Dan ben ik ook wel nieuwsgierig waarom niet?
Bump!
Op 26 juli 2011 zijn we goedgekeurd door CIC! Zowel de sponsorship approval (first stage) als de PR aanvraag zelf (second stage) zijn op dezelfde dag behandeld (iets dat niet bij iedereen gebeurd).
Enkele voorzichtige conclusies die ik hieruit kan trekken:
- stuur niet TE VEEL bewijs voor jullie relatie, maar houd het enigszins kort en bondig,
- stuur bewijs dat je je medische onderzoeken hebt gedaan, zelfs als dit niet verplicht is (ik heb mijn onderzoeken ongeveer 7 maanden na het inzenden van de aanvraag gedaan),
- stuur ze een bericht dat de aanvraag voor het Certificat de Sélection du Québec is goedgekeurd (alleen voor degenen die zich in Québec vestigen),
- betaal de Right for Permanent Residency fee op voorhand (heb ik ingestuurd samen met het bericht van de CSQ en het bewijs van de medicals).
Als je post stuurt naar CIC, doe dit aangetekend (speciaal postadres voor deze soort post staat op de adrespagina van CIC Vegreville). Het is zeldzaam, maar niet onmogelijk dat CIC post kwijtraakt. Schrijf ook groot op de achterkant dat dit aan je dossier toegevoegd moet worden, in het geval dat je al in de wacht ligt. In plaats van 2 maanden wachten voordat je enveloppe normaal in Vegreville wordt geopend, kan het al een week later in je dossier zitten (gebeurde bij mij).
Groot struikelblok: verhuizen. Vermijd hoe dan ook om te verhuizen rondom de tijd dat CIC een beslissing neemt. Dit gebeurde bij mij en daarom kijk ik nu naar 2-3 maanden vertraging voor mijn landingsinterview. Je kan online je nieuwe adres doorgeven, maar dat kan niet eerder dan 3 weken van tevoren en naderhand lees je dat ze ca. 15 werkdagen nodig hebben om de adreswijziging overal door te voeren. (Go figureâŠ)
Any way, de nieuwe bewoner van ons oude appartement heeft op verzoek direct de post van CIC in een grotere enveloppe gestopt en naar Montreal verstuurd, dus ik kon al vrij snel mijn SIN vernieuwen en (eindelijk) de Québec zorgverzekering aanvragen.
Voor de mensen die ook first en second stage approval op dezelfde dag krijgen en niet verwachten direct hun OWP (Open Work Permit) te gebruiken: haal toch je tijdelijke SIN! Na het landen mag je je permanente SIN aanvragen, maar in de praktijk accepteert Service Canada je confirmation of landing niet, dus je moet dan nog een paar weken wachten op je PR Card (en je OWP schijnt bij het landingsinterview ingenomen te worden, dus die kun je dan niet meer gebruiken om je SIN aan te vragen).
Dit is dus vooral van toepassing op Spousal Sponsoring en Inland Procedure! Voor andere vormen van PR-aanvraag hoeft het bovenstaande verhaal dus niet helemaal of gedeeltelijk waar te zijn. Voor specifieke vragen over je aanvraag (met name spousal sponsorship) kun je mij altijd vragen (bij voorkeur via een topic, zodat de rest er ook van mee kan profiteren).
Gefeli
Congrats
FĂ©licitationsâŠ:cheer:
Rob
Jurjen, van harte gefeliciteerd!
Ik ben heel benieuwd hoe lang de hele procedure nou uiteindelijk heeft geduurd, en met name het deel dat alleen op Quebec betrekking heeft?
Het Québec-gedeelte is niet al te ingewikkeld. Ze weten ongeveer wanneer je in behandeling wordt genomen voor de First Stage, dus ca. 2 maanden van tevoren sturen ze je de brief waarmee je naar de MICC kan gaan voor de QSC. In minder dan een maand (week of 3) heb je doorgaans je QSC thuis (CIC heeft 'm ietsje sneller, want daar krijgen ze 'm digitaal toegestuurd).
Bij mij zat er nog een periode tussen dat de postmedewerkers naar huis zijn gestuurd door Canada Post, dus mijn QSC zat vast, de resultaten van mijn medisch onderzoek zat vast en de brief naar CIC met alle bewijzen dat ik de QSC heb aangevraagd, de medicals heb gedaan en de laatste betaling heb gedaan, zat OOK vast in een postsorteerkamer. Gelukkig duurde het maar een week of 2, dus alles was op tijd binnen.
Grappig is dat voor QuĂ©bec de âundertakingâ al begint op de datum dat de QSC is goedgekeurd, voor de federale overheid begint het op de datum van landen.
Dank Jurjen, goed om te weten dat het deel van de procedure specifiek voor Quebec niet al te veel tijd kost. Wij gaan voor de PR-aanvraag buiten Canada, de wachttijden die hiervoor worden gegeven zijn op dit moment 60 dagen voor de eerste fase, en 9 maanden voor de tweede (ambassade Berlijn). Zoals ik jou verhaal begrijp, kan de procedure voor de QSC min of meer parallel hieraan verlopen?
Ook namens mij dank voor te tips,
Vraagje over een onderdeel in de formulieren:
http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/IMM1249E.PDF
âD: My requestâ
Kan ik hier gewoon een datum uit de lucht grijpen en eronder aangeven dat ik een werkvergunning wil totdat de uitslag van mijn PR-aanvraag binnen is? Of moet ik geen datum invullen?
En een andere vraag, in de formulieren zeggen ze dat ik het moet opsturen naar Vegreville, AB. De formulieren van de sponsoraanvraag met PR-aanvraag moeten echter naar Missisauga, ON. En iedereen zegt dat het in 1 envelop moet. Weet iemand hier iets meer over? Kan alles naar Vegreville en zoeken zij het daar verder uit? (Uiteraard met begeleidende brief over wat er allemaal in het pakket zit)
En nog een vraag aan mensen die dit gedaan hebben behalve Jurjen (die moest zonodig naar Quebec waar het niet voor geldt)
Bij de document checklist
http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/IMM5491E.PDF
bij punt 17, 18 en 19. Voor sponsoring in de family class is geen minimum inkomen nodig dus ik vraag me af waar het allemaal voor nodig is. Hebben jullie iets gestuurd om aan deze punten de voldoen?
Change conditions, zo hoef je geen datum in te vullen. Het is immers officieel geen verlenging van je huidige werkvergunning, maar een compleet nieuwe werkvergunning.
Alles moet in 1 enveloppe. Als je inland doet, alles naar Vegreville. Als je outland doet, alles naar Missassauga en zij sturen het na het goedkeuren van de sponsor door naar de lokale ambassade.
Jurjen, ik heb nog een vraag aan jou als ervaringsdeskundige
We zijn inmiddels getrouwd, en begonnen met de papierwinkel. We gaan voor outland, maar wel via Quebec.
In het formulier: http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/IMM0008ENU_2D.pdf
Vraag 7 a) Have you received your Certificat de Selection dU Quebec (CSQ)?
en 7 c) If no, when did you apply for your CSQ?
Dit impliceert dat ik het CSQ al zou moeten hebben aangevraagd voor het insturen van de PR-aanvraag. Maar zoals ik het begrijp, is de procedure dat de CIC eerst de sponsorship aanvraag behandeld, en daarna ons een seintje geeft dat we de sponsorship- en CSQ aanvragen richting MICC sturen.
Moet ik dan gewoon bij 7a âNoâ invullen, en bij 7c âNot Applicableâ o.i.d.?
Nog een vraag: moet ik de VOG nog officieel laten vertalen, of is de Engelse samenvatting op de VOG voldoende?
Merci beaucoup,
Niels
Hoi Niels!
Gefeliciteerd! Maar ik neem aan dat het een kleinschalige ceremonie was, vooral om het papierwerk te vergemakkelijken.
Bij beiden procedures moet je wachten tot je bericht krijgt van CIC om de QSC aan te vragen (zie pagina 38 van The Guide - 3900E: Phase Completeness Check, ook de website van MICC herhaalt dat ze alleen de aanvraag kunnen behandelen met een brief van CIC). Formulier 0008 is nieuw, dus die heb ik nooit ingevuld. Volgens mij kun je niet iets anders dan een datum invullen. Bel CIC Hotline (1-888-242-2100) om zeker te weten hoe je dit moet invullen.
Als je de VOG hebt aangevraagd met Engelse vertaling, is dat voldoende. Het ziet er inderdaad nogal schamel uit, maar ik heb geen klachten gehoord van CIC.
Succes!
(O ja, ik ben officieel geland als PR sinds 19 oktober. :))
Even een update dat ik ook in de molen zit van PR-aanvraag
Gesponsord dor mijn vriendin op basis van common-law. Opgestuurd vlak voor kerst 2011, dus het duurt nog wel even. Pas deze maand kreeg mijn vriendin de bevestiging van het CPC dat de aanvraag ontvangen is. Inmiddels verblijf ik hier dus op basis van âimplied statusâ. Mijn vorige vergunning is afgelopen maar omdat ik in een nieuwe aanvraag verwikkeld ben mag ik blijven totdat daar uitspraak over is gedaan. Omdat ik hier al was en wilde blijven was een outland procedure dus geen optie en hebben we inland gedaan. Het nadeel is dat dit veel langer duurt en daar zie ik nu de gevolgen van.
Mijn implied status is geldig zolang ik in Canada verblijf, wanneer ik het land verlaat vervalt deze status. Bij terugkomst is het dus maar de vraag of ze je binnenlaten. En als ze dat doen dan is het met een toeristenvisum, ook al zit je in de aanvraagprocedure voor een PR. Dit houdt in dat ik dan bij terugkomst niet meer mag werken. En dat is absoluut geen optie voor ons dus kan ik niet naar Nederland om het huwelijk van mn beste vriend bij te wonen, of de kleine van mn zus te zien die eind vorig jaar geboren is.
Een beetje jammer dus. Ik kan ook geen ander visum aanvragen omdat ik zowel mijn WHP als YP al gebruikt heb :). Ik heb wel meteen een werkvisum aangevraagd met deze PR-aanvraag dus zodra mijn vriendin als sponsor is goedgekeurd hoop ik meteen een werkvisum te hebben zodat ik het land eens uit kan en weer veilig terug naar binnen kan :).
Mochten mensen in eenzelfde situatie komen waarbij outland geen optie is dan raad ik aan genoeg tijd te nemen en te zorgen dat je nog een WHP of YP kan aanvragen want ondanks dat het op het visum anders staat kunnen Nederlanders daarmee wel uit en in het land komen.
Ook van mijn kant een update:
Wij hebben half november de PR-aanvraag (outland) ingestuurd. Half maart heb ik de âconfirmation of permanent residenceâ gekregen uit Berlijn. Doorlooptijd exact 4 maanden dus. Dit was inclusief de QSC-aanvraag, en nog een verzoek van Berlijn om extra informatie (bewijs van samenwonen). Al met al veel sneller dan we hadden verwacht.
@McSnowy, succes!
@ McSnowy:
Ik zit in min of meer dezelfde situatie, maar ik heb nog een yp tot augustus. Ook mijn Canadese vriendin en ik (in SK) hebben op basis van common-law sponsoring een visum aangevraagd. De aanvraag ging er in maart uit dus het duurt nog wel ff.
