Aanvraag PR Card via sponsorship (conjugal relation): help!

Sinds 2 maand woon ik bij mijn vriend in Alberta. Aangezien een baan met LMO vooralsnog moeilijk te vinden is willen we het op een andere manier gaan proberen.
Mijn vriend wil mij gaan sponsoren en tegelijk vraag ik mijn pr card aan en open werkvergunning. Dit heb ik al gevonden op dit forum dat dit kan. Mijn vriend is nederlander maar al sinds 1995 permanent resident.
Aangezien we nog geen jaar samenwonen zijn we geen common law partners maar conjugal partners wat ik begrijp. We hebben al wel langer een relatie wat ook te bewijzen is. Ik begrijp dat ik dan de aanvragen in 1 pakket naar de ambassade in Canada moet sturen, via outland anders geen werkvergunning. Aangezien ik nu dus al in Canada woon (en er hopelijk na een half jaar niet uitgezet wordt) vroeg ik me af hoe ik aan een verklaring van goed gedrag kom. Moet ik hiervoor terug naar Nederland of kan dit opgestuurd worden? Aangezien ik hier officieel als toerist ben sta ik in Nederland nog gewoon bij mijn ouders ingeschreven volgens de burgerlijke stand. Wie kan me op weg helpen of tips geven want ik zie even door de bomen het bos niet meer. Alvast bedankt!!

Wat betreft conjugal moet je goed opletten: dat is alleen bedoelt voor mensen die vanwege onoverkoombare externe redenen niet een jaar lang konden samenwonen, maar toch een huwelijk-achtige relatie er op nahielden. Voor een Nederlander is het erg lastig te bewijzen dat je in die categorie valt, dus wat blijft over is trouwen of wachten tot je een jaar samenwoont. Bewijs dat je voor het samenwonen een serieuze relatie had, is belangrijk ongeacht de categorie, maar helpt je niet om aan de 1-jaarseis te komen.

Redelijk duidelijke uitleg staat hier: http://www.visabureau.com/canada/conjugal-partner.aspx

Een VOG kun je in sommige gevallen per post aanvragen als je in het buitenland woont, maar aangezien je nog ingeschreven bent bij een gemeente, gaat dat hoogstwaarschijnlijk niet werken voor jou. Als ik op de website van mijn gemeente kijk, dan staat daar dat je iemand kan machtigen voor de aanvraag van de VOG. Dat zou dus bijvoorbeeld je vader of moeder kunnen zijn.

Ow :frown: ik dacht dat we wel zouden voldoen aan deze voorwaarden (niet samen kunnen zijn ivm immigratieproblemen), dus blijft over nog 10 maanden wachten met mn aanvraag alleen dan voor common law partnership? Ik heb mn werk opgezegd in Nederland om hier te kunnen wonen, dacht dat dat bij conjugal ook aardig meetelt? Net vandaag bericht gehad dat VOG via mail/post geregeld kan worden maar geloof dat ik iets te enthousiast was dus…

Voor het indienen van de aanvraag voor een PR-card (via sponsorship partner) staat dat ik oa het volgende mee moet sturen:

“Include for yourself and each of your family members, proof of completion of the upfront medical examination from the Panel Physician.”

Nu heb ik net een afspraak gemaakt voor een keuring maar deze dame zei dat ze de uitslagen direct doormailen naar de CIC maar daar ben ik dan volgende week nog onbekend aangezien ik de papieren nog niet zo snel op kan sturen. Hoe gaat dit nu? Heb geprobeerd cic te bellen maar daar kom ik niet door.

Verder las ik dat mijn vriend zijn aanvraag naar Ontario moet sturen en ik mijn aanvraag naar Vegreville. Ik heb hier ergens gelezen dat alles in 1 envelop opgestuurd kan worden naar Vegreville, klopt dat? Ook de aanvraag voor de open werkvergunning? Welk formulier moet ik hier voor gebruiken?

Hoop dat iemand me kan helpen!

