Canada rondreis, auto/camper/OV?

Volgend jaar (evt. over 2 jaar) hebben we met ons tweeen een rondreis van ongeveer een maand door Canada gepland. Mei/Juni lijkt de beste tijd om te reizen, maar waarschijnlijk kunnen we (vanwege werk) niet buiten de zomervakantie om.
Op ons programma staan west-canada; Vancouver-island, the Rockies, de parken Banff, Jasper (BC & Alberta) en eventueel (eigenlijk heel graag) oost-Canada, Algonquin-park.

Ik heb al veel mogelijkheden bekeken, maar wil graag de mening van meer ervaren Canada-reizigers weten. Hoe is het beste rond te reizen in Canada?
-Een camper huren is makkeljik, maar is toch behoorlijk prijzig.
-Een auto huren lijkt goedkoper, maar is het dat ook?
-Met de greyhoundbus discoverypass? Ongeveer 750 euro voor 30 dagen?

Wie heeft ervaring met bovengenoemde manieren van vervoer?
Welke bedrijven zijn per vervoersmiddel aan te raden?
Wat zijn leuke plekjes/overnachtingsplaatsen/hostels?

Alvast aan iedereen hartelijk dank voor jullie tips & adviezen

M & M

Hallo M&M,

In de maanden die jullie aangeven kan het in de Rockies s’nachts nog wel koud zijn, maar daar kun je je op kleden.

Een jaar of drie geleden zijn we in West Canada geweest en hebben een rondje gemaakt met als startpunt Calgary en zijn via Banff, Jasper, BleuRiver via Kamloops naar Vancouver gereden en daar over gestoken met de boot naar Vancouver Eiland ( dat mag je niet missen). De reisduur was ongeveer 14 dagen, maar dat is afhankelijk hoe vaak je onder weg stopt en wat je wil zien en doen. En vandaar uit weer naar Calgary. Waarom nou Calgary, dat is simpel in de meeste Canadeese provincies heb je twee soorten belasting PST(provincie) en GST (regerings) en de PST is goedkoper in de provincie Alberta dan Britsh Columbia. Dus scheelt dat wat. Trouwens je kunt de GST terug vragen, je kunt op de site van de Canadeese belasting een formulier downloaden en vergeet niet voor vertrek je bonnen te laten afstempelen ( oa campingplaatsen en goederen ).

Maar nu even over de transport mogelijkheden.

Als je met zijn twee gaat is een auto met overnachtingen waarschijnlijk het goedkoopst, want je bent naast de huur van de camper ook tussen de 25 en 40 dollar kwijt voor een campground ( je hebt dan wel een plek met water en electra). Het nadeel is dat je elke dag opzoek moet naar een Hotel of BB en als je een Hotel hebt moet je s’morgens ook voor je eigen ontbijt zorgen, want dat zit er bij de meeste niet bij. En natuurlijk de lunch en diner.
Een Camper heeft wel als voordeel dat je alles bij je hebt en alleen voor een camping plaats moet zorgen. En regelmatig tanken en boodschappen doen.
Het is ook een kwestie van rekenen, en laat vooral een aantal offertes maken bij de online reisburo’s en bijvoorbeeld wereldcontact. En als je vroeg boekt heb je meestal ook wel vroegboek kortingen.

En dan nog naar de andere kant Ontario, dat is wel een eindje rijden. Misschien is het beter om een apart reis te maken naar Ontario en dan het Algonquin-park te bezoeken tijdens die reis. Vergis je in een land als Canada niet in afstanden.
In Ontario zijn we meerdere malen geweest en hebben daar met de auto wel eens trips gemaakt van ongeveer 7 dagen en met de camper zijn we tot Thunderbay geweest en de laatste keer zijn we vanuit Ontario langs de Lawrence rivier naar Tadoussac gereden en terug naar Toronto langs de andere oever.

Om alles je beschrijven wat je kunt doen en wat er te zien is, is bijna onmogelijk. En je kunt je ook het beste op het internet orienteren, elke provincie heeft een website en vaak kun je een groot aantal brochures gratis thuis gestuurd krijgen ( ze zijn vaak nog dikker dan een post order catalogus).
Wat wel handig is plan je route van te voren met een routeplanner ik gebruik al jaren de software van RandMcnally (is wat moeilijk te verkrijgen).
Je hebt dan een beetje een richting en of je deze dan precies uitvoert is dat is een tweede, je zorgt er gewoon voor dat je een kaart van de provincie waar je reist bij je hebt.

Camper verhuur bedrijven, wij hebben ervaring met twee van de drie(?).
Canadream en Cruise Canada, en want ons is opgevallen dat we Canadream qua camper en verhuurbedrijf beter vinden dan Cruise Canada, maar dat is onze mening.

Ik hoop dat met bovenstaande iets kan en ik zal af en toe even kijken of er nog meer vragen zijn.

Beste M&M,

Jullie post staat er al een tijdje, maar misschien voegt mijn reactie toch iets toe?

Ik heb in 2003 een reis door Canada gemaakt. Een deel heb ik met VIA (treinen) gedaan. In het westen heb ik met Moose Network gereisd (http://www.moosenetwork.com/). De samenstelling van de diverse groepen was divers: “gewone” jongeren, studenten, jonge, werkzame mensen en ook een aantal gepensioneerde echtparen. Een groot voordeel is dat je onderweg ook stopt om een mooie wandeling te maken, ipv van snel van busstation naar busstation.

Ik zou er zeker eens naar kijken, het is mij goed bevallen!

Mvg R

Dank voor jullie reacties! We hebben er nu al veel aan, en aangezien we toch nog niet direct op vakantie gaan, zijn verdere tips nog steeds van harte welkom. Alvast bedankt!

hai,

ik heb zelf het oosten van canada en de vs doorkruist in een maand per greyhound. Om hostelkosten te besparen veel 's nachts gereisd.
Kortom goed te doen.

Andere budgetmanier is liften, vooral als je met zijn 2en reist een aanrader.

als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

laura

Beste Mieke,

Wij hebben ook een auto gehuurt in Canada voor 3 weken en ik moet zeggen dat het best goed bevallen is. Je krijgt standaard een redelijk grote auto mee, dit komt mede door de lange afstanden en dergelijke zodat je in ieder geval comfort hebt. Je bent in ieder geval erg vrij om rond te trekken en te doen wat je wil. Verder is het bezoeken van grote steden bijna altijd beter met het openbaar vervoer en nog goedkoper ook.

Lees anders dit stuk eens over het huren van een auto in canada
http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/canada/38/174/

VRIJHEID!!
In landen als Canada en de VS rondgetrokken met camper.
Groot voordeel: nooit meer je koffers in- en uitpakken. Altijd je huis bij je. Comfortabel en gerieflijk. Zeker met een kampvuurtje er bij.
En… je hoeft niet altijd op een campground te gaan staan. Behalve in de grote (natuur)parken is het vrij kamperen best goed mogelijk. Dat spaart nogal wat geld. B.v. in de foothills van de Rockies staat iedereen (Canadezen) gewoon in het wild. Dus waarom niet.
Gelukkig is de CAN$ ook niet zo duur, net zoals diesel en benzine…
Tip: zeg het (‘wild’) alleen niet tegen de verhuurder: je mag namelijk niet altijd van de genummerde wegen af. Wij zorgden er voor dat de camper er weer glanzend schoon uitzag voordat we hem inleverden. Dan lijk je een heel nette huurder.
Nog een tip: neem de tijd!! Heel Canada van west naar oost zien is wel heel erg veel. Dat wordt gejakker. Dan sta je nergens eens gewoon rustig een paar dagen. Vanuit Calgary is heel goed een reis door de Rockies en BC te maken. Daar heb je al meer dan een maand voor nodig. Geniet van de enorme ruimte en stilte… En bezoek indianenmusea en -reservaten.
‘Old man’ zal je bijstaan…

helemaal met je verhaal eens, al stonden wij dan wel op een campsite. Wij hadden dan ook een grotere camper. Een selectie van foto’s van onze reis staan nog steeds op: Webshots - Desktop Wallpaper and Screen Savers
Nog een tip: vanuit Calgary een camper huren is goedkoper omdat daar de “BTW” maar de helft is van die in BC, dus Vancouver.