Mijn naam is Milka Adamczyk en ik ga volgend jaar een reis van ongeveer een jaar maken.
Ik wil graag vanaf midden mei of begin juni ongeveer 3,5 maand door Canada en Alaska trekken. Is dit een reële tijdsinschatting? Hebben jullie tips voor routes? Ik zou iig graag van Toronto naar Vancouver met de trein willen reizen. De rest ligt nog helemaal open en tips zijn heel erg welkom.
Ik heb op dit moment rekening gehouden met een budget van ongeveer 70 euro per dag. Dit is excl tickets maar inclusief ander vervoer. Is dit haalbaar? Ik vind het niet erg om lowbudget in dorms te slapen en zelf te koken.
Ik denk niet dat je voor 70$ veel kunt doen. Daarmee kun je net een slaapplaats en eten bekostigen. Ander vervoer wordt al lastig (zeker de treinreis zal duur zijn!), laat staan uitstapjes maken, een avondje feesten of een appeltje voor de dorst bewaren. Let op dat veel prijzen excl. belastingen zijn.
3,5 maand lijkt mij prima. Momenteel heb ik een couchsurfer die Canada in 5 maanden doet (zonder Alaska). Probeer een inschatting te maken van hoeveel tijd je op een bepaalde plek wilt doorbrengen.
Hallo Jurjen, dankjewel voor je antwoord.
Ik had het in mijn berichtje over 70 euro dus iets meer dan 70 dollar maar als ik je verhaal zo lees waarschijnlijk nog niet genoeg… Jammer… Het is best lastig om informatie over een dagbudget op internet te vinden omdat de prijzen zo ver uiteen lopen, maar het is fijn een eerlijk antwoord te krijgen van iemand die naar ook woont. Ik zal dan nog eens kritisch naar mijn budget moeten kijken want dan worden 3,5 maand wel erg prijzig. Maar 2,5 maand lijkt me weer erg kort voor Canada. Niet?
Reizen in Alaksa (Canada) is zeker niet goedkoop. Maar je kunt de prijs wel drukken. Wat het duur maakt zijn het vervoer en de tours die je doet.
Als je de tijd hebt zou je kunnen gaan liften of met meerdere mensen een auto huren.
Hostels in Anchorage kosten $25 dus dat valt nog wel mee. Maar een tent levert ook veel voordeel op.
Prime spot voor beren kijken is Katmai NP. Alleen bereikbaar met een boot of vliegtuig. Vliegtuig kost zo’n $500 voor een dagtrip maar je kan er ook een week blijven, je hebt dan wel camping en mss valley of 10000 smokes busticket als bijkomende kosten. Dan valt $500 nog enigszins mee voor een plek als deze.
Een boottocht in Seward kost algauw $175-200. Maar als je de ferry (AMHS) neemt kost dit $75 voor een dagje varen alleen deze stop niet bij een gletsjer of een gespotte walvis.
In Denali of Wrangell NP kun je je ook wel voor een week vermaken wat ook niet de hele wereld kost als je een tent meeneemt.
In 2,5 maand is er ook nog steeds heel veel te doen en te zien. Als je die extra maand nog in NL kan doorwerken om je budget te vergroten, ben je ineens heel veel flexibeler.
Tussen Toronto en Alberta kun je iig een hoop overslaan, omdat er praktisch niets te zien is. Was je ook nog van plan vanuit Toronto naar het oosten te gaan of sla je 50% van interesant Canada over (kun je beter meteen naar Alberta of BC vliegen).
Ik volg even. Wil volgend jaar na mijn WHP misschien terugkomen om een roadtrip te maken (indien ik iemand kan vinden om mee te nemen en het allemaal te betalen valt). Wil eigenlijk een week of 4 gaan van Toronto naar Vancouver (en wrs terug :‘) ) maar dan voornamelijk voor Alberta en Banff, Jasper en Victoria Island enzo. Zal daar dan waarschijnlijk ook wel de meeste tijd van de 4 doorbrengen. Is dit beetje reeël? :’)
Zelf ben ik een aantal jaar geleden 4 maanden in Alaska en Canada geweest met de fiets. Tja, dit zal wellicht niet bovenaan staan op jouw lijstje van favoriet vervoer, maar dat zorgt wel voor een aanzienlijke kostenbesparing als je daar bent. Het heeft me heel veel gratis maaltijden en slaapplekken, en daarmee leuke contacten, opgeleverd. Maar goed, dat terzijde, kamperen is wellicht nog de beste optie om het een beetje binnen het budget te houden. Hostels zijn er niet zo heel veel in Alaska en Canada. Liften kan, maar zou ik je (zeker als vrouw alleen) niet aanraden. Alaska staat er ook om bekend dat er veel aparte figuren wonen, als je begrijpt wat ik bedoel. Waar kun jej je immers beter verstoppen dan in Alaska. Mocht je een auto gaan huren hou er dan rekening mee dat er wel eens hoge kosten (enkele honderden dollars) als one-way fee gerekend kunnen worden. Zeker als je de auto aan de andere kant van Canada weer zou inleveren.
Ik kan je aanraden om ook de inside passage te doen, ofwel de Alaska Marine Highway. Met een beetje geluk zie je orka’s, bultruggen en witkoparenden. Dit is een ferrysysteem dat loopt van Haines tot aan de kust van British Columbia, Canada. Als je dan toch een stuk moet reizen, dan is dit een hele mooie manier. Jurjen geeft al aan dat er niet veel te zien is tussen Alberta en Toronto, maar dat is persoonlijk. De meeste mensen die naar Canada gaan, slaan inderdaad de prairies over en gaan allemaal naar Vancouver, Banff en Jasper. En hoewel het wellicht eentonig lijkt, hebben de uitgestrekte graanvelden en de schitterende bijbehorende wolkenluchten, echt zijn charmes. Op sommige momenten net zo mooi als de Canadese Rockies. Kijk vooral uit het raam als je met de trein door Saskatchewan en Manitoba rijdt!
Als je nog niet ouder bent dan 30 kun je op een werkvisum naar Canada gaan en af en toe wat werk proberen te zoeken. Het is gewoon een andere omgeving/land dan bijvoorbeeld Australie en Nieuw Zeeland waar alles gericht is op backpacken. In Alaska kun je eigenlijk niet zonder auto (of fiets :-)) en ben je meteen in de wildernis als je Anchorage uitrijdt.
ALLES!!
Ottawa is leuk voor twee dagen of zo, dan door naar Montreal, waar je makkelijk een week of langer kan verblijven zonder je te vervelen. Quebec City is minstens twee dagen waard, in het hoogseizoen is er meer te doen, dus wellicht 4. Vanaf Quebec kun je makkelijk door naar Tadoussac en Lac-Saint-Jean, samen goed voor een kleine week (afhankelijk van wat je allemaal wilt doen).
Terug naar de zuidoever (via Quebec is het goedkoopst): Gaspésie is waanzinnig mooi! Ik ben er vorig jaar geweest en heb te kort gehad aan 5 dagen. Volgens National Geographic de tweede mooiste streek van Canada (na de Rockies).
Dan door naar de kust: PEI en Nova Scotia zijn prachtige kustprovincies. Halifax heeft een leuk busker fest in de zomer.