[/edit door mod: samengevoegd vanuit http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=151470 ]

Hoi, ik ben met dezelfde papierwinkel begonnen, aanvraag pr card vanuit Canada via sponsorship en ook aanvraag open werkvergunning dus dank voor de uitleg hier! Ik begreep alleen dat ik de gegevens van de medische keuring ook mee moet sturen; nu maakte ik vandaag een afspraak voor de keuring (kon volgende week terecht) en die dame zei dat zij alles doorstuurden naar de CIC en ik zelf geen gegevens kreeg. Moet ik dus toch eerst de aanvraag versturen en wachten op bericht van CIC dat ik gekeurd moet worden? Als deze dokter volgende week de papieren al doorstuurt ben ik nl nog niet bekend bij het CIC aangezien ik nog niet alle papieren klaar heb.

Hi Eeffritte,
Ik heb net twee weken geleden mijn PR gekregen, via dezelfde route. Duurde in total precies zo lang als op de website aangegeven.
De medische check hoef je niet meteen te doen met je eerste aanvraag. Pas als de sponsor is goed gekeurd (stage 1), dan gaan ze naar jou kijken (medisch en achtergrond). Maar het je wel handig om te zorgen dat je medische gegevens bij de CIC liggen voordat je stage 1 bent goedgekeurd, dus een paar maanden na de eerste aanvraag.

Heb je al eerder een werkvergunning oid gekregen voor Canada? Dan heb je een Client ID nummer bij de CIC (xxxx-xxxx). Dit nummer vul je in op de medische keuring formulieren en is uniek voor jou.

Dank voor je reactive north90ty!
Het is mijn allereerste aanvraag (ook werkvergunning). Ik heb dus nog geen Client ID nummer bij cic. Ik zal de kliniek nog eens bellen of ik zelf ook een rapport kan krijgen zodat ik het mee kan sturen, anders laat ik het nog maar even totdat de aanvraag binnen is en we een ID nummer hebben bij de CIC.
Klopt het dat ik de werkvergunning krijg zodra de sponsor is goedgekeurd? Op de aanvraag hiervoor (formulier IMM1249E) is het dus voldoende om de optie ‘Initial temporary resident permit’ aan te kruisen?
En jij hebt ook alles in 1 envelop naar Vegreville gestuurd?

Ik twijfel nu trouwens of ik wel de juiste formulieren gebruik: via de homepage sponsorship applying from inside Canada kom ik hier terecht:
“Application for Permanent Residence from within Canada – Spouse or Common-law Partner in Canada class (IMM 5289)”

Maar als ik via google zoek op formulieren sponsorship conjugal partner kom ik op deze formulieren terecht:
“Application to Sponsor a Member of the Family Class”

Welke formulieren moet ik nu gebruiken? Ik ben hier als ‘toerist’ maar woon samen met mijn vriend (gezamenlijk bankrekening etc) en wil proberen via conjugal partner pr card te krijgen aangezien we nog geen jaar samenwonen.

Hi,
Als je google gebruikt om te zoeken naar CIC documenten kom je soms op verouderde documenten uit. Wees gewaarschuwd :wink:

Als het je partner is dan is het IMM5289. Je kan om een open werkvergunning vragen die je dan idd krijgt als je partner is goedgekeurd als sponsor (stage1).
De aanvraag voor de open werkvergunning 1249E kan je het best in de envelop van de PR aanvraag stoppen. Mij werd aangeraden om bovenaan het formulier te schrijven dat het om de open werkvergunning bij de PR aanvraag ging. Maar zou niet nodig moeten zijn want bij vakje nummer 10 kan je ook gewoon zoiets zetten: I am using this form to apply for an open work permit at the same time as we submit the “Application for Permanent Residence from within Canada – Spouse or Common-law Partner in Canada”.

In mijn geval woonde ik al een jaar in Canada, dus kon makkelijk Common Law partner claimen. Ik weet niet hoe het precies werkt als je nog geen jaar samen woont. Ik meen me te herrinneren dat je gewoon tijd kan claimen dat je niet samen woonde. Zolang als je het maar met fotos, vliegtickets etc kan bewijzen.

