Binnen enkele weken vertrekken wij richting Canada. Ondertussen hebben wij onze vlucht heen/terug en 2 binnenlandse vluchten reeds geboekt. De rest van onze planning staat nog open voor tips/suggesties!
Hieronder een overzicht van onze (voorlopige) planning.
We weten dat het een serieuze boterham is, maar het is niet onze eerste verre reis en hebben wel ervaring met drukke schema’s…
Wij hebben vooral nog vragen rond:
transport binnen canada; wij maken geen rondtrips maar one-waytrips met de auto. Dit zorgt telkens voor een serieuze toeslag op de huurprijs van de wagen. Tips om dit budgetvriendelijker te maken? Interessante sites/voordeelpacks/verhuurbedrijven?
Ervaring met “Alamo” en “National” als verhuurbedrijven binnen Canada?
-Zit de verdeling qua dagen vs bezienswaardigheden wat correct verdeeld? Geven we met andere woorden voldoende gewicht aan de juiste dingen? Wat zouden jullie anders doen/aanraden? Welke verbindingen/afstanden zijn gewoon ‘te overbruggen’ en welke zijn zeker de moeite waard als sightseeing?
-Transport op Vancouver Island; auto huren is hier duur. Iemand ervaring met alternatieve transportmiddelen (bus,…?)
-Dagtrip naar de Niagara Falls vanuit Toronto met de auto: is dit realistisch op 1 dag? Of moeten we logement zoeken dichtbij Niagara Falls en uitsplitsen in 2dagen?
-Van Vancouver naar Vancouver Island; wat is realistisch te overbruggen op 1 dag. Wat is een interessante plaats om te overnachten? Tot Nanaimo of Port Albertni of …? Tips betreffende de veerboot? Reserveren op voorhand noodzakelijk/aan te raden?
2 must sees die we voor geen geld van de wereld willen missen zijn de beren en orca’s in het wild. Aanraders voor stopplaatsen/daguitstappen/georganiseerde tours?
-Iemand ervaring met een (georganiseerde) rondtrip van ± 3 dagen op Vancouver Island?
Dag 1: Aankomst Montréal
Dag 2: Montréal
Dag 3: Montréal > Kingston > Toronto
Dag 4: Toronto
Dag 5: Dagtrip Niagara Falls vanuit Toronto
Dag 6: Toronto
Dag 7: Toronto > Calgary (Binnenlands Vlucht)
Dag 8: Calgary > Drumheller - Dinosaur trail; Drumheller > Canmore
Dag 9: Canmore > Banff > Lake Louise
Dag 10: Lake Louise > Jasper (Icefields Parkway)
Dag 11: Jasper
Dag 12: Jasper > Clearwater
Dag 13: Daguitstap Wells Gray Provincial Park
Dag 14: Clearwater > Whistler
Dag 15: Whistler - Whistler > Vancouver ('s avonds ‘celebration of the light’)
Dag 16: Vancouver
Dag 17: Vancouver - Vancouver > Nanaimo (of Port Alberni?)
Dag 18: Nanaimo (of Port Alberni?) > Pacific Rim N.P. > Tofino
Dag 19: Tofino > Victoria
Dag 20: Victoria
Dag 21: Victoria > Québec (Binnenlandse Vlucht)
Dag 22: Québec
Dag 23: Québec > Montréal
Dag 24: Terugvlucht vanuit Montréal
Wow wat een route. Dat je binnenlandse vluchten maakt en zo paar extra delen van het land ziet is een leuk idee. Ik ben alleen op het stuk calgary, vancouver, VI geweest dus zal me tot daar beperken. Je komt in de Rockies zeker een dag of 2,eigenlijk 3, te kort. Je hebt namelijk vanaf canmore het mooie Kananaskis, kost je een halve dag. Je hebt banff np, kost je een dag, lake Louise en moraine lake kost je paar uurtjes en Yoho NP kost je ook minsten een uur of 6. Bij elkaar opgeteld is dat minimaal 2,5 dag en jij hebt er maar 1. Jasper in 1 dag zou kunnen, maar is ook echt aan de minimale kant.
Ook dag 17,18 en 19 is een beetje vreemd. Oversteek vanaf vancouver gaat vrij soepel en je hoeft dus niet per se in nanaimo te overnachten (of wil je daar iets zien). Op dag 18 rijd je naar tofino, als je onderweg de bezichtigignen meeneemt kom je eind van de middag aan in tofino. Dan heb je de avond daar en de volgende dag vertrek je weer richting victoria. Dan kun je beter tofino helemaal schrappen en je hebt ineens 2 dagen over. Tevens kun je dag 12 en dag 13 misschien wel samenvoegen. Wij zijn namelijk van Jasper naar clearwater gereden en hebben daarna nog wells grey bezocht. Dit was wel wat druk op 1 dag, maar wel prima te doen. Ik zal zo even mijn voorstel geven.
Hierbij een iets aangepast schema waarin je veel meer gewicht geeft aan de rockies. Dit is in mijn ogen juist de plek waar je veel wilt zijn en waar je ook wat meer tijd moet hebben, dan is kans op wildlife natuurlijk groter. Persoonlijk vond ik tofino wel leuk, maar zeker geen must-see en kan het lang niet tippen aan de rockies. Daarnaast is het gewoon best een eind rijden, waar je ook nog eens 2x over dezelfde route moet.
Dag 1: Aankomst Montréal
Dag 2: Montréal
Dag 3: Montréal > Kingston > Toronto
Dag 4: Toronto
Dag 5: Dagtrip Niagara Falls vanuit Toronto
Dag 6: Toronto
Dag 7: Toronto > Calgary (Binnenlands Vlucht)
Dag 8: Calgary > Drumheller - Dinosaur trail; Drumheller > Canmore
Dag 9: Kananaskis trail, halve dag over
Dag 10: banff (o.a. johnston canyon)
Dag 11: Yoho np + lake Louise e.o.
Dag 12: Lake Louise > Jasper (Icefields Parkway)
Dag 13: Jasper
Dag 14: Jasper > Clearwater
Dag 15: Clearwater > Whistler
Dag 16: Whistler - Whistler > Vancouver ('s avonds ‘celebration of the light’)
Dag 17: Vancouver
Dag 18: Vancouver
Dag 19: vancouver > Victoria
Dag 20: Victoria
Dag 21: Victoria > Québec (Binnenlandse Vlucht)
Dag 22: Québec
Dag 23: Québec > Montréal
Dag 24: Terugvlucht vanuit Montréal
Het lijk ook mij een goede keuze om Nanaimo/Port Alberni te schrappen… Er is daar weinig te zien/beleven, tijd is beter besteed in Vancouver, zoals in de tweede planning. Ook zou ik de halve dag die je over hebt op dag 9 besteden in Banff, het is daar werkelijk waar prachtig en zoals hierboven al benoemd is een dag in Banff erg weinig. De planning van NiekR is naar mijn mening een goed alternatief voor kleine aanpassingen, maar zoals waarschijnlijk al ontdekt: het draait allemaal om keuzes: keuzes tussen al dat prachtige dat West Canada te bieden heeft!
Wij zijn ons op dit moment aan het orrienteren om mogelijk volgend jaar september een zelfde soort rondreis te maken. Ook wij zijn echte reisfreaks en gek op drukke reisschema’s en alle punten die wij graag willen zien zit in jullie reisomschrijving (niekr zijn versie). Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe de reis jullie is bevallen!
Hebben jullie voor deze reis alles zelf geregeld of via een organisatie? En misschien een rare vraag maar hoeveel kost ongeveer deze versie van rondreis inc binnenlandse vlucht?