Skilled workers permit plannen

Dag Canadezen/Hollanders/Maple Leaf liefhebbers,

Mijn situatie is als volgt. Ik ben 24 jaar met een Bachelor op zak. In july 2011 mijn Canadese vriendin ontmoet hier in Nederland. Zij heeft haar Bachelor in Canada gehaald en haar Master in Amsterdam.

Nu zijn wij hier lekker aan het aankloten (wonen niet samen) en willen t.z.t. de oversteek gaan maken. Zij wil terug, en ik ben net terug van een lange reis naar Australië, Nieuw Zeeland en Azië en kan me niet meer lekker aanpassen hier.

Ik heb me al wat in zitten lezen (wat prachtige topics hier, waarvoor dank) maar uiteraard is het allemaal nogal wat veel. Nu is het volgende mijn plan.

Ik heb een test afgenomen om te kijken of ik voor het Skilled Workers Permit in aanmerking kom. En volgensmij kom ik dat. Ik scoor goed op mijn educatie, leeftijd, talenkennis en daarnaast mijn vermogen om daar te leven. Mijn spouse heeft dus familie in Canada en zelf een master, dit helpt in de punten. (als ik het goed begrepen heb.) vraagje hierover. **Telt zij als mijn Spouse? Aangezien we een jaar samen zijn maar nog niet samenwonen? ** Anders moet ik er alsnog komen met mijn punten door mijn 4 jaar werkervaring in de ICT.

Op dat Skilled Workers Permit zit nu een limiet. Per 1 Juli wordt er gegeken of er weer nieuwe aanvragen worden behandeld. Ik ben dus van plan om snel mijn zaakjes te regelen en de aanvraag de deur uit te doen.

Afhankelijk van of mijn vriendin hier werk kan vinden gaan we eind dit jaar (december 2012) of anders eerder zomer (augustus 2013) richting de west kust.

Kan ik die aanvraag dan de deur uitdoen? Zijn er zaken die ik over het hoofd heb gezien?

Het plan is vervolgens om, zeker als we al in December gaan dit jaar, op een Working Holiday visa te gaan. Dit geeft mij dan een jaar de tijd om daar te wonen. **Nu is mijn vraag kan dat terwijl mijn aanvraag voor Skilled worker loopt? **Dus die lekker op de achtergrond in werking zetten en dan heb ik minder last van tijds stress.

Wellicht zie ik wat zaken over het hoofd (weet het wel zeker…) of denk ik helemaal verkeerd. Ik wil gewoon graag met mijn vriendin richting Canada over 6-12 maanden. Ik dacht, laat ik eens een beetje bijtijds zaken gaan regelen en uitzoeken.

Bedankt alvast voor jullie input.

Nog even een aanvulling. Ik kom denk ik in aanmerking voor POL (Priority Occupation List). Aldus hier een overzicht: http://www.visabureau.com/canada/priority-occupation-list.aspx

Ik quote even wat er op de site staat:

*If your occupation is on the Priority Occupation List at the time you lodge your application for Canadian skilled migration, you will be:

• Eligible to apply under the Federal Skilled Worker programme without the requirement of a job offer from a Canadian employer; AND
  • Able to emigrate to Canada as a matter of priority, with the potential to arrive within months of beginning the application process. *

Ik werk namelijk als Account Manager bij een Internet bureau en kom volgensmij in aanmerking voor de positie van:Professional Occupations in Business Services to Management

De volgende zaken doe ik namelijk op dagelijks niveau:

*Advertising and promotion consultants perform some or all of the following duties:

• Assess characteristics of products or services to be promoted and advise on the advertising needs of an establishment
  • Advise clients on advertising or sales promotion strategies
  • Develop and implement advertising campaigns appropriate for print or electronic media.*

Verder heb ik ook een bachelor in Media Technology gehaald. Uitdenken en managen van online strategiën voor bedrijven heb ik veel ervaring mee. Goed nieuws, zo denk ik!

Ziet er inderdaad goed uit. Je kan ook nog naar provincial nominee kijken: meer lijstjes controleren, maar kan de wachttijd bevorderen.

Jullie zijn inderdaad geen “spouses”, want jullie zijn niet getrouwd. Alternatief is common-law, maar daarvoor moeten jullie een vol jaar hebben samengewoond (met bewijs: telefoon-/GWL-/kabelTV-/whatever-rekeningen op beiden namen).

Terwijl je een PR-aanvraag hebt lopen, kun je inderdaad een werkvergunning (WHP) aanvragen. Let wel op dat de WHP is bedoeld voor toeristen. Jij hebt een PR-aanvraag lopen en je hebt een Canadese vriendin, aan de grens moet je de immigratiebeambte kunnen overtuigen dat als je WHP verloopt en je hebt je PR nog niet, dat er dan geen risico is dat je in de illegaliteit verdwijnt.

Mocht je aan de grens worden geweigerd, dan heb je kans dat de PR-aanvraag ook wordt onderbroken.

