Beste allemaal,
Ik zou heel graag in contact willen komen met Nederlanders die op dit moment bezig zijn om naar Canada te emigreren.
Ik sta op het punt om het visumproces te starten, maar ik kan moeilijk ervaringen van (jonge) mensen vinden die niet meer op het WHP visum naar Canada kunnen en daarom voor een werkvisum in aanmerking willen komen.
Ik ben op dit moment twee jaar samen met mijn partner en twijfel nog voor welk visum ik moet gaan, daarom lijkt het mij heel fijn om wat andere ervaringen te horen!
Ik ben op dit moment ook met de voorbereidingen bezig. Eindelijk zijn we erover uit welke vergunningen we in welke stappen aanvragen.
Eerst een WHP en halverwege trouwen en voor de permanent residency gaan via sponsorship.
Wat wil je zoal horen?
(P.S. Er staan heel veel emigratietopics in dit forum! ;))
Kijk eens op het CBB, Sebastiaan heeft ons daar goed op weg geholpen door naar het CIC te verwijzen. Wij hebben besloten om als federal skilled worker een visum via Sydney Nova Scotia aan te vragen omdat het ons lijkt dat je dan de meeste vrijheden hebt qua beroep. Je moet kijken of een beroep voorkomt in de beroepenlijst wat je minimaal 1 jaar hebt uitgeoefend.
Het gaat er tenslotte om dat je een visum kan krijgen om binnen een redelijke termijn naar Canada te immigreren. Niks is zeker, ééns je visumstempel in je paspoort heb je nog een jaar om als landed Canada binnen te komen en ééns landed moet je binnen vijf jaar minimaal 2 jaar aan één stuk in Canada wonen om als residence te kunnen verblijven in Canada. Onze gedachte is de papieren zo snel mogelijk in orde maken, aanvraag indienen, vertrouwen op een positief bericht van uit Sydney, en dan de aanvraag voor een visum indienen bij het consulaat in Berlijn. Succes…
Bedankt voor jullie reacties,
WHP kan ik niet meer aanvragen omdat ik die al in 2007/2008 heb gebruikt. Ik ben inderdaad blij dat er zoveel informatie op dit forum staat, maar dit gaat toch vaak over het working holiday permit en ik wil graag wat meer weten over mensen die daarna nog een keer Canada proberen binnen te komen.
Ik vraag me af in hoeverre trouwen het aanvraagproces kan bevorderen, ivm het jaar sponsorschap, ook vraag ik me af of het misschien meer zin heeft om naar Canada te gaan en daar op zoek te gaan naar een werkaanbod.
Grat> Met CBB bedoel je Canadian Bulletin Board? Wat bedoel je precies met CIC, kun je misschien een link vermelden? En jullie vragen dus eerst het visum via de provincie aan en dan vervolgens via de Embassy hier? Goed idee, want ik was ook al aan het kijken voor Vancouver en Victoria en zag dat zij veel meer baan mogelijkheden hebben dan op het korte lijstje Skilled Workers.
Een losse werkvergunning aanvragen is niet handig, zeker tijdens de crisis. Voor werkgevers is het heel moeilijk om buitenlanders daarvoor binnen te halen.
Voor een permanente verblijfsvergunning via sponsorship is trouwen (of geregistreerd partnerschap) een goede optie, anders moet je eerst een jaar lang hebben samengewoond en dat is zeer lastig te doen zonder visa. Zoek de aanvraagformulieren eens op en je weet wat je allemaal te wachten staat. De enveloppe met de aanvraag zal uit een hele hoop van die formulieren plus eigen verhaal plus foto’s worden, zodat een dossier over jullie relatie kan worden opgebouwd. Hieruit moeten ze concluderen of jullie relatie ‘echt’ is en of je mag immigreren.
Wat bedoel je precies met CIC, kun je misschien een link vermelden?
Citizenship & Immigration Canada.
En jullie vragen dus eerst het visum via de provincie aan en dan vervolgens via de Embassy hier? Goed idee, want ik was ook al aan het kijken voor Vancouver en Victoria en zag dat zij veel meer baan mogelijkheden hebben dan op het korte lijstje Skilled Workers.
Bij mijn weten doe je in 1x de aanvraag, die stuur je in naar de ambassade in Berlijn (of naar een processing office in Canada, als je er al woont tijdens de aanvraag).
Skilled worker is een andere soort visumaanvraag en valt niet de combineren met sponsorship. Het is het één of het ander.
