Family Class emigratie

Dag,

Ik ben Frits en we als gezin overwegen te verhuizen naar Canada (Ontario). In eerste instantie lijkt me dat niet zo moeilijk, aangezien mijn vrouw daar is geboren en nog steeds een Canadees paspoort heeft. Daarnaast beschikken onze kinderen (8 en 10 jaar) over een citizenship certificate (gelijk na de geboorte aangevraagd).

Ikzelf ben echter alleen een “simpele” nederlander en zal dus een PR card moeten aanvragen. Als ik alles goed heb begrepen kan mijn vrouw mij sponseren en ook hier verwacht ik geen problemen (anders dan de standaard bureaucratie natuurlijk!)

We twijfelen tussen deze twee mogelijkheden:

a. We gaan van de zomer naar Canada. We trekken in bij familie/vrienden, zoeken van daaruit woonruimte, ik vraag mijn PR card aan en tegelijk een open werkvergunning. Mijn vrouw kan gelijk een baan zoeken, ik na ca. 6 maanden. De kinderen kunnen ook gelijk naar school want zowel mijn vrouw als de kinderen zijn (ook) Canadees. Voordeel: we zijn sneller in Canada.

b. We vragen vanuit Nederland mijn PR card aan. Dit gaat 6 tot 12 maanden duren, en dan krijg ik gelijk een open werkvergunning. We gaan vervolgens naar Canada en mijn vrouw en ik kunnen gelijk op zoek naar een baan. Voordeel: ik kan gelijk een baan zoeken.

Vragen:

1. Bij optie a duurt het verkrijgen van een PR card waarschijnlijk langer. Is dat een probleem? Kan ik mijn toeristenvisum (voor de duur van de procedure) onbeperkt verlengen?
  2. Bij optie a, is de aanname dat een open werkvergunning na ca. 6 maanden al afgegeven wordt correct?
  3. Bij optie b, is het correct dat je met een PR card ook gelijk een open werkvergunning krijgt? Of moet je die apart aanvragen en duurt dat ook weer maanden? (ik heb ergens gelezen dat je alleen een PR card en werkvergunning tegelijk kan aanvragen als je al in Canada bent).
  4. Bij optie a, is het verstandig NIET te melden dat je een PR card wilt aanvragen na aankomst? Moeten we retourtjes kopen om de schijn op te houden?
  5. Kunnen we beide opties ook combineren? Dus we vragen nu vast mijn PR aan, gaan in de zomer naar Canada en wachten de aanvraag daar verder af? Heeft dat nog nadelige consequenties?
  6. Is het correct dat mijn kinderen probleemloos en direct naar school kunnen? Of zijn er aanvullende eisen?
  7. We hebben beide al jaren een NL rijbewijs (ook mijn vrouw heeft deze in nederland gehaald). Wat is de snelste manier om een Ontario rijbewijs te krijgen? Wat ik tot op heden begrijp: een engelse verklaring van het RDW, een theorie examen en we kunnen gelijk voor de G2 test (die laatste is gewoon een praktijk examen neem ik aan?)

Naast deze vragen is ieder advies over onze situatie natuurlijk gewenst! Alvast bedankt voor de reacties en sowieso voor de vele info die we al gevonden hebben op dit forum!

Hoi Frits,

Allereerst: welkom hier! Hier zit je inderdaad goed, want we hebben een paar immigranten in ons midden (alhoewel één daarvan, Ann, op dit moment druk bezig is met bevallen van haar eerste kind, dus die zal wat minder reageren).

Family Class wordt ‘Immigration through sponsorship’ genoemd door de CIC (Citizenship & Immigration Canada, de Canadese immigratiedienst). Sowieso kan ik je aanbevelen alle documenten op hun website te lezen in deze categorie.

Ik zal proberen een aantal vragen te beantwoorden.

Het verschil in wachttijd hoeft niet heel groot te zijn, of je nou bij de ambassade in Berlijn de aanvraag doet of in Canada. Als je de aanvraag in Canada doet, hoef je niet je toeristenvisum te verlengen, zolang je in procedure bent mag je blijven.

Je kan die aanvraag meteen meesturen. Wachttijden kunnen wat verschillen, maar je zal versneld door de procedure heengaan. Volgens mij heb ik ooit gelezen dat Ann 'm binnen 1 of 2 maanden na de aanvraag binnen had.

Dat weet ik helaas niet. Wellicht even met CIC of de ambassade in Berlijn bellen om het zeker te weten.

Als ze er niet om vragen, niets zeggen. Het kan zijn dat ze toch vragen waarom je geen retourticket hebt, dan kun je je verhaal uitleggen. Zorg wel dat je een flinke spaarpot hebt, waar je de eerste maanden van rond kan komen + een vliegticket terug kan kopen, als je toch afgekeurd wordt.

Ik weet niet zeker of dat kan. Volgens mij kun je dat in de in te vullen documenten teruglezen. Het is wellicht mogelijk halverwege je contactadres te wijzigen, wellicht dat dit ook vertraging oplevert. Voor een uitsluitsel: CIC/ambassade bellen.

Als ze Canadian Citizenship hebben, is het (volgens mij) mogelijk. Wellicht een school hiervoor contacteren?

Zo te zien heb je het andere topic over de rijbewijzen al gevonden. Goed bezig! :smiley:

Let wel op bij sponsorship, dat er ook een aantal eisen aan je vrouw worden gesteld. Ze zal de eerste paar jaar garant moeten kunnen staan voor jouw financiële situatie!

Komende zomer ga ik ook de PR-aanvraag invullen en opsturen (ook sponsorship), dus we kunnen elkaar op de hoogte houden. :slight_smile:

Dag Jurjen,

Dank voor je antwoorden. Ik ben begonnen met het lezen van van alles en nogwat op die CIC site, soms een beetje overweldigend maar ik ploeter me er wel doorheen. Ik heb in ieder geval nog geen grote obstakels gezien.

Een open werkvergunning al na 2 maanden zou geweldig zijn. Als die kans inderdaad groot is dat het zo snel gaat, is dat een extra reden om er eerst heen te gaan en dan de boel in gang te zetten. Ik ben erg bang dat als ik nu alles ga aanvragen, en halverwege het traject naar Canada ga het allemaal nog veel langer gaat duren. Als iemand hier ervaring mee heeft verneem ik graag!

Financiën zijn niet het grootste probleem. Maar ik lees regelmatig dat ze daar bewijs van willen zien, hoe moet je dat doen? Bankafschriften meenemen ofzo? En hoeveel verwachten ze dan dat je hebt?

De voorwaarden die ze aan mijn vrouw stellen zijn volgens mij maar heel beperkt. Het rare is dat ze wel financieel verantwoordelijk is maar tegelijkertijd worden er geen eisen aan haar inkomen gesteld. Ik vond dit op het internet:

A Sponsor must demonstrate a level of income that meets the minimum necessary income or low-income cutoff (LICO) for a given family size, as established by Statistics Canada. The Sponsor is freed from this requirement if:

The individual requiring sponsorship is the spouse, common-law partner or conjugal partner of the Canadian Sponsor; or
The individual requiring sponsorship is the dependent child of the Canadian Sponsor.

Ik begrijp dat jij al in Canada woont (Quebec volgens je profiel) dus we kunnen inderdaad ervaringen uitwisselen hier. Al zullen er wel verschillen zijn met Ontario natuurlijk.

Ik vond daar net hetvolgende over in de “Instruction Guide” IMM5289:

*You can apply to extend your temporary resident status separately from the application for permanent residence, but you must do so before your temporary status expires. You have legal status for the period of time indicated on your visitor document (work permit, study permit, visitor record) or temporary resident permit.

Note:On February 18, 2005, the Minister announced a new public policy under which legal immigration status is no longer a requirement for spouses and common-law partners of Canadian citizens and permanent residents in Canada who wish to apply permanent resident status provided that they have an eligible sponsor. However, all other eligibility requirements continue to apply.
Although out-of-status spouses and common-law partners may now apply for permanent residence in the Spouse or Common-law Partner Class, persons without legal immigration status in Canada are unable to work or study and may be subject to removal proceedings at any time for failing to have or maintain legal immigration status in Canada.*

Ik lees daar dus in dat je zonder geldig (toeristen of ander) visum nog gewoon het land uitgezet kan worden…

Ik weet niet precies wat ze hiermee bedoelen. Immers: als jij Canada binnenkomt als toerist (zelfs zonder toeristenvisum, want je valt als Nederlander onder de visa waiver program) ben je GEEN legal immigrant en GEEN temporary resident. Door de open werkvergunning aan te vragen, kun je dit oplossen. Hiermee ben je namelijk automatisch temporary resident (en volgens mij legal immigrant) en mocht de procedure echt lang duren, kun je de werkvergunning gewoon verlengen.

