Details Permanent Residency aanvraag via sponsorship

Aangezien ik afgelopen weekend mij heb beziggehouden met deze bureaucratische papierhandel en een vragenlijstje aan CIC heb voorgelegd, wil ik deze details met jullie delen om ook jullie toekomstige vraagtekens te kunnen verhelpen.

Let op: formulieren kunnen in de loop der tijd veranderen! Pen niet blind mijn opmerkingen over.

[ul]
[li]Je moet een ‘police certificate’ opvragen voor ieder land waar je in de afgelopen 10 jaar voor ten minste 6 maanden hebt gewoond. Moet dat ook voor Canada (rompslomp met vingerafdrukken, etc.)?[/li]Nee, CIC heeft gelukkig haar eigen lijnen met de RCMP voor je eventuele criminele verleden binnen Canada. Je hoeft niet een Canadese VOG te halen, ondanks dat Appendix A van de gids dat laat lijken.
[/ul]
[ul]
[li]IMM 1344A (application to sponsor and undertaking): als je getrouwd bent en je woont samen, moet je bij 8b dan ook aangeven dat je een conjugal relationship hebt?[/li]Nee, als je getrouwd bent, ben je automatisch geen conjugal partner meer (je hoeft dan ook geen bewijs van samenwonen/samenleven aan te dragen, zoals gevraagd in de document checklist).[/ul]
[ul]
[li]Hoe zit het nou met de tijdelijke werkvergunning voor tijdens de procedure?[/li]Bij de aanvraag voor sponsorship en permanent residency, kun je een aanvraag sturen voor een werkvergunning. Neem hiervoor het pakket “application to change conditions, extend my stay or remain in Canada” (formulier IMM 1249 + guide + document checklist). Deze kost 150 dollar. Deze aanvraag MOET in dezelfde enveloppe als de PR-aanvraag zitten.
[/ul]
Bij deze werkvergunning nog twee subvragen:

[ul]
[li]De document checklist vraagt om een HRSDC confirmation (goedkeuring voor je werkaanbod) en voor in Québec: een Québec Certificate of Acceptance. Moet ik deze halen voor de werkvergunning?[/li]Nee, omdat het gaat om een open werkvergunning, is geen HRSDC goedkeuring nodig. Omdat een open werkvergunning in het hele land gebruikt kan worden, is geen QCA nodig.
[/ul][ul]
[li]Wanneer krijg ik de werkvergunning?[/li]Twee scenario’s:
1.) Standaard wordt deze uitgegeven na “First Stage Approval”. Dit is de goedkeuring dat je Canadese partner jou mag sponsoren. (Dit is de wachttijd die op de website wordt getoond, op dit moment ca. 8 maanden.) Je mag dan dus werken tijdens dat het tweede deel (de PR-aanvraag zelf) in behandeling wordt genomen.
2.) Je werkt reeds in Canada, maar je huidige werkvergunning zal verlopen voordat de wachttijd voor first stage voorbij is en dit zal een gat creëren waarin je niet mag werken. Voor deze mensen wordt een uitzondering gemaakt. Als je de aanvraag voor de werkvergunning ten minste 1 maand voor de vervaldatum van je huidige work permit opstuurt, zullen ze ervoor zorgen dat je op tijd een nieuwe work permit krijgt, zodat je al die tijd kan blijven werken tijdens het wachten voor First Stage Approval. Dit geldt ook voor work permits, die niet verlengd kunnen worden (zoals de IEC-visa: WHP en YPWP), want het is officieel geen verlenging: je krijgt een nieuwe werkvergunning.
[/ul]
Hopelijk kunnen jullie hiermee weer vooruit!

Cheers!
Een mede-immigrant

4 likes

Goede bezig, bedankt Jurjen.

Wat mij opvalt is de grote verschillen tussen alle ambassades in wachttijden en of je het vanuit Canada of vanuit het buitenland doet. Daarnaast weten veel Canadezen heel weinig van immigratie (net zoals Nederlanders waarschijnlijk de regels voor Nederland niet goed kennen omdat het niet nodig is). Ik heb al heel wat mensen vanalles tegen mij horen zeggen en het is moeilijk om op een positieve manier te vertellen dat ze toch echt fout zitten.

