Stel, je hebt 6 weken, hoe zou jij/zouden jullie je reis inplannen? Of is 6 weken te lang voor Canada en moeten we dan nog 2 weken Amerika o.i.d. doen?
Voor nu leek ons de planning:
vliegen op Montréal. Daar 4 nachten. Dan nog 6 dagen naar Quebec City en omgeving. Is dat genoeg? of is het de moeite waard om door te reizen en om langer in die provincie te blijven? Van een reiziger heb ik gehoord dat 12 dagen in totaal genoeg is voor Montréal en omgeving.
vlucht Montréal - Calgary.
Auto of camper huren (zijn we nog steeds niet uit!!!).
16 dagen voor een aantal natuurparken /bergen, hikes etc etc + Vancouver Island (VI 5 dagen?). Of is dat te weinig? Willen ook soms 2 à 3 dagen op een plek blijven als het supermooi en relaxed is en om de omgeving te verkennen. Welke parken / bergen etc kiezen we pas zodra we de route hebben bepaald Zijn 16 dagen genoeg voor de route Calgary, door alle natuur incl Vancouver Island?
Van VI naar Vancouver en auto of camper inleveren.
Vancouver, 3 dagen??? of is dat te kort?
en dan hebben we nog 12 dagen over voor iets totaal anders (ergens waar zee is, want volgens mij zijn er geen lekkere stranden in Canada??)
ALLE TIPS ZIJN WELKOM!! maw wat zou jij doen?!
Dank alvast.
(PS wij zijn een stel, leeftijd 37 en 39, even voor het beeld haha)
dus bijvoorbeeld bij San Diego eindigen maar missch hebben we wél 4 weken nodig voor de hele Westkant van Canada… maar volgens iemand ben je wel in 15 dagen klaar???
Als je mooie wandelingen wilt maken en hiken dan heb je de tijd wel nodig. Voor mooie wandelingen kan je alleen al 4 dagen rondom Vancouver blijven, een week rondom Whistler, paar dagen Glacier Park, paar dagen rondom Golden, je kan je overal goed vermaken. Wil je alleen toeristisch kiekjes maken van plekken waar bussen vol Aziaten komen, dan kan je in 15 dagen klaar zijn.
Als ik het voor mezelf zou mogen plannen dan zou ik iets van dit doen: http://g.co/maps/gthtc
2 Dagen Banff NP
2 Dagen Jasper NP
2 Dagen Wells Grey PP
2 Dagen Glacier NP
een dag in Golden (mooi gebied waar ook een Bear sanctuary is en een Wolf sanctuary)
Vervolgens richting Cranbrook rijden langs de Columbia, Cranbrook is helemaal niets aan maar barst van de goedkope motels, de Lazy Bear Lodge ben ik nu twee keer geweest en is goed voor elkaar.
Vervolgens de zuidroute richting Osoyoos, de Canadese ‘woestijn’.
Als ik de tijd zou hebben zou ik echt er serieus over nadenken om naar Tweedsmuir Park te rijden en Bella Coola. Omdat het nogal een flinke rit is van en naar Bella Coola zou ik er wel meerdere dagen verblijven en verkennen.
Als je geld genoeg hebt en deze vakantie kijk je niet op je geld dan zou ik met de ferry naar Port Hardy gaan, en dan wel overdag. De route door de inlet van Bella Coola naar oceaan moet erg mooi zijn. Vervolgens kan je Vancouver Island doen en weer naar Vancouver om nog naar Whistler en Pemberton te gaan voor 4 dagen en mooie wandelingen daar te doen. Het stuk tussen Vancouver en Whistler is de Sea to Sky Highway en erg mooi, absoluut geen straf om die zowel op als neer te rijden.
Op deze manier heb je al wel snel een reis te pakken van 4 weken, heb je de toeristische hoogtepunten kunnen bekijken en ook dingen gedaan die veel toeristen niet doen maar wel erg mooi. Vaak doen toeristen die dngen niet omdat ze maar voor 2 of 3 weken komen en dan net de paar dagen missen om naar iets speciaals heen te rijden. Ik doel hier met name op de zuidroute langs de grens en Tweedsmuir Park.
Voor meer over Tweedsmuir Park kan je een aflevering van Great Canadian Parks kijken.
Deel 1: [ame]- YouTube
Deel 2: [ame]- YouTube
Voor de één is 6 weken (veel) te kort en een ander houd dagen over.