Bedenk je wel dat als je in Canada je PR aanvraagt, dat je ipc hier vast zit tot je PR aanvraag is afgerond. Er is namelijk geen garantie dat ze je het land weer inlaten als je Canada verlaat.

Super, dank je wel voor je reactie, dan was ik toch niet helemaal met de juiste papieren bezig, oeps! Geen google meer ;-). En ja, ik moest even slikken bij het idee tot die tijd niet terug te kunnen maar ja, we gaan voor het einddoel dan maar, hopelijk over een tijd een werkvergunning en een baan hier en als alles lukt en eindelijk rond is dan maar wat vaker terug ;-).

Als je een werkvergunning hebt en je wil Canada verlaten, dan is dat mogelijk omdat je die werkvergunning dan toch kan laten zien als je terug Canada binnen komt…maar ze zeggen dat er nooit een garantie is dat ze je terug binnen laten. Dus altijd voorzichtig zijn. Moest er een noodgeval zijn dan denk ik niet dat ze daar problemen om maken. Ik heb mijn PR aangevraagd via common-law/spouse in 2002 en mijn vader kreeg een zwaar ongeval in 2003. Ik ben toen terug gegaan naar Belgie voor 2 maanden om bij mijn vader en moeder te zijn en hen te helpen. Ik had een brief van een dokter in het ziekenhuis meegekregen (die had deze zelfs in het Engels voor mij opgesteld) over de toestand van mijn vader in geval dat men daar wat over vroeg als ik terug naar Canada ging. Als ik terug naar Canada kwam heeft er niemand gevraagd naar de reden waarom ik het land verlaten had. Ik liet mijn paspoort zien en mijn werkvergunning en dat was voldoende.

Veel succes met de aanvraag,
Groetjes,
Ann :slight_smile:

@Eeffritte: als jullie nog geen jaar samenwonen, kunnen jullie niet de aanvraag indienen als conjugal/common-law partners; hiervoor moeten jullie minstens een volledig jaar onafgebroken hebben samengewoond (en daar ook voldoende bewijs van hebben).

Wat betreft de aanvraagpakketten: lees “The Guide” + Document Checklist goed en daarin zul je precies lezen welke formulieren je moet invullen en hoe. Dit is de Bijbel voor je aanvraag. Om je op weg te helpen: http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/spouse.asp

Doe de aanvraag voor sponsorship en PR in één enveloppe. Vul de aanvraag voor de open werkvergunning in en stop deze in een tweede enveloppe, waar je op schrijft: “Do not proces until first stage approval”. De twee enveloppen samen (eventueel met cover letter) in één grote enveloppe.

Je gegevens zullen worden bewaard, geen zorgen.

Verder las ik dat mijn vriend zijn aanvraag naar Ontario moet sturen en ik mijn aanvraag naar Vegreville. Ik heb hier ergens gelezen dat alles in 1 envelop opgestuurd kan worden naar Vegreville, klopt dat? Ook de aanvraag voor de open werkvergunning? Welk formulier moet ik hier voor gebruiken?

Fout! Je verwart twee verschillende aanvragen. De aanvraag voor sponsorship+PR buiten Canada moet naar Mississauga, ON, maar de aanvraag voor sponsorship+PR binnen Canada moet naar Vegreville, AB.

Voor de open werkvergunning, gebruik dit pakket: http://www.cic.gc.ca/english/information/applications/extend-worker.asp
Dit kan je enkel doen als je binnen Canada de aanvraag doet.

De ambassade in Canada!? Canada heeft geen ambassade in Canada. Of bedoel je de ambassade van Canada in Nederland? Dat kan wel, maar dan kun je geen werkvergunning krijgen (kortom: 150$ weggegooid).

En waarom 4 verschillende topics, niet echt handig. [edit]Topics samengevoegd.[/edit]

1 like

Sorry Jurjen, ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer met de papierwinkel. je hebt helemaal gelijk! Maar bedankt, ik geloof dat ik er nu helemaal uit ben!