Verder wil ik nog melden dan in Juni er een wetswijziging is geweest waarbij het duidelijk is geworden dat ze voor 29 beroepscategorieen mensen toelaten (zonder joboffer): http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who-instructions.asp#list

Voor jouw Quebec geldt dit echter niet :wink:
Die hebben hun eigen regels.

Hoe kijkt men in Quebec eigenlijk tegen de rest van Canada aan? Want hier in BC wordt Quebec als lastig gezien, hoewel er heeel veel mensen wonen wordt het toch als apart buitenbeentje gezien hier (tenminste mijn observatie).

Bovenstaand verhaal is inderdaad alleen van toepassing op een aanvraag vanuit Canada. Ik kan me voorstellen dat de aanvraag voor vanuit het buitenland er iets anders uitziet, zeker het gedeelte over de tijdelijke werkvergunning zal andere voorwaarden kennen.

In Québec wordt er verschillend naar de rest van Canada gekeken, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Er zijn nog altijd flink wat mensen die graag onafhankelijk willen zijn (zeker nu met Harper aan het roer wordt niemand blij van een federale overheid). Er zijn ook genoeg mensen die de voordelen wel inzien van één groot Canada en tot slot een groep mensen die er totaal onverschillig over zijn (maar die zijn nog nooit buiten hun eigen dorp of wijk geweest).

Men is vooral bang dat de federale overheid, welke grotendeels anglofoon is, het huidige karakter van de provincie om wil gooien. Men is zeer gehecht aan hun lange geschiedenis (geef ze eens ongelijk: Québec was zeer lang het belangrijkste gebied van Canada), eigen tradities en (zeker niet onbelangrijk) taal. Door een grote dosis van zelfbestuur wordt het geweten gesust en verwacht men de huidige situatie in stand te houden (dit conservatisme zit ook veel te diep in de provinciale regering, met alle nadelen van dien).

De jongere generatie heeft hier moeite mee, want zij zien wel voordelen in één groot Canada (makkelijker reizen door het hele land, overal dezelfde dollar, wonen/werken/studeren waar je wilt in Canada, etc.) De taalbarrière is stukken kleiner, doordat er beter Engels wordt gegeven (alhoewel nog steeds heel veel jongeren nauwelijks Engels kunnen spreken, maar met name in de steden wordt de groep steeds kleiner).

Op de banenmarkt vindt er nog wel eens wat onbewuste discriminatie plaats: men geeft het werk liever aan de Québecois(es) dan aan de engelstaligen of buitenlanders.

Maar gelukkig deze week lekker ouderwets Nederlands klagen bij de overheid dat het bij hun allemaal verkeerd gaat. Mijn klacht ligt nu bij de hoogste pief van de Burgerlijke Staat. En dat allemaal om mijn middelnaam op het wedding certificate. :stuck_out_tongue:

Tja, Stephen Harper is de eerste premier die niet uit Quebec afkomstig is. De partijen durfden het voorheen niet aan om een iemand buiten Quebec op 1 te zetten uit angst voor grote verliezen onder de grote bevolking in Quebec.

Die bleken achteraf toch mee te vallen. Men vreesde bij de herverkiezing van Harper zelfs voor grote verliezen bij Bloc Quebecois, maar ook die vielen mee. Wel opvallend die politiek hier en hoe anders het soms is met Nederland.

Maargoed wij moeten hier maar eens een brief sturen aan onze MP van North Vancouver (member of parliament). Mijn vriendin krijgt geen ‘babybonus’ (belastingkorting) terwijl iedereen om ons heen die wel krijgt. Zelfs de Sri Lankezen die vorige maand met z’n 500-den illegaal op de boot aankwamen.

Maargoed :wink: Nu weer on topic. Ik ben niet getrouwd en voor mij is het aanvragen van werk- of verblijfsvergunning moeilijker.

De politiek is hier inderdaad nogal eens verwarrend (je zag ook wat voor een wirwar het was na de toestanden in Toronto).