Bij mijn weten doe je in 1x de aanvraag, die stuur je in naar de ambassade in Berlijn (of naar een processing office in Canada, als je er al woont tijdens de aanvraag).
Skilled worker is een andere soort visumaanvraag en valt niet de combineren met sponsorship. Het is het één of het ander.
Zo als ik het begrijp moet je volgens de site van CIC, wil je als federal skilled worker immigreren, je formulieren eerst naar Sydney in Nova Scotia sturen.
Na goedkeuring vanuit Nova Scotia sturen zij een bericht van goedkeuring naar Berlijn en naar de aanvrager? Hoe zit het nu?
Ik heb het algemene PDF-document doorgelezen. Inderdaad: alles moet naar Nova Scotia.
Kennelijk hebben de skilled workers andere processing offices en eisen dan de sponsorship applicants.
(Heb ik ook weer een leermomentje…)
Fijn om meteen een goed topic te vinden op dit forum !
Ik ben nieuw op deze website en ben ook bezig met zoeken naar de juiste manier van aanpak.
We zijn getrouwd en hebben net een kleintje.
We willen ook graag naar het mooie Canada verhuizen en daar een “nieuw” leven starten, we komen in aanmerking voor een visum (hoogst waarschijnlijk zoals het er nu naar uitziet), maar zijn net begonnen met het zwemmen in alle informatie en tips etc etc. Wij wonen nu ook in Amsterdam.
Weten jullie al wat jullie willen gaan doen daar ? Kwa werk, provincies en woonsituatie ?
Ik ga er heen via sponsorship (vriendin), dus weet al dat ik in Québec terechtkom en dat ik me geen zorgen hoef te maken om huisvesting.
Werk is lastiger. Ik werk op projectbasis en in de winter zijn er praktisch geen projecten, daarnaast moet mijn Frans nog iets beter zijn gevorderd (maar aan dat laatste wordt sowieso gewerkt). Dan maar voor werk Montréal iets beter in de gaten houden, wat heen-en-weer reizen en misschien wat tijdelijke andere klussen doen dat wat ik gestudeerd heb en gewend ben. Ik zit nog altijd te kijken voor een leuke tussenopleiding voor tijdens mijn integreren…
Ik ben ook bezig om te emigreren naar Quebéc want mijn vriend woont daar. Jurjen, ik zie dat jij gesponserd wordt door je vriendin. Bedoel je daarmee dat als zij jou sponsort jij verder geen aanvraag hoeft te doen voor een visum? Heb veel gelezen op de immigratie site van Quebéc maar kom er niet echt wijs uit.
Hoop dat je me ietsjes verder kan helpen!
Het hele sponsoridee is dat er een Canadian citizen is die de vreemdeling volledig vertrouwd en garant voor diegene wil staan.
Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets meer hoeft te doen, maar met name de wachttijd is ineens veel korter. Je moet nog wel flink wat papierwerk invullen, de medische test ondergaan, etc, etc.
De website van Immigration Québec is redelijk beperkt, voor meer informatie kun je beter naar de site van Citizenship & Immigration Canada gaan en dan (om te beginnen) handleiding 5289E downloaden voor het sponsorshipprogramma, zie: Sponsoring your spouse, partner or dependent child
Voorwaarde is natuurlijk wel dat jullie getrouwd zijn of samenleven onder geregistreerd partnerschap (of hele goede redenen hebben waarom jullie nog niet getrouwd zijn, zoals familieruzie/oorlogssituatie/…)
Je geeft aan dat je een samenlevingscontract moet hebben, maar volgens mij hoeft dit niet als je voor het common-law sponsorship gaat, dan is de voorwaarde dat je minimaal 1 jaar hebt samengewoond begreep ik. Heeft iemand misschien nog ervaring met de aanvraag doen in Canada of vanuit Nederland qua snelheid?
Ik heb mijn aanvraag gedaan in 2002 via common-law. Mijn vriend en ik woonden toen meer dan 1 jaar samen. Met een bewijs via enkele “rekeningen” waar mijn naam ook op stond en hetzelfde adres had als mijn vriend en een verklaring van zijn ouders (bij een advocaat of notary public) dat wij meer dan 1 jaar samenwoonde als een koppel heb ik “permanent resident status” gekregen in Canada.