Citaat:
Origineel gepost door Fritss http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/viewpost.gif
5. Kunnen we beide opties ook combineren? Dus we vragen nu vast mijn PR aan, gaan in de zomer naar Canada en wachten de aanvraag daar verder af? Heeft dat nog nadelige consequenties?

Ik weet niet zeker of dat kan. Volgens mij kun je dat in de in te vullen documenten teruglezen. Het is wellicht mogelijk halverwege je contactadres te wijzigen, wellicht dat dit ook vertraging oplevert. Voor een uitsluitsel: CIC/ambassade bellen.

Ik zou de aanvraag indienen nu je nog in Nederland bent, dus een outland spouse application. Vul op de formulieren als residentie adres je adres in Nederland, want je woont ook effectief daar. Vul als correspondentie adres een adres in van familie in Canada. Typ op een extra blad wat uitleg waarom je dit zo doet en vertel hen dat zodra je in Canada een (vast) adres hebt, je hen dit laat weten.

Je moet immers alle wijzigingen doorgeven. Gewoon een fax of email richting Berlijn en zoveel extra wachttijd zal dit -denk ik- niet opleveren.

Ik zit momenteel in Canada, mijn outland procedure tot PR af te wachten. Ik ben hier als toerist, dus residentieel adres is mijn adres in Europe (Belgie) in mijn geval, maar correspondentie adres is in Canada.

Ik heb geen idee hoe je een open werkvergunning kan aanvragen terwijl je aanvraag als outland PR lopende is, dat is het eerste dat ik hiervan hoor. Ik zit hier maar met mijn duimen te draaien ondertussen haha.

Dat is dus precies wat voor mij het verschil zou uitmaken tussen mijn opties a en b. Voor zover ik kan vinden kun je bij een PR aanvraag buiten Canada nog geen werkvergunning aanvragen, terwijl bij een aanvraag in Canada dat wel kan.

Ik vond zojuist dit: https://services3.cic.gc.ca/wizapps/?id=workpermit&lang=en. Hier kun je bij je aanvraag kiezen tussen “From inside Canada” en “From outside Canada or as I enter Canada (at port or entry)”. Als je die eerste kiest (en als status “Other”) krijg je een overzicht wanneer je een aanvraag kunt indienen. In mijn geval:

*You are eligible to apply for a Work Permit from within Canada if any of these situations apply to you. *

<text deleted>

You are a spouse, common-law partner or dependent child of a person who: *
[ul]
[li]holds a Work Permit;[/li][/ul]
<more text deleted>*

Mijn vrouw heeft nog steeds een SIN nummer, die volgens mij nog wel geldig is (al is deze al 20 jaar niet meer gebruikt). Dus ik denk dat deze situatie op mij van toepassing is.

Als ik kies voor de tweede keuze (“From outside Canada…”) en val niet in de uitzonderingssituaties (en dat is helaas het geval) is dit het antwoord:

*According to the answers you have provided, you are not eligible to apply for a Work Permit. *

Van de andere kant, de vraag die ze stellen is waar je je work permit aanvraagt, niet waar je je PR aanvraag hebt ingediend…

Zoals het mij is verteld … helplijn van CIC en verscheidene (engelstalige) fora

• outland, dus buiten Canada - de procedure is korter. Je dossier stuur je naar Mississauga, Canada. Zij keuren je sponsor goed (ik geloof dat die wachttijd momenteel 67 dagen is, hoewel dat maar een richtgetal is) Indien je sponsor goedgekeurd is, stuurt CPC-Mississauga je dossier door naar het visa bureau , Berlijn voor jou dus, en zij keuren het dossier helemaal goed. Ze kunnen vragen om een interview (hierdoor kan je dus terug naar Europa) en vervolgens als alles goed gaat, heb je je PR.

• inland, dus binnen Canada - Ik denk dat je hiervoor al effectief IN Canada moet zijn. Je stuurt je dossier naar Vegreville, Canada. Bij je dossier stop je een aanvraag tot een workvisa. Dat je na 6 maanden (nogmaals, tijd is relatief bij immigratie doeleinden) waarschijnlijk ook zal krijgen. Dus inderdaad sneller aan het werk, maar ook waarschijnlijk langer wachten op je PR.
    Je bent de hele periode dat je dossier “onderzocht” wordt, wel legaal in Canada.

Bedankt. Zo had ik het ongeveer ook begrepen. Maar als je naar die site gaat die ik in mijn mail hiervoor opgaf, kun je kiezen waar je je aanvraag voor een work permit doet (inside or outside Canada). Misschien een idee voor jou om te proberen? Ze vragen nergens waar je PR aanvraag loopt.

Heb jij een partner met een work permit? Of zit je in een andere situatie?

De plannen vorderen gestaag, en er is nog iets waar ik niet zoveel informatie over kan vinden: hoe regel ik het beste een (ziektekosten)verzekering?

Mijn vrouw en kinderen kunnen naar verwachting gelijk in het OHIP stappen na aankomst. Maar ik ben natuurlijk voorlopig gewoon toerist…

Kan ik mijn nederlandse (verplichte) ziektenkosten verzekering laten doorlopen? Is een reisverzekering met uitgebreide ziektekosten een optie? En wanneer kan ik wel ‘meedoen’ met het OHIP? Zodra ik een werkvergunning heb, of pas als ik mijn PR card heb?

Ik vond toevallig net dit:

Am I eligible for Ontario health insurance coverage?
you have submitted an application for permanent residence in Canada, and Citizenship and Immigration Canada has confirmed that you meet the eligibility requirements to apply for permanent residence in Canada

Dus dan is de vraag: wanneer/hoe snel bevestigd de CIC dat je aan de “eligibility requirements” voldoet?

Het ziektekostenverhaal is een rommeltje. Als toerist doe je er goed aan de Nederlandse zorgverzekering te houden met wellicht een reisverzekering ernaast. Vrouw en kinderen kunnen wel meteen instappen (let wel: tussen de aanvraag en goedkeuring kan soms wel 3 maanden zitten, dus zeg niet meteen alles op!)

Zodra je je werkvergunning hebt, meteen bellen om te vragen of deze geschikt is voor een zorgverzekering.

Wat ze bedoelen met “meeting the requirements” is waarschijnlijk zodra je PR-aanvraag is goedgekeurd. Het zou raar zijn dat je een zorgverzekering kan krijgen, nog voordat je erkend bent als inwoner. Maar ik kan het mis hebben.

Raar of niet, dat is wel wat er staat. Letterlijk vertaald kun je in aanmerking komen voor OHIP zodra je (bevestigd door het CIC) voldoet aan de “geschiktheidseisen” om een PR aan te kunnen vragen.

Er zijn overigens nog wel wat aanvullende eisen, die ik voor het gemak heb weggelaten (want die zijn in mijn geval geen probleem). De volledige tekst staat hier: http://www.health.gov.on.ca/english/public/pub/ohip/eligibility.html

Ik heb trouwens gebeld met het consultaat in Berlijn (onder andere voor deze vraag) maar die nemen de telefoon gewoon niet aan en verwijzen je naar de informatie op het web. De nummers in Canada kan ik niet bellen vanuit Nederland en op mails komen alleen maar algemene antwoorden terug. Schiet lekker op zo zeg…

CIC kan je niet bellen vanuit Nederland? Volgens mij hebben ze een gratis nummer, dus die kun je met (bijvoorbeeld) Skype-Out en een goede head-set kostenloos bellen. Duurt wel een paar eeuwen om door de wachtrijen heen te komen.

Even een kleine update: de emigratie is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Wellicht dat we eea in de toekomst weer oppakken, dat zal ik dan weer melden. Bedankt voor alle goede informatie en adviezen alhier!