Als kamperen iets voor jullie is zou ik een meerdaagse trektocht in de NPen overwegen. Je kunt dan net iets dieper in de NPen dan de dagjes mensen.
Dan pas kun je echt genieten van de rust en de natuur, iets waarvoor je naar Canada gaat lijkt mij.
Mocht je dagen over hebben dan kun je naar Stewart/Hyder gaan. Je kan dan ook zeggen we zijn in Alaska geweest. Beren die vissen op zalm kijken.
Ik had vorig jaar in 5 weken west Canada gecombineerd met Montana en Wyoming (Yellowstone) en dat was prima te doen. Paar dagen Vancouver, 1 hele week besteed aan Vancouver Island, Whistler, 100 Mile House (vanwege Springlake ranch), Jasper 3 dagen, Banff 3 dagen, ranch in Montana 4 dagen, Yellowstone en Grand Teton 5 dagen, Cody en via Calgary weer terug naar huis. Was super route, goed te doen en veel afwisseling.
Mij trekt oost Canada eigenlijk helemaal niet, ben ook geen steden liefhebber en heb 'n hekel aan de franse taal.
Op Vancouver Island heb ik 3 nachten in PortMcNeill gezeten en heb whalewatchtours gedaan zowel daar als in Telegraph Cove daar vlakbij. Ook 2 nachten in Tofino waar je mooie wandelingen door regenwoud kunt maken en 2 nachten in Victoria. Een week heb je daar dus wel voor nodig en had me er makkelijk nog langer kunnen vermaken.
O zoveel dank voor de tips… nu ben ik nog meer in de war of we wel of niet Montréal en omgeving moeten meepakken in de 6 weken die we hebben. Gaan volgend weekend alles boeken, dus hopelijk heb ik dan alles op een rij!
En WEL OF GEEN CAMPER???!!! Aaaaaargh! zijn met z’n tweetjes en het lijkt me wel supermakkelijk! maar o o o wat is het DUUR! valt er nog te onderhandelen over de prijs? en moeten we dat van tevoren reserveren?
Ze hebben zulke gezellige lodges, B&B’s en keurige motels en 'n SUV rijdt goddelijk, dus waarom in zo’n groot log ding willen rijden en je moeten behelpen met douchen terwijl je in hotels/motels e.d. ruime slaap- en badkamers hebt?
En echt, ik zou dat Montreal skippen en voor Yellowstone gaan: dat is pas echt super gaaf!!!
Ik vind het lastig om dit voor een ander in te vullen dus zal ik je mijn ervaring en beleving geven. In 2008 ben ik 6 weken op reis geweest (met een RV) gestart in Whitehorse (Yukon) en heb een trip gemaakt door Alaska, Yukon, BC, Alberta en NWT. 10,000 km en 15,000 foto’s. Eigenlijk was 6 weken nog niet genoeg voor mij; reden dat ik overigens vorig jaar ben geemigreerd naar Canada (woon in Whitehorse).
Wat ik onmisbaar vond (en vind) bij het plannen van een trip is “The Milepost” http://milepost.com/
Er is zoveel te zien in dit immens grote land en voor elk wat wils.
Ik ben niet bekend met het oosten van Canada maar weet zeker dat daar ook het nodige te bewonderen valt.
Yep, een RV huren voor 6 weken is kostbaar. Echter, moneywise maakt het niet zoveel uit of je een RV huurt en op campgrounds overnacht (tussen $ 12,50 en $ 25 per nacht) of een gewone auto huurt en in B&B, hotels/motels overnacht… Beide keuzes hebben hun voors en tegens.
Laatste tip. Plan niet teveel en laat ruimte voor onverwachte dingen. Wie weet kom je een plek tegen waar je langer zou willen blijven of het weer werkt niet mee waardoor je eerder weg wilt (of de weg is afgesloten…komt weleens voor).
Mocht je in de toekomst weer zo een trip willen maken, boek dan een RV eind december. Doorgaans kun je dan profiteren van vroegboekkortingen.
Nou, aanstaande weekend is het zover: dan gaan we EINDELIJK ervoor ‘zitten’ en boeken! Nog 1 vraag dan, ok 2
weet iemand waar je goedkoop een camper kunt huren? We hoeven niet zo’n grote want zijn maar met z’n tweetjes. Want ze zijn nu iets van 150 euro PER DAG !!! das echt veel geld…
en is het aan te raden een RONDJE te maken, dus bv starten in Vancouver en weer eindigen in Vancouver of doen de meeste mensen 1 richting, dus Calgary - Vancouver (of andersom)?
