Een nieuwe uitdaging ?

Hallo,

Ik zal me even voorstellen, ik ben Erik (40 jaar) en ben verloofd met Jessica (35 jaar).
Ik ben Nederlander en zij is Canadese, en wij wonen nu al 2 jaar samen in Nederland. Zij heeft de stap genomen om het samenwonen te proberen in nederland. En dit gaat hartstikke goed, ondanks dat Nederland best wel verschilt van Canada.

Nu heb ik het idee gekregen om te kijken of het mogelijk is om toch naar Canada te emigreren, omdat ik zie hoe gelukkig ze is als we weer op vakantie naar Toronto gaan om haar familie/vrienden/kennissen te zien. Ikzelf vindt het een mooi land, en het voelt een beetje als een 2de thuis.

Ik heb al best veel gelezen, maar weet niet precies wat nu de beste optie is. We gaan ook naar een emigratiebeurs op 10 september, om te kijken wat voor informatie daar te halen valt.

Mij verloofde kan gewoon terugkeren naar Canada, maar hoe zit het dan met mij :

  • Moet ik een visa hebben (express entry ) of kan het ook met Family sponsorship
  • Is die IETLS test nu verplicht geworden, moet ik die doen voor een eventuele aanvraag.
  • Kan ik alles zelf regelen, of moet ik een bedrijf dat laten doen.
  • Ik kan niet zomaar vertrekken, want heb een koopwoning die dan ook nog verkocht moet worden

Ik ben dus nog zoekende in het geheel, en ik hoop dat de mensen hier mij wat kunnen helpen naar een stap in de goede richting.
Hier zitten de mensen met de ervaring.

Alvast bedankt

Erik

waarom vraag je het niet aan de Canadese ambassade? Die weten het vast

Dag Erik,

Je vriendin is canadese, dus ze zal vast iets weten hoe het allemaal gaat.
Omdat je speciaal vraagt naar de IELTS test, ga ik er vanuit dat je daar tegenop ziet, wat best begrijpelijk is als Engels niet je dagelijks taal is.
Het hangt er een beetje vanaf op welke basi en in welk programma je naar Canada gaat, maar er zijn streams waarin je na aankomst in Canada ipv de IELTS test ook kan kiezen voor de CELPIP. Deze wordt alleen in Canada afgenomen, is meer op het Canadess engels gebaseerd en is iets gemakkelijker. ( examen is ook veel korter)
Alle emmigatie naar Canada begint bij de website voor emigratie:
www. cic.gc.ca

Kijk daar ( of samen met je vriendin) voor welk programma je in aanmerking komt.
Je kan ook de test doen: http://www.cic.gc.ca/ctc-vac/getting-started.asp

Dat is aan te bevelen. Dat helpt om vast te stellen in welk programma je het best zou passen.

Verder zou je natuurlijk een bedrijf kunnen inhuren, maar die doen niets anders dan de door jouww aangeleverde informatie op de juiste formulieren zetten en aanleveren bij de emigratiedienst. Dat kan je zelf ook, zeker met een Canadese naast je, en dan bespaar je al snel een duizend of vijf.

En je huis verkopen, ja daarvoor moet je naar een mkelaar en dan maar hopen dat iemand genoeg centen op zak heeft om het van je over te nemen.

Sukses met alles, groet uit Canada.