Hallo, na bijna 4 jaar in Canada te hebben doorgebracht met mij vriendin en we inmiddels een dochter hebben, leek het ons tijd dat wij maar eens al ons papier werk gingen invullen… En ik ben een klein beeje in de war, van hoe en wat. nou lees ik dat de sponsor, mijn vriendin dus, eerst haar aanmelding voor sponsorship moet opsturen, en als dat goed gekeurd is moet ik mijn papieren opsturen… Maar ergens anders lees ik weer dat we alles tergelijk moetten opsturen, zou iemand mij kunnen vertellen wat het geval is?
Ook vroeg ik me af met betrekking tot de kosten, wat moet ik wanneer betalen? Moetten alle kosten betaald zijn zodra we alles opsturen, of niet?
En sinds we het vanuit Canada doen, al het spul wat ik uit nederland krijg (Verklaring goed gedrag etc) moet dat vertaald worden naar het engels?
Als laatste las ik dat ik tergelijke tijd met mijn aanvraag ook een aanvraag voor een werk vergunning kan mee sturen, klopt dat?
Oh en zodra alles op de post zit, ik weet dat ik Canada niet mag verlaten ivm het vervallen van mijn aanvraag als ik het land niet in kom. Moet ik hier voor steeds een verlenging aanvragen, of krijg ik net zoals met een aanvraag voor verlenging van verblijf een inempt status(ik geloof dat het zo heet) en mag ik in Canada blijven tot er een beslissing is gemaakt?
Je hebt twee routes, je lijkt nu vooral de focussen op de inland route. Vergeet niet dat de outland route ook gedaan kan worden als je in Canada zit! Scheelt een paar maanden doorlooptijd maar je hebt geen mogelijkheid tot werkvergunning na 6 maanden.
Wat betreft je vragen:
Je stuurt alles in 1 keer op. Na goedkeuring van de Sponsor wordt jouw deel doorgestuurd naar het desbetreffende kantoor. Voor outland is dat Wenen, voor inland weet ik het niet.
VOG is al in het Engels, die hoef je volgens mij niet te vertalen. De rest moet wel vertaald zijn of een officiële Engelse versie zijn,
Als je inland doet kun je inderdaad een verzoek meezenden voor een werkvergunning. Die wordt dan (meestal, neem ik aan) toegekend zodra de eerste fase, het goedkeuren van je vriendin als Sponson, is afgerond.
Je status moet je legaal houden, je moet dus verlenging(en) van je visitor visum of werkvergunning aanvragen. Volgens mij bedoel je “implied” status, maar dat gaat hier niet op. Je bent “implied” wanneer je een geldige status hebt en een verlenging hiervoor aanvraagt, maar nog geen antwoord hebt gekregen. Een PR-aanvraag is geen verlenging van je Visitor Status, en is dus ook geen reden tot toepassing van de implied regels.
Bij inland mag je het land wel verlaten, maar je loopt het risico dat mocht je bij terugkomst bij de grens worden geweigerd, dat ze dan de aanvraag cancelen. Het risico van weigeren zelf is als Nederlander (vanwege het VWP) natuurlijk niet zo groot, maar dat is een afweging die je zelf zult moeten maken. Bij outland kun je wel zonder problemen geweigerd worden (als is het natuurlijk nog steeds niet leuk).
Zoek bij alle statements die ik deed nog even bevestiging op de website van de CIC of in de handleiding van de CIC-medewerkers (die is online wel te vinden), want ik doe dit allemaal uit mijn hoofd
Hoi,
goed dat je de papierwinkel begint! Is veel werk, zeker niet te eenvoudig, en duurt erg lang. Maar je zal zeker wel blij zijn wanneer het op de post zit! Mijn sponsorship ligt in Vegreville (inland spousal sponsorship).
-Alles tegelijkertijd opsturen, in de checklist staat dit zo beschreven.
voeg een aanvraag verlenning werkvergunning toe (1249) (je moet hier WEL extra voor betalen). Op het papier moet je zelf een extra optie toevoegen bij de meerkeuzevraag waarom je de vergunning aanvraagd ("open workpermit as part of inland PR (sponsorship) application).
Je mag zowieso in Canada blijven, en ook weer in, maar als je werkvergunning hebt verlies je die zodra je het land verlaat (tenzij je LMO hebt die geldig is).
Bedankt voor de reacties, maakt alles een stuk duidelijker voor mij!
Ik zit nog met 1 probleem, mijn paspoort vervalt in october 2014, nou volgens cic.gc.ca zou de gehele aanvraag intotaal 14 maand duren, wat dus geen probleem zou zijn met mijn paspoort. Maar als die tijden nou veranderen, en het nog in behandeling is na october? Is dan mijn aanvraag niet meer geldig? En is het misschien een beter idee eerst een nieuw paspoort aan te vragen voor dat ik alles opstuur?
Ik heb mijn family class, spousal/permanent residency aanvraag in januari 2012 vanuit Nederland gedaan en in maart 2012 een nieuw paspoort aangevraagd. Gewoon doorgeven dat je een nieuw paspoort hebt is geen probleem. In april ben ik naar Vancouver verhuisd en in oktober 2012 ben ik permanent resident geworden.
Voor inland sponsoring moet je alles in één groot pakket naar Vegreville, AB sturen. Daar wordt zowel de stage 1 (sponsor) als stage 2 (PR application) behandeld.
Een ideaal pakket ziet er als volgt uit:
1 envelope met de aanvraag voor de open werkvergunning (als je huidige werkvergunning binnen een jaar afloopt, is dit aan te raden). Schrijf op de envelope: “OWP application, do not process before first stage approval”.
1 envelope met de PR aanvraag (beiden stages).
Samen in een grotere envelope per aangetekende post (de postkamer raakt in zeldzame gevallen nog wel eens post kwijt) naar Vegreville.
Voor de Verklaring van Goed Gedrag kun je een “internationale” versie krijgen met een samenvatting in het Engels erop, dit is voldoende voor immigratie. Ook van de uittreksel geboorteregister is een internationale versie met iets van 13 talen te krijgen. Wel brieven sturen om familie in Nederland te machtigen om alles voor je aan te vragen.
Zolang je een geldige werkvergunning hebt, kun je Canada verlaten en weer terugkeren zonder problemen, zolang je iedere keer wel weer aan alle toelatingseisen voldoet (je bent immers nog altijd een tijdelijke bewoner). Zodra je huidige werkvergunning afloopt en je hebt de nieuwe nog niet binnen, dan mag je door blijven werken onder de voorwaarden van je oude werkvergunning: “implied status”. Deze status verlies je als je Canada verlaat en terugkeert. Implied status gaat niet op voor toeristenstatus.
Allemaal bedankt voor de reacties, Ik ben bijna klaar met al het papier werk, en moet nog even mijn medical doen.
Ik heb alleen 1 probleem. Ik kan het formulier voor de werk vergunning niet vinden! Zou iemand mij daar mee kunnen helpen?
Zoek naar IMM1249E … Bij de eerste meerkeuze vraag zelf een extra optie maken (gewoon erbij schrijven) voor Open werkpermit as part of Inland Sponsorship Application oid…
Om precies te zijn: inderdaad IMM1249E, maar optie C is voldoende. Het is immers een initial work permit of verlenging. Zelf opties aanmaken is gevaarlijk, het risico is dat de hele papierwinkel wordt teruggestuurd minus de eerste aanbetalingen.
Hi Jurjen,
Ben het met je eens dat je natuurlijk zelf niet aan de documenten moet gaan kloten. In dit geval werd ons dit duidelijk door de CIC (telefoon) opgedragen om dit te doen. Heeft geen problemen opgeleverd en de werkpermit was prima op tijd binnen.
Graag wil ik een ieder aanbevelen om dit zelf even na te gaan bij de CIC.
Immigratie regels en processen veranderen continu, alles wat op een forum staat kan verouderd en veranderd zijn.
Ik bewandel dezelfde weg en heb alles nu compleet, echter moet ik nog 1 document (bewijs dat ik in Nederland ben gescheiden) vertaald hebben. Ik begrijp dat dit een beëidigd vertaler moet zijn en de translator moet in bijzijn van een commissioner authorized to administer oaths zweren dat de vertaling klopt en ook de commissioner moet dan nog een stempel zetten? Of is dit niet nodig bij gecertificeerde vertalers in Canada?? Blij als alles straks op de post kan maar wie helpt me aan een vertaler in Alberta?
Thanx maar het schijnt dat een ieder die nederlands en engels spreekt dit voor me mag vertalen, deze persoon moet echter in het bijzijn van een commissioner of oaths zweren dat de verklaring klopt en deze commissioner moet er ook een stempel op zetten en dan is het voldoende. Ik moet alleen een soort avidavit maken en dit kan ik nog nergens vinden.
Een affidavit is een verificatie of een geverifieerde verklaring (in jouw geval van een scheiding). Als je de verklaring door een “verified” vertaler laat vertalen is er, volgens mij, geen commissioner of oaths nodig. De eed is immers ook al afgelegd door de vertaler.
Neem contact op met een vertaalburo/vertaler.