Hallo allemaal,
Wij gaan juli augustus naar canada toe voor de eerste keer.
We landen in Calgary, blijven daar 3 nachten, springen in onze huur auto en gaan opweg naar Vancouver vanwaar we weer terug vliegen.
We hebben 3 weken de tijd en nog geen enkel benul welke route we moeten nemen. We hebben natuurlijk diverse routes en tips inmiddels gelezen hier op dit forum, maar zien door de bomen het bos niet meer.
Wat we perse willen zien is : de stampede in Calgary(vandaar de drie overnachtingen), Banff, walvissen , de rocky mountains en iets van de oorspronkelijke bewoners.
Wat we perse niet willen zijn ellenlange wandeltochten,grote steden en drukte.
Alle tips zijn welkom! Oja, “we” dat zijn m’n vrouw en ik.
Deze trip is in 3 weken gemakkelijk te doen. Tijd genoeg voor wat (extra) uitstapjes. Je zou kunnen overwegen om vanuit Calgary eerst een stukje oostelijk te rijden naar Drumheller (ca 80 - 100 km oostnoordoostelijk van Calgary. Voor een indruk: http://www.traveldrumheller.com/. Te zien oa The Badlands, Tyrell Museum en de Hoodoo’s. Let wel op, het kan er erg warm zijn in die tijd van het jaar (net als in Calgary overigens).
Na Banff kom je vanzelf, als je Hwy 1 naar het westen blijft volgen, door Yoho NP, Glacier NP en tenslotte in Mount Revelstoke NP. Stuk voor stuk fraaie parken (en een stuk rustiger dan Banff waarschijnlijk). Met name in Revelstoke is er het nodige op cultureel gebied te zien: oa het Railway Museum, National Forestry museum en Rogers Pass Historic Site.
Vanuit Revelstoke richting Kamloops en vandaaruit naar het zuidzuidwesten naar Hope. Als je bij Hope Hwy 1 naar het noorden neemt kom je na ca 50 km bij Hells Gate (http://www.hellsgateairtram.com/. Leuk (en spectaculair) uitstapje voor een dag.
Succes met de planning.
Rob
Oke , bedankt voor de tips Rob, gaan we zeker iets mee doen. Vooral Hells Gate lijkt ons wel leuk! Nu heb ik begrepen dat whale watching vanuit Telegraph Cove of Port Hardy erg mooi is. Hebben we daar tijd voor of wordt het dan een gerace, en zijn er rond deze tijd wel walvissen of is dat ook seizoen gebonden!
Zelf ben ik (nog) niet op Vancouver Island geweest (wij hebben Humpbacks bekeken in Prince William Sound) dus of het daar mooi is kan ik je vanuit de eerste hand niet zeggen. Als ik echter afga op de enthousiaste verhalen hierover zou het de moeite zeker waard zijn. De zomertijd is doorgaans prima voor whale watching (al laten die dieren zich nu eenmaal niet altijd leiden door onze agenda’s en verlanglijstjes).
Je houd een goede 2½ week over voor de route Calgary - Vancouver Island - Vancouver. Inclusief whale watching in de buurt van Port Hardy rijdt je dan ca 2.000 a 2.500 km. Dat lijkt mij niet overdreven veel. Het voordeel is dat de wegen die je rijdt prima doorgaande wegen zijn (geen gravel) dus als je een keer wilt doorrijden is dat goed mogelijk. Aan de andere kant: wat voor de een aanvoelt als ‘racen’ is voor een ander juist lekker toeren. Zoveel mensen zoveel meningen.
Volgens mij is het het meest relaxed als je je flexibel opstelt en niet per se alles moet gaan zien wat er op je lijst staat; lukt het wel: prima, lukt het niet om wat voor reden dan ook dan is dat misschien een goede reden om nog een keer terug te komen. Dit fenomeen staat inmiddels bekend als “Het Grote Canada Dilemma” .
Succes.
Rob
Gisterochtend zwommen er orka’s in English Bay vlak voor de stranden van Vancouver, dus je hoeft niet altijd op whalewatching maar dan is het wel zo goed als gegarandeerd.
Voor de trip zou ik zeggen, met mooi weer 's ochtend vroeg uit Calgary vertrekken om met de zon in de rug richting Rockies te rijden die dan over de hele horizon verschijnen.
Als je into dinosaurussen bent kan je inderdaad naar Drumheller naar het museum, het landschap is daar ook anders en wel mooi maar het de rit ernaartoe is niet spannend. Verder kan je kiezen om door de National Parks te gaan (als je hier verblijft moet je een pas kopen bij het inrijden).
Als je dat niet doet kan je van Banff richting Radium, dan kom je door Kootenay National Park, op deze route zijn op verschillende plekken trouwens de kracht van bosbranden te zien (in National Parks wordt niet geblust) En van Radium weer omhoog richtng Golden, langs de Columbia rivier, vond ik ook wel leuk stukje route. Je kan trouwens ook nog even richting Field gaan de vanaf daar naar de Takkakaw (ofzoiets) falls te rijden (mooie route) en/of naar Emerald Lake. Vervolgens richting westen zou ik kiezen om niet de zuid-route te nemen langs Hope maar de noordroute langs Whistler. In dat gebied zitten veel meer First Nations. Maar dat betekend dus ook veel armoe in die gebieden. Van Whistler naar Vancouver is ook een mooie route en onderweg heb je Brackendale en Squamish, Alice Lake, allemaal dingen op de route te zien of te doen.
De zuidkant is wel een optie als je het volledig doet, dus langs Osoyoos gaat. Dus net naar Kamloops maar Kelowna en vervolgens Osoyoos. Dat is meer woestijngebied en daar staan de fruitbomen van BC. Dat landschap daar is wel anders en mooi maar de route van Kamloops naar Hope is niet zo heel spectaculair.
En als je van autorijden houdt kan je ook naar Bella Coola, ook erg mooi
Wederom bedankt voor de tips!!! Hier kunnen we echt iets mee, en ja natuurlijk blijft er altijd een dilemma wat wel en wat niet te doen. We houden alle twee van auto rijden en hebben er geen probleem mee om 400 of 500 km per dag te rijden. Bella Coola lijkt ons ook erg leuk (even gegoogled) maar kunnen we hier vandaan ook naar Vancouver Island, of moeten we dezelfde weg weer terug rijden? Ik heb gezien dat je vanuit Prince Rupert met een ferry kan gaan, maar met een auto vindt ik dat nogal prijzig, helemaal als je een beetje pech hebt met het weer.
Groetjes Richard.
Inderdaad, helemaal vergeten: Takkakaw Falls en Emerald Lake. De rit naar Takkakaw Falls is zeker de moeite waard. Emerald Lake is heel bijzonder. Nog nooit zulk groenachtig (helder) water gezien.