Ben normaal niet iemand van de snelle beslissingen (althans niet als ze verhuizen naar een ander land inhouden). Ook ik dacht altijd aan Amerika. Onderkomen was geen waarschijnlijk probleem en goedkoop(logeren in zuid California), maar werken dat blijkt toch het probleem.
Het doel voor mij (naast natuurlijk de ervaring an sich) is om wat gemakkelijker engels te gaan spreken. Ik hoop deze zomer af te studeren en heb dan een Masterdiploma (en -titel) op zak van mijn engelstalige masteropleiding international public law. Mijn engels is dus ook niet echt een probleem, alleen het spreken blijft wat achter. Als ik mezelf in een situatie breng waar ik er niet onder uit kom om engels te spreken, dan gaat het vast vanzelf snel beter. Ik dwaal een beetje af. Het moet dus een land zijn waar ze engels spreken. Wil trouwens even niks in mijn studierichting doen. Ik wil gewoon een jaartje brood bakken of iets dergelijks.
Met moge duidelijk zijn dat mijn keuze op Canada is gevallen. Ik moet zeggen dat dit forum erg behulpzaam was met informatie betreffende de mogelijkheden. Over de WHP staat eigenlijk alles er wel op, dus daarover geen vragen.
Waar ik wel benieuwd naar ben, dat is de locaties. Ik hou van grote steden en ik denk dus aan Toronto, Montreal of Vancouver (en ook in die volgorde). De oostkust heeft mijn voorkeur, omdat daar (weliswaar over de grens in Amerika) mensen wonen die ik ken. Maar dat is natuurlijk niet het enige waar ik mijn keuze op ga baseren. Ik lees veel positieve dingen over Vancouver. Is het daar echt zo veel ‘leuker’?
Verder, weet iemand hoe het zit met een bezoekje aan Amerika. Normaal gesproken kan je zonder vereisten 90 dagen op vakantie in Amerika. Blijft dat hetzelfde als je als Nederlander vanuit Canada komt?
En wat neem je mee? Ja, wat nemen jullie eigenlijk allemaal mee naast jullie kleren. Alles nieuw kopen is vast veel te duur, maar je kan ook niet alles meenemen natuurlijk. Dus, wat nemen jullie mee?
Als laatste, hoeveel geld nemen jullie ‘uit voorzorg’ mee?
Zelf ben ik in Toronto geweest, vond het een super stad! De andere steden ben ik (nog) niet geweest dus daar kan ik je niet mee helpen.
Als jij van Canada naar Amerika wil als Nederlander is dat geen probleem. Je gaat bij de grens het ‘groene formuliertje’ invullen en dat gaat in je paspoort en voila, je mag 90 dagen het land in.
Wat ik meeneem? Waarschijnlijk te veel aan kilo’s bagage
Ik neem mee wat ik heb en de rest koop ik daar. Het is geen doen om alles voor een jaar mee te nemen, alleen medicijnen via de huisarts waarschijnlijk.
ik ben zelf redelijk vaak in Vancouver geweest, maar in geen enkele andere (grote) stad in Canada. Ik heb het idee dat Vancouver iets meer easy going is en dat er iets meer mogelijkheden zijn, maar ik kan me ook vergissen. Maar je hebt wel gelijk, ik hoor ook altijd veel goede verhalen over Vancouver en veel mensen die ik tijdens andere reizen ben tegengekomen, kwamen ook uit Vancouver.
Je kunt inderdaad vrij gemakkelijk de grens over als je dat wilt, vorig jaar heb ik dat gedaan bij de ferry naar Washington, daar was de douane nog aan de Canadese kust. Het duurde geloof ik tien minuten.
Ik neem waarschijnlijk niet heel veel speciaals (kleding etc.) mee, behalve een notebook en mijn mobiele telefoon. Voor geld zat ik aan de 6 tot 8 duizend euro te denken, maar dat ik nog niet helemaal inschatten.
6 tot 8 duizend euro?
Ik mag blij zijn als ik 2 duizend mee kan nemen…
Neemt iedereen zo’n groot bedrag mee, of zijn er ook mensen die het met minder (moeten) doen?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!
ga naar Vancouver. Ik ben bijna in iedere stad in Canada geweest. Vancouver is :dope:. Maar ik ben er van overtuigt dat je als nederlander in iedere stad wel kan aarden. De Canadees is over het algemeen stukke vriendelijker dan de Nederlander.
Montreal is ook een geweldige stad. Te overwegen waard. Alleen het is grotendeels franstalig.
Ik zou minimaal 2000 Euro meenemen. Je maakt dit snel op. Reken maar dat je binnen 2 mnd een job zal moeten hebben. Maar dan moet je wel zuinig leven.
Maar dat moet als nederlander best lukken :unibrow:
veel plezier!
Nog een vraagje. Gaan jullie eerst werk zoeken of eerst een appartement? Hoe weet je hoe veel je uit kan geven aan een appartement als je nog niet weet hoe veel je gaat verdienen?
@ rikketik: ik ben helaas niet zo’n zuinige nederlander.
Ik ga eerst naar Vancouver Island, omdat ik daar wat goede bekenden heb zitten. Zeer waarschijnlijk blijf ik daar ook wel lang hangen, tenzij ik daar helemaal geen werk kan vinden. Het plan lijkt mij eerst een verblijfplaats te regelen en dan werk, maar dat ligt er natuurlijk aan hoe het gaat.
Ik geloof ook niet dat je van tevoren kunt weten, wat je gaat verdienen. Maar de prijzen in Vancouver voor woonruimte liggen over het algemeen redelijk hoog. Ik neem dus aan, dat je beter kunt beginnen met iets goedkoops.
Ik twijfel nog. Heb de tijd ook nog. Ben pas van plan om tegen september te gaan. Moet eerst ook nog een visum zien te krijgen. Die verklaring van goed gedrag duurt langer dan ik had verwacht. Nou ja, anders ga ik per 1 januari 2008. Daar ben ik iig nog op tijd voor.