Reisadvies 6 weken!

Dag Canada liefhebbers,
ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat info over Canada. Wij hebben 6 weken (10 juni / 21 juli). We denken aan eerste stop Montréal en Quebec. Daarna vlucht Calgary. Auto of camper huren en naar Vancouver te rijden. Vanuit daar weer door naar Vancouver Islands en terug via Seatlle of Vancouver naar huis.

Mijn vragen:

  1. auto of camper? zie behoorlijk hoge prijzen voor campers maar heb het idee dat 't op hetzelfde neerkomt, hotel+eten of camper. Wat raden jullie aan?
  2. is dit een goede route?
  3. starten in Montréal / Quebec (hoelang nodig?)
  4. hoeveel weken heb je nodig voor route Calgary - Vancouver?
  5. hoe lang heb je nodig voor Vancouver Island?
  6. Seattle de moeite waard om te eindigen?
  7. welke luchtvaartmaatschappij moet je hebben voor Montréal-Calgary?
  8. Verder houden wij zeer van wandelen en in verschillende soorten parken/bergen te zijn, wat zijn aan te raden parken/bergen/hikes?

Alvast veel dank!
Groetjes, Karen (en Bas)

Oeeee dat is een leuke, 6 weken.

Juli en Augustus zijn in Canada vakantiemaanden dus sowieso drukker.

Wat het beste is ligt er natuurlijk aan wat je wilt doen (naast wandelen). Wil je in the middle of nowhere alleen voelen of vind je toeristische plekken niet erg?

Ik ben nog nooit in Quebec geweest maar wel een paar keer tussen Vancouver en Calgary. De nationale parken zoals Banff en Jasper zullen erg druk zijn. Ze zijn natuurlijk erg mooi maar vegis je niet dat er erg veel andere mooie plekken zijn.

Een paar tips die ik zelf zou doen:

Wat ik iedereen zeg is als je vanuit Calgary naar het westen gaat moet je hopen voor een zonnige dag en 's ochtends vertrekken. Met de zon in de rug in het relatief vlakke Alberta rij je dan richting de Rockies die je over de hele breedte van de horizon ziet. Maargoed, laatste keer had ik regen dus dan houd het op.

Als je alleen maar door Banff rijdt en je komt bij Golden kan je twee kanten op, naar het zuden langs de Columbia is mooi, maar richting westen door Glacier en Revelstoke Park is ook mooi, je kan ook eerst naar het zuiden en dan door de Kootenays langs de grens richting westen en Osoyoos (het fruitgebied) naar het noorden naar Kelowna en dan verder door naar Salmon Arm en Revelstoke om daar alsnog te komen. Als je vanaf die kant richting Vancouver gaat vind ik zelf de zuidroute door Manning Park mooier dan van Kamloops over Highway 1. Vanuit Hope kan je in een dikke twe euur naar Vancouver maar als je tijd hebt en je rit kan plannen zou ik het niet doen maar zou ik naar het noorden om via Lillooet naar Pemberton en Whistler te gaan en vandaar de Sea to Sky Highway (99) richting Vancouver, dit is een erg mooie route. Vandaaruti kan je zelfs zeggen dat je meteen naar Vancouver Island gaat (met de ferry in Horseshoe Bay) en Vancouver overslaat tot het op eind. Wat ik dan nog wel even zou doen is een paar kilometer richting West Vancouver (andere gemeente dan Vancouver aan de North Shore) en dan Cypress Mountain op naar het uitzichtpunt voor een uitzicht over de stad en regio. Dan heb je dat ook gehad. In North Vancouver (naast West Van maar ook op de North Shore bestaand uit twee gemeentes) gaan veel mensen naar de Capilano Suspension Bridge. Leuk maar altijd erg toeristisch en druk, ook mooi is Lynn Canyon waar je ook een suspension bridge hebt en je mooi kan wandelen (en gratis). Ik woon hier 5 minuten lopen vandaan.