Kun je geen gebruik maken van Common-law relationship? Dichtbij genoeg om toch een relatief simpele procedure te kunnen doen.

informatief stukje
dit zijn dingen die goed zijn om te weten.
als ik het goed begrijp hoe ik geen LMO als ik een werkvergunning aanvraag bij de aanvraag voor PR op basis van common law partner.

Sorry, ik ben dat detail vergeten erbij te zetten. Als je gaat voor Work Permit Extention/een nieuwe Work Permit, gelden dezelfde voorwaarden als je vorige werkvergunning (dit was de letterlijke uitleg).

Inhoudelijk zal dit waarschijnlijk betekenen: heb je voorheen dus gewerkt via een work permit die een LMO nodig had, dan moet je waarschijnlijk opnieuw voor een LMO zorgen.

Aan de andere kant: ik vroeg letterlijk of ik een aanvraag moest doen voor een Quebec Certificate of Acceptance (de QC-versie van de LMO), omdat ik iets later voor de PR immers ook een Quebec Selection Certificate moet aanvragen. Ik hoefde geen QCA aan te vragen, alleen de QSC na de first stage approval. Wellicht dat de LMO dan niet hoeft. Bel met CIC callcentre voor de zekerheid!

“Wanneer krijg ik de werkvergunning?” situatie 2 is vandaag weer ontkracht door iemand bij de CIC hotline. Wat wordt ik een partij ziek van dit soort tegenstrijdigheid… Moet ik straks 7 maanden op “implied status” blijven werken, kortom: mag niet van baan wisselen, mag niet van functie/salaris binnen het bedrijf veranderen, mag niet projecten in de VS doen en als ik het land verlaat, vervalt mijn status waarin ik mag blijven werken (mag dus niet even familie/vrienden opzoeken in Nederland, eindelijk eens afstuderen als die rotscriptie af is of überhaupt een begrafenis bezoeken!)

Ik duik weer mijn onderzoeken in!

Hi Jurjen,

Ik had een vraagje over een werkvergunning, ik en mij man zijn nu bijna 9 maanden in proces via de sponsorship. Hopelijk krijgen we voor het nieuwe jaar de eerste goedkeuring binnen. Ik zal hierna graag willen werken, ik las alleen bij jou info dat de aanvraag voor een werkvergunning in dezelfde envelop moet zitten als de andere aanvragen. Dit heb ik niet gedaan,helaas, wel de verlenging van mij toeristenvisum, deze had ik ook met een 6 weken binnen. Weet jij of dit als nog mag aanvragen? Moet ik dan het zelfde aanvraagformulier gebruiken en gewoon de instructies volgen van cic site? Heb je misschien ook een idee hoelang de tweede goedkeuring kan duren?

Ik hoop van je te horen,

Groetjes

Marjon

Hoi Marjon,

Voor je werkvergunning kun je het beste het pakket nemen “change conditions / extend your stay” (link naar de site). Je hebt geen LMO nodig, aangezien je voor een open work permit gaat.

Ik zou denken: stuur de envelop met de work permit aanvraag naar de afdeling Permanent Residency Applications, zet op de envelop “Urgent” en je Client ID (anders doen ze er 4-5 maanden over om je envelop überhaupt open te maken). Cover lettre erbij dat je je work permit bij First Stage Approval wilt.

Bel nog wel even met CIC om te kijken of ik het goed heb… :wink:

Ik dacht altijd dat stage 2 iets als 1,5 maand was, maar ze hebben net een nieuwe lay-out aan de wachttijden pagina’s gegeven, nu staat er 9 maanden!!!
Processing Times: Family Sponsorship

Ik ben bezig met een vervolg visum als mijn YP-visum is afgelopen.
Logische stappen zijn LMO-goedkeuring en vervolgens een temporary workers visum. Die door nieuwe wetten op een maximum limiet zijn gezet van 4 jaar. Dit zal ik waarschijnlijk ook wel doen.

