Wij hebben ook onze aanvraag via CA gedaan. Het heeft 6 mnd geduurd voor wij de oproep voor de keuring kregen. Daarna heeft het nog eens 4 mnd geduurd voor we onze paspoorten terug hadden met de visum er in.
Dus tel er voor je eigen gemoedsrust maar wat weken bij, dat scheelt teleurstelling en als het dan toch eerder komt, dan is dat weer een mooie meevaller.
Je schreef dat je na langer dan 1 jaar samenwonen een PR kan aanvragen. Moet dat een aan een gesloten periode zijn. Of kan het ook zo zijn dat bijvoorbeeld; Ik ben er nu 11 maand geweest en heb al die tijd samengewoond, en ik wil weer terug naar haar. Dat samen bij elkaar opgeteld, mijn 11 maanden daar + een nieuwe periode als toerist ook geld als langer dan 1 jaar samenwonen?
Ik wist dit namelijk niet en ben vlak voor het verlopen van mijn werkvergunning weer terug gegaan om niet illegaal te worden of om een toekomstig iets niet negatief te beinvloeden. En nu ben ik benieuwd of die regel ook geld als je met onderbreking er tussen langer dan 1 jaar samengewoond hebt ook een PR kunt aanvragen.
Ik ben even moeten gaan kijken op de officiele website, want voor mij is het alweer bijna 10 jaar geleden dat ik die aanvraag verstuurde…hihi. Maar zo te zien moet het 12 maanden aan 1 stuk door zijn, korte pauzes zijn oke zoals vakantie en dergelijke. Ik heb het even gecopieerd voor je van de officiele website:
Common-law partner
You are a common-law partner—either of the opposite sex or same sex—if:
[ul]
[li]you have been living together in a conjugal relationship for at least one year in a continuous 12-month period that was not interrupted. (You are allowed short absences for business travel or family reasons, however.)[/li][/ul]
You will need proof that you and your common-law partner have combined your affairs and set up a household together. This can be in the form of:
[ul]
[li]joint bank accounts or credit cards[/li][li]joint ownership of a home[/li][li]joint residential leases[/li][li]joint rental receipts[/li][li]joint utilities (electricity, gas, telephone)[/li][li]joint management of household expenses[/li][li]proof of joint purchases, especially for household items or[/li][li]mail addressed to either person or both people at the same address.[/li][/ul]
Zo, ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft!
Vele groetjes,
Ann
ik heb het forum aandachtig zitten lezen, en nu ben ik nog niet echt mijn situatie tegen gekomen (of ik heb gewoon slecht gelezen).
Maar ik woon samen met een Canadese hier in Nederland.We zijn niet getrouwd. Zij is 2 jaar geleden naar Nederland gekomen en we hebben dus de hele rompslomp hier in Nederland bij IND al doorlopen. Wat redelijk soepel verging want binnen 3 maand had ze haar 1e verblijfsvergunning.
Maar nu hebben we de plannen om in de toekomst toch naar Canada te verhuizen. Maar ik vraag me dus af wat de beste manier is om dit te doen.
Bv we verhuizen naar Canada en vragen gelijk een permit aan als partners en ook gelijk een werkvergunning voor mij.
Of toch alles aanvragen vanuit Nederland, en tijdens o.a. vakanties proberen in contact te komen met bedrijven daar om een baan te krijgen.
Heeft iemand van de lezers ervaring met deze situatie? of kan iemand misschien meer informatie achterhalen.
hoi. ik had zelf als niet Canadees heel heel heel erg veel moeite met vinden van werk. Canadezen krijgen de voorkeur. En het ligt er ook aan waar je zit, maar Buiten de grootste steden is het werkaanbod maar miniem. En zul je gewoon werk als burgerflipper moeten willen accepteren als je niets kunt vinden wat gerelateerd is aan je opleiding of werkervaring.
Met andere woorden, je Canadese partner die 10x sneller werk zal vinden, zal jou voor langere tijd moeten kunnen onderhouden.
Maar buiten dat, je zit in een land met geweldige vrijetijds mogelijkheden! En kun je denken van ‘het werk is misschien niet wat ik wil, maar in mijn vrije tijd kan het het maak ik er iets geweldigs van’.
Ik werk in de ICT, maar als ik ander werk kan krijgen waardoor in ieder geval rekeningen etc betaald kunnen worden dan kan een ICT baan altijd later nog.
Ik ben al een aantal keren op vakantie geweest in Canada en vond het super daar. Ik had er 2 jaar geleden al wel naartoe gewild. Maar het was nou eenmaal een stuk eenvoudiger en practischer voor mijn vriendin om hier heen te komen. En nu hebben we nog tijd om uit te zoeken wat te doen. Het is ook een meerjaren plan
Ik zou er sowieso voor gaan. Als je alles goed hebt uitgezocht en alles…
Een te mooie gelegenheid om ergens te gaan wonen waar je toch wel gelukkiger kan zijn dan in Nederland.
Helaas ben ik net weer terug uit Canada. Geen relatie meer. En geen geld meerlol2
En niet voldoende uren gewerkt om een verlenging aan te kunnen vragen van mijn werkvergunning.
Ik zal het zeker ook nog weer eens proberen als ik de kans krijg. Maar toch wel met nog meer terughoudendheid dan de laatste keer. De laatste keer heb ik alles er voor opgegeven en is het uiteindelijk dus niet gelukt. Dus als er een volgende keer komt, wil ik van te voren een job offer hebben. Of ik moet toevallig een leuke Canadese tegenkomen in Nederland waar ik het bij tref.
ICT is wel werk in, maar eigelijk alleen in de grote steden. Ik zat met mijn Canadese vriendin in Cranbrook, B.C.
Wat werk betreft had ik het niet slechter kunnen treffen met die locatie. Helaas…
Goed uitzoeken waar je wilt wonen. thuiszitten is slecht voor het humeur en de vrouw;)
Je kan alleen een werkvergunning krijgen, als je werk kan vinden waar je werk ervaring in hebt (min. 3 jaar en bewijs als een werkgeversverklaring bv.) of waar je een opleiding in hebt gedaan (met bewijs als diploma of certificaat).
Verder moet de werkgever min. 3 mnd in CA naar een geschikte kandidaat aan het zoeken zijn geweest voor hij/zij van buiten CA iemand mag aannemen.
In jou beroep zal het meeste werk idd in de grote steden te vinden zijn, maar de regering heeft het na de crisis nog moeilijker gemaakt om je als emigrant te settelen in de groten steden ivm de hoge werkenloosheid die daar is. Je maakt meer kans als je werk kan vinden in een kleiner dorp buiten de stad waar ze zitten te springen om mensen in jou beroep. Maar zoals ik al zei, dat zal met jou opleiding niet makkelijk zijn.
Je vriendin kan je idd sponsoren, maar die aanvraag duurt vaak wel erg lang.
Zorg iig dat je bewijs hebt dat jullie al 2 jaar samenwonen in NL, want je moet alles kunnen bewijzen.
Om eerst maar een sprookje uit de weg te helpen: het is niet mogelijk om een werk-/verblijfsvergunning te krijgen alleen maar omdat je partner Canadees is. Een werkvergunning zul je op eigen krachten aan moeten vragen, of je moet wachten totdat je je permanente verblijfsvergunning hebt. Deze laatste kun je overigens al aanvragen terwijl je in Nederland zit (outland procedure). Aangezien jullie al twee jaar samenwonen, kunnen jullie als common-law partners de procedure in gaan, dus trouwen is niet noodzakelijk. Je vriendin (de sponsor) moet overigens wel aan kunnen tonen dat ze financieel in staat is je te kunnen onderhouden, mocht het niet zo goed lukken met je zoektocht naar werk. De eerste drie jaar mag je de overheid namelijk niet om financiële steun vragen (en doe je dat toch, dan moet de sponsor hetzelfde bedrag weer terugbetalen), je partner is dus verantwoordelijk voor jou!
Het zal wat uitzoekwerk worden, een goed begin is altijd “The Guide” (die zit in ieder formulierenpakket) om erachter te komen wat jullie te wachten zal staan bij de procedure.
ik woon al een tijdje in Canada (2,5 jaar) en ga heel binnenkort trouwen met mijn canadese vriendin.
aangezien ik nog steeds moet beginnen met mijn PR moet ik kiezen welke route we dat gaan doen.
er zijn 2 mogelijkheden,
1: skilled worker program
2: sponsored by partner
ik heb een werkvergunning tot eind februari 2012, maar we zitten er niet echt op te wachten dat ik een paar maand niet kan werken.
nou met sponsorship in Canada duurt 18 maand
buiten Canada (ik woon nog steeds in canada, maar de procedure wordt gedaan in Buffalo, New York) duurt 12 maand
en skilled worker heb ik geen idee van.
vraag 1
met welke van deze mogelijkheden kan ik een werkvergunning aanvragen tijdens de procedure?
vraag 2
heb ik daar een LMO voor nodig of is dit voor een Open Permit?
Gezien er veel veranderd in de emigratie wet de laatste tijd, kan ik je aanraden om te kijken of jullie een Immigration service office hebben bij jullie in de buurt. Deze mensen zijn als het goed is up to date met alles en als ze iets niet weten, kunnen ze deze info zo voor je krijgen.
En die service is zo goed als altijd gratis.
Veel succes! @nneke
Voor zover ik weet kan je een werkvergunning krijgen voordat je je PR binnen hebt. Wanneer je een aanvraag voor werkvergunning doet samen met je PR-aanvraag kan je je werkvergunning krijgen na de eerste fase van je aanvraag (volgens mij dat je sponsor goedgekeurd wordt). Dus dan mag je in Canada blijven en werken totdat de uitslag van je PR krijgt. Dan moet je wel je aanvraag doen binnen Canada. Maar wanneer je die werkvergunnign krijgt maakt het dus egenlijk niet uit hoelang je PR-aanvraag doet.
Maar ik ben niet de expert, ik wil de aanvraag zelf ook doen
Volgens mij weet Ann hier meer van en staat op meerdere plekken in dit forum wel antwoorden, maar ik weet niet precies.
Veel regio’s hebben deze organisaties vaak zelf geregeld. Ze werken wel samen met Immigration Canada. Hier iig wel. Ik ben vrijwilliger bij zo’n service. Ik leidt nieuw emigranten rond en help ze met de aanvraag voor een SIN enz. Mijn baas is de immigration services coordinator en zij helpt met de aanvraag enz. En als ze iets niet weet, belt ze Immigration Winnipeg. Dat is direct een afdeling van Immigration Canada.
Ik heb ook even op internet gezocht, maar kan zo 1, 2, 3 niets vinden.
Wat je kan doen is maandag ff bellen naar het stadhuis en vragen of er zo’n services bestaat bij jullie in de buurt.
McSnowy, zo was het volgens mij ook. Maar omdat ze aardig bezig zijn om dingen te veranderen, dorst ik niet met zekerheid te zeggen of het nog zo is.
Maar zit me net af te vragen op wat voor grond heb jij die werkvergunning gekregen Jasper? Want als het geen studie vergunning is (of hoe ze die open werkvergunning ook noemen voor mensen tot 30 jaar), dan zou je in theorie een aanvraag voor een verlenging kunnen doen.
Als je via sponsorship inland gaat heb je een extra voodeel: je kan hoe dan ook blijven werken! Bij je aanvraag voor PR stop je een aanvraag voor ‘de’ open werkvergunning die je krijgt bij first stage approval. Dat betekent dat je mag blijven werken onder de voorwaarden van je oude werkvergunning totdat een beslissing is gemaakt over je nieuwe aanvraag. Zelfs als je oude werkvergunning verloopt, mag je dus blijven werken (blijf dan ook je oude tijdelijke SIN gebruiken).