Ik heb een paar vragen en een opmerking over de implied status:
Ik vond dit document wat zegt dat je onder normale omstandigheden altijd als toerist het land weer binnen mag: http://www.abil.com/articles/ABIL%20Articles%20Global%20-%20CANADA%20-%20New%20Directives%20for%20Implied%20Status%20(Ing)1.PDF
Mijn huidig yp werkvisum vervalt dus in augustus, ik heb hier een baan en ze willen me erg graag houden. Ook vervalt in augustus mijn: sincard, rijbewijs en healthcard. Hoe heb jij dit geregeld:
- nieuw SIN card?
- bewijs voor werkgever dat je âlegaalâ bent?
- verlenging rijbewijs?
- verlenging health card?
Alvast bedankt en groeten,
Frank
Je SIN loopt ook door onder implied status, dus geen zorgen.
Voor je werkgever is de werkvergunning, die is verlopen, toch nog geldig onder implied status.
Als je het land verlaat en als toerist terugkomt, vervalt implied status. Bovendien, als je als toerist geweigerd wordt aan de grens, omdat je niet aan de voorwaarden voldoet, dan kan je PR-aanvraag ook worden geannuleerd. Groot risico dus!
Als je werkgever je graag wilt houden, zou hij je kunnen helpen met de aanvraag van een nieuwe werkvergunning.
Mijn YP permit vervalt nu over 9 dagen
De aanvraag voor PR (sponsorship) is op 26 maart ontvangen door het CIC in Vegreville, hierbij heb ik ook een nieuw open werk-permit aangevraagd.
Volgens het idee van implied status zou ik gewoon mogen blijven werken in mijn huidige baan. Maar ik krijg het de PR afdeling (Universiteit in Saskatoon) maar niet uitgelegd dat dit kan. Ze blijven onder andere hameren op het feit dat ik een geldige SIN-card moet hebben.
Mijn idee is om volgende week een Immigration lawyer in te huren om het allemaal geregeld te krijgen. Heeft iemand nog meer tips?
Thanks
vervolg op mijn vorige post:
Ik heb dus uiteindelijk een immigration lawyer ingehuurd. Ook deze advocaat moest deze situatie opzoeken. (hier in SK is immigratie niet zo normaal als in ON of BC.) Vandaag heeft de advocaat een email gestuurd met een bevestiging van het feit dat âimplied statusâ ook geldt voor IEC (=âInternational Experience Canadaâ) permits (de âWorking Holidayâ en âYoung Professionalâ visums die je als NL-ler makkelijk krijgt).
Hierbij is het verhaal van Jurjen dus totaal bevestigd door een advocaat, en is nog steeds actueel in Aug 2012.
Als iemand het nodig heeft: ik heb het hele verhaal van de advocaat beschikbaar. Stuur me een PM als je het nodig hebt!
Frank
( de PR afdeling was zeker bekend met Implied Status, echter alleen met normale werkvergunningen die nu rond de 12 weken duren. De PR persoon was verbaasd dat ik geen LMO had en had nog nooit gehoord van IEC programmas. Het was dus niet erg verbazingwekkend dat ze het niet 100% vertrouwden. Wat dus wel oppassen is, is dat ook als je werkgever je verteld dat iets 100% onmogelijk is, het gewoon kan zijn dat je in je recht staat. Het inhuren van een advocaat koste me 320$)
Jammer van die 320$. CIC kan je ook een email sturen met het verhaal om Implied Status te bevestigen. Betreft de SIN: laat de werkgever Services Canada maar bellen als ze het niet vertrouwen.
Na 15 maanden heb ik vandaag mijn Permanent Resident kaart ontvangen in de brievenbus.
De 320$ van de advocaat was absoluut geen verkeerd besteedt geld. Mijn werkgever geloofde absoluut dat ze zelf wisten wat de wetgeving was, en ook dat ik fout zat. Voor hen was het een duidelijke zaak dat ik niet meer kon werken. Nadat de advocaat ze een brief heft gestuurd met uitleg heb ik nooit geen vraag meer gekregen⊠En die 320$ was alleen dat al waard
Nu ik eindelijk mijn PR kaart heb ontvangen wordt het tijd om een betere werkgever te zoeken!