Over twee weken gaan we met z’n drieën (met rijbewijs) naar Vancouver. Helaas kunnen we slechts een week blijven (waarvan 2 reisdagen), maar we willen er zo veel mogelijk uithalen. Het plan is om een auto te huren om een roadtrip te maken. Waarschijnlijk blijven we 1 dag in Vancouver. Dat zal vast veel te kort zijn, maar we moeten keuzes maken…en dan trekt de natuur toch meer!
Een mooie route lijkt van Vancouver naar Banff te zijn, met in ieder geval een stop bij Yoho NP en/of Glacier NP, om via Whistler terug naar Vancouver te rijden. Het is een flinke route, maar kunnen wel afwisselen met rijden. Is dit haalbaar of moeten we dan echt alles van achter de autoruit zien…?
Verder heb ik goede dingen gelezen over Vancouver Island. Is dit een betere optie dan de route die ik hierboven beschreef?
De totale reisduur is slechts 7 dagen? Dat is wel heel erg kort. Ik ben gisteren terug gekomen van 12 dagen Ontario (waarvan dus ook 2 reisdagen) en we hebben een klein rondje gemaakt van Toronto naar Gananoque naar Ottawa naar Gores Landing naar Niagara Falls (en dan nog een dagtrip naar de USA). Dit was al een behoorlijk tempo, in Ottawa zijn we met 4 nachten iets langer gebleven maar verder was het altijd 2 nachten of 1 nacht verblijf. En ik heb dit ook nog eens gedaan met de naweeën van een lichte hersenschudding die ik 4,5 dag voor de reis had opgelopen. Het ging naar verloop wel beter maar ik had (en heb nog steeds) evenwichtsproblemen.
Jij onderschat de afstanden echt flink, Vancouver naar Banff is al 9 uur rijden. En van files rondom de grote steden en een lage snelheidslimiet uit gegaan… Ik denk dat je in 7 dagen alleen Vancouver kan zien, en misschien een klein tripje naar Whistler.
Sorry, maar dat is echt gekkenwerk! De rit naar Banff of Jasper is gemakkelijk 8 tot 9 uren rijden en dat is zonder ergens te stoppen. Je zou eigenlijk ergens moeten overnachten onderweg, dus dan zit je al met 2 reisdagen en dat geldt ook voor de terugweg. Als je dan nog de Canadese Rockies wil bezoeken dan heb je heel weinig tijd over. Het is ook niet zo dat je vanaf de weg alles kan bezoeken in de Canadese Rockies, het is dikwijls zo dat je nog een half uur of zelfs langer moet rijden naar bepaalde zichtpunten/meren…dus hou daar zeker rekening mee. Ik zou dit stukje Canada (Yoho, Jasper en Banff NP) voor een andere keer laten liggen.
Je kan gerust een hele week in Vancouver doorbrengen als je zou willen, het is een hele mooie stad en je bent op een half uurtje in de bergen, bij een meer of ergens aan een mooi strand. Maar als dat te lang lijkt zou ik kiezen om richting Vancouver Island te gaan. Vanaf Vancouver met de ferry naar Nanaimo en dan verder rijden naar Tofino (dit is een dikke 6 uren reizen zonder te stoppen), als je vroeg genoeg vertrekt kan je onderweg hier en daar nog wat leuke plekjes bezoeken. Wat je op de heenweg niet kan zien, kan je op de terug weg bekijken want je moet dezelfde route weer doen. Blijf 2 nachten in Tofino of Ucluelet en bezoek Pacific Rim National Park. Daarna zou ik van Tofino naar Victoria gaan, dit is zo’n goede 5 uren rijden…neem er de hele dag voor uit zodat je op de verschillende mooie plekjes onderweg kan stoppen. Verblijf dan 2 nachten in Victoria en dan kan je weer terug richting Vancouver. Dat lijkt me meer een aangename route zonder dat je je moet haasten en Vancouver Island biedt zeker heel wat mooie natuur aan!
In Niagara Falls Canada heb ik wat Belgen ontmoet die een flinke 4 weekse reis aan het maken waren. Zij vonden Vancouver niet echt heel denderend. Kan de TS niet beter naar Toronto gaan? Ik ben daar maar een paar dagen geweest maar je zou er makkelijk 7 dagen kunnen verblijven. En de rit naar Niagara Falls is vanuit Toronto niet lang (hooguit 2 uur als het tegen zit met het verkeer). In Ottawa zijn we 5 dagen verbleven maar op de één na laatste dag hadden we het al wel gezien. Ottawa is wel erg cultureel en doet meer Europees aan dan Toronto. Toronto is minder ver vliegen en heeft een minder groot tijdsverschil dan Vancouver dus dat is gunstiger voor de reis.
zelf ben ik nog niet in Banff of omgeving geweest maar wel ben ik vorig jaar in Vancouver geweest, ook precies als jij voor een week, toevallig omdat ik er was voor mijn werk en er wat vrije dagen aan kon koppelen.
Wij zijn ook echte natuurmensen, maar vonden Vancouver geweldig! Denk dat je er spijt van gaat krijgen als je er maar 1 dag blijft. Wat wij hebben gedaan is: vanaf vliegveld vancouver direct de pendelbus naar de Ferry gepakt (tsawwassen) naar Victoria. Daar zijn we drie nachten gebleven. Eerste dag hebben we Victoria bekeken en fietsen gehuurd en gereden naar pak bay; dit is een pr route langs de kust met overal mooi uitzicht. Volgende dag auto opgehaald bij rent a wreck (naam doet anders vermoeden, maar we hadden prima auto tegen goede prijs, Chrysler automaat). Daarmee zijn we naar sooke gereden en onderweg pr trails gelopen. Volgende dag hele dag genomen om naar tofino te rijden. Pr route en onderweg kom je langs duizenden stops. Echte aanrader vind ik de qualicum fallus op we naar port alberni. In tofino ook drie nachten geweest. Heb je daar ook wel nodig! Je wilt sowieso excursie doen en pacific rim zien! Van tofino zijn wij terug gegaan met Ferry vanaf nanaimo voor nog twee nachten vancouver. Je ziet; we hadden dus al 8 nachten! Maar ev kan je de dag naar sooke weglaten.
Veel Canadezen zeiden ons dat vancouver island al zo pr is dat je daarmee een fair indruk hebt van de natuur. En dan kan je ev net als ik hopelijk over een paar jaar terug voor een grotere trip naar de rockies!
Als je nog info nodig hebt, let me know! Ook binnen een week wordt je verliefd op het land…!
Updated - - -
Zie net dat je er al bent dus post is overbodig… Maar wie weet is het voor anderen nog nuttig
He, nog bedankt voor de reacties!
Inderdaad Marije, een week is genoeg om verliefd te worden op dit land. Jeetje, wat was dat mooi! Aangezien we een stuk richting oosten moesten (reden van dit weekje), hebben we uitiendelijk toch voor Banff en omgeving gekozen. Het klinkt als een flinke tocht, maar we hadden er absoluut geen spijt van. Ook het rijden in die natuur is waanzinnig mooi!! We hebben ook nog drie dagen en een beetje gehad om de omgeving te verkennen (Vancouver wel moeten overslaan). We gaan zeker nog eens een keertje terug en dan neem ik de tips van jullie mee
Groetjes!