Het beste/makkelijkste is natuurlijk een permanent residentship. We gaan niet trouwen om alleen maar een PR te krijgen dus het zal via werk moeten.
Ik las dat je een PR kan aanvragen met een Provincial Nominee goedkeuring als basis. Wat ik me afvroeg, is je PR dan gebonden aan het PNP en je beroep/werkgever of is een PR altijd ongebonden?

En heeft iemand hier ervaring mee?

Provincial Nominee is een route naar Permanent Residency. Je beroep moet dan ook op de provinciale lijst staan. Daarnaast zul je waarschijnlijk (een) werk(aanbod) moeten hebben dat overeenkomt met dat beroep. Het heeft vooral betrekking op de periode van aanvraag, als je eenmaal PR hebt, kunnen ze dat moeilijk van je afpakken (er is ook weinig controle op, behalve dat je iedere 3 van de 5 jaar in Canada moet hebben doorgebracht voor de verlenging).

Aangezien dit topic vooral was bedoeld voor de sponsorship, een kleine update: we hebben inmiddels de brief ontvangen om de Québec Selection Certificate aan te vragen, waarop we de aanvraag hebben verstuurd. Die is ca. een week geleden aangekomen bij Immigration Québec (MICC). Als alles meezit nog een maandje wachten voordat er een beslissing wordt gemaakt, daarna wordt mijn dossier naar een lokaal bureau verstuurd om een landing interview te plannen en verrichten.

Dan weer terug naar Family sponsored.

Heeft iemand ervaring met common law relationship sponsored application? Ik heb hier gehoord dat het veel minder kans heeft op succes dan de spouse variant en dat het moeilijk is genoeg bewijs te leveren.

En dan vraag 2, wat als we proberen een PR voor mij te krijgen op basis van common-law relationship en het wordt geweigerd, kunnen we dan later gewoon weer proberen als we getrouwd zijn of is het eenmaal geweigerd altijd geweigerd?

Ja, trouwen is het snelste en gemakkelijkste…maar als je moet trouwen voor je PR te bekrijgen, dan is dat toch geen goede reden om te trouwen, he.

Ik heb mijn PR aangevraagd binnen Canada onder de common-law mogelijkheid omdat wij ook niet wilden trouwen op dat moment. Ik moet wel zeggen dat dit ondertussen 10 jaar geleden is. Het heeft iets meer dan een jaar geduurd voordat ik mijn PR kreeg, maar na 3 maanden van het insturen van mijn aanvraag kreeg ik de mogelijkheid om een werkvisum aan te vragen, dus dat maakt het wachten wel gemakkelijker want je kan werken!

Zelf hadden wij maar weinig bewijzen dat wij een jaar of langer samenwoonden, enkel een rekening van de tandarts met mijn naam en hetzelfde adres als mijn Canadese vriend. Daarom zijn we met zijn ouders naar een advocaat gegaan zodat zij een verklaring konden afleggen onder ede dat wij meer dan 1 jaar samenwoonden als een koppel met de bedoeling dat dit in de toekomst zo verder zal blijven gaan. Deze 2 bewijzen waren voldoende voor Immigration Canada, ben nooit voor een interview moeten gaan en ze hebben nooit vragen gesteld. Ik denk wel als ze zien dat je hier komt om een leven op te bouwen, wil werken en niet wil profiteren van het Canadese systeem dat het geen probleem is. Je hebt hier toch al gewerkt en dat is toch ook al een plus.

Hopelijk heb je daar wat aan!
Groetjes,
Ann :slight_smile:

Je mag inderdaad een nieuwe aanvraag indienen, die opnieuw wordt beoordeeld. Het is meer de vraag of je een tweede keer ruim 1000 dollar wil betalen?

Even inhaken op dit onderwerp (nuttige info tot nu toe, bedankt!).

Mijn Canadese vriendin en ik zijn aan het bekijken wat onze opties zijn om ons samen ergens in Canada te vestigen. We overwegen sterk om binnenkort te trouwen, en vervolgens een PR-aanvraag te doen waarbij mijn vriendin mijn sponsor zal zijn. We zijn er nog niet uit of we de aanvraag binnen of buiten Canada gaan doen.

