Sponsorship aanvraag, maar daarna gelijk naar canada op workvisa

Hallo,

Ik heb een canadese vriend, nu mijn verloofde. Wij zijn van plan in de zomer van 2014 te trouwen ivm zijn familie die dan over kan komen, we trouwen in nederland. Nu is het plan om daarna via sponsor een visa aan te vragen en te emigreren. Echter moet ik in de tijd dat de visa aanvraag behandeld word in nederland verblijven? of kan ik evt. op een touristenvisa naar canada toe en daar de aanvraag afwachten?
Provincie van bestemming is New Brunswick.

Groeten,
Romy

Hoi Romy,

Welkom in het clubje van Canadese liefdesavonturiers. :smiley:

Eerst even iets rechtzetten: je hebt geen visum nodig voor Canada. Wat jij bedoelt is een verblijfsvergunning. Dat is iets heel anders. Een visum is alleen een toestemming om het land binnen te komen, wat je als Europeaan automatisch hebt (Visa Waiver Program), maar dat zegt niets over wat je in het land mag doen en hoe lang je mag blijven. De verblijfsvergunning doet dat laatste.

Er zijn diverse wegen om te bewandelen:

  1. Je kan inderdaad naar Canada gaan met je ‘hubby’, als toerist binnenkomen en daar de procedure (kan zowel “inland” als “outland” kiezen) afwachten. Ondertussen kun je al vrijwilligerswerk doen, jezelf integreren in de lokale samenleving en contacten opdoen voor een eventuele baan. Mocht je voor de inland procedure kiezen: dan kun je een aanvraag voor een open werkvergunning meesturen die automatisch wordt goedgekeurd als je man goedgekeurd is als sponsor. Totdat je een nieuwe verblijfstitel krijgt, moet je wel je toeristenstatus blijven verlengen, anders moet je verplicht na 6 maanden terug naar Nederland.

  2. Jullie kunnen ook in Nederland blijven terwijl de aanvraag wordt afgehandeld, dan kun je alleen maar via “outland” gaan.

Momenteel zal de “outland” route ca. 12-13 maanden kosten, “inland” kan tussen de 7 en 16 maanden in beslag nemen (open werkvergunning na 6 maanden). Maar 2014 is nog ver weg, dus deze wachttijden kunnen drastisch veranderen (toen ik inland deed was de minimumwachttijd 10 maanden).