Sponsorship aanvraag updates, wachttijden en ervaringen

Hallo,

Het leek me een goed idee om een topic aan te maken voor iedereen die een sponsorship aanvraag heeft gedaan.
De wachttijden zijn lang en soms hoor je maanden niks van Wenen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Nederlanders, en op deze manier kan je een beetje een inschatting maken van wanneer je iets kan verwachten.

Zelf heb ik in oktober 2013 m’n eerste aanvraag voor common law sponsorship gedaan. Helaas ontbrak er een papiertje omdat we door de cic verkeerd waren ingelicht aan de telefoon.
Hierdoor 3 maanden vertraging opgelopen, in januari opnieuw opgestuurd.
Een maand later is onze aanvraag naar Wenen verstuurd. Ik heb verder niks meer van hen gehoord nog.
In ECAS (elektronische status van de aanvraag) staat wel dat ze mijn medical gegevens hebben ontvangen.

Ik ben benieuwd naar jullie “timelines” en ervaringen met de aanvraag!

1 like

Ik volg even. Ik kan mijn sponsorship pas in oktober insturen maar dit is interessant :slight_smile:

September 2013 heeft mijn vrouw de sponsorship aanvraag ingediend (opgestuurd). 2 weken later heeft zij goedkeuring gekregen. (mijn applicatie voor permanent resident zat er bij). CIC heeft vervolgens na goedkeuring mijn deel doorgestuurd naar Wenen, zij hebben, volgens de website (application status) mijn papieren ontvangen op 24 September.

In december kreeg ik een e-mailtje met de vraag of ik mijn originele VOG op kon sturen (ik stuurde een kopie). Dit natuurlijk meteen gedaan. halverwege Januari heb ik een mailtje gestuurd met de vraag of ze mijn document ontvangen hadden en of mijn applicatie hierdoor vertraging op zou lopen. (ik wist al dat ze dezelfde week nog mijn document ontvangen hadden, aangetekend verstuurd) Maar ik wilde gewoon wat meer info m.b.t. mijn applicatie. Kreeg 2 dagen later een mailtje terug dat alles in orde is en dat mijn applicatie in behandeling is en dat ik in ‘due course’ meer informatie zou krijgen. Sindsdien niets meer gehoord… Volgens de site toen ik met mijn vrouw de aanvraag ingediend hadden, was het maximaal 13 maanden. Helaas denk ik dat het inderdaad 13 maanden zal gaan duren…

Hmmm vervelend. Inderdaad frustrerend dat we zo weinig horen. Ik heb zelf nadat m’n applicatie naar Wenen is gestuurd helemaal niks meer gehoord (ook niet over extra documenten of iets dergelijks).
Als het goed is komen deze week of volgende week nieuwe “processing times” op de cic website te staan.
Laten we hopen dat het nu minder is dan 13 maanden en dat ze de schade die ze hebben opgelopen door de staking vorig jaar enigszins hebben ingehaald!
Succes met wachten! Wacht je in Canada of in Nederland?

Momenteel in Nederland. Ben vorige week teruggekomen na 3 maanden. Ik ga over een maandje weer, als m’n aanvraag nog niet is goedgekeurd en dan tot eind augustus… Hopen dat het uiterlijk september wordt… (Liefst vanmiddag nog natuurlijk)

Doen ze bij de grens moeilijk mbt je sponsorship aanvraag?
Wij sturen die van ons in oktober op maar moet vlak daarna weer weg. Evt terug voor kerst of langere tijd en kijken of ik in de tussentijd YP kan krijgen maar wil niet dat mn aanvraag bij de douane afgekeurd wordt ofzo :')

• Updated - - -

Doen ze bij de grens moeilijk mbt je sponsorship aanvraag?
Wij sturen die van ons in oktober op maar moet vlak daarna weer weg. Evt terug voor kerst of langere tijd en kijken of ik in de tussentijd YP kan krijgen maar wil niet dat mn aanvraag bij de douane afgekeurd wordt ofzo :')

Nee, ze zeggen er helemaal niets over.

Sterker nog, ik probeer het telkens uit te leggen, zodat het proces misschien versneld kan worden! :stuck_out_tongue:
Maar de douane weet er net zo veel, of weinig van, als wij.

Het is gewoon afwachten… En heeeeel lang wachten jammer genoeg…

Het hangt er volgens mij wel vanaf of je “outland”
of “inland” aanvraag gaat doen.

Bij de outland aanvraag doen ze niet moeilijk. Bij de inland aanvraag ligt dat anders maar ik weet niet precies hoe of wat.

Volgens mij mag je bij ‘inland’ het land niet verlaten? Of MOET je juist het land verlaten en mag je als je weg bent niet meer terug het land in totdat je aanvraag is goedgekeurd.

Precies, zoiets dacht ik ook. blacky94 zit denk ik in Canada op dit moment vandaar dat ik over inland begon.
Dan mag je volgens mij indd het land niet verlaten. Dus is het verstandiger om aanvraag outland te doen en zorgen dat je visitor status niet verloopt

Outland gaat volgens mij net iets sneller dan inland, de laatste keer dat ik t checkte iig. Daarnaast kan ik mn aanvraag pas opsturen een paar weken voor mijn visitor visa eindigt en zou ik eigenlijk in NL een cursus willen volgen om opnieuw proberen een YP aan te vragen om dan iig een groot deel vd tijd hier uit te kunnen zitten en te kunnen werken… :slight_smile:

Hey!

Vanaf welk moment kan je zo’n aanvraag doen? Moet je 6 maanden samenwonen? Of een jaar? Hoe gaat dat precies! Thanks.

Om sponsorship aan te vragen als common law partner moet je een jaar hebben samengewoond.
Je zou ook kunnen trouwen, dan kan je vanaf het moment dat je getrouwd bent de aanvraag doen, tenminste dat geloof ik. (Ik heb zelf aanvraag als common law gedaan)

Klopt. (Dat is wat ik heb gedaan met mijn vrouw). Trouwen en vervolgens alles ingediend.

Sinds een kleine week geleden kan ik mijn applicatie status niet meer checken?.. Ik krijg een melding dat mijn applicatie niet gevonden kan worden… Heb zondag een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen…

Als ik de ‘‘see if you’re eligible’’ guide dinges volg om te kijken of ik kan emigreren en ik vul in bij ‘‘nu woonachtig’’ NL dan krijg ik aan het einde dat ik niet in aanmerking kom voor een program, vul ik in Canada dan krijg ik wel de immigration guides en paperwork required. Nu is het wel zo dat ik momenteel nog in Canada zit, ik common-law ben voor ik terug ga (CIC zegt ook heel leuk ‘‘A common-law partner is a person (…) with whom you have lived in a marital-type relationship continuously for a minimum of one (1) year and with whom you are not married. After the first year of living together, temporarely separations will not end the relationship, unless one or both of the people involved do not intend to live together in the future.’’) dus weg uit Canada voor langere tijd zou dus geen probleem meer moeten zijn. Nu is het echter zo dat als ik dus ‘‘leef momenteel in CA’’ invul ik dus al het papierwerk en de guides krijg en het adres krijg voor de inland procedure, terwijl ik dus de outland procedure wil doen omdat deze sneller is en ik ook graag in die tijd heen en weer wil blijven reizen. Nu staat er bij het adres van Alberta ook wel dat je de outland procedure zou kunnen volgen maar kan ik hiervoor de guides en formulieren voor de ‘‘outland’’ gebruiken? Want als ik dus invul dat ik in NL woon krijg ik helemaal geen papieren :') ik heb verder het adres in mississauga wel maar wil niet met de verkeerde papieren aan komen zetten… Het duurt allemaal al lang genoeg als het in één keer goed gaat…

Never mind

zegt specifiek inland en ‘‘if you’re not in Canada DO NOT use this form’’. Iemand enig idee waar/hoe ik aan de outland papieren kan komen?

Die staan gewoon op de website van de CIC: Sponsoring your spouse, partner or dependent child

Wat ik me afvraag mbt Country of Residence;
Moet ik daar NL invullen of CA? Ik zit momenteel nog wel in Canada (als Visitor) maar vlieg vlak na het insturen van de applicatie terug naar NL (voor onbepaalde tijd). Daarnaast komt nog dat ik maar 6 maanden als Visitor in CA ben geweest (ik las dingen over minimaal 1 jaar de lawfully admitted) maar daarvoor hier wel een jaar op een WHP heb gezeten en in april maar 7 dagen terug in NL ben geweest… En zonder deze 6 maanden als visitor zijn we geen common-law dus ik weet even niet zo goed wat ik in moet vullen… :')

Ik vraag me alleen wel af, bij IMM0008 wanneer het over dependants gaat gaat het over mensen die ook een permit willen, right? Want de guide en het formulier lijken elkaar wat tegen te spreken maar aangezien ik ‘‘alleen’’ de keuze heb uit partners of kinderen/kleinkinderen neem ik aan dat ik hier geen informatie hoef in te vullen van mensen die achter blijven? (moeder, vader, stiefvader, broer…)
Want partners en dependent children krijg ik informatie over in de formulieren en de guide, maar vervolgens staat wel dit weer in de informatie guide

''Important

You must list all family members in your application for permanent residence, whether they are accompanying you to Canada or not. You must also provide details on family members whose location is unknown (including those missing or presumed dead). If you don’t, you will not be able to sponsor family members at a later date if they are not listed on your application.‘’

Dat ik later evt geen familie kan sponsoren zou niet zo erg zijn, mijn ouders willen toch niet meer definitief over…