Twee zaken waar ik nog niet veel informatie over ben tegengekomen:

Kan ik tijdens de behandeling van een PR-aanvraag vrij Canada in- en uitreizen? Maakt dit nog verschil tussen binnen of buiten Canada aanvragen? Gezien de duur van de procedure en het feit dat ik dan niet (of pas na goedkeuring sponsorship binnen Canada) zou kunnen werken, is in Canada verblijven niet echt een optie. Maar we willen elkaar natuurlijk wel regelmatig blijven zien!

En het tweede, wat ingewikkeldere punt: mijn vriendin woont in Montreal. We hebben dus te maken met de extra formaliteiten van Quebec. We zijn echter van plan om buiten Quebec te gaan wonen. Is er een mogelijkheid om de PR aanvraag te doen waarbij we het hele Quebecverhaal kunnen omzeilen? Afgezien van de optie dat mijn vriendin vóór de aanvraag naar een andere provincie verhuist?

Het tweede punt is misschien een niet veel voorkomend geval, maar van het eerste punt kan ik me voorstellen dat anderen ervaring met de omschreven situatie hebben.

Bedankt!
Niels

Hoi Niels,

Je zit ook in hetzelfde schuitje, spannend. :slight_smile:

Wat betreft het reizen: je kan gewoon je vriendin blijven bezoeken als toerist. Je moet aan de grens wel kunnen bewijzen dat je enkel als toerist komt en niet ineens wilt intrekken bij je vriendin. Toon dus aan dat je genoeg banden met Nederland hebt (huur, opleiding/baan, andere verantwoordelijkheden). Als de immigratie-agent aan de grens niet zeker is van je intenties kan je geweigerd worden met als gevolg dat je PR-aanvraag ook geannuleerd kan worden (en naar je geld kan je dan fluiten). Niet een erg realistische situatie, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. :wink:

Wat betreft Québec: in één van de formulieren voor de federale overheid (weet uit mijn hoofd niet welke, maar ik kan het opzoeken als je wilt, anders kom je het zelf wel tegen) staat de vraag waar jullie je willen vestigen zodra de aanvraag is goedgekeurd: binnen of buiten Québec. Ik denk dat als je buiten Québec aanvinkt, dat je dan niet langs Immigration Québec hoeft, maar daar zal CIC je van op de hoogte stellen tijdens het proces.

Om je te verdiepen in de procedure, kun je al eens de formulieren een keer doornemen en vluchtig invullen. Dat geeft je een goed idee van wat je te wachten staat. :slight_smile:

Succes!
Jurjen

1 like

Merci Jurjen. Dat zijn hoopgevende antwoorden :wink:

De diverse formulieren hebben we inderdaad al eens doorgekeken en geven een aardig idee. We gaan ook CIC nog wel een keer bellen met onze vragen (we hebben er nog veel meer). Uit een eerdere visumaanvraag (toen een tijdelijk werkvisum voor de VS) weet ik dat het vooral zaak is alles zorgvuldig voor te bereiden zodat de hele papierwinkel compleet en correct is.

Wat ik overigens nog steeds niet begrijp is welk nut die hele extra procedure voor Quebec heeft. Als je eenmaal als permanent resident Canada binnen bent mag je volgens mij in het hele land wonen en werken, en dus ook in Quebec.

Tsja, Québec. Je moet er een paar maanden wonen om het te begrijpen (federale verkiezingen meemaken is jackpot!) :o

Het heeft zeker voordelen, omdat bijv. de sponsor niet wordt getoetst op zijn/haar financiën (waarschijnlijk puur omdat de werkloosheid zo laag is). Daarnaast hebben ze een zeer sterke drang om hun uniekheid en identiteit te tonen, dus dat laat zich ook zien in de overheidsbureaucratie. Wellicht een voorbereiding op die onafhankelijkheid die men zo graag wil? Wie weet…

Ik kom er al meer dan 3 jaar en heb er het afgelopen jaar zelfs gewoond, en ik begrijp inmiddels aardig hoe het in Quebec in elkaar zit. Dat is ook één van de redenen dat ik zeker weet dat ik er niet wil wonen :wink: