Sponsorship aanvraag updates, wachttijden en ervaringen

Hallo allemaal,

Ik weet niet of jullie nog een beetje actief zijn op dit forum.
Mijn vrouw is Nederlander/ Canadian.
We hebben in sept. 2014 ons volledige pakket (spousal sponsorship) opgestuurd naar CPC Mississauga. 28 oct. bericht gekregen dat mijn vrouw voldoet aan alle eisen om mij te mogen sponsoren. Pakket doorgestuurd naar Europa.
We zijn nu 4 maanden verder en nog niets gehoord. Wel spannend.

Scoupe, heb je ondertussen al meer gehoord?

Hi iedereen,

Ik begin nu een beetje ongeduldig te worden met mijn verblijfsvergunningaanvraag dus vandaar dat ik opzoek ging naar een forum. Het zou top zijn als er meer Nederlanders hun ervaringen en algemene info zouden delen op deze pagina want vanuit Wenen hoeven we daar niet op te rekenen, ofwel? :wink:

Hier in ieder geval mijn verhaal tot nu toe:

Mijn man is Canadees, we zijn in 2013 getrouwd en we hebben op 2 december 2013 onze hele handel opgestuurd naar Ontario. (Mijn aanvraag is als OUTSIDE Canada ingediend maar ik woon praktisch al in Canada sinds 2013, als visitor dus.)
Mijn man werd kort na het indienen goedgekeurd en ik kreeg in september 2014 bericht uit Wenen dat ik een medische keuring moest doen (de medische keuring die ik al voor de aanvraag had gedaan in NL was blijkbaar in de tussentijd verlopen). Nadat ik de keuring weer heb gedaan, dit keer in Canada, heb ik alleen na een tijdje gezien bij mijn applicatie status dat ze die gegevens ontvangen hebben, verder geen woord. Ik wacht nu dus al 16 maanden.

Ik heb gezien dat ze de gemiddelde processing times in Wenen halverwege 2014 hebben gewijzigd van 13 maanden naar 17 maanden. Dus wij hebben stille hoop dat er misschien volgende maand goed nieuws komt. Dat zou echt fantastisch zijn want dan kan ik hier ook gaan werken…

Wat betreft de douane is mijn ervaring dat ze niet echt moeilijk doen. Toen ik in het begin in mijn eentje naar Canada vloog en ik vertelde dat ik mijn boyfriend en daarna man kwam bezoeken gingen er nog wel wat alarmbellen af bij de douanebeambten maar ik beantwoorde gewoon eerlijk alle vragen en dan was het prima. Nu dat ik met mijn sponsorship bezig ben zijn ze nog makkelijker, ze checken het soms in de computer hoe het precies zit en stellen een paar vragen. Het is trouwens helemaal makkelijk binnenkomen als je samen vliegt want dan gaan ze er vanuit dat het allemaal wel snor zit. (En wij gaan ook altijd naar de citizen/resident line-up waar je bijna nooit lang hoeft te wachten!) We kwamen een keer terug vanuit Amerika en ik was al helemaal zenuwachtig van wat ze zouden zeggen en vragen maar toen vroeg die man waar we geweest waren (Hawaii) en vervolgens of het daar lekker weer was geweest. That’s it.

Ik heb tot nu toe nog elke 6 maanden het land braaf verlaten om vervolgens weer een half jaar te “mogen blijven” maar de laatste keer kwamen we terug vanuit de States en kregen we iets meer vragen dan gebruikelijk. Vervolgens kreeg ik GEEN stempel in mijn paspoort… Weet niet precies wat dat te betekenen heeft. Ik vond het raar, maar ik voelde me ook op de 1 of andere manier meer geaccepteerd als Canadees :stuck_out_tongue:

Ik ben ook wel benieuwd of Scoupe al een verblijfsvergunning heeft! En Mulez… veel succes met wachten! Ik hoop dat je sneller goed nieuws krijgt dan hoe het bij ons is gelopen tot nu toe!!

PS, woont er iemand van jullie toevallig op Vancouver Island? Ik zou het wel leuk vinden om in contact te komen met andere Nederlanders hier…

Ik vraag me alleen wel af, bij IMM0008 wanneer het over dependants gaat gaat het over mensen die ook een permit willen, right? Want de guide en het formulier lijken elkaar wat tegen te spreken maar aangezien ik ‘‘alleen’’ de keuze heb uit partners of kinderen/kleinkinderen neem ik aan dat ik hier geen informatie hoef in te vullen van mensen die achter blijven? (moeder, vader, stiefvader, broer…)

Blacky94: Er is inderdaad een formulier waarop je kan aangeven wie er met je meekomen naar Canada en dus ook een verblijfsvergunning nodig hebben. Maar er is nog een ander formulier wat je gewoon MOET invullen met je directe familieleden zoals je ouders, broers en/of zussen en eventuele kinderen van jezelf. Ik denk gewoon in het kader van “we willen alles van je weten”.

Zo je wacht inderdaad al een lange tijd!:frowning:
Ik hoop dat je gauw wat hoort!
Ik had het trouwens fout wbt Visa Office. Mijn applicatie wordt niet behandelt door Wenen, maar door Ottowa.
Soms kiezen ze ervoor om een aantal applicaties in Canada te behandelen. Wenen heeft een gemiddelde verwerking van 17 maanden.
Ik zit trouwens om een ander (wat meer actief) forum. Ik stuur je de link in een persoonlijk bericht.

Hopen op het beste.

Oh ik wist helemaal niet dat ze soms aanvragen doorspelen naar Ottawa! Geinig. Hopelijk zijn ze daar wat sneller! Ik zie op de website dat ze er gemiddeld 15 maanden over doen daar. Ook niet echt veel beter helaas. Maar je weet het nooit, misschien is jouw aanvraag gewoon helemaal helder en vlieg je er zo doorheen. Succes en misschien zie ik je wel op dat andere forum! Groetjes!

hoi ik ben felicia ik wil ook snel beginnen met de sponsoring ik las dat jij nog een andere forum heeft ? kunt u die ook aan mij geven :wink:

groetjes felicia

Helemaal niet meer laten weten dat ik inmiddels permanent resident ben. In november 2014 kreeg ik bericht en omdat ik al in Canada was, kon ik gelijk landen toen ik mijn COPR had ontvangen.
Veel sneller dan verwacht uiteindelijk!

1 like

Hoi,

Ik vind nu pas dit topic op deze forum, ik heb gisteren mijn passport request ontvangen!! Wij hebben pas midden december 2014 aanvraag gedaan en ik kan niet geloven dat het zo snel is gegaan. Half maart is mijn vriend geaccepteerd als mijn sponsor en kregen we bericht dat onze aanvraag in Mississauga zou blijven. Dit doen ze tegenwoordig omdat er een enorme backlog in Wenen is, en ze behouden ‘makkelijke’ aanvragen in Canada, wat dus in mijn geval super goed is verlopen!Ik heb alleen een aantal vragen over de brief die ik heb ontvangen. Er staat in de brief; Your permanent resident visa will expire on 04/22/2016 (mm/dd/yy). Betekent dit dat ik tot die datum mag landen in Canada of dat dit visum maar een jaar is? Ik was in de veronderstelling dat dit gewoon voor de komende vijf jaar was…

Daarnaast heb ik gisterochtend een vlucht geboekt naar Canada voor 9 mei omdat ik het zat ben om te wachten in Nederland en zou dus als toerist willen landen terwijl ik wacht op mijn COPR. Ik moet een kopie van mijn paspoort en 2 pasfoto’s opsturen naar Wenen, ik kan dan dus naar Canada vliegen omdat ik mijn paspoort nog heb. Ik vraag me alleen af hoe mensen hun COPR ontvangen, want als die naar mijn Nederlandse adres wordt gestuurd moet dat weer worden doorgestuurd naar Canada en duurt het weer langer. Maar als ik mijn COPR via email ontvang is het prima als ik in Canada ben toch? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :slight_smile: Alvast bedankt!

Van harte gefeliciteerd! Wauw! Ik ben een beetje jaloers. :slight_smile: Onze aanvraag is niet naar Wenen gegaan, maar door gestuurd naar Ottowa. Hopelijk horen wij wat in de komende weken.

COPR wordt niet buiten de VS en/ of Canada verstuurd. Ik denk dat je dit kunt verwachten op jouw vriend’s adres. COPR wordt niet via mail verstuurd. Alleen via de post.

Hi! Ik heb toevallig vandaag mijn COPR gekregen! Had al gezien dat mijn status was gewijzigd in Decision Made en had goede hoop maar nu is het dus echt waar - eindelijk!!

Ik had hier eerst een ander bericht maar had je verhaal niet goed gelezen…

Mijn COPR is naar mijn adres in Nederland gestuurd. Ik heb op de aanvraag formulieren aangegeven dat ik al in Canada was/ben maar via het ECAS zag ik al dat ze daar mijn NL’se adres hadden.

Voor mij komt het goed uit want ik ga deze maand toch naar NL voor 3 weken en dan ga ik gewoon gezellig langs immigratie met de COPR als ik weer in Canada land.

Die expiry date is de tijd waarbinnen je in Canada moet landen geloof ik.

Dankje wel, ben echt super blij en had absoluut niet zo een snelle afhandeling verwacht (had ook een WHV aangevraagd voor de zekerheid). Ik hoop dat je gauw wat hoort! Heb het idee dat Ottawa op het moment ook weer wat meer doet, ik zit ook op canadavisa.com

Wat betreft mijn COPR, ik had als mailing adres ons adres in Canada opgegeven en die staat ook online op ECAS, dus ik ga zaterdag daar heen als toerist en dan ontvang ik vanzelf mijn COPR daar (ga ik vanuit), rijd ik naar de States en dan weer terug! En jij ook gefeliciteerd Canadasloes!

Klopt, dat zou idd de juiste route zijn. Heel veel succes met landen!!
Ik zit ook op Canada Visa, en de statistieken zouden moeten zeggen dat ik in de maand mei wat moet horen. Let’s hope so!

Ik hoop met je mee! Wij hebben echt super veel geluk gehad!

Wie oh wie weet of er ook een topic is over het aanvragen van een Work permit nadat je WHP vervalt?!?