Ik denk dat je sneller je visum zal hebben als je het vanuit Canada doet, niet via Nederland…maar daar ben ik niet zeker van. Eens als je je aanvraag voor “Common-law” wil insturen, dan zou ik ook een aanvraag voor een werkvisum opsturen. Zo krijg je vlugger een werk visum. Eens als je aanvraag “in process” is, dan sturen ze je na 3-4 maanden een werk visum op. Wij hadden onze papieren (in Canada) opgestuurd in september, in oktober waren we “in process” en in januari kreeg ik een brief dat als ik nog geen werkvisum had dat ik dat nu mocht aanvragen…dat duurde dan nog eens 3 weken voordat ik dat had. Ik ken verschillende mensen die dit process hebben gedaan en hun werkvisum aanvraag gewoon meestuurden met hun aanvraag voor permanent resident via Common-Law, dan krijg je dat werkvisum gewoon opgestuurd. Na die 4 maanden heeft het nog een jaar geduurd voordat ik mijn permanent resident visum had. Maar in die tijd dat je wacht kan je gewoon werken en je werkvisum laten hernieuwen als dat nodig is.
Ik weet wel dat de procedure in Quebec er een beetje anders aan toegaat, maar hoe precies weet ik niet. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat je er wat aan hebt!
Als je de aanvraag in NL plaatst betekent dit waarschijnlijk dat in je NL moet verblijven en in als je de aanvraag in Canada plaatst … well, you get the point!? :S
De aanvraag onder spouse! in Canada duurde voor mij 11 maanden.
@Ann75: Ik las dat je in 2000 naar Canada verhuisde en in 2004 pas permanent resident werd. Hoe heb je de eerste paar jaar dan in Canada kunnen verblijven? Illegal alien? Baan aangeboden gekregen voor tijdelijke werkvergunning?
Inderdaad, ik ben eerst als toerist naar Canada gegaan. Je mag dan 6 maanden blijven zonder visum.Mijn vriend onderhield mij tijdens de periode dat ik niet kon werken. Ik had zelf ook een som geld laten overzetten van Belgie op zijn rekening zodat ik toch ook voor mezelf kon opkomen. Na dat 5 van die 6 maanden om waren heb ik een aanvraag ingestuurd om mijn verblijf als toerist voor 6 maanden te verlengen. Ik kreeg vrij snel een papier met 6 maanden verlenging toegestuurd.
Nadat die 6 maanden weer bijna om waren heb ik het weer aangevraagd, maar toen begonnen ze zich bij Immigration Canada vragen te stellen waarom ik wilde blijven. Gewoon blijven voor je vriend is geen goed genoege reden voor hen. Dus ik moest ofwel met hem trouwen of na 3 maanden terug naar Belgie. Gelukkig was ik op dat moment bezig met mij te laten registreren als verpleegkundige in Canada (dat was mijn beroep in Belgie) en die reden accepteerden ze. Zolang ik daar een bewijsje van kon opsturen dat ik bij de verpleeg associatie “in proces” was, kon ik blijven. Dus tegen dan was het ongeveer zomer 2001.
Dat geregistreren als verpleegkundige in Canada heeft in mijn voordeel gespeeld want het duurde erg lang voordat er schot in die zaken kwamen. Dus tegen juni 2002 was ik daar nog steeds mee bezig en toen is de nieuwe wet uitgekomen dat als je met een Canadees samenwoonde voor 1 jaar of langer, dan kon je ook je permanent resident status aanvragen. En als je dan “In Canada” doet dan moet je dus in Canada zijn tijdens die procedure. Wij hebben onze aanvraag in september 2002 opgestuurd, ik was “in process” in oktober 2002. Ik kreeg een brief daarover in januari 2003 en mocht toen een werkvisum aanvragen. Ik heb dan uiteindelijk mijn permanent resident status gekregen in januari 2004. Ik heb dus telkens verlenging gekregen op mijn toeristen visum voor het registreren als verpleegkundige en daarna dan omdat ik mijn aanvraag voor permanent resident deed.
Ontzettend handig om jullie verhalen te lezen, bedankt daarvoor. Ik heb ook contact met een kennis die een eigen immigratiebureau heeft. Hij gaf aan dat het handiger is om de aanvraag in Canada in te dienen omdat ik daar vanaf december ook woonachtig zal zijn, toch vind ik het jammer dat ik dan misschien weer 1 maand extra moet wachten voordat ik mijn aanvraag kan indienen.
Voor de application moet ik ook een bewijs van goed gedrag in Canada aanvragen, omdat ik daar 1jr. heb gewoond, daarvoor heb ik vingerafdrukken nodig, nu vraag ik me af of ik ook vingerafdrukken nodig heb voor andere landen, ik heb namelijk ook in Zweden gewoond. Iemand ervaring hiermee?