Bovendien hoeft de aanvraag voor PR geen 18 maanden te kosten. Tegenwoordig krijgen heel veel mensen second stage approval op hetzelfde moment (of in dezelfde week) als first stage approval, als je alles tijdig instuurt. Ik heb zelf first en second stage approval op dezelfde dag gekregen (26 juli jl.) Tegenwoordig is de minimum wachttijd zo’n 9-10 maanden.
Ik ben ook getrouwd met een Canadees meisje en ik ben nu 6 maanden in Canada en heb alle documenten ingevuld voor verblijf in canada, maar dit duurt heel erg lang… dus mijn vraag was aan U ik ga nu naar NL wanneer mag ik weer naar Canada komen…
In principe mag je direct weer naar Canada als je wilt. Als je als toerist binnen wilt komen, moet je net als iedere toerist aantonen dat je nog altijd voldoende banden hebt met Nederland (huis, studie, werk, etc.) om weer terug te keren. Ook moet er geen twijfel over zijn (voor de immigratiebeambte) dat je niet je 6 maanden overblijft. Je vrouw/vriendin kan evt. een brief schrijven waarin ze zegt dat ze ervoor zal zorgen dat je niet in financiële problemen zult komen (garant staan) en dat ze je ook weer zal terugsturen als je verblijfsstatus afloopt.
Even een vraagje, mijn vriend is Canadees en woont in Montreal. Ik heb daar een jaar gewoond met een WHP visa. Hij komt nu naar NL met een WHP. Ik zit erover te denken om daarna naar Canada te verhuizen, hij gaat mij dan sponseren. Als ik dit visum - Permanent Residence via Sponsorship- vanuit NL start, moet ik dan in NL blijven totdat ik mijn visum heb? En hoe lang duurt dat ongeveer? Andere situatie, ik ga als toerist naar Canada en vraag daar mijn Permanent Residence aan, kan ik dan tussendoor nog naar NL?
Hoop dat iemand me verder kan helpen.
Alvast bedankt,
Kort door de bocht: je mag gaan en staan waar je wilt. In Canada moet je er wel voor zorgen dat - als je als toerist binnen bent gekomen - je ook binnen de gestelde 6 maanden weer het land uit moet (of je verblijf verlengen). Een aanvraag voor PR brengt hier geen verandering in.
Iedere keer dat je Canada binnenkomt als toerist moet je nog steeds aan kunnen tonen dat je voldoende banden hebt met Nederland en het aannemelijk maken dat je binnen de gestelde termijn van 6 maanden dus ook weer het land verlaat. Als je dat niet kan, kan je direct teruggestuurd worden. En als de toegang tot Canada je wordt ontzegd, dan kan daarmee je aanvraag voor PR ook geannuleerd worden. Maar in de praktijk komt dit scenario weinig voor. Immigratie aan de grens kan zien dat je een aanvraag hebt lopen en snapt dat je bij je ‘hubby’ wilt zijn in de tussentijd.
Bekijk de beiden aanvragen (binnenlandroute en buitenlandroute) goed. Ze hebben beiden hun voor- en nadelen. In Canada kun je na First Stage Approval een open werkvergunning krijgen, maar je kan niet in beroep gaan tegen negatieve uitspraken. Via buitenland kun je wel in beroep gaan, maar niet een werkvergunning krijgen en de communicatie loopt via je adres in Nederland (wat in Canada verblijven moeilijker maakt). Ook als men besluit een extra interview af te nemen, moeten jullie naar Berlijn. In het geval van een binnenlandaanvraag, wordt het interview in Montreal (jullie dichtstbijzijnde bureau) afgenomen.
Over de duur van de aanvraag: dat verschilt heel erg van persoon tot persoon (of liever: van koppel tot koppel). In het ideale geval via de inlandroute kun je klaar zijn in 10-11 maanden.
In het geval van buitenland (via Berlijn) kan het heel erg uiteenlopen, van 4 maanden tot meer dan een jaar.