Als je nog meer tijd hebt kan je naar Deep Cove rijden om aan het water te zitten bij alle bootjes. Je kan ook een dag uittrekken om Mount Seymour op te hiken. Een mooie hike waarbij je op de top op de rotsen een uitzicht hebt rondom, over zowel stad als andere bergen in de regio. Je kan ook richting Lions klimmen vanuit West Vancouver maar dat is best een lange hike. En doe niet zoals veel andere mensen fout doen, je kan 1 van de lions goed bereiken, probeer niet naar de tweede te gaan want regelmatig vallen mensen die dat proberen naar beneden en overlijden, zoals mijn overbuurman twee jaar terug die toch erg ervaren was en het vaker had gedaan.

Even over de Ferries, je kan vooraf op bcferries.ca berekenen wat het gaat kosten. Die van Horseshoe Bay gaat naar Nanaimo en de andere gaat van Tsawassen naar Sidney, Tsawassen ligt ten zuiden van Vancouver en Sidney ligt een half uurtje ten noorden van Victoria op Vancouver Island. Verder ben ik nog niet vaak op Vancouver Island geweest om er tips over te geven. Het is wel heel anders dan de rest van BC maar dat is logisch.

Mocht je toch meer voor natuur, stilte en rust gaan dan kan je overwegen om naar Tweedsmuir Park te rijden en naar Bella Coola. Dat is ook erg mooi maar kost wat meer rij-tijd. Maargoed rijden door BC is op zichzelf al erg mooi dus dat is geen straf.

Voor hiken:
Het gebied rond Pemberton en Whistler is erg mooi om te wandelen, zo kan je de Joffre Lakes hike doen. Je begint bij meer #1 en loopt naar boven richting #2 en #3, die laatste is aan een kleine gletsjer. Voor een ‘overnight hike’ kan je hier terecht, je kan dat ook bij Cheakamus Lake bij Whistler doen. Daarvoor moet je richting Olympisch dorp daar, de afslag nemen bij ‘Function Junction’ en dan vlak over het bruggetje links de overharde weg op. Deze weg is goed te doen met gewone auto en dan kom je vanzelf bij een parkeerplaats terecht. Je kan een korte wandeling van een half uur tot uur tot het begin van het meer of je kan verder langs het meer lopen.

Een meer vlakke wandeling is de Four-Lakes Trail vlak boven Squamish bij Alice Lake.

Dr zijn meerdere boeken te vinden over honderden hiek-routes in BC. Ik kan er even wat opzoeken als ik tijd heb (en dat heb ik niet echt).

Anyway, hopelijk nog een paar tips en je kan een mooie route plannen.

Nog een paar andere antwoorden op vragen:
Hoelang voor Calgary-Vancouver? Als je van wandelen/hiken houdt zou ik hier de meeste tijd voor uittrekken. Ik weet niet wat er te doen is in Quebec maar als je daar twee weken bent kan je drie weken hier zijn en een week op Vancouver Island. Maar als je hier 4 weken bent en anderhalf in Quebec en paar dagen op het eiland zal je ok geen spijt hebben.

Seattle op zich is een grote stad, net als alle andere grote steden vind ik er zelf niet veel bijzonders aan. De route van de grens naar Seattle is wel mooi maar ik zou lekker in Canada blijven, geen gezeur met de grens over want je wordt er toch altijd uitgepikt (geen Canadees of Amerikaan) en in de zomer kan je dat maar zo een uur anderhalf uur of langer kosten. Alleen in Canada blijven zal je geen spijt van krijgen. Met 6 weken heb je een mooie tijd uitgetrokken maar je zal zien dat 6 weken niet genoeg is en 6 maanden is ook niet genoeg :-). Zoals George Vancouver ooit zei: ‘A lifetime is not enough to explore this country’.

Vliegen binnen Canada kan vaak het goedkoopst met WestJet.

En voor de keuze camper of auto, een auto is zuiniger met benzine als je grote afstanden gaat rijden. En het ligt eraan hoe je wilt slapen. Kijk eens op www.mec.ca (Mountain Equipment Coop). Volgens mij kan je spullen huren en ze zitten in zowel Calgary als Vancouver. Voor 5 dollar wordt je lid van de coop en dan mag je er spullen kopen. Als dat een optie is kan je tent huren en met gewone auto gaan. Anders is een camper beter.

Tot zover mijn bijdrage :slight_smile: veel plezier met plannen