centrale die al jaren lang goed werkt in Quebec en sinds een paar maanden ook een Engelstalige site heeft voor de rest van Canada: Kangaride. Een bestaand lid (ondergetekende) kan je aan een gratis proeflidmaatschap van 6 maanden helpen.
Intercity OV is duur. Zeker in het oosten (ten oosten van Montreal). In West Canada is Greyhound goed te doen, tussen Toronto en Montreal kun je veel besparen met MegaBus (als er geen problemen met je kaartje zijn), VIA Rail kan soms goede tarieven hebben als je ver van te voren het WEB-ONLY tarief pakt. In Quebec en verder in het oosten heeft Orléans Express / Acadian Lines een monopolie (duur!!)
Met 8$ voor uitgaan kun je net 1 bier bestellen in de bar (2 als je voor de paardenpis wilt gaan in een trashy sportbar).
Als je denkt dat CouchSurfing jouw ding is, kun je daarmee besparen op je accommodatie.
Als je er een budget voor zou hebben kan je ook eens kijken bij The Moose Travel Network: http://www.moosenetwork.com/ Hele leuke manier om te reizen. Een paar vriendinnen van mij hebben hier al een paar keer een trip mee gedaan en niets dan goede dingen van te zeggen. Je kan altijd eens kijken.