Bas wilt Montréal waarschijnlijk overslaan…
Echt LASTIG 6 weken indelen !!!
grtz
PS Mc Snowy misschien met jou Skypen as weekend? we komen er echt niet uit :-))) heb wél alles uitgeprint dus gaan dat erbij houden 't weekend
Ik zou voor 'n SUV gaan en beginnen in Vancouver en eindigen in Calgary en je hebt ruim tijd om Yellowstone ook nog mee te pakken. Is niet ver van Calgary, maar 'n goeie 1000 km en dat rijd je daar op één dag in dat heerlijk rustige landschap. In Canada heb je heerlijke B&B’s en gezellige sfeervolle houten lodges om te overnachten.
Ik zou OF naar het westen gaan OF naar het oosten. Canada is zo gruwelijk groot dat 6 weken te kort is om beiden kanten te combineren zonder het gevoel te hebben dat je verschrikkelijk aan het haasten bent.
De provincie Québec houdt niet op bij Montréal en Québec City. Er is verschrikkelijk veel mooie natuur. Aan de noordoever van de St-Laurent hebben we nog Tadoussac, Lac-Saint-Jean, de Manic stuwdammen (als je echt enthousiast bent voor stuwdammen, kun je zelfs nog Radisson bezoeken in het noorden) en op de zuidoever hebben we Gaspésie.
Het oosten complementeer je dan met het oosten van Ontario en eventueel zelfs Nova Scotia en PEI.
Wij zouden volgend jaar graag door Noorwegen reizen met de auto…
maar als we bvb. de aankoop van een nieuwe keuken uitstellen ligt Canada misschien ook binnen ons bereik.
Heb je toevallig ergens een reisverslag of overzicht van je reis door Vancouver -Calgary - Yellowstone? 1000 km is inderdaad goed te doen.
Waar heb je vliegtickets geboekt en een auto gehuurd?
Wij reizen meestal met de tent, af en toe slapen we ergens binnen. Is dat gebruikelijk in West Canada met al die beren en zo?
Meerdaagse trektochten doen we ook graag, maar in Scandinavië blijven de diertjes ver weg van mensen.
Voldoende mensen kamperen in tenten. Als er echt een risico op beren is, wordt je daar bij de campings nadrukkelijk voor gewaarschuwd. Meestal voorzien zulke campings zelf al in een berenkluis op je plek. Gewoon goed nadenken en geen geurige producten en etenswaren in je tent achterlaten.
Hallo Karen
Ga dit jaar voor de derde keer richting Canada.
Het oosten gedaan (Newfoundland) en er prachtige plaatjes geschoten van uit de oceaan springende bultruggen. Daarnaast genoten van otters, elanden, bald eagles etc. Geweldig daar als je van wandelen en oceaanleven houdt. Rondgereden in een auto van hut naar motel naar B&B etc. Aanrader!
Tweede keer het westen met Vancouver, Whistler en dan naar het noorden. Niet de ‘bekende’ passage gedaan maar via Bella Coola. Is écht een aanrader (als er geen bosbranden zijn). Knight Inlet is geweldig als je grizzlys wilt zien. Vancouver Island is prachtig en neem een paar dagen de tijd voor Vancouver. Ook daar met een gewone sedan alles kunnen bereiken. Tassen in de kofferbak en wederom van huisje naar hut naar B&B… Prima bevallen!
Dit jaar naar Quebec, op dezelfde manier gepland. Wat minder accommodatie dus veel vooruit geboekt. Gaan noordelijk aan de westkant van Laurentrivier, steken die in de buurt van Baie Commeau over en ‘doen’ daarna het schiereiland. Ook gewoon een auto gehuurd en gekozen voor waterrijk gebied voor dolfijnen en walvissen.
Ook ervaringen in Nieuw Zeeland. Eerste keer veel te veel willen zien en na een week of 4 zó overvoerd met indrukken dat we pas op de plaats maakten. Sindsdien gekozen voor de tijd nemen om een kleiner deel van een land te bekijken en gewoon nog eens terug te gaan.
Geniet!
Asje