Even een update over mijn huidige situatie. Ik wil graag samen met mijn vriendin blijven, dus we kijken naar beide mogelijkheden. Hier blijven of naar Canada. Momenteel mag zij op haar Roemeense paspoort hier niet werken vanwege de Shengen. Plan was dus Canada met een Skilled Workers Permit, nu is hierover een update op de site van het Canada Visa Bureau: https://assessments.visabureau.com/canada/assessment/skilled/default.aspx

Komt erop neer dat ze niet de limieten hebben gereset en nu geen nieuwe aanvragen accepteren tot in ieder geval januari 2013.

Inmiddels ook zitten kijken om te trouwen hier in Nederland. Maar dat schiet niks op, ze mag dan nog steeds hier niet werken.

Dus wellicht dat we eerst op het WHP gooien en dan proberen in Canada een leuke baan te vinden die me kan helpen bij een visa. Alternatief is trouwen in Canada, is dat een redelijk alternatief? Of is dat een dure aangelegenheid? Ik heb wel wat oude topics gelezen, maar ik weet niet of er ook zaken zijn veranderd wat dat betreft.

Al met al dus nog geen goed nieuws. Leuk joh, zo’n internationale relatie. Je wordt er af en toe een beetje moe van…

Quote: Telt zij als mijn Spouse? Aangezien we een jaar samen zijn maar nog niet samenwonen?

Voor immigratie telt getrouwd precies zo als Common-Law partner. Voor immigratie doeleinden hoef je zelfs niet perse samenwonend te zijn om Common-Law partnership te claimen. Zorg ervoor dat je je relatie kan bewijzen aan de hand van fotos en het bewaren van papierwerk (vliegtickets die je samen geboekt hebt bijvoorbeeld). Trouwen helpt voor immigratie doeleinden niet echt.

In plaats van een skilled worker visum zou ik kijken naar ofwel Spousal Sponsorship of een Provincial Nominee programma. Het is het makkelijkst om idd met een WHP te beginnen.

Oneens. Met trouwen hoef je niet eerst een jaar te hebben samengewoond. Aangezien een WHP maar 1 jaar geldig is, kun je per definitie niet enkel een WHP en samenwonen meteen de PR-aanvraag indienen.

Trouwen kan duur zijn, kan goedkoop zijn. Het hangt er vanaf wat je wilt doen. Als je een enorm feest wilt, waarvoor een heel hotel wordt afgehuurd en er 777 witte duiven worden vrijgelaten en het complete Symphonica in Rossa wordt ingevlogen, dan zal de rekening wat harder oplopen dan wanneer je na het trouwen voor de rechtbank lekker met wat familie en vrienden een kroeg in duikt.

Trouwen is provinciaal geregeld, dus kijk eerst waar je wilt wonen en daarna kun je opzoeken hoe je daar kan trouwen.

Dag allemaal, even een update.

Inmiddels woon ik sinds 1 oktober samen en worden er plannen voor de toekomst gesmeed.

Met kerst en oud & nieuw zit ik voor 3 weken in Canada. Even de ‘in laws’ ontmoeten en de west kust (Victoria, BC) verkennen.

Samenwonen was een tactische beslissing (en uiteraard ook vanwege de relatie die prima verloopt).

We hebben een huurcontract getekend tot 1 juli, dan willen we het vliegtuig pakken en de stap zetten voor mij om te emigreren en voor haar om huiswaarts te keren.

Dan wonen we inmiddels 9 maanden samen. Dan is het idee voor mij om met een WHP binnen te komen. Zodra we dan binnen zijn wil ik kijken of zij mij kan sponsoren als spouse (als in na nog 3 maanden). Als bewijsstuk heb ik o.a. een huurcontract met beide namen. Daarnaast zijn we ook al foto’s aan het verzamelen van onze vakantie deze zomer, de trouwfoto’s van mijn zus waar we allebij opstaan. Telt dat ook mee?

oftewel, met deze update. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Verder heb ik er enorm veel zin in!

Ik ben voornamelijk benieuwd naar het beste verhaal/scenario dat we kunnen opzetten. Ik wil niet dat ze aan de grens denken dat ik de illegaliteit in raak of om een andere reden mijn verhaal niet kopen. Want uiteraard is mijn plan om te blijven. Daarvoor verhuis ik naar Canada.

Voelt wel goed zeg, wetende dat ik weer een avontuur tegemoet ga. Ik kan niet wachten! :smiley:

Hi erik

jaar samen wonen is een jaar samen wonen.
maakt niet uit waar dat is.
toch zou ik even goed kijken welke documenten je wilt gebruiken aangezien het allemaal gecertificeerd vertaald moet worden.
komt allemaal rommel bij om de hoek kijken bij “buitenlandse” documenten.

