Dag,
Ik ben Frits en we als gezin overwegen te verhuizen naar Canada (Ontario). In eerste instantie lijkt me dat niet zo moeilijk, aangezien mijn vrouw daar is geboren en nog steeds een Canadees paspoort heeft. Daarnaast beschikken onze kinderen (8 en 10 jaar) over een citizenship certificate (gelijk na de geboorte aangevraagd).
Ikzelf ben echter alleen een “simpele” nederlander en zal dus een PR card moeten aanvragen. Als ik alles goed heb begrepen kan mijn vrouw mij sponseren en ook hier verwacht ik geen problemen (anders dan de standaard bureaucratie natuurlijk!)
We twijfelen tussen deze twee mogelijkheden:
a. We gaan van de zomer naar Canada. We trekken in bij familie/vrienden, zoeken van daaruit woonruimte, ik vraag mijn PR card aan en tegelijk een open werkvergunning. Mijn vrouw kan gelijk een baan zoeken, ik na ca. 6 maanden. De kinderen kunnen ook gelijk naar school want zowel mijn vrouw als de kinderen zijn (ook) Canadees. Voordeel: we zijn sneller in Canada.
b. We vragen vanuit Nederland mijn PR card aan. Dit gaat 6 tot 12 maanden duren, en dan krijg ik gelijk een open werkvergunning. We gaan vervolgens naar Canada en mijn vrouw en ik kunnen gelijk op zoek naar een baan. Voordeel: ik kan gelijk een baan zoeken.
Vragen:
- Bij optie a duurt het verkrijgen van een PR card waarschijnlijk langer. Is dat een probleem? Kan ik mijn toeristenvisum (voor de duur van de procedure) onbeperkt verlengen?
- Bij optie a, is de aanname dat een open werkvergunning na ca. 6 maanden al afgegeven wordt correct?
- Bij optie b, is het correct dat je met een PR card ook gelijk een open werkvergunning krijgt? Of moet je die apart aanvragen en duurt dat ook weer maanden? (ik heb ergens gelezen dat je alleen een PR card en werkvergunning tegelijk kan aanvragen als je al in Canada bent).
- Bij optie a, is het verstandig NIET te melden dat je een PR card wilt aanvragen na aankomst? Moeten we retourtjes kopen om de schijn op te houden?
- Kunnen we beide opties ook combineren? Dus we vragen nu vast mijn PR aan, gaan in de zomer naar Canada en wachten de aanvraag daar verder af? Heeft dat nog nadelige consequenties?
- Is het correct dat mijn kinderen probleemloos en direct naar school kunnen? Of zijn er aanvullende eisen?
- We hebben beide al jaren een NL rijbewijs (ook mijn vrouw heeft deze in nederland gehaald). Wat is de snelste manier om een Ontario rijbewijs te krijgen? Wat ik tot op heden begrijp: een engelse verklaring van het RDW, een theorie examen en we kunnen gelijk voor de G2 test (die laatste is gewoon een praktijk examen neem ik aan?)
Naast deze vragen is ieder advies over onze situatie natuurlijk gewenst! Alvast bedankt voor de reacties en sowieso voor de vele info die we al gevonden hebben op dit forum!