ik ben naar canada gekomen met een WHP.
ik heb iemand leren kennen, en heb besloten om langer te blijven omdat het serieus begon te worden.
een bedrijf waar ik werkete heeft een LMO geregeld voor mij, en dus ging ik weer naar de grens om te vlagpolen.
bij her-inkomst van canada vroeg de vrouw die mijn werkvergunning regelde wat mijn bedoeling was,
emigreren of tijdelijk te blijven.
ik heb haar verteld dat mijn relatie serieus begon te worden, en dat ik met deze werkvergunning langer in canada wilde blijven om te zien of wij samen een toekomst op wilden gaan bouwen.
het antwoord wat ik kreeg was “I hope everything works out for you, but don’t try to stay illegally”.
en ik had mijn nieuwe werkvergunning.

ik denk dat je wel aardig goed zit met jou idee over hoe jij het wilt aanpakken.
toch zou ik je wel willen adviseren om op tijd alle documenten uit te zoeken en te vertalen, en engelse test en medisch onderzoek op tijd te regelen.

daar ging bij mij veel meer tijd in zitten dan ik had verwacht.

veel succes.

groetjes
jasper

He Eric!
Klinkt goed allemaal! WHP zou niet te moeilijk moeten zijn, zorg ervoor dat je je verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) op tijd aanvraagd. Verder is een geboortebewijs handig om aan te vragen, vraag dan wel om een internationale, die is al vertaald in tig talen (je hebt dat nodig inCanada voor je Spousal sponsorship). Als je die route bewandeld hoef je bovendien geen Engelse test te doen (lijkt makkelijk maar kan hele lange wachttijden en hoge kosten meebrengen). Medisch onderzoek had ik hier (Saskatchewan) binnen een dag kunnen doen, dus wachttijden zijn hier niet lang. Bovendien hoef je niet je medisch obnderzoek te doen voordat je PR aanvraagd met Spousal sponsorship). Het medisch onderzoek kan je altijd in de paar maanden wachttijd doen na je aanvraag.

Jasper heeft neem ik aan de weg bewandeld van “normale” werkvergunningen en misschien een “skilled worker permit”? In dat geval gelden er andere regels dan bij spousal sponsorship.

In mijn situatie had ik beide wegen kunnen bewandelen om PR te krijgen maar heb er op advies van CIC voor gekozen om Sponsorship te doen omdat er veel minder bureaucratie aan te pas zou komen.

Foto’s zijn belangrijk, en zorg er ook voor dat je kopies hebt van tickets van (vlieg)reizen die je samen doet. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn facebook timeline ingestuurd. deze laat perfect zien hoe mijn partner en ik vrienden zijn van elkaars familie en alle comments geven goed aan hoe de families elkaar kennen etc…

Good luck en have fun!

Dank voor jullie berichten North90ty en Jasper.

Ik ga deze maand eens wat tijd steken in het verzamelen van bewijsstukken. We hebben wel wat foto’s waar we samen opstaan en ook onze vliegtickets van afgelopen zomer. Ik ben toen met haar meegeweest naar Roemenie (dubbel paspoort heeft ze), dus daar hebben we vliegtickets van.

Daarnaast staan we allebij ingeschreven als toeslagpartner bij de belastingdienst voor huurtoeslag. Kan je daar ook een engels bewijsstuk van krijgen? Het lijkt me ook dat we een beetje creatief moeten zijn met die bewijsvoering en zoveel mogelijk verschillende dingen bij elkaar moeten krijgen.

hoefde jij geen engels test te doen north90ty?
ik heb de sponsorship route gedaan, en ik heb wel de engels test gedaan.
mischien heb ik meer gedaan dan nodig was, maar toch leuk om te weten hoe het met mijn engels gaat.

He ErikBC, kijk misschien eens naar www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/IMM5285E.pdf dit zou je kunnen helpen.

Nee ik heb geen Engelse test gedaan voor mijn PR aanvraag, was voor Spousal sponsorship niet nodig toen ik het aanvroeg (maart 2012). De Engelse test (toefl) btw is niet altijd makkelijk te doen in Canada, voor mij zou het of ver reizen of lang wachten zijn om er een te kunnen doen. Wat mij opvalt is dat de regels enorm snel veranderen. En dat is ook iets waar je hier op het forum voor moet oppassen.

Ik heb ook geen talentests gedaan voor sponsorship. Apart dat dat moest voor Jasper. Ik heb het in al die tijd niet in de papierwinkel voorbij zien komen.

Zorg inderdaad voor een selectie van foto’s om jullie (langdurende) relatie aan te kunnen tonen. Maak een collage van 6-8 kantjes (2-3 foto’s per kantje) met omschrijvingen erbij. Daarnaast inderdaad voldoende bewijs om het 12 maanden samenwonen aan te kunnen tonen. Probeer bij de Belastingdienst Engelstalige documenten te vragen (ze moeten immers ook met Engelstalige expats en immigranten in Nederland communiceren?) Nota’s en huurcontracten ook bewaren. Nota’s spreken meestal voor zichzelf, maar wellicht voor het huurcontract een officiële vertaling laten maken?

Ook een mooie collage van vliegtickets maken, zal ook helpen. 1 of 2 kantjes is voldoende.

Maak overigens overal kopiën van. Originelen worden NOOIT teruggestuurd. Verzend alles aangetekend, want ze raken heel soms wel eens post kwijt